Hur löste man det där då?Verspieder skrev:Tja, SL kunde ju ha hängt på BIMS tillsammans med alla huvudmän från övriga Mälardalen och Värmland istället för att uppfinna ett eget hjul vid sidan om genom att köpa ett eget tveksamt system som kändes ålderdomligt redan när det kom.Odd skrev:Den här tråden går bara runt och runt och runt och runt och runt...
Men eftersom det uppenbarligen är vissa problem med systemet avseende hantering och förståelse för hur systemet fungerar så borde man nog fundera på om det inte skulle kunna vara så att man kanske så småningom börjar komma till insikt om att man möjligen har tänkt fel redan från början.
Fascinerade ändå att när jag började miss busskarriär i Jämtland våren 2001 hade man där precis löst alla bekymmer med avvikande "udda resor" på chipkorten, så enkelbiljetterna försvann nästan helt. Och SMS behövdes inte ens.
Idag är det 2013, jag bor i Stockholms län som har oerhört få zoner jämfört med Jämtland, men ändå går det inte att få till. Dessutom är bussarna jag kör här nere idag av samma årsmodeller, än de jag körde i Jämtland för tolv år sedan. Dvs 2001-2002 års modeller. Fascinerade att Stockholms lön ofta ligger 10 år efter i utvecklingen!
En av orsakerna till att det blir så mycket problem med reskassan i Sthlm är nog tempot. Ju högre tempo, desto mindre tolerans för tveksamheter vid biljettköp.