Margretebergshallen

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av M_M »

Kan man gissa att det halvofta råkar bli så att pedaltåg och M31 byter plats med varandra i omloppen av olika skäl, och så hamnar några M31:or där?
Johan
Inlägg: 351
Blev medlem: fredag 20 september 2002 10:37
Ort: Göteborg

Re: Här helgas vilodagen

Inlägg av Johan »

Harald skrev:
Bild

På spår 1 står fem pedalvagnssätt och på spår 2 fyra stycken. För att hålla värmen är de påslagna. Förr hade man något som kallades garageringsvärme och kunde vara på även om vagnen i övrigt inte var påslagen, men den verkar inte användas här.
Är det här så ekonomiskt? Klarar inte vagnarna att stå utan värme?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4691
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Här helgas vilodagen

Inlägg av leifd »

Johan skrev:
Harald skrev:
Bild

På spår 1 står fem pedalvagnssätt och på spår 2 fyra stycken. För att hålla värmen är de påslagna. Förr hade man något som kallades garageringsvärme och kunde vara på även om vagnen i övrigt inte var påslagen, men den verkar inte användas här.
Är det här så ekonomiskt? Klarar inte vagnarna att stå utan värme?
Ekonomiskt... Arbetsmiljö kallas sånt. De ska vara varmt då du ska köra, inte utkylt, dessutom ska de va varmt för resenärerna.
Att hålla en jämn och bra temperatur torde vara de mest ekonomiska. Att ha sjukskriven personal, är t.ex. mycket dyrare än en frisk personal, alltså är de A och O att hålla god arbetsmiljö.

Vagnarna som sådana klara nog stå utan värme. Vad som kan inträffa är väl möjligen frysning i tryckluftssystem, men den risken är nog hyfsat liten.
Dock funkar ju fordon bäst om de får stå uppställda och igång.
Användarens profilbild
Vardon
Inlägg: 241
Blev medlem: fredag 31 mars 2006 0:44

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Vardon »

Har de ett stort skohorn med som de klämmer in vagnarna med? Det ser onekligen ut att kunna bli problem om man inte kör ordentligt fram.
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4691
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av leifd »

Vardon skrev:Har de ett stort skohorn med som de klämmer in vagnarna med? Det ser onekligen ut att kunna bli problem om man inte kör ordentligt fram.
I Göteborg har de väl alltid vart trångt, o de är ju inget konstigt att stälal upp på små marginaler egentligen.
Bild
Vagnhallen Stampgatan, baksidan...

Bild
Bild
Vagnhallen Stampgatan, mot Stampgatan...
Johan
Inlägg: 351
Blev medlem: fredag 20 september 2002 10:37
Ort: Göteborg

Re: Här helgas vilodagen

Inlägg av Johan »

leifd skrev:
Johan skrev:
Harald skrev:
På spår 1 står fem pedalvagnssätt och på spår 2 fyra stycken. För att hålla värmen är de påslagna. Förr hade man något som kallades garageringsvärme och kunde vara på även om vagnen i övrigt inte var påslagen, men den verkar inte användas här.
Är det här så ekonomiskt? Klarar inte vagnarna att stå utan värme?
Ekonomiskt... Arbetsmiljö kallas sånt. De ska vara varmt då du ska köra, inte utkylt, dessutom ska de va varmt för resenärerna.
Att hålla en jämn och bra temperatur torde vara de mest ekonomiska. Att ha sjukskriven personal, är t.ex. mycket dyrare än en frisk personal, alltså är de A och O att hålla god arbetsmiljö.

Vagnarna som sådana klara nog stå utan värme. Vad som kan inträffa är väl möjligen frysning i tryckluftssystem, men den risken är nog hyfsat liten.
Dock funkar ju fordon bäst om de får stå uppställda och igång.
Miljövänligt transportsystem? :wink:

Både en kall bil eller personvagn (järnväg) brukar bli varma på kort tid när man brassar igång värmen. De här spårvagnarna verkar ju stå hela helgen? Dessutom brukar det vara rejäla glipor i dörrarna både på pedalvagnar och M31.

Påminner lite om de gånger det var problem med svårstartade Y1:or så de fick stå uppställda med dieselmotorerna igång över nätterna.

Fina gamla bilder från Göteborg förresten!
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4691
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Här helgas vilodagen

Inlägg av leifd »

Johan skrev:Påminner lite om de gånger det var problem med svårstartade Y1:or så de fick stå uppställda med dieselmotorerna igång över nätterna.

Fina gamla bilder från Göteborg förresten!
Y1 brukar vara svårstartade vintertid om de inte står med motorvärmare kopplad. Sen finns ju alltid frysrisk i växellådorna, speciellt riktningsväxeln.

Tack ! Mer Göteborgsbilder finns här Mina bilder på Facebook
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Här helgas vilodagen

Inlägg av 2763 »

Johan skrev:Miljövänligt transportsystem? :wink:

Både en kall bil eller personvagn (järnväg) brukar bli varma på kort tid när man brassar igång värmen. De här spårvagnarna verkar ju stå hela helgen? Dessutom brukar det vara rejäla glipor i dörrarna både på pedalvagnar och M31.
Det finns nog mer att göra i frågan, men om den - som nu - blir allt för polariserad är inte heller bra.

Vagnarna hålls väl knappast på någon hög värme, antagligen typ över 0:an precis. I trafik genereras den mesta värmen genom att bromsström går genom motstånd som värmer luft som värmer kupén.

Den ström som åtgår är dessutom till viss del återmatad, eftersom det bromsas en del precis utanför depån.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av M_M »

Viss värme (från insidan) torde dessutom vara rätt bra för att minska rostande...
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av 2763 »

M_M skrev:Viss värme (från insidan) torde dessutom vara rätt bra för att minska rostande...
Det beror på vad värmen resulterar i. Det kan vara så att fukt och salt i luften tack vare värmen får en väldigt "arbetsstimulans" Om värmen däremot hjälper till att hålla torrt är det en annan femma, och femman går som bekant normalt inte förbi just här.

//T
Med reservation för tyckfel.
Johan
Inlägg: 351
Blev medlem: fredag 20 september 2002 10:37
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Johan »

Det måste vara angeläget att torka upp vagnar som varit ute i vintertrafiken en hel dag. Golvet kan se ut som en hel sjö.
Men om den varma inneluften som dragit åt sig fukten kommer ut i den kalla uteluften, eller bara träffar en kall yta, faller fukten ur och det blir kondens. Varm luft "bär" ju mer vattenånga än kall. Så det känns som en viss liten risk för rostangrepp här. :( Är det sedan fläktar som skapar övertryck och tränger ut luften i alla springor så...
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av M_M »

Bonusfråga angående springor:

Har dessa vagntyper fuktspärr närmast "insidans ytskikt" eller inte?

(T.ex. på personbilar verkar det vara olika, vissa har fuktspärr av plast mellan klädsel och "hålrummet" i dörrar å sånt, andra inte)
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av hej »

2763 skrev: Om värmen däremot hjälper till att hålla torrt är det en annan femma, och femman går som bekant normalt inte förbi just här.

//T
Fast åtminstone en femma går in.
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av alex87 »

hej skrev:
2763 skrev: Om värmen däremot hjälper till att hålla torrt är det en annan femma, och femman går som bekant normalt inte förbi just här.

//T
Fast åtminstone en femma går in.
Flera femmor går in, åtminstone två stycken, en 17.55 och en 18.39 ;)
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av hej »

Nu är även spåren öster om hallen i bruktagna konstaterade jag igår. :)
BSB101
Inlägg: 3051
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Margretebergshallen

Inlägg av BSB101 »

Finns det något filter mot göteborgsvitsar som man kan installera som plugin? :twisted:
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av hej »

BSB101 skrev:Finns det något filter mot göteborgsvitsar som man kan installera som plugin? :twisted:
För att vara en göteborgstråd finner jag inte många vitsar här.
Men är man en trist 08 så skall allt visst vara sterilt tråkigt, eller?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av 2763 »

Håller helt med. För övrigt finns det humor bland äkta stockholmare också. Det är väl mest inflyttade som är pretto. För att återföra det hela till depån så finns det en anordning som heter "Skädda" på götebosska. Den används för att maka ur rillan. På Stockholmska heter samma anordning en Urmakare. Var har man mest göteborgshumor i det fallet?

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1573
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Martin »

M_M skrev:Bonusfråga angående springor:

Har dessa vagntyper fuktspärr närmast "insidans ytskikt" eller inte?

(T.ex. på personbilar verkar det vara olika, vissa har fuktspärr av plast mellan klädsel och "hålrummet" i dörrar å sånt, andra inte)
Jag tror det är "vattenavledare" i bla bildörrar du syftar på. Dessa används som barriär för att vatten som letat sig in i dörren inte ska leta sig vidare in i kupén. För att vatten i sådana mängder att vattenavledare behövs ska tränga in i dörrar måste det finnas en naturlig väg in för vattnet, det gör det där man inte har fasta rutor, dvs där rutan kan vevas/hissas upp och ned, och rutan "försvinner" ner i dörren vid nedfällt läge.
Mig veterligen finns inte denna lösning för rutor på spårvagnar, men jag kan ha fel. För att få bort fukt/vatten som trängt in i kupén på en bil finns det oftast dräneringshål i golvet genom vilka vatten kan ledas bort. Hur det ser ut på spårvagnar får någon annan berätta :wink:
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av alex87 »

BSB101 skrev:Finns det något filter mot göteborgsvitsar som man kan installera som plugin? :twisted:
Internt på GS har vi ett fyllo som springer omkring på stan, hon kallas "Kopparmärra" om det nu är en göteborgsvits ;)
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Skriv svar