Margretebergshallen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Margretebergshallen
Kan man gissa att det halvofta råkar bli så att pedaltåg och M31 byter plats med varandra i omloppen av olika skäl, och så hamnar några M31:or där?
Re: Här helgas vilodagen
Är det här så ekonomiskt? Klarar inte vagnarna att stå utan värme?Harald skrev:
På spår 1 står fem pedalvagnssätt och på spår 2 fyra stycken. För att hålla värmen är de påslagna. Förr hade man något som kallades garageringsvärme och kunde vara på även om vagnen i övrigt inte var påslagen, men den verkar inte användas här.
Re: Här helgas vilodagen
Ekonomiskt... Arbetsmiljö kallas sånt. De ska vara varmt då du ska köra, inte utkylt, dessutom ska de va varmt för resenärerna.Johan skrev:Är det här så ekonomiskt? Klarar inte vagnarna att stå utan värme?Harald skrev:
På spår 1 står fem pedalvagnssätt och på spår 2 fyra stycken. För att hålla värmen är de påslagna. Förr hade man något som kallades garageringsvärme och kunde vara på även om vagnen i övrigt inte var påslagen, men den verkar inte användas här.
Att hålla en jämn och bra temperatur torde vara de mest ekonomiska. Att ha sjukskriven personal, är t.ex. mycket dyrare än en frisk personal, alltså är de A och O att hålla god arbetsmiljö.
Vagnarna som sådana klara nog stå utan värme. Vad som kan inträffa är väl möjligen frysning i tryckluftssystem, men den risken är nog hyfsat liten.
Dock funkar ju fordon bäst om de får stå uppställda och igång.
Re: Margretebergshallen
Har de ett stort skohorn med som de klämmer in vagnarna med? Det ser onekligen ut att kunna bli problem om man inte kör ordentligt fram.
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Re: Margretebergshallen
I Göteborg har de väl alltid vart trångt, o de är ju inget konstigt att stälal upp på små marginaler egentligen.Vardon skrev:Har de ett stort skohorn med som de klämmer in vagnarna med? Det ser onekligen ut att kunna bli problem om man inte kör ordentligt fram.

Vagnhallen Stampgatan, baksidan...


Vagnhallen Stampgatan, mot Stampgatan...
Re: Här helgas vilodagen
Miljövänligt transportsystem?leifd skrev:Ekonomiskt... Arbetsmiljö kallas sånt. De ska vara varmt då du ska köra, inte utkylt, dessutom ska de va varmt för resenärerna.Johan skrev:Är det här så ekonomiskt? Klarar inte vagnarna att stå utan värme?Harald skrev:
På spår 1 står fem pedalvagnssätt och på spår 2 fyra stycken. För att hålla värmen är de påslagna. Förr hade man något som kallades garageringsvärme och kunde vara på även om vagnen i övrigt inte var påslagen, men den verkar inte användas här.
Att hålla en jämn och bra temperatur torde vara de mest ekonomiska. Att ha sjukskriven personal, är t.ex. mycket dyrare än en frisk personal, alltså är de A och O att hålla god arbetsmiljö.
Vagnarna som sådana klara nog stå utan värme. Vad som kan inträffa är väl möjligen frysning i tryckluftssystem, men den risken är nog hyfsat liten.
Dock funkar ju fordon bäst om de får stå uppställda och igång.

Både en kall bil eller personvagn (järnväg) brukar bli varma på kort tid när man brassar igång värmen. De här spårvagnarna verkar ju stå hela helgen? Dessutom brukar det vara rejäla glipor i dörrarna både på pedalvagnar och M31.
Påminner lite om de gånger det var problem med svårstartade Y1:or så de fick stå uppställda med dieselmotorerna igång över nätterna.
Fina gamla bilder från Göteborg förresten!
Re: Här helgas vilodagen
Y1 brukar vara svårstartade vintertid om de inte står med motorvärmare kopplad. Sen finns ju alltid frysrisk i växellådorna, speciellt riktningsväxeln.Johan skrev:Påminner lite om de gånger det var problem med svårstartade Y1:or så de fick stå uppställda med dieselmotorerna igång över nätterna.
Fina gamla bilder från Göteborg förresten!
Tack ! Mer Göteborgsbilder finns här Mina bilder på Facebook
Re: Här helgas vilodagen
Det finns nog mer att göra i frågan, men om den - som nu - blir allt för polariserad är inte heller bra.Johan skrev:Miljövänligt transportsystem?![]()
Både en kall bil eller personvagn (järnväg) brukar bli varma på kort tid när man brassar igång värmen. De här spårvagnarna verkar ju stå hela helgen? Dessutom brukar det vara rejäla glipor i dörrarna både på pedalvagnar och M31.
Vagnarna hålls väl knappast på någon hög värme, antagligen typ över 0:an precis. I trafik genereras den mesta värmen genom att bromsström går genom motstånd som värmer luft som värmer kupén.
Den ström som åtgår är dessutom till viss del återmatad, eftersom det bromsas en del precis utanför depån.
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Margretebergshallen
Viss värme (från insidan) torde dessutom vara rätt bra för att minska rostande...
Re: Margretebergshallen
Det beror på vad värmen resulterar i. Det kan vara så att fukt och salt i luften tack vare värmen får en väldigt "arbetsstimulans" Om värmen däremot hjälper till att hålla torrt är det en annan femma, och femman går som bekant normalt inte förbi just här.M_M skrev:Viss värme (från insidan) torde dessutom vara rätt bra för att minska rostande...
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Margretebergshallen
Det måste vara angeläget att torka upp vagnar som varit ute i vintertrafiken en hel dag. Golvet kan se ut som en hel sjö.
Men om den varma inneluften som dragit åt sig fukten kommer ut i den kalla uteluften, eller bara träffar en kall yta, faller fukten ur och det blir kondens. Varm luft "bär" ju mer vattenånga än kall. Så det känns som en viss liten risk för rostangrepp här.
Är det sedan fläktar som skapar övertryck och tränger ut luften i alla springor så...
Men om den varma inneluften som dragit åt sig fukten kommer ut i den kalla uteluften, eller bara träffar en kall yta, faller fukten ur och det blir kondens. Varm luft "bär" ju mer vattenånga än kall. Så det känns som en viss liten risk för rostangrepp här.

Re: Margretebergshallen
Bonusfråga angående springor:
Har dessa vagntyper fuktspärr närmast "insidans ytskikt" eller inte?
(T.ex. på personbilar verkar det vara olika, vissa har fuktspärr av plast mellan klädsel och "hålrummet" i dörrar å sånt, andra inte)
Har dessa vagntyper fuktspärr närmast "insidans ytskikt" eller inte?
(T.ex. på personbilar verkar det vara olika, vissa har fuktspärr av plast mellan klädsel och "hålrummet" i dörrar å sånt, andra inte)
Re: Margretebergshallen
Fast åtminstone en femma går in.2763 skrev: Om värmen däremot hjälper till att hålla torrt är det en annan femma, och femman går som bekant normalt inte förbi just här.
//T
Re: Margretebergshallen
Flera femmor går in, åtminstone två stycken, en 17.55 och en 18.39hej skrev:Fast åtminstone en femma går in.2763 skrev: Om värmen däremot hjälper till att hålla torrt är det en annan femma, och femman går som bekant normalt inte förbi just här.
//T

Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Margretebergshallen
Nu är även spåren öster om hallen i bruktagna konstaterade jag igår. 

Re: Margretebergshallen
Finns det något filter mot göteborgsvitsar som man kan installera som plugin? 

Re: Margretebergshallen
För att vara en göteborgstråd finner jag inte många vitsar här.BSB101 skrev:Finns det något filter mot göteborgsvitsar som man kan installera som plugin?
Men är man en trist 08 så skall allt visst vara sterilt tråkigt, eller?
Re: Margretebergshallen
Håller helt med. För övrigt finns det humor bland äkta stockholmare också. Det är väl mest inflyttade som är pretto. För att återföra det hela till depån så finns det en anordning som heter "Skädda" på götebosska. Den används för att maka ur rillan. På Stockholmska heter samma anordning en Urmakare. Var har man mest göteborgshumor i det fallet?
//T
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Margretebergshallen
Jag tror det är "vattenavledare" i bla bildörrar du syftar på. Dessa används som barriär för att vatten som letat sig in i dörren inte ska leta sig vidare in i kupén. För att vatten i sådana mängder att vattenavledare behövs ska tränga in i dörrar måste det finnas en naturlig väg in för vattnet, det gör det där man inte har fasta rutor, dvs där rutan kan vevas/hissas upp och ned, och rutan "försvinner" ner i dörren vid nedfällt läge.M_M skrev:Bonusfråga angående springor:
Har dessa vagntyper fuktspärr närmast "insidans ytskikt" eller inte?
(T.ex. på personbilar verkar det vara olika, vissa har fuktspärr av plast mellan klädsel och "hålrummet" i dörrar å sånt, andra inte)
Mig veterligen finns inte denna lösning för rutor på spårvagnar, men jag kan ha fel. För att få bort fukt/vatten som trängt in i kupén på en bil finns det oftast dräneringshål i golvet genom vilka vatten kan ledas bort. Hur det ser ut på spårvagnar får någon annan berätta

------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Re: Margretebergshallen
Internt på GS har vi ett fyllo som springer omkring på stan, hon kallas "Kopparmärra" om det nu är en göteborgsvitsBSB101 skrev:Finns det något filter mot göteborgsvitsar som man kan installera som plugin?

Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!