Margretebergshallen

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Margretebergshallen

Inlägg av Harald »

Efter tips om att Park o natur nu har flyttat (vart vet jag inte) tog jag en tur förbi det gamla rälsbussgaraget.

Här ser det ganska tomt ut:

Bild

Personalparkering var det någon som undrade över. Gott om plats här:

Bild

Kör inte in i väggen! När var det de här ersattes av ölreklamen (Stop)?

Bild
Senast redigerad av Harald den söndag 30 oktober 2011 23:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av alex87 »

det skulle nog kunna gå att bygga 2-3spår på gården som synes på första bilden.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Fredrik E »

Det händer mycket nästa år och en vacker dag står det vagnar i denna gamla depå igen.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av alex87 »

Hörde senast att det var byggstart i december om de inte är snö...
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av hej »

alex87 skrev:Hörde senast att det var byggstart i december om de inte är snö...
Konstaterade när jag passerade förbi där igår att de har startat att riva upp asfalten på gamla bussplan som nu åter ska få spår.
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1572
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Martin »

Det vore oerhört trevligt att få se bilder på arbetena runt hallen, har dessvärre inte själv möjlighet att ta mig till Göteborg den närmaste tiden.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
danneh
Inlägg: 262
Blev medlem: fredag 15 oktober 2010 20:49

Re: Margretebergshallen

Inlägg av danneh »

Skall nog kunna göra det! Dock blir det mobilbilder isf.
Dock har jag vanlig kamera, men bär sällan med mig den ut. Så kan bli kamerabilder också ;)
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Harald »

Så här såg det ut idag. Man har schaktat söderut hela vägen mellan banan och berget:

Bild

Går man lite närmare hallen så ser det ut så här. Undrar hur det kommer sig att det ligger en bit spårvägsräl där:

Bild

Fallen from grace. Den här stolpen som syns på första bilden måste ha blivit ditkörd från någon plats närmare Slottsskogvallen. Gångvägen vars namn står på skylten heter något annat numera:

Bild
gek
Inlägg: 1185
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av gek »

När var det de här ersattes av ölreklamen (Stop)?
ca 1972
/Gunnar Ekeving
Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Nupski »

Åkte förbi där för några timmar sedan och de har schaktat upp ännu mer av planen och det finns fortfarande gammal räls under som numer är blottlaggd.
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Harald »

Det var inte lätt det här. Dåligt fotoväder och svårt att komma intill, men den sanningssökande reportern i allmänhetens tjänst får inte ge upp. :wink:

Bild
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1572
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Martin »

Måste väl ändå vara det absolut sista som återstår av Säröbanan, iaf i rälsväg!
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Harald »

Martin skrev:Måste väl ändå vara det absolut sista som återstår av Säröbanan, iaf i rälsväg!
Spårvägen längs Slottskogen var ju också en del av Säröbanan, men där är väl all räls utbytt vid det här laget. Men det finns en del annat kvar: http://harald.nordius.se/two/sarobanan.htm
Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Nupski »

Tack Harald då såg jag inte i syne :D brukar inte vara uppe under dygnets ljusa timmar. Bygglovet sattes den 23e och iordningställandet börjar när alla papper är klara, inflyttning preliminärt i augusti.
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Harald »

23:e vilken månad? Bygglov kungörs i Post- och Inrikes Tidningar enigt goteborg.se. Jag har letat där men hittar inget.

Apropå inte hitta och vagnhall så har det sagts att hallen vid Ringön är överklagad, men jag hittar ingen detaljplan för den så det kan väl inte finnas något att överklaga.
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av hej »

Vagnhallen på Ringön är inte överklagad vad jag har förstått utan den har hamnat i byråkratisk långbänk. Man utreder... http://www5.goteborg.se/prod/Intraservi ... penElement
Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Nupski »

Harald skrev:23:e vilken månad? Bygglov kungörs i Post- och Inrikes Tidningar enigt goteborg.se. Jag har letat där men hittar inget.

Apropå inte hitta och vagnhall så har det sagts att hallen vid Ringön är överklagad, men jag hittar ingen detaljplan för den så det kan väl inte finnas något att överklaga.
Igår den 23e tar cirka 5-10 dagar för kungörelsen att komma ut. Vad gäller Ringön är det en markägare som bråkar och processen drar ut på tiden för man vet ju inte heller riktigt än hur nya bron skall landa, hela området runt frihamnsmotet skall byggas om så det kommer väl ta ett tag innan allt är klart. Men det börjar ju bli lite brådis man har numer satt upp hinderskyltar för fordon över 3m höjd på Göta Älv bron för att minska okynnes körningarna med tung trafik, så frågan är hur länge är bron med innan den blir utdömd.

15- 17 tåg skall utgå från Margereteberg.
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Harald »

Nupski skrev:Igår den 23e
Aha, så man har satt igång att schakta innan man har fått bygglov. :shock:
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av hej »

Vem fattade beslutet?
Fanns inte med på kommunstyrelsens föredragningslista och trafiknämnden och byggnadsnämnden sammanträder först nästa vecka.
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Harald »

hej skrev:Vem fattade beslutet?
Fanns inte med på kommunstyrelsens föredragningslista och trafiknämnden och byggnadsnämnden sammanträder först nästa vecka.
Beslut om bygglov är nog normalt delegerat till tjänstemännen. Om man tittar i föredragningslistan för den 31 oktober så står det i punkt 8 "Anmälan om delegation sedan föregående sammanträde 63 slutbevis 20110906-20111004, 15 startbesked juli, 130 bygglov 20110901-0930". Ett fåtal bygglov står på föredragningslistan, förmodligen för att de inte är rutinärenden. Det kan t.ex. vara avvikelse från detaljplan eller bygglov i efterhand.
Skriv svar