Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Hechtwagen skrev:Nu är ju inte denna F4 unik men jag har trots ivrigt googlebildsökande på "Alfa Romeo filobus" inte hittat bild på någon lik eller snarlik ledvagn, bara kortvagnar! Är det någon annan som lyckats bättre? Ledbussvarianten verkar inte ha varit allt för vanlig!
Fram med bildlänkarna nu!
Hmm bussen som MWE länkar till i Gröndal är felskyltad, den är på väg till Ekensberg (gillar dom där terasshusen, bodde i Ekensberg ett tag slutet på 60- början på 70-talet.)
Fast det är ju klart, skall man impa på polarna i italien med världens enda Alfa Romeo ledtrådbuss, så är det ju en fördel om man har bakvagnen till hands, blir ju lite antiklimax snnars, typ som att äga en saab 92 med en saabbo vagn, fadt man har inte husvagnen...
Hechtwagen skrev:Godag yxskaft! Det där var varken likt eller snarlikt en F4! Det VAR en F4! Vill ju se en bild på syskonen i italien!
Tack för den, du. Du får väl uttrycka dig så man begriper då! Förresten tror jag det finns en och annan som vill se hur F4 såg ut i sin krafts(?) dagar i Stockholm. Som gammal Fiatägare vet jag att italienarna gör pigga och ibland rätt snygga fordon, men de håller inte så länge.
Henrik Schütz skrev:Googla filobus 8001 på google bildsök
Fast det är ju klart, skall man impa på polarna i italien med världens enda Alfa Romeo ledtrådbuss, så är det ju en fördel om man har bakvagnen till hands, blir ju lite antiklimax snnars, typ som att äga en saab 92 med en saabbo vagn, fadt man har inte husvagnen...
Fast om man måste välja så är det bättre att ha bara framdelen än att ha bara bakdelen!
218
Den där sköna skrotafalanggen är alltid lite otydlig med sina mål. Hur många exemplar måste ett ford
on funnits i för att det skall bevaras?
Och hade F4 bussen hittats i nyskick, så hade dom ändå tyckt att den skulle skrotas, den skulle ju ändå behövt uppställningsplats, och tagi resurser från viktigare saker. Märklig inställning.
F4 är ytterst representativ för SS förortstrådbussar, de övriga förortslinjerna gick med korta innerstadsvagnar, så vagnen är en slags trådbussarnas A24
En seriöst icke representativ buss är däremot tex Mackbussen som SS lånade av scania innan de beställde metropolerna.
Det är fråga om små resurser för attbevara, och exteriört återställa denna buss, flera jag talat med är betedda att ur egen ficka bidra, och det är inte fråga om att bevara allt här i världen, vilket vissa vill få det att låta som, utan om en halv trådbuss, vilket är praktiskt genomförbart, utan att resten av vetksamheten blir lidande. Det faktum att SvOf inte skrotade sim metropolbuss på åttiotalet, anser ingen idag ledde till något särskilt negativt, utan tvärtom så är den idsg lite av en stolthet på sl spårvägdmuseum, trots det ytterst begränsade museala värdet, det finns nämligen två metropoler till bevarade.
Olika grupperingar sluter sig kring olika projekt, och denna F4 har ett antal tillskyndare, och om den skrotas, så komme vi inte att kasta oss över bomhusvagnen och renovera den. då blir det snarare inget gjort...
En sodablästring, eller kolsyreblästring av utsidan, med efterföljande rostdkyddsmålning stoppar förfallet, sedan är det bara att plåta av vagnen, svetsa stommen och plåtarna, samt sätta ihop den igen, elsystemet behöver inte åtgärdas mer än belysningen.
Sedan har man en vacker buss att visa upp efter lackering, detta är inget jättejobb, jämfört med att göra bussen körbar.
BTW EnM25 har lika mycket gemensamt med en A28, som en F4 har med en helsingborgs mustang. Finns ett enda pcc patent använt i M25? Eller är likheten endast de inåtlutade vindrutorna.
Henrik Schütz skrev:BTW EnM25 har lika mycket gemensamt med en A28, som en F4 har med en helsingborgs mustang. Finns ett enda pcc patent använt i M25? Eller är likheten endast de inåtlutade vindrutorna.
Henrik Schütz skrev:Fast framdelen liknar tjogtals kortvagnar italien...
Vänstertrafiksutförandet lär ju dock impa i vart fall!
Får mig att tänka på vad otroligt lätt det skulle vara att bygga om en F4 till högertrafik som har förarplatsen centrerad i mitten fram.
Om F4 stått pall till högertrafikomläggnningen kanske de hade blivit trådbusstrafikens räddare!
PCC-vagnen, på vilken A28 är ett exempel, är en inspiration till M25 ja. Men som jag skrev så valde GS en hemkokt variant. Några PCC-patent har nog inte använts, men det plankades en del. Dimensionerna på M25 korg inklusive avsmalning och rundningar stämmer mycket väl överens med en PCC-vagn av motsvarande bredd och längd. Gubben Hägglund lär ha varit i USA och fått ritningar med sig hem. Däremot så användes inte PCC-tekniken för motorstyrning, utan där konstruerade man ett eget system i samarbete med Chalmers. Likaså fick M25 tvärsliggade motorer och inte längsliggande som PCC, men kan ändå spåra en del insparation från PCC-boggier. Sådana fanns ju f.ö. i många olika varianter. Jag har för mig att jag har sett någon som påminner en del om M29:s något ovanliga boggier, så det kan nog ha kommit lite inspiration till dem också.
Senast redigerad av Harald den fredag 19 oktober 2012 22:37, redigerad totalt 1 gånger.
Henrik Schütz skrev:Den där sköna skrotafalanggen är alltid lite otydlig med sina mål. Hur många exemplar måste ett fo
Och hade F4 bussen hittats i nyskick, så hade dom ändå tyckt att den skulle skrotas, den skulle ju ändå behövt uppställningsplats, och tagi resurser från viktigare saker. Märklig inställning!
En seriöst icke representativ buss är däremot tex Mackbussen som SS lånade av scania innan de beställde metropolerna.
Olika grupperingar sluter sig kring olika projekt, och denna F4 har ett antal tillskyndare, och om den skrotas, så komme vi inte att kasta oss över bomhusvagnen och renovera den. då blir det snarare inget gjort...
HS
"Who said Jehova?"
Precis, för det hade inte ändrat någonting om fordonet som sådant dömts ut på oklara grunder som varande lokaltrafikhistoriskt ointressant! I praktiken så hade det nog i alla fall sparats eftersom det är så otroligt kul att köra med den så då får man hitta en "etikett" som stämmer in på det syftet! SSS har uppenbart en resa att göra här!
Mackbussen är helt klart orepresentativ så det förvånar säkert inte då att den fick äran att representera Metropolbussen hos SSS då den anskaffats 1967 tills ett gäng sa "äh vad f-n..." och anskaffade en riktig Metropol!
Nej visst vi byter lika lite objekt som intresse och det är vår ideella fritidssysselsättning och den styr vi själva över och när vi misslyckats med att bygga om skrället till en F4 så går vi därifrån!
Harald skrev:PCC-vagnen, på vilken A28 är ett exempel, är en inspiration till M25 ja. Men som jag skrev så valde GS en hemkokt variant.
Enligt specen för M25 skulle vagnskorgen "hava den kontur, som föreskrives för 'P.C.C.104-vagn'" och inredningen skulle ordnas "huvudsakligen som på P.C.C.-vagnarna.."
Spännande hur fort språket ibland förändrar sig och i bland inte! Här tilltalas mottagaren av skrivelsen "Herr Järnvägsinpektör" och jag har för mig att det lät så även för 40-45 år sedan i Sverige, i Tyskland inleds alla kommersiella och andra icke personliga brev med "högt ärade Fru/Herr och i förekommande fall titel", gäller även E-post. Yngre mänskor har börjar luckra upp niandet i tal, men det sker med urval och försiktighet.
/Göran
Tack för länken. Jag har ju sett den förut, men hade glömt bort den. Där var ritningen som jag visste att jag hade sett. Det verkar inte ha byggts så många vagnar med just de dimensionerna i USA, men 1951 byggde Pullman-Standard 50 all-electrics för Boston. M25 och M28 är ju också all-electrics f.ö.
Henrik Schütz skrev:Olika grupperingar sluter sig kring olika projekt, och denna F4 har ett antal tillskyndare, och om den skrotas, så komme vi inte att kasta oss över bomhusvagnen och renovera den. då blir det snarare inget gjort...
Det där är otroligt viktigt att komma ihåg. Så länge det inte är anställda som renoverar på order uppifrån så går det aldrig att få frivilliga att göra vad som helst.
Henrik Schütz skrev:En sodablästring, eller kolsyreblästring av utsidan, med efterföljande rostdkyddsmålning stoppar förfallet, sedan är det bara att plåta av vagnen, svetsa stommen och plåtarna, samt sätta ihop den igen, elsystemet behöver inte åtgärdas mer än belysningen.
Sedan har man en vacker buss att visa upp efter lackering, detta är inget jättejobb, jämfört med att göra bussen körbar.
Även om bilden inte direkt avslöjar alla detaljer så kan man åtminstone se att den inte är så rostig att ramen börjar ge vika. Den har sannolikt dessutom rullat på sina egna hjul upp på släpet. Notera också att det verkar inte bli några synliga skador av spännbanden runt karossen trots att de sannolikt är halvhårt spända.
Frågan är hur mycket det finns kvar av plåten? Det vore intressant att veta hur bra/dåligt skick både karossens plåtar och framförallt ramen är i. Om det finns såpass mycket metall kvar i ramen att det inte är enorm skillnad i jobb att "stoppa förfall" och faktiskt få den i trafikacceptabelt skick så kan det kanske vara värt att plocka loss ramen från "allt omkringliggnade" och blästra+lacka och ev. rostlaga ramen. Om man senare bestämmer sig för att faktiskt få bussen i trafikdugligt skick så är det antagligen mycket jobb sparat om man slipper ge sig på ramen en gång till. Rätt mycket av det jobbet kan väl antagligen göra samtidigt som bussen ändå är i stort sett i statiskt utställningsskick.
Det är ju inte heller så att det dräller av trådbussrenoveringsobjekt, så även om en F4 är ett smalt intresse så torde det väl finnas hygglig tillgång på folk som är sugna på att renovera trådbuss? Om det inte vore för bland annat avståndet så hade jag gärna hjälpt till med t.ex. att byta ut kablage (fast det förutsätter ju en rätt långt gången renovering i övrigt)...
Harald skrev:Tack för länken. Jag har ju sett den förut, men hade glömt bort den. Där var ritningen som jag visste att jag hade sett. Det verkar inte ha byggts så många vagnar med just de dimensionerna i USA, men 1951 byggde Pullman-Standard 50 all-electrics för Boston. M25 och M28 är ju också all-electrics f.ö.
Det är väl en sanning med modifikation, de har ju ett hydrauliskt system i stället för tryckluft till bromsen så de är väl egentligen inte mer all-electrics än M29? (M29 har kanske luftfjädring också, men den motsvaras ju inte av någon elektrisk fjädring på M25/M28 så det är fortfarande dött lopp...)
Undrar om inte "non-pneumatics" hade varit ett bättre begrepp egentligen...