SS ledtrådbuss skrotas idag!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
C12C3C3C12

Re: SS ledtrådbuss skrotas idag!

Inlägg av C12C3C3C12 »

Hechtwagen skrev:Nu är ju inte denna F4 unik men jag har trots ivrigt googlebildsökande på "Alfa Romeo filobus" inte hittat bild på någon lik eller snarlik ledvagn, bara kortvagnar! Är det någon annan som lyckats bättre? Ledbussvarianten verkar inte ha varit allt för vanlig!
Fram med bildlänkarna nu! :D
Kolla in den här: https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... 7f02ce9f8f

Hmm bussen som MWE länkar till i Gröndal är felskyltad, den är på väg till Ekensberg (gillar dom där terasshusen, bodde i Ekensberg ett tag slutet på 60- början på 70-talet.)
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Godag yxskaft! Det där var varken likt eller snarlikt en F4! Det VAR en F4! :mrgreen: Vill ju se en bild på syskonen i italien!
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Googla filobus 8001 på google bildsök :D

Fast det är ju klart, skall man impa på polarna i italien med världens enda Alfa Romeo ledtrådbuss, så är det ju en fördel om man har bakvagnen till hands, blir ju lite antiklimax snnars, typ som att äga en saab 92 med en saabbo vagn, fadt man har inte husvagnen...
MWE

Inlägg av MWE »

Hechtwagen skrev:Godag yxskaft! Det där var varken likt eller snarlikt en F4! Det VAR en F4! :mrgreen: Vill ju se en bild på syskonen i italien!
Tack för den, du. Du får väl uttrycka dig så man begriper då! Förresten tror jag det finns en och annan som vill se hur F4 såg ut i sin krafts(?) dagar i Stockholm. Som gammal Fiatägare vet jag att italienarna gör pigga och ibland rätt snygga fordon, men de håller inte så länge.
218

Inlägg av 218 »

Henrik Schütz skrev:Googla filobus 8001 på google bildsök :D

Fast det är ju klart, skall man impa på polarna i italien med världens enda Alfa Romeo ledtrådbuss, så är det ju en fördel om man har bakvagnen till hands, blir ju lite antiklimax snnars, typ som att äga en saab 92 med en saabbo vagn, fadt man har inte husvagnen...
Fast om man måste välja så är det bättre att ha bara framdelen än att ha bara bakdelen!
218
Henrik Schütz

Fast framdelen liknar tjogtals kortvagnar italien...

Vänstertrafiksutförandet lär ju dock impa i vart fall!
Henrik Schütz

Den där sköna skrotafalanggen är alltid lite otydlig med sina mål. Hur många exemplar måste ett ford

on funnits i för att det skall bevaras?

Och hade F4 bussen hittats i nyskick, så hade dom ändå tyckt att den skulle skrotas, den skulle ju ändå behövt uppställningsplats, och tagi resurser från viktigare saker. Märklig inställning.

F4 är ytterst representativ för SS förortstrådbussar, de övriga förortslinjerna gick med korta innerstadsvagnar, så vagnen är en slags trådbussarnas A24

En seriöst icke representativ buss är däremot tex Mackbussen som SS lånade av scania innan de beställde metropolerna.

Det är fråga om små resurser för attbevara, och exteriört återställa denna buss, flera jag talat med är betedda att ur egen ficka bidra, och det är inte fråga om att bevara allt här i världen, vilket vissa vill få det att låta som, utan om en halv trådbuss, vilket är praktiskt genomförbart, utan att resten av vetksamheten blir lidande. Det faktum att SvOf inte skrotade sim metropolbuss på åttiotalet, anser ingen idag ledde till något särskilt negativt, utan tvärtom så är den idsg lite av en stolthet på sl spårvägdmuseum, trots det ytterst begränsade museala värdet, det finns nämligen två metropoler till bevarade.

Olika grupperingar sluter sig kring olika projekt, och denna F4 har ett antal tillskyndare, och om den skrotas, så komme vi inte att kasta oss över bomhusvagnen och renovera den. då blir det snarare inget gjort...

En sodablästring, eller kolsyreblästring av utsidan, med efterföljande rostdkyddsmålning stoppar förfallet, sedan är det bara att plåta av vagnen, svetsa stommen och plåtarna, samt sätta ihop den igen, elsystemet behöver inte åtgärdas mer än belysningen.

Sedan har man en vacker buss att visa upp efter lackering, detta är inget jättejobb, jämfört med att göra bussen körbar.

HS
Henrik Schütz

BTW EnM25 har lika mycket gemensamt med en A28, som en F4 har med en helsingborgs mustang. Finns ett enda pcc patent använt i M25? Eller är likheten endast de inåtlutade vindrutorna.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Henrik Schütz skrev:BTW EnM25 har lika mycket gemensamt med en A28, som en F4 har med en helsingborgs mustang. Finns ett enda pcc patent använt i M25? Eller är likheten endast de inåtlutade vindrutorna.
Är det någon som har påstått det?
218

Inlägg av 218 »

Henrik Schütz skrev:Fast framdelen liknar tjogtals kortvagnar italien...

Vänstertrafiksutförandet lär ju dock impa i vart fall!
Får mig att tänka på vad otroligt lätt det skulle vara att bygga om en F4 till högertrafik som har förarplatsen centrerad i mitten fram.
Om F4 stått pall till högertrafikomläggnningen kanske de hade blivit trådbusstrafikens räddare! :D

218
Henrik Schütz

Att A28 skulle vara förebild för M25?, ja det är en rätt allmän uppfattning.

HS
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

PCC-vagnen, på vilken A28 är ett exempel, är en inspiration till M25 ja. Men som jag skrev så valde GS en hemkokt variant. Några PCC-patent har nog inte använts, men det plankades en del. Dimensionerna på M25 korg inklusive avsmalning och rundningar stämmer mycket väl överens med en PCC-vagn av motsvarande bredd och längd. Gubben Hägglund lär ha varit i USA och fått ritningar med sig hem. Däremot så användes inte PCC-tekniken för motorstyrning, utan där konstruerade man ett eget system i samarbete med Chalmers. Likaså fick M25 tvärsliggade motorer och inte längsliggande som PCC, men kan ändå spåra en del insparation från PCC-boggier. Sådana fanns ju f.ö. i många olika varianter. Jag har för mig att jag har sett någon som påminner en del om M29:s något ovanliga boggier, så det kan nog ha kommit lite inspiration till dem också.
Senast redigerad av Harald den fredag 19 oktober 2012 22:37, redigerad totalt 1 gånger.
218

Inlägg av 218 »

Henrik Schütz skrev:Den där sköna skrotafalanggen är alltid lite otydlig med sina mål. Hur många exemplar måste ett fo

Och hade F4 bussen hittats i nyskick, så hade dom ändå tyckt att den skulle skrotas, den skulle ju ändå behövt uppställningsplats, och tagi resurser från viktigare saker. Märklig inställning!

En seriöst icke representativ buss är däremot tex Mackbussen som SS lånade av scania innan de beställde metropolerna.

Olika grupperingar sluter sig kring olika projekt, och denna F4 har ett antal tillskyndare, och om den skrotas, så komme vi inte att kasta oss över bomhusvagnen och renovera den. då blir det snarare inget gjort...

HS
"Who said Jehova?"

Precis, för det hade inte ändrat någonting om fordonet som sådant dömts ut på oklara grunder som varande lokaltrafikhistoriskt ointressant! I praktiken så hade det nog i alla fall sparats eftersom det är så otroligt kul att köra med den så då får man hitta en "etikett" som stämmer in på det syftet! SSS har uppenbart en resa att göra här!

Mackbussen är helt klart orepresentativ så det förvånar säkert inte då att den fick äran att representera Metropolbussen hos SSS då den anskaffats 1967 tills ett gäng sa "äh vad f-n..." och anskaffade en riktig Metropol!

Nej visst vi byter lika lite objekt som intresse och det är vår ideella fritidssysselsättning och den styr vi själva över och när vi misslyckats med att bygga om skrället till en F4 så går vi därifrån!

218
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

Harald skrev:PCC-vagnen, på vilken A28 är ett exempel, är en inspiration till M25 ja. Men som jag skrev så valde GS en hemkokt variant.
Enligt specen för M25 skulle vagnskorgen "hava den kontur, som föreskrives för 'P.C.C.104-vagn'" och inredningen skulle ordnas "huvudsakligen som på P.C.C.-vagnarna.."

http://ekeving.se/rt/gbg/vagnar/M25-spec_1955.pdf [Från väg- och vattens handlingar i Riksarkivet]. Transit Research Corporations ritning på vagnskorgens kontur finns sist i dokumentet
Senast redigerad av gek den lördag 20 oktober 2012 9:45, redigerad totalt 1 gånger.
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Tackar för länken! Underbar läsning!
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

gek skrev: http://ekeving.se/rt/gbg/vagnar/M25-spec_1955.pdf [Från väg- och vattens handlingar i Riksarkivet]. Transit Research Corporations ritning på vagnskorgens kontur finns sist i dokumentet
Spännande hur fort språket ibland förändrar sig och i bland inte! Här tilltalas mottagaren av skrivelsen "Herr Järnvägsinpektör" och jag har för mig att det lät så även för 40-45 år sedan i Sverige, i Tyskland inleds alla kommersiella och andra icke personliga brev med "högt ärade Fru/Herr och i förekommande fall titel", gäller även E-post. Yngre mänskor har börjar luckra upp niandet i tal, men det sker med urval och försiktighet.
/Göran
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Tack för länken. Jag har ju sett den förut, men hade glömt bort den. Där var ritningen som jag visste att jag hade sett. Det verkar inte ha byggts så många vagnar med just de dimensionerna i USA, men 1951 byggde Pullman-Standard 50 all-electrics för Boston. M25 och M28 är ju också all-electrics f.ö.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Henrik Schütz skrev:Olika grupperingar sluter sig kring olika projekt, och denna F4 har ett antal tillskyndare, och om den skrotas, så komme vi inte att kasta oss över bomhusvagnen och renovera den. då blir det snarare inget gjort...
Det där är otroligt viktigt att komma ihåg. Så länge det inte är anställda som renoverar på order uppifrån så går det aldrig att få frivilliga att göra vad som helst.
Henrik Schütz skrev:En sodablästring, eller kolsyreblästring av utsidan, med efterföljande rostdkyddsmålning stoppar förfallet, sedan är det bara att plåta av vagnen, svetsa stommen och plåtarna, samt sätta ihop den igen, elsystemet behöver inte åtgärdas mer än belysningen.

Sedan har man en vacker buss att visa upp efter lackering, detta är inget jättejobb, jämfört med att göra bussen körbar.
Upprepar länken du la in för att den som läser inte ska behöva bläddra tillbaka till första sidan: http://i1285.photobucket.com/albums/a58 ... 49a227.jpg

Även om bilden inte direkt avslöjar alla detaljer så kan man åtminstone se att den inte är så rostig att ramen börjar ge vika. Den har sannolikt dessutom rullat på sina egna hjul upp på släpet. Notera också att det verkar inte bli några synliga skador av spännbanden runt karossen trots att de sannolikt är halvhårt spända.

Frågan är hur mycket det finns kvar av plåten? Det vore intressant att veta hur bra/dåligt skick både karossens plåtar och framförallt ramen är i. Om det finns såpass mycket metall kvar i ramen att det inte är enorm skillnad i jobb att "stoppa förfall" och faktiskt få den i trafikacceptabelt skick så kan det kanske vara värt att plocka loss ramen från "allt omkringliggnade" och blästra+lacka och ev. rostlaga ramen. Om man senare bestämmer sig för att faktiskt få bussen i trafikdugligt skick så är det antagligen mycket jobb sparat om man slipper ge sig på ramen en gång till. Rätt mycket av det jobbet kan väl antagligen göra samtidigt som bussen ändå är i stort sett i statiskt utställningsskick.

Det är ju inte heller så att det dräller av trådbussrenoveringsobjekt, så även om en F4 är ett smalt intresse så torde det väl finnas hygglig tillgång på folk som är sugna på att renovera trådbuss? Om det inte vore för bland annat avståndet så hade jag gärna hjälpt till med t.ex. att byta ut kablage (fast det förutsätter ju en rätt långt gången renovering i övrigt)...
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:Tack för länken. Jag har ju sett den förut, men hade glömt bort den. Där var ritningen som jag visste att jag hade sett. Det verkar inte ha byggts så många vagnar med just de dimensionerna i USA, men 1951 byggde Pullman-Standard 50 all-electrics för Boston. M25 och M28 är ju också all-electrics f.ö.
Det är väl en sanning med modifikation, de har ju ett hydrauliskt system i stället för tryckluft till bromsen så de är väl egentligen inte mer all-electrics än M29? (M29 har kanske luftfjädring också, men den motsvaras ju inte av någon elektrisk fjädring på M25/M28 så det är fortfarande dött lopp...)

Undrar om inte "non-pneumatics" hade varit ett bättre begrepp egentligen...
Skriv svar