SS ledtrådbuss skrotas idag!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Henrik Schütz

SS ledtrådbuss skrotas idag!

Inlägg av Henrik Schütz »

idag i uppsala skrotas den sista alfaromeotrådbussen. Spårvägsmuseum är inte intresserade, bild kommer.

Skandal
Henrik Schütz

Re: ss ledtrådbuss skrotas idag!

fragmenterad för en timme sedan:-(
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Står på skrotcentralen i uppsala hel fortfarande!
MWE

Inlägg av MWE »

Henrik Schütz skrev:idag i uppsala skrotas den sista alfaromeotrådbussen. Spårvägsmuseum är inte intresserade, bild kommer.

Skandal
Om du tycker att det är skandal att Sällskapet inte tar sig an ett visst fordon är det väl ändå lämpligt att du tar upp den frågan i Sällskapets interna forum - givet att du är medlem där förstås. Här hör den inte hemma!
Henrik Schütz

det är sl spårvägsmuseum som bör agera. sss som ideeöl förening har redan ladorna fulla. således en icke intern frågs.

HS
MWE

Inlägg av MWE »

Henrik Schütz skrev:det är sl spårvägsmuseum som bör agera. sss som ideeöl förening har redan ladorna fulla. således en icke intern frågs.

HS
Då får du väl bekväma dig att skriva det och inte bara "spårvägsmuseum", annars går tankarna automatiskt till Malmköping (det förstnämnda heter förresten "Stockholms Spårvägsmuseum "). SL har nog också rätt fullt i ladorna, och viljan att överhuvud taget vilja driva någon museiverksamhet har ju varierat genom åren. Om just det här fordonet är värt att bevara låter jag vara osagt, den intresserade kan se en bild på vad som troligen är ett sådant i Thomas Johanssons tvärbanebok sid 146.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Henrik Schütz skrev:det är sl spårvägsmuseum som bör agera. sss som ideeöl förening har redan ladorna fulla. således en icke intern frågs.

HS
Ja, och i tredje världen går miljoner människor utan kläder och mat, och du ojar dig över en trådbuss... :roll:
Men när jag läser ditt inlägg:
Henrik Schütz skrev:idag i uppsala skrotas den sista alfaromeotrådbussen. Spårvägsmuseum är inte intresserade, bild kommer.

Skandal
Så undrar jag inte om HS möjligtvis har blivit utsatt för motsvarigheten till ett "facerape", d v s någon obehörig har kommit över kontot...Tramrape? :roll:
För HS skriver mer nyanserat än så här.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

1962 beslöt SSS att införskaffa sagda buss till sina samlingar samt gick ut med detta i sin medlemstidning.
Såvitt jag vet har beslutet aldrig upphävts...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Skandal
Men det här har väl inget med spårtrafik att göra ?
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Lennart Petersen skrev:

Skandal
Men det här har väl inget med spårtrafik att göra ?

Nä, och det är därför man gissar på att Henriks konto blivit utsatt för ett "tramrape". Henrik har mer innanför pannbenet än så här...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Henrik Schütz

Jag skrev i översta forumet av gammal vana, Sveriges försra ledbusstyp, och till råga på allt, eldriven, borde vara självskriven i sl museala samlingar, dessutom är jag så här uppjagad över eN HALV TRÅDBUSS, tänk om det varit en hel! :shock:

Bussen är tämligen välhållen, och kan enkelt återskapas exteriört gör en statisk uppvisning, ungefär som halvhyttsbussen inne på museet.

Säger mina barn att de varit på dpårvägsmuseet, så tror jag inte de besökt museispårvägen i malmköping btw :roll:

HS
Henrik Schütz

Buckla bak läckande tak, annars fint skick!

http://i1285.photobucket.com/albums/a58 ... 49a227.jpg

Vore väl värd att sparas, snyggaste fronten?

HS
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Bakdelen lär ska finnas kvar i Tierpstrakten
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Inte för att ja brukar förespråka att man ska spara massa gammal skit, men den där hör definitivt till sånt som inte ska fragmenteras.
Den är såpass unik, att den bör bevaras bara därför. Med tanke på allt man samlat på under många många år, så kan denna nig få stå på lager ett tag, så får vi väl se va som kan bli av de...
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Inget att gråta över om den försvinner. Inte karaktäristisk på något vis. Mycket udda och fungerade dåligt, så den uträttade inte mycket den korta tid den var i trafik. Det enda värde den möjligen har är som exempel på att vi har haft problem med italienska fordon innan vi fick M32. Tunnelvagnståget måste rimligen ha mycket högre prioritet än den där skrothögen.
Användarens profilbild
KlasUggla

Inlägg av KlasUggla »

Kanske är den intressant i hemlandet? Finns kanske bättre resurser att ta hand om den där?
Dra igång en jakt på bakdelen också!
Användarens profilbild
Thomas Lange

Re: SS ledtrådbuss skrotas idag!

Inlägg av Thomas Lange »

Njae. Några envetnas insatser har nog säkrat vrakets överlevnad ytterligare en tid.
Samtal pågår mellan företrädare för SSS, SS och Spårvägsmuseum om att skaffa sig rådrum. Jag hoppas att vi lyckas.

Till Harald: Även det udda och dåligt fungerande kan vara värt att reflektera över. Och ibland är det en fördel för reflekterandet att ha ett fysiskt objekt att tillgå. Detta är dock inget ställningstagande för en renovering av objektet utan ska just nu ses som ett stöd för det rådrum jag argumenterade för ovan.
Ju förr dess bättre.
218

Inlägg av 218 »

Jag delar helt Thomas Langes uppfattning i denna fråga! Låt oss skaffa oss rådrum i denna fråga genom att till att börja med rädda den från skärbrännaren! Ja det är en särling men som sådan har den trots allt betytt mycket i Stockholms trådbusshistoria. Den har en mycket unik teknisk konstruktion som Sveriges första ledbussmodell med sin treaxliga dragvagn, sin enda manöverpedal, den separata luftbromsen av spårvagnssnitt samt inte minst förarplatsens utformning i mitten fram! För att inte tala om korgstolarna till inredning!

Vad jag har förstått är bussens trots sitt fula yttre i förvånansvärt hyfsat skick invändigt med delar av inredningen kvar samt större delen av förarplatsen. Vi ser ju på bilden dessutom att alla fönster förvånansvärt nog är hela vilket också givetvis bidragit till att skydda inredningen.
Visst den kommer förmodligen aldrig att gå att återställa till körbart skick men en statisk uppställning uppiffad och lackad som visar denna unika buss är väl inte helt fel det heller!

Kan väl dessutom vara en lagom ambitionsnivå för ett udda men lokaltrafikhistoriskt intressant fordon? Måste allting vara nyrenoverat och körbart för att vara "lokaltrafikhistoriskt intressant" som våra stadgar säger? Uppträder vi seriöst då? Trådbuss F4 har en speciell plats i sinnet bland all med F4 samtida spårvägspersonal i Stockholm. Har de fel när de tänker tillbaka på sin egen lokaltrafikhistoria på ett udda och ack så säreget fordon som det
finns hur många historier som helst om? Även udda fordon väcker känslor!

Motivet att de var få kan jag inte förstå alls. Få fordon kan väl ändå ha betytt mycket för utvecklingen samt även som i detta fall vara viktiga profiler i lokaltrafikens historia. Eller kanske A28 nr 11 också skulle skrotas med det motivet? Nej det där köper jag inte alls.

I Italien tror jag inte man kan räkna med något större intresse. Den här bussmodellen masstilverkades (!) där och det finns ju ingen anledning att transportera en buss i detta skick från Sverige till Italien.

Hoppas att Thomas har möjlighet att fortlöpande rapportera här i denna fråga så vi har koll men framförallt om vi behöver sätta in mer resurser!

Det var inte uppgivenhet utan kreativitet som en gång byggde Sällskapet! Kom ihåg det!

Hälsn
218
Senast redigerad av 218 den torsdag 18 oktober 2012 23:06, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

218 skrev:Jag delar helt Thomas Langes uppfattning i denna fråga! Låt oss skaffa oss rådrum i denna fråga genom att till att börja med rädda den från skärbrännaren! Ja det är en särling men som sådan har den trots allt betytt mycket i Stockholms trådbusshistoria. Den har en mycket unik teknisk konstruktion som Sveriges första ledbussmodell med sin enda treaxliga dragvagn, sin enda manöverpanal, den separata luftbromsen av spårvagnssnitt samt inte minst förarplatsens utformning i mitten fram!

Vad jag har förstått är bussens trots sitt fula yttre i förvånansvärt hyfsat skick invändigt med delar av inredningen kvar samt större delen av förarplatsen.
Visst den kommer förmodligen aldrig att gå att återställa till körbart skick men en statisk uppställning uppiffad och lackad som visar denna unika buss är väl inte helt fel det heller! Måste allting vara körbart för att vara lokaltrafikhistoriskt intressant?

Motivet att de var få kan jag inte förstå alls. Få fordon kan väl ändå ha betytt mycket för utvecklingen samt även som i detta fall vara viktiga profiler i lokaltrafikens historia. Eller kanske A28 nr 11 också skulle skrotas med det motivet eller GS 186 eller...? Nej det köper jag inte alls.

I Italien tror jag inte man kan räkna med något större intresse. Den här bussmodellen masstilverkades (!) där och det finns ju ingen anledning att transportera en buss i detta skick från Sverige till Italien.

Vi är några andra som hade tänkt att engagera oss i en räddningsplan men vi avvaktar tills resultatet av det som Thomas nämner är klart. Hoppas att Thomas har möjlighet att fortlöpande har möjlighet att rapportera här i denna fråga så vi har koll men framförallt om vi behöver sätta in mer resurser!

Det var inte uppgivenhet utan kreativitet som en gång byggde Sällskapet!

Hälsn
218
Bra skrivet !
Ja har ju inte vart med i Sällskapet sen början, men väl sen 1974, så lite känsla har man nog för va som ska läggas kraft på eller inte (även om jag är dålig på att göra nått själv).

/Leif D
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Låt mig till att börja med säga att jag inte alls har något emot om några vill lägga tid och pengar på att bevara den. Vill ni det så önskar jag er all lycka, men jag kommer inte att gråta om det inte går. Det enda den har betytt i trådbusshistorien är väl att linje 98 lades ned 1955 som den första trådbussnedläggningen i landet.

Sen är det väl lite skillnad mellan att inte lägga resurser på att återställa ett vrak och att skrota vagnar som är i hyfsat skick. Vad gäller vagn 11 så står den i en helt annan klass än en F4. Visserligen blev det inget stort PCC-köp till Stockholm, men den är ändå en representant för en lyckad konstruktion som har betytt mycket för världens spårvägar och f.ö. även för Sveriges. Det är ju ingen tvekan om att PCC-vagnen är förebild för de 255 vagnar av typerna M25, M28 och M29 som länge var stommen i Göteborgs spårvagnstrafik, även om Göteborg valde en hemkokt variant. Dessutom visar den ju att man ännu i början av 1950-talet planerade att behålla och utveckla spårvägen i innerstaden. Jag skulle gärna ha haft kvar GS vagn 210 också. Den var inspirationen till de moderna boggievagnarna som kom på 1940-talet.
Skriv svar