Anders Hanquist skrev:Var man än lägger zongränserna så kan det uppfattas som orättvist av några. Det finns alltid platser där det blir dyrare att åka en väldigt kort sträcka, än än betydligt längre åt ett annat håll. Särskilt markant blir det om det bara finns ett fåtal zoner i ett stort trafikområde. Kanske enklare med ett slags "tidszoner". Man betalar "per timme" och får åka så lågt man hinner inom den tiden. Jag tror jag sett ett sådant system någonstans, kan ha varit i Polen.
Appropå zongränser, så vill jag minnas att det i Londons Tunnelbana är tydligt markerat att man passerar in i en annan zon. På vissa (enstaka) stationer är gränsen bara ett streck i golvet, bl.a. vid någon av bytespunkterna till Docklands Light Rail. En skyltinformerade om tilläggsavgift om man ertappades utan giltigt färdbevis på fel sida linjen.
Sedan, ett göteborgskt perspektiv på den antika remsan

Ni kommer att lära er att SL's, precis som Västtrafiks, taxe och betalsystem kräver att man doktorerar på systemet i fråga, men att det för det mesta funkar bra. Jag är inget fan av Västtrafiks kortsystem, men för det mesta funkar det. Även kontoladdningen är för det mesta okej, det är när man åker precis över zongränser som det strular.
Reskassan verkar, på den beskriving jag läst mig till på SL och forumet, ha en fördel gentemot Västtrafiks system, och det är standardresan. Ett liknande upplägg skulle förenkla för Västtrafik. Dock verkar det som om kortläsarna och tillhörande spärrar skulle behöva kompletteras eller till viss del bytas ut, framför allt med avseende på användargränssnittet. Västtrafiks nya läsare med pekfärgskärm funkar bra, med de enklare blå som komplement på fordonen. Skall man göra något komplicerat, som att åka över zongränser eller liknande väljer man en avancerad läsare. För enkel incheckning så funkar den blå....
I spärrlinjerna skulle flertalet kunna utrustas med en enklare läsare och endast två-tre stycken med en mer avancerad modell.