SL Access - remsorna kan inte ersättas

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
643

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av 643 »

abc123 skrev:
643 skrev:Utgångsspärrar är något gammalt och således uteslutet...
Det har faktiskt utretts av sl ganska nyligen. Man ansåg att det var en möjlig lösning som skall utredas vidare.
Att det är "gammalt och således uteslutet" kan du väl utveckla. Det låter som en konstig slutsats. Det är en väl beprövad och fungerande lösning på många ställen i världen.
Utvecklar gärna - ofta har det verkat vara SLs allmänna huvudtes sedan bolaget bildades...
...och jag har absolut ingenting emot utgångsspärrar!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Var man än lägger zongränserna så kan det uppfattas som orättvist av några. Det finns alltid platser där det blir dyrare att åka en väldigt kort sträcka, än än betydligt längre åt ett annat håll. Särskilt markant blir det om det bara finns ett fåtal zoner i ett stort trafikområde. Kanske enklare med ett slags "tidszoner". Man betalar "per timme" och får åka så lågt man hinner inom den tiden. Jag tror jag sett ett sådant system någonstans, kan ha varit i Polen.
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Inge skrev:Nu har jag en genuin fråga. Antag att man reser på rabatterat pris och har valt standardresan rabatterat pris två kuponger. Sedan vill mam åka i två zoner när man kliver på bussen. Om man då trycker på 3:an innan man lägger på kortet, förstår maskinen att det är tre rabatterade kuponger som skall dras eller dras tre fullpriskuponger?
Hört från Lindhagensgatan 100: "Det tänkte vi inte på".
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Inge skrev:Men jag tror faktiskt att du har fel. Problemet är att SL gjort allting annat än att lösa uppgiften. Uppgiften var att införa självbetjäning innom nuvarande system. Hur enkelt som helst. Men istället har man suttit och plsddrat i kinferensrummen, köpt konsulttjänster till ditten och datten och förstås åkt på "studieresor" jorden runt. Med resultatet att man fördöker implementer inkompatibelt trams istället för att prioritera uppgiften. Förmodligen har man till och med genuint lurat sig själva att tro att detta skulle innebära att själbetjäningen på något magiskt vis skulle bli en fördel för kunderna.

Men självbetjäning är alltid självbetjäning dvs en lägre servicegrad och nu har man dessutom krånglat til det.
"Inge" - vänligen ange vem du tycker har fel och i vilken frågeställning! Jag brukar inte klaga på smärre stavfel, men detta ditt inlägg är faktiskt på
gränsen till oläsbart - och det gagnar knappast debatten! :evil:
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
darthjpp

Inlägg av darthjpp »

Anders Hanquist skrev:Var man än lägger zongränserna så kan det uppfattas som orättvist av några. Det finns alltid platser där det blir dyrare att åka en väldigt kort sträcka, än än betydligt längre åt ett annat håll. Särskilt markant blir det om det bara finns ett fåtal zoner i ett stort trafikområde. Kanske enklare med ett slags "tidszoner". Man betalar "per timme" och får åka så lågt man hinner inom den tiden. Jag tror jag sett ett sådant system någonstans, kan ha varit i Polen.
Appropå zongränser, så vill jag minnas att det i Londons Tunnelbana är tydligt markerat att man passerar in i en annan zon. På vissa (enstaka) stationer är gränsen bara ett streck i golvet, bl.a. vid någon av bytespunkterna till Docklands Light Rail. En skyltinformerade om tilläggsavgift om man ertappades utan giltigt färdbevis på fel sida linjen.

Sedan, ett göteborgskt perspektiv på den antika remsan :-)
Ni kommer att lära er att SL's, precis som Västtrafiks, taxe och betalsystem kräver att man doktorerar på systemet i fråga, men att det för det mesta funkar bra. Jag är inget fan av Västtrafiks kortsystem, men för det mesta funkar det. Även kontoladdningen är för det mesta okej, det är när man åker precis över zongränser som det strular.
Reskassan verkar, på den beskriving jag läst mig till på SL och forumet, ha en fördel gentemot Västtrafiks system, och det är standardresan. Ett liknande upplägg skulle förenkla för Västtrafik. Dock verkar det som om kortläsarna och tillhörande spärrar skulle behöva kompletteras eller till viss del bytas ut, framför allt med avseende på användargränssnittet. Västtrafiks nya läsare med pekfärgskärm funkar bra, med de enklare blå som komplement på fordonen. Skall man göra något komplicerat, som att åka över zongränser eller liknande väljer man en avancerad läsare. För enkel incheckning så funkar den blå....
I spärrlinjerna skulle flertalet kunna utrustas med en enklare läsare och endast två-tre stycken med en mer avancerad modell.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Om självbetjäning ger en ökad eller minskad servicegrad är inte självklart. Exempelvis tror jag att resenärer som idag har månadskort skulle tycka att servicegraden blev sämre om man var tungen att få fram och visa sitt kort för spärrvakten varje gång man skulle passera spärren.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Dessutom är jag övertygad om att resenären skulle uppskatta möjligheten att köpa månadskort (med betalkort) i automaten istället för att köpa till manuell betjäning...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:Dessutom är jag övertygad om att resenären skulle uppskatta möjligheten att köpa månadskort (med betalkort) i automaten istället för att köpa till manuell betjäning...
Det kan man ju! Om vi nu talar om SL-kort!
Fast inte det fysiska kortet förstås! Men nytt sådant behöver man bara kanske vart annat år, eller mer sällan, om man hanterar det normalt oaktsamt. (Löst i jeansfickan utan fodral.) Den som är rädd om kortet kan säker ha samma kort i decennier.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Inge skrev:
BSB101 skrev:Om självbetjäning ger en ökad eller minskad servicegrad är inte självklart. Exempelvis tror jag att resenärer som idag har månadskort skulle tycka att servicegraden blev sämre om man var tungen att få fram och visa sitt kort för spärrvakten varje gång man skulle passera spärren.
För de flesta är det självklart. Inte heller är det många av de som har månadskort skulle uppleva det som en försämring att istället visa upp kortet för en person.
Då det skulle ta längre tid och längre tid innebär längre köer skulle nog många uppleva det som en försämring då det inte skulle underlätta något.
Däremot skulle det förstås bli dyrt för SL att bemanna varenda vändkors.
Ännu än en försämring för kunderna då det skulle bli dyrare (antingen höjd skatt eller höjt pris). Men du kanske anser att det är en förbättring att få betala mer för att få en sämre produkt (i detta fall få en längre inpassagetid)?
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Inge skrev:
BSB101 skrev:Ännu än en försämring för kunderna då det skulle bli dyrare (antingen höjd skatt eller höjt pris). Men du kanske anser att det är en förbättring att få betala mer för att få en sämre produkt (i detta fall få en längre inpassagetid)?
Nu rör du ihop det mesta. Att självbetjäningen måste vara billigare för att fylla något syfte var min ståndpunkt. Det tar inte längre tid att visa upp kortet för en person än att läggs det på spärren.
Att manuellt kontrollera en biljett tar normalt längre tid om än en maskin gör det och fler anställda betyder högre kostnader utan att kunderna får något mervärde (än längre passertid, om man nu ser det som mervärde). Om detta sedan betalas via skatt eller biljettpris är ointressant i sammanhanget då kontentan är att kunderna får en sämre tjänst till ett högre pris.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Inge skrev:
BSB101 skrev:Att manuellt kontrollera en biljett tar normalt längre tid om än en maskin gör det och fler anställda betyder högre kostnader utan att kunderna får något mervärde (än längre passertid, om man nu ser det som mervärde). Om detta sedan betalas via skatt eller biljettpris är ointressant i sammanhanget då kontentan är att kunderna får en sämre tjänst till ett högre pris.
Det tar inte längre tid att kontrollera biljetter manuellt än maskinellt. Tvärt om går påstigningen idag långsammare.
Påstigningen? Jag pratar om spärrarna i tunnelbanan/pendeltåget. Där kommer det ta längre tid om en person ska läsa av kortet än om jag lägger det på en platta. Det är även en merkostnad, som ska betalas, som inte tillför något.
abc123

Inlägg av abc123 »

Det var ju tänkt att reskassan skulle börja säljas hos ombuden denna månad. Vad jag förstår har det inte blivit så? Jag har i alla fall inte sett någon information om det.
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

abc123 skrev:Det var ju tänkt att reskassan skulle börja säljas hos ombuden denna månad. Vad jag förstår har det inte blivit så? Jag har i alla fall inte sett någon information om det.
SL Taxeinformation 18/12 skrev:Gäller fr o m 2012-06-15
Reskassa - introduktion fortsätter
Reskassan introducerades i sortimentet 2012-05-15. Nu fortsätter introduktionen med försäljning även i tunnelbanans och pendeltågens spärrluckor. Se även Taxeinformation 14/12 för mer information.

Försäljning börjar vid dessa tillfällen:
SL Center 2012-05-15
SL Access-automaterna 2012-05-15
Tunnelbanespärren 2012-06-15
Bemannade pendeltågspärrar 2012-06-15
Ombud Efter sommaren

Försäljningen av remsan kommer att fortsätta parallellt med reskassan en tid för att resenärerna ska hinna vänja sig och gå över till reskassan självmant i så stor utsträckning som möjligt.
Säljstoppet av remsan kan komma att ändras beroende på hur introduktionen går, men den plan som SL arbetar efter idag är att det blir säljstopp 1 mars 2013 och att man kan resa på sin remsa fram till sommaren 2013. Mer information kommer till hösten.
Regel för att ångra biljett med reskassan ändrad
Det går att ångra en skapad biljett med reskassan om kunden till exempel har gjort fel. Tidigare hade man 10 minuter på sig att ångra en biljett. På grund av att många har utnyttjat regeln är tiden ändrad till 3 minuter.
Några frågor och svar
Får jag någon varning när pengarna håller på att ta slut?
Ja, det får du. När du läser av kortet och du har pengar till tre eller färre standardresor kvar, varnas du med ett gult ljus. Ett rött ljus visas när pengarna inte räcker till en standardresa.
Kan jag få kredit, t.ex. om resan kostar 25 kr och jag har bara 24,50 kr på reskassan?
Nej, systemet tillåter inte krediter, hur liten eller stor det än är.
Kan flera personer resa med en och samma reskassa?
Nej, inte just nu men utveckling pågår för att göra detta möjligt. Är ni flera rekommenderar vi remsan så länge.
Taxeinformation 14/12 ger ingen mer information om när reskassan börjar säljas av ombud.

När det blir höst? SL-hösten är nog lika flexibel som SL-minuten. :lol: Liksom remsans död. :mrgreen:
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
abc123

Inlägg av abc123 »

Christer J skrev:
abc123 skrev:Det var ju tänkt att reskassan skulle börja säljas hos ombuden denna månad. Vad jag förstår har det inte blivit så? Jag har i alla fall inte sett någon information om det.
SL Taxeinformation 18/12 skrev:Gäller fr o m 2012-06-15
Reskassa - introduktion fortsätter
Reskassan introducerades i sortimentet 2012-05-15. Nu fortsätter introduktionen med försäljning även i tunnelbanans och pendeltågens spärrluckor. Se även Taxeinformation 14/12 för mer information.

Försäljning börjar vid dessa tillfällen:
SL Center 2012-05-15
SL Access-automaterna 2012-05-15
Tunnelbanespärren 2012-06-15
Bemannade pendeltågspärrar 2012-06-15
Ombud Efter sommaren

Försäljningen av remsan kommer att fortsätta parallellt med reskassan en tid för att resenärerna ska hinna vänja sig och gå över till reskassan självmant i så stor utsträckning som möjligt.
Säljstoppet av remsan kan komma att ändras beroende på hur introduktionen går, men den plan som SL arbetar efter idag är att det blir säljstopp 1 mars 2013 och att man kan resa på sin remsa fram till sommaren 2013. Mer information kommer till hösten.
Regel för att ångra biljett med reskassan ändrad
Det går att ångra en skapad biljett med reskassan om kunden till exempel har gjort fel. Tidigare hade man 10 minuter på sig att ångra en biljett. På grund av att många har utnyttjat regeln är tiden ändrad till 3 minuter.
Några frågor och svar
Får jag någon varning när pengarna håller på att ta slut?
Ja, det får du. När du läser av kortet och du har pengar till tre eller färre standardresor kvar, varnas du med ett gult ljus. Ett rött ljus visas när pengarna inte räcker till en standardresa.
Kan jag få kredit, t.ex. om resan kostar 25 kr och jag har bara 24,50 kr på reskassan?
Nej, systemet tillåter inte krediter, hur liten eller stor det än är.
Kan flera personer resa med en och samma reskassa?
Nej, inte just nu men utveckling pågår för att göra detta möjligt. Är ni flera rekommenderar vi remsan så länge.
Taxeinformation 14/12 ger ingen mer information om när reskassan börjar säljas av ombud.

När det blir höst? SL-hösten är nog lika flexibel som SL-minuten. :lol: Liksom remsans död. :mrgreen:
Finns faktiskt ett informationsblad ute där det specificeras att reskassan ska börja säljas hos ombuden från och med september.
abc123

Inlägg av abc123 »

Såg nu också i min lokaltidning att SL fortsätter att skjuta på datumet för remsans död. Nu är det 31 augusti 2013 som gäller... Tror nog detta uppskjutande kommer fortsätta ske i sisåsär kvartalsvisa intervaller de närmaste åren. Men jag ser det nog som ett sundhetstecken hos de styrande. Reskassan fungerar uppenbarligen inte "friktionsfritt" :wink: och då är det väl bättre att man kör vidare på det som funkar.
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

Inge skrev:Det börjar bli allt svårare att förstå varför man inte lyckas lösa problemen.

1. Släpp prestigen (och merfaktureringen) och ge upp de icke kompatibla standardresorna. Utbytes mot standardrabattklass. Behövs uppenbarligen.

2. Använd de tre knapparna på bussarna enligt följande: ABC-biljett, AB-biljett och BC-biljett. Trycker man inte något dras endast för den zon man är i. Självklart räknas tidigare fortfarande giltiga betalningar av automatiskt. Det fåtal bussar som passerar länsgräns får nya knappsatser.

-Fixat !
Not.

Det är bara att läsa anbudsunderlaget så förstår man att det alltid uppstår nya problem när man skall ta ytterligare ett steg i utvecklandet av biljettsystemet. Underlaget innehåller endast maskinvaruspecifikationer utifrån erfarenheterna från befintliga system man hade då (engelska Wayfarer). Det senare gav några märkliga (och överflödiga) specifikationer. Detta visar bland annat att de som satt och skrev specen inte förstod vilka förändringar i maskinbehov som byte från pappersbiljetter och dragkort till kontaktlösa kort ger upphov till. Vidare fanns ingen bskrivning av befintlig taxestruktur och vilka krav som taxan ställde på det nya systemet. Vidare fanns inget krav på att systemet skulle kunna rapportera de ekonomiska transaktionerna till SL:s bokföringssystem enligt svensk redovisningsstandard. Det fanns inga krav på ergonomi eller hanteringssnabbhet (hur snabbt en biljett skall kunna expedieras). Det fanns inget angivet att Accessystemet skulle kunna kommunicera och samarbeta med datorbaserade kassahanteringssystem som finns i alla Pressbyråer och andra butiker samt numera i spärrkioskerna (Accessystemet och kassasytemen redovisar nästan ständigt och jämt skillnader i försäljning). Antalet beställda ombudsmaskiner (förutom för bussarna) visade att man inte tänkte ha biljettförsäljare vare sig i tunnelbanan eller pendeln (dvs ingen försäljning med kontanter under hela trafikdygnet), utan bara i pressbyråer och kiosker (sällan öppet på kvällar och helger).

Hösten 2003 fick vi (facket på tunnelbanan) upp ögonen hos politikerna (dåvarande trafiklandstingsrådet Anna Kettner) att spärrpersonalen var fortsatt intresserad av att sälja biljetter för kontanter. SL:s tjänstemän hade redan då så dålig kontakt med verkligheten att man inte kunde se skillnaden mellan förutsättningen av säker kontakthantering hos bussförare jämfört med spärrvakter. Man hade dragit alla över en kam utan ens ha kontrollerat att man faktiskt hade varit i kontakt med alla olika yrkesgrupper och operatörer för att ta reda på skillnader i förutsättningar och behov med att arbeta med Accessystemet. Detta uppvaknande ledde till en försening på minst 2-3 år i införandet av det nya biljttsystmet. Man var då tvungen att göra en massa tilläggsbeställningar (som man inte förutsett inför framtagandet av upphandlingsunderlaget). Sommaren efter (2004) sade ett skyddsombud som var med att informera SL om verkligheten att det kommer bli enhetstaxa i samband med införandet av de kontaktlösa korten. Jag frågade varför och han svarade att brandmyndigheten inte ansåg att utpasseringsvisering gav tillräcklig trygghet i utrymningssituationer. Sedan kan man undra om SL skulle vara beredd att utföra upasseringsvisering med tanke på vilka protester som det troligen skulle medföra (VA, måste vi ta fram korten även när vi går ut???). Så jag var inte helt överraskad när SL genom Anna Kettner och SL:s informationschef ett och halvt år senare meddelade att det skulla bli enhetstaxa i hela SL-området. Man anförde jämställdhetsskäl mm valfläskpassande argument, men kände man till bakgrunden så förstod man att det var SL:s sätt att skyla över sina misstag. När sedan den nya majoriteten hösten 2006 återinförde en justerad zontaxa så innebar det ytterligare några års förskjutning av införandet av zonbiljetter på de kontaktlösa korten. Att hela tunnelbanan blev en zon beror på att det finns många underjordstationer ute i förorterna, varvid man inte kan ha utpassagekontroll i tunnelbanan. Tydligen har man hoppats att kunna införa det på pendeln som bara har utomhusstationer - tills om några år då Mälartunneln invigs.

Nu ser vi forsättningen på dessa ständiga återtaganden och förseningar.

Tänkte inte på det! Släng dig i väggen Peter Dalle. :oops:

SL har tagit uttrycket "Slänga in jästen efter degen" till fullständigt enastående och ofattbara höjder. :roll:

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Ordet "trams" brukar inte precis indikera att man har några konkreta förslag på hur det borde vara i stället. Men jag kan ju ha fel, så: hur borde det vara i stället?
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

Inge skrev:Men det där är ju mer en beskrivning av var inkompetensoblemen sitter, dvs över hela organisationen inklusive dess konsulter, i väggarna som det brukar heta, än av de konkreta följdproblem som uppstår i dess spår. De konkreta följdprobroblemen idag är väsentligen i användargränssnittet och dessa löses med mer struktur och mindre trams. Framförallt mindre inkompatibelt trams. Det spelar tex ingen roll att vissa ser fördelar med standardresor när konsekvensen blir ett fullständigt ihoprört gränssnitt som dessutom inte fungerar alls i flera situationer.
Men det är ju just det att inkompetensen har skapat dessa följdproblem och att de hör intimt :shock: samman med varandra. Du kan inte bli av med de följdproblem som inkompetensen har skapat då det sitter i maskinvaran och den grundläggande programvaran. Accesssystemet är en perfekt kopia av den klassiska projektbilden över hur ett projekt utvecklas från idé till slutprodukt. Om (vilket jag misstänker) systemet liknar analytikerns design så saknas stommen för att bygga ett fungerade taxesystem på befintlig utrustning över huvud taget. Vad du än försöker göra blir det ett massa plåstrande och smartkodande. Har man inte tänkt klart redan från början så blir det inte bättre att försöka reda ut den befintliga härvan.

Ett Alexanderhugg måste till. Det vill säga - stoppa allt arbete med Accessystemet och gå ut med en ny upphandling. Dels med den egna erfarenheten samt genom att ta kontakt med Transport for London och samstämma med dem liksom med RATP i Paris så man kan ta del av varandras erfarenheter - så man inte gör om de misstag som har skett (och som beskrivits på annat håll här).

Man kan även jämföra med en annan usel upphandling, nämligen det nya signalsystemet för bana 1. Det tog åtskilliga år längre att installera än tänkt, det gav inte den kapacitetsökning man beställt och införandet kantades av många problem och trafikstopp. Jag anser att det är en stor kapitalförstörelse att i stället för att få en kapacitetshöjning på 10 procent ha fått en kapacitetssänkning på minst 5 procent, kanske mer. Enklast kan man beskriva det som att man troligen inte behövt köra en massa Tyresöbussar till Vattugatan i stället för Gullmarsplan om man fått vad man beställt. Observera att jag inte talar för man skulle ha låtit bli att byta ut signalsystemet, utan att man skulle ha följt sina egna tekniker som föreslog inköp av ett mer beprövat system.

Det handlar inte om vilka knappar man skall trycka på på bojsänket, ej heller om vi skall ha zontaxa eller enhetstaxa. Det handlar om att få ett system som ger oss vad vi behöver och är utvecklings- och förändrings-/anpassningsbart utan en massa extra kostnader och konsulthjälp. Det är skattebetalarna som blir lidande av ett dåligt arbete från SL:s sida. Pengar slösas bort i stället för att kunna användas till något nyttigare.

daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Inge skrev:
Inge skrev:Det börjar bli allt svårare att förstå varför man inte lyckas lösa problemen.

1. Släpp prestigen (och merfaktureringen) och ge upp de icke kompatibla standardresorna. Utbytes mot standardrabattklass. Behövs uppenbarligen.

2. Använd de tre knapparna på bussarna enligt följande: ABC-biljett, AB-biljett och BC-biljett. Trycker man inte något dras endast för den zon man är i. Självklart räknas tidigare fortfarande giltiga betalningar av automatiskt. Det fåtal bussar som passerar länsgräns får nya knappsatser.

-Fixat !
daniel_s skrev:Ordet "trams" brukar inte precis indikera att man har några konkreta förslag på hur det borde vara i stället. Men jag kan ju ha fel, så: hur borde det vara i stället?
Pja, att du tycker att det är besvärligt att förstå ovanstående beskriver väl problematiken tämligen väl?
Sorry, det där inlägget måste ha drunknat i den strida strömmen av inlägg om inkompetens och trams. Men vad menar du med standardrabattklass?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Annars kan ju SL alltid fråga Västtrafik som låtsas att deras ERG-system fungerar bra.

Både Stockholm och V-G-regionens respektive kejsare har nya kläder!

Jag gissar för övrigt att Inge med "standardrabatt" avser att man väljer om kortet som standard debiteras fullpris eller reducerat pris
Låst