Bruce Springsteens konsert får spårvägssystemet att kollapsa
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Bruce Springsteens konsert får spårvägssystemet att koll
Ja, och i Stockholm sätts det också in extratrafik i diverse olika sammanhang/evenemang, trots upphandlad trafik.
Re: Bruce Springsteens konsert får spårvägssystemet att koll
Med tanke på att fordonen i genomsnitt inte går sådär jättefyllda, och att det här skulle vara frågan om enkelbiljetter eller endyngsperiodbiljetter så är väl frågan om det ens behövs någon subvention för att köra knökfulla vagnar? "ta" extratiden att lasta genom att kräva varje resenär på biljett som på "gamla onda nattrafik"-tiden, så lär färderna bli företagsenkonomiskt lönsamma.LÅ1 skrev:Alltså har trafikhuvdmännen plötsligt fått insikten att extratafiken kostar pengar! Det är kanske lättare att inse det när man måste betala en annan organisation en stor klumpsumma i stället för att utgiften blir en del av det normala penningflödet ut ur den egna organisationen?
Fördelen att INTE köra från Ullevi Södra är väl att flödet av folk som tittat färdigt på Bruce sprids lite mer tidsmässigt när de nått någon annan hållplats eller kanske gått till järnvägsstationen.
Re: Bruce Springsteens konsert får spårvägssystemet att koll
Öh?Nils Carl Aspenberg skrev: Nå har vi Norway cup, verdens største fotballturering.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3539
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Bruce Springsteens konsert får spårvägssystemet att koll
Större än fotbolls VM? Det är stort...
Re: Bruce Springsteens konsert får spårvägssystemet att koll
Ja, både Gothia Cup och Norway Cup är större än fotbolls-VM mätt i antal deltagande lag. År 2011 hade Gothia Cup 1570 deltagande lag och Norway Cup 1324. Det blir nog svårt att få ihop ett VM med så många lag.Hechtwagen skrev:Större än fotbolls VM? Det är stort...
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Bruce Springsteens konsert får spårvägssystemet att koll
Norway cup har rundt 1500 lag og 30000 spillere som er i Oslo en drøy uke. Mange har også foreldre med som tilskuere. Dette genererer ganske mye ekstra trafikk som gjør at det må kjøres ekstravogner på en rekke linjer. Tidligere hadde disse lagene med seg et stort antall eldre busser, så det var en fantatisk uke for bussentusiaster. Men nå er det stort sett moderne turbusser.
Re: Bruce Springsteens konsert får spårvägssystemet att koll
Tack Leif för härliga bilder.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Re: Bruce Springsteens konsert får spårvägssystemet att koll
Norway cup är mindre än Gothia cup, och således inte världes största fotbollsturnering som du påstod.Nils Carl Aspenberg skrev:Norway cup har rundt 1500 lag og 30000 spillere som er i Oslo en drøy uke. Mange har også foreldre med som tilskuere. Dette genererer ganske mye ekstra trafikk som gjør at det må kjøres ekstravogner på en rekke linjer. Tidligere hadde disse lagene med seg et stort antall eldre busser, så det var en fantatisk uke for bussentusiaster. Men nå er det stort sett moderne turbusser.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Bruce Springsteens konsert får spårvägssystemet att koll
Jeg bare siterer det som Norway cup selv sier. Om ikke den er størst i verden generer den i alle fall mye trafikk slik at vi må sette inn mange ekstravogner.
Re: Bruce Springsteens konsert får spårvägssystemet att koll
I år hade Gothia cup 1615 lag och 37 200 spelare
i år har Norway cup 1400 lag och 30 000 spelare
I Göteborg sätts det in speciella busslinjer för deltagarna, dessutom förekommer den en del extra trafik på de ordinarie linjerna.
När det gäller huvudtemat så är rubriken missvissande.
Extratrafik kan man nog kalla den omledning av vagnar från snabbspåret till Stampgatan.
Problemet var inte att komma med spårvagnarna utan att inte alla kom med på pendeltågen.
i år har Norway cup 1400 lag och 30 000 spelare
I Göteborg sätts det in speciella busslinjer för deltagarna, dessutom förekommer den en del extra trafik på de ordinarie linjerna.
När det gäller huvudtemat så är rubriken missvissande.
Extratrafik kan man nog kalla den omledning av vagnar från snabbspåret till Stampgatan.
Problemet var inte att komma med spårvagnarna utan att inte alla kom med på pendeltågen.
Re: Bruce Springsteens konsert får spårvägssystemet att koll
För det första var det polisen som stoppade ALL trafik på Skånegatan både på fredagen och lördagen, så oavsett hur många extra vagnar man hade kunnat ställa upp så hade de inte fått köra den vägen.
För det andra FANNS det extra vagnar, så kallade ordervagnar uppställda i vändslingor runt om i stan beredda att skylta upp och förstärka den ordinarie trafiken vid behov. I alla fall på lördagen hade man ställt upp två av dessa på just Skånegatan mellan Scandinavium och Korsvägen med fronten i riktning mot Korsvägen.
För det andra FANNS det extra vagnar, så kallade ordervagnar uppställda i vändslingor runt om i stan beredda att skylta upp och förstärka den ordinarie trafiken vid behov. I alla fall på lördagen hade man ställt upp två av dessa på just Skånegatan mellan Scandinavium och Korsvägen med fronten i riktning mot Korsvägen.
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Re: Bruce Springsteens konsert får spårvägssystemet att koll
Dumma polisen...olasand skrev:För det första var det polisen som stoppade ALL trafik på Skånegatan både på fredagen och lördagen, så oavsett hur många extra vagnar man hade kunnat ställa upp så hade de inte fått köra den vägen.
För det andra FANNS det extra vagnar, så kallade ordervagnar uppställda i vändslingor runt om i stan beredda att skylta upp och förstärka den ordinarie trafiken vid behov. I alla fall på lördagen hade man ställt upp två av dessa på just Skånegatan mellan Scandinavium och Korsvägen med fronten i riktning mot Korsvägen.
Och allt är Bruce Springsteens fel...
Säg åt honom att han inte får ha fler konserter på Ullevi, utan istället ha ett "stampparty" i någon skog i omgivningen istället, för spårvagnarna kommer inte fram, och hela forumet är i uppror!

"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Bruce Springsteens konsert får spårvägssystemet att koll
Hade kanske varit bättre att låta Skånegatan varit öppen med ett antal påkörda Ullevibesökare?
Re: Bruce Springsteens konsert får spårvägssystemet att koll
Skånegatan var avstängd vid Ullevi pga säkeretsrisk, det var för mycket folk i spår- och gatuområde vilket utgjorde en säkerhetsrisk. Varken bilar eller spårvagnar kunde ta sig fram på ett säkert sätt och vid dessa tillfällen brukar polisen fatta beslut om att stänga av gatan. Brukar ibland hände vid Avenyn också.
På lördagen hade man ställt upp vagnar vid Scandinavium i riktning mot Korsvägen. Scandinavium ligger visserligen på Skånegatan men en bit från Ullevi. Här utgjorde inte folkmängden någon säkerhetsrisk. Vagnarna kunde ställas upp innan folkmängden vällde ut från Ullevi och var så uppställda att de inte behövde ta sig förbi Ullevi.
Jag tror att rubrikerna hade blivit väldigt svarta ifall man hade kört spårvagn och flertalet människor skadats, kanske även så pass allvarligt att människoliv skulle gått till spillo.
Det var ett klokt beslut av avlysa trafiken från Skånegatan, det är gångavstånd till Centralstionen, Ullevi Norra, Korsvägen och Valand.
På lördagen hade man ställt upp vagnar vid Scandinavium i riktning mot Korsvägen. Scandinavium ligger visserligen på Skånegatan men en bit från Ullevi. Här utgjorde inte folkmängden någon säkerhetsrisk. Vagnarna kunde ställas upp innan folkmängden vällde ut från Ullevi och var så uppställda att de inte behövde ta sig förbi Ullevi.
Jag tror att rubrikerna hade blivit väldigt svarta ifall man hade kört spårvagn och flertalet människor skadats, kanske även så pass allvarligt att människoliv skulle gått till spillo.
Det var ett klokt beslut av avlysa trafiken från Skånegatan, det är gångavstånd till Centralstionen, Ullevi Norra, Korsvägen och Valand.
Re: Bruce Springsteens konsert får spårvägssystemet att koll
Har varit med om många gånger att man stängt av de närmsta gatorna vid Råsunda. Ibland måste man stänga av gator därför att det är för mycket folk. Tror ingen blev lidande av denna avstägning.
Med byggande av murar för att hindra folk att springa ut i gatan och tunnlar alt. gångbroar över Skånegatan skulle man kunnat hållt folket från gatan, men dessa finns inte och det är väl Got-Event eller möjligtvis Göteborgs stad som skall klandras för att de inte byggt dessa. Med en massiv polisinsats så skulle det nog också fungerat. Kanske ha vattenkanoner som sprutar på alla som inte lyckas hålla sig på trotoarer eller går går mot rött. 66 000 är väldigt mycket folk som välde ut över Skånegatan. Det finns inte så mycket annan väg för publiken att ta sig fram på än över Skånegatan. Mer än hela Gotlands befolkning skulle över Skånegatan på så kort tid som möjligt.
Med byggande av murar för att hindra folk att springa ut i gatan och tunnlar alt. gångbroar över Skånegatan skulle man kunnat hållt folket från gatan, men dessa finns inte och det är väl Got-Event eller möjligtvis Göteborgs stad som skall klandras för att de inte byggt dessa. Med en massiv polisinsats så skulle det nog också fungerat. Kanske ha vattenkanoner som sprutar på alla som inte lyckas hålla sig på trotoarer eller går går mot rött. 66 000 är väldigt mycket folk som välde ut över Skånegatan. Det finns inte så mycket annan väg för publiken att ta sig fram på än över Skånegatan. Mer än hela Gotlands befolkning skulle över Skånegatan på så kort tid som möjligt.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Bruce Springsteens konsert får spårvägssystemet att koll
I Oslo stenger vi sporvognstrafikken over Rådhusplassen minst 10 ganger hvert år. Sist var da Bruce Springsteen spilte der forrige søndag. Men det stenges så ofte over Rådhusplassen at passasjerne har vendt seg til det slik at det ikke utgjør noe stort problem. Det er forøvrig svært vanlig rundt i verden at sporveistrafikk blir innstilt visse gater på grunn av ulike arragementer som konserter, gatefester eller feiring av nasjonaldager.
- trafikbefäl
- Inlägg: 250
- Blev medlem: söndag 16 februari 2003 4:58
Re: Bruce Springsteens konsert får spårvägssystemet att koll
Bara som ren kuriosa, kan jag berätta att alla evenemang som berör spårtrafiken på det ena eller andra sättet granskas och utvärderas långt innan av bl a Trafikkontoret och Västtrafik. Det är alltså ingen slump att Skånegatan blir avstängd (på grund av säkerhetsskäl) när konserten är slut. Dessutom kan naturligtvis Polisen fatta beslut "på ort och ställe" om att ta bort spårvagnstrafiken. i det här fallet verkar det som om man gjort som man har planerat. Tankarna om att man lagt bort trafiken av bekvämlighetsskäl äger alltså ingen riktighet.
Jag kör hellre motorcykel!
Re: Bruce Springsteens konsert får spårvägssystemet att koll
Hur skulle man lyckas köra vagnar samtidigt som 66 000 människor passerade gatan menar du???Inge skrev:Det du skriver betraktar jag som identiskt med att trafiken ställts in av bekvämlighetsskäl. Det är uppenbart att det inte råder några svåröverkomliga säkerhetsbekymmer. Ej heller är situationen jämförbar med evenemang på själva gatan.
Man satt vid sitt skrivbord, långt innan, och tyckte att livet förflöt enklast om man ställde in trafiken istället för att organisera något som eventuellt skulle kräva lite arbete. -Thats it.
Re: Bruce Springsteens konsert får spårvägssystemet att koll
Avståndet mellan Ullevi Södra och Ullevi Norra är 400 m. Vagnarna som drabbades var linje 6 mot Redbergsplatsen - Kortedala. Från Ullevi Norra avgick förutom linje 6 även linje 4 mot Redbergplatsen - Bellevue och linje 11 mot Redbergsplatsen - Bergsjön. Dessutom för de som skulle mot Redbergsplatsen så går linje 1 från Ullevi Norra.
För de som skulle med linje 6 mot Korsvägen - Sahlgrenska så kunde de ta den från Ullevi Norra, där fanns då även linje 4 mot Korsvägen - Mölndal.
Många skulle nog vidare till Avenyn och de kunde nu åka utan byte med linje 4 eller 6 till Valand från Ullevi Norra.
In mot stan från Ullevi Norra gick linje 1, 4, 6 och 11.
För de som tänkte ta spårvagn från Scandinavium fick gå 300 m till Berzeliigatan eller Korsvägen att ta sin vagn.
Det är inte så långa promenaden och det var inte många vagnar som fick ledas om.
För de som skulle med linje 6 mot Korsvägen - Sahlgrenska så kunde de ta den från Ullevi Norra, där fanns då även linje 4 mot Korsvägen - Mölndal.
Många skulle nog vidare till Avenyn och de kunde nu åka utan byte med linje 4 eller 6 till Valand från Ullevi Norra.
In mot stan från Ullevi Norra gick linje 1, 4, 6 och 11.
För de som tänkte ta spårvagn från Scandinavium fick gå 300 m till Berzeliigatan eller Korsvägen att ta sin vagn.
Det är inte så långa promenaden och det var inte många vagnar som fick ledas om.
Re: Bruce Springsteens konsert får spårvägssystemet att koll
Ja, det vet man mycket väl att det går. Man kör nämligen tripplar varje vardag både morgon och kväll på både Alingsås- och Kungsbackapendeln och har så gjort i många år.Hechtwagen skrev:Det är ju SJ som kör pendeltågen i stockholm också precis som i göteborg så man borde vetat att det går att multa tre X11 istället för två så hade alla kommit med, fyra och fem enheter går också att multa men det rymms väl inte vid plattformarna i götet.
Nu var det så att Västtrafik hade inte beställt förstärkningar i tågtrafiken, så ingen hade planerat för detta. Att operativt lösa detta är inga problem vad gäller fordon, arbetslösa X11-or finns det gott om en fredagnatt i Göteborg. Problemet är personal. Först ska en förare växla ned extra fordon från O-gruppen eller personbangården och multa in dessa, och när tågen har gått ska fordonen tillbaka till depå. Det finns inga extra förare som sitter sysslolösa på helgnätter så detta kräver extra resurser. Sen krävs två extra tågvärdar för varje extra fordon eftersom varje fordon ska vara bemannat och efter kl 20 på fredag och lördag är det dubbelbemanning. Dessutom ska en tågvärd på varje tåg ha avgångssignalerarkompetens eftersom det (i Götalandstågs verksamhet) är ett krav med avgångssignalerare vid tre multipelkopplade X11.
Hade man tänkt till ordentligt så hade man använt samma upplägg som vid Göteborgskalaset på den tiden då det var mer av ett fylleslag än det är idag. Då körde man tripplar på natten PLUS att man körde extratåg (även det tripplar) som gick fem minuter före ordinarie avgångstid.
Eftersom diskussionerna även har berört Gothia Cup kan jag nämna att pendeltågen körde med tripplar vid avgången efter midnatt hela årets Gothia Cup-vecka.