Bruce Springsteens konsert får spårvägssystemet att kollapsa
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Bruce Springsteens konsert får spårvägssystemet att koll
Leif D visar ju på hur det kan byggas men det passar ju bra när en arena ligger utanför stadskärnan, runt Ullevi och Skånegatan är det svårt att få till en sådan lösning.
Linje 2. 2 turer blev drabbade av avstängningen. 1 tur varje spelkväll. De andra turerna är turer till depåerna.
Linje 6. 6 turer på fredagen och 5 turer på lördagen blev drabbade och fick köra över Valand.
linje 4, 7, 9 och 11 körde via Ullevi norra österut så folk som skulle österut slapp gå till Drottningtorget.
Personligen tycker jag att det är bra att man tar bort trafiken vid utsläppet, mycket folk rör sig i området och är poå väg ner mot Avenyn, Centralen och till parkeringsplatserna runt Ullevi. Mörkt, berusade av konserten eller annat, lätta på trycket mot mittstaketen(400-500 pers) i mörkret. Alla mår bra av en omläggnng dessa 45 minuter.
Pinsamt att folk inte fick plats på pendeltågen, bra initiativ av SJ att ta fram bussarna till nästa kväll.
Linje 2. 2 turer blev drabbade av avstängningen. 1 tur varje spelkväll. De andra turerna är turer till depåerna.
Linje 6. 6 turer på fredagen och 5 turer på lördagen blev drabbade och fick köra över Valand.
linje 4, 7, 9 och 11 körde via Ullevi norra österut så folk som skulle österut slapp gå till Drottningtorget.
Personligen tycker jag att det är bra att man tar bort trafiken vid utsläppet, mycket folk rör sig i området och är poå väg ner mot Avenyn, Centralen och till parkeringsplatserna runt Ullevi. Mörkt, berusade av konserten eller annat, lätta på trycket mot mittstaketen(400-500 pers) i mörkret. Alla mår bra av en omläggnng dessa 45 minuter.
Pinsamt att folk inte fick plats på pendeltågen, bra initiativ av SJ att ta fram bussarna till nästa kväll.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Re: Bruce Springsteens konsert får spårvägssystemet att koll
Det fanns ett långt uppställningsspår på Bergaliden utmed Slottshagen på Stattenalinjen i Helsingborg för att ställa upp extravagnar när det var match på Olympia.
Re: Bruce Springsteens konsert får spårvägssystemet att koll
Nej, Västtrafik kör inga tåg. Det är en trafikhuvudman eller vad det heter numera, alltså motsvarigheten till SL i Stockholms län. Pendeltågen kördes ett tag av ett dotterbolag till DSB, men det gick inte så bra så de kastade in handduken, och nu är det SJ Götalandståg AB som kör. Det är liksom Stockholmståg KB ett helägt dotterbolag till SJ AB.roggek skrev:Det var något helt nytt...Hechtwagen skrev:Det är ju SJ som kör pendeltågen i stockholm också precis som i göteborg ...
Trodde att Stockholmståg körde pendeltågen i Stockholm, och Västtrafik i Göteborg...
Re: Bruce Springsteens konsert får spårvägssystemet att koll
För fyra veckor sedan var jag i San Francisco och råkade åka med T line på King Street i samband med att publiken vällde ut från en baseballmatch på AT&T Park. Ja, åka och åka, spårvagnen stod mest stilla och när den rullade fick den inte köra fortare än 5 mph (8 km/h). Det gjorde ju inte mig som turist så mycket, men en medpassagerare med resväska som sedan steg av vid järnvägsstationen Caltrain Depot, var ordentligt upprörd. Där har man inget annat val, men har man det, som i Göteborg, är det nog bättre att köra en annan väg.
Spårvagnskö (och bilkö) på King Street:

Spårvagn vid hållplatsen 2nd and King. Notera skylten om hastighetsbegränsning för spårvagnar till 5 mph "during events":

Spårvagnskö (och bilkö) på King Street:

Spårvagn vid hållplatsen 2nd and King. Notera skylten om hastighetsbegränsning för spårvagnar till 5 mph "during events":

Re: Bruce Springsteens konsert får spårvägssystemet att koll
Fast eftersom den vanliga biltrafiken väl också lär vara avstängd så kan man lägga dessa vänta-på-folkmassan-spår som gatuspår. Vägen har minst två körfiler i varje riktning, filen närmast arenan skulle kunna vara en lång reservhållplats.Fredrik E skrev:Leif D visar ju på hur det kan byggas men det passar ju bra när en arena ligger utanför stadskärnan, runt Ullevi och Skånegatan är det svårt att få till en sådan lösning.
Problemet är väl vad det kostar i underhåll att ha spår som mängder av vägtrafik sliter på?
- Hechtwagen
- Inlägg: 3539
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Bruce Springsteens konsert får spårvägssystemet att koll
roggek skrev:Det var något helt nytt...Hechtwagen skrev:Det är ju SJ som kör pendeltågen i stockholm också precis som i göteborg ...
Trodde att Stockholmståg körde pendeltågen i Stockholm, och Västtrafik i Göteborg...
I Sockholm är det Stockholmståg KB som kör pendeltågen åt SL, i göteborg är det SJ Götalandståg AB som kör pendeltågen åt Västtrafik. Både Stockholmståg KB och SJ Götalandståg AB är helägda dotterbolag till SJ AB.
-
- Inlägg: 2138
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Bruce Springsteens konsert får spårvägssystemet att koll
Lätt avikning från ämnet nu, observera dom kombinerade kontaktlednings- samt lyktstolparna på Haralds första bild ovan, hade passat perfekt i Sumpan samt Gröndal.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Bruce Springsteens konsert får spårvägssystemet att koll
Jeg har sett et bilde av tidliger tiders Sydney. Der kan man se på holdeplassen "Racetrack" at 470 vogner står klare til å transportere tilskuere hjem.
Re: Bruce Springsteens konsert får spårvägssystemet att koll
Det hade man också, vilket framgår av nedanstående hållplatsanslag, men som varje normalt funtad människa förstår är det inte möjligt att förutsäga exakt vad som kommer att hända eller exakt när det kommer att hända vid ett sådant här evenemang.Johan skrev:Med facit från igår borde man väl kommit på det där lite tidigare?På grund av Brunce Springsteenkonserten dras följande hållplatser in:
Ullevi Södra och Scandinavium dras in i båda riktningar för linje 6. Linje 6 kör Korsvägen via Valand i båda riktningar.
Linje 4, 9 och 11 kör via Ullevi Norra och Redbergsplatsen i båda riktningar.
Räkna därför med något längre restider och förseningar i spårvagnstrafiken.
(Liksom att det skulle komma 60000 besökare dagen innan, även om en del av konsertbiljetterna var falska.)

Re: Bruce Springsteens konsert får spårvägssystemet att koll
Har en kännsla av att de där med extratrafik vid evenemang, de är något som är ytterst sparsamt med numera, på de flesta ställen. Främst handlar de väl om att ingen är beredd att betala. Upphandlaren har ju köpt sitt standardutbud, de får lixom räcka. Ska de köras mer av någon orsak, så måste någon annan betala detta, vilket ju ingen vill...Inge skrev:Det avgörande har förstås varit att lättjan övervunnit den ansträngning som krävs för att kalla in förare.
På den tiden ja själv jobbade extra på buss o spårvagn i Norrköping (80 och 90-talet främst) så förekom de ju ständigt extravagnskörningar, mest med buss, vid olika arrangemang. 5-10 bussar var inget ovanligt alls. Numera förekommer ingen som helst extratrafik på detta sätt.
Nu blir väl en Springsteenkonsert lätt lite övermäktigt, men de verkar samtidigt fegt att inte göra något alls, utan istället flytta bort trafiken tillfälligt.
Re: Bruce Springsteens konsert får spårvägssystemet att koll
Det jag tycker man borde gjort är att man flyttade bort ordinarie trafik från skånegatan och istället ställt upp 10 vagnar längs spåret som inväntade konsertens slut.leifd skrev:Nu blir väl en Springsteenkonsert lätt lite övermäktigt, men de verkar samtidigt fegt att inte göra något alls, utan istället flytta bort trafiken tillfälligt.
Re: Bruce Springsteens konsert får spårvägssystemet att koll
Harald skrev:Nej, Västtrafik kör inga tåg. Det är en trafikhuvudman eller vad det heter numera, alltså motsvarigheten till SL i Stockholms län. Pendeltågen kördes ett tag av ett dotterbolag till DSB, men det gick inte så bra så de kastade in handduken, och nu är det SJ Götalandståg AB som kör. Det är liksom Stockholmståg KB ett helägt dotterbolag till SJ AB.roggek skrev:Det var något helt nytt...Hechtwagen skrev:Det är ju SJ som kör pendeltågen i stockholm också precis som i göteborg ...
Trodde att Stockholmståg körde pendeltågen i Stockholm, och Västtrafik i Göteborg...
Hechtwagen skrev:roggek skrev:Det var något helt nytt...Hechtwagen skrev:Det är ju SJ som kör pendeltågen i stockholm också precis som i göteborg ...
Trodde att Stockholmståg körde pendeltågen i Stockholm, och Västtrafik i Göteborg...
I Sockholm är det Stockholmståg KB som kör pendeltågen åt SL, i göteborg är det SJ Götalandståg AB som kör pendeltågen åt Västtrafik. Både Stockholmståg KB och SJ Götalandståg AB är helägda dotterbolag till SJ AB.
Ok, då vet jag bättre...Skyller på hjärnsläpp...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Bruce Springsteens konsert får spårvägssystemet att koll
Även om man var tvungen att ställa in trafiken på Skånegatan så klarade spårvagnarna hyfsat av att transportera folket. För att klarat av att trafikera Skånegatan så hade rejäl avstängning av spårområdet krävts. Ullevi ligger ju så till att från 4 sidor måste du över Skånegatan för att ta dig in mot city. Med denna mängd folk är det bästa att de tar 10 minuters promenad till Avenyn eller Centralen. Göteborgs fördel av att Ullevi ligger centralt.
Re: Bruce Springsteens konsert får spårvägssystemet att koll
Alltså har trafikhuvdmännen plötsligt fått insikten att extratafiken kostar pengar! Det är kanske lättare att inse det när man måste betala en annan organisation en stor klumpsumma i stället för att utgiften blir en del av det normala penningflödet ut ur den egna organisationen?leifd skrev: Har en kännsla av att de där med extratrafik vid evenemang, de är något som är ytterst sparsamt med numera, på de flesta ställen. Främst handlar de väl om att ingen är beredd att betala. Upphandlaren har ju köpt sitt standardutbud, de får lixom räcka. Ska de köras mer av någon orsak, så måste någon annan betala detta, vilket ju ingen vill...
På den tiden ja själv jobbade extra på buss o spårvagn i Norrköping (80 och 90-talet främst) så förekom de ju ständigt extravagnskörningar, mest med buss, vid olika arrangemang. 5-10 bussar var inget ovanligt alls. Numera förekommer ingen som helst extratrafik på detta sätt.
Å andra sidan är det ju ett trafikbehov som uppstår, och det är väll sådana som huvudmännen har som uppgift att möta med kollektvtrafik i lämplig mängd och utformning. Numera trafik beställd från underleverantörer.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Bruce Springsteens konsert får spårvägssystemet att koll
Detta har du rätt i och så är gjort.LÅ1 skrev: Å andra sidan är det ju ett trafikbehov som uppstår, och det är väll sådana som huvudmännen har som uppgift att möta med kollektvtrafik i lämplig mängd och utformning. Numera trafik beställd från underleverantörer.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Bruce Springsteens konsert får spårvägssystemet att koll
I Oslo har vi fortsatt masse ekstrakjøring til arrangementer. Nå har vi Norway cup, verdens største fotballturering. Da går det masse ekstra busser og noen ekstra sporvogner. Når det er store konserter på Telenor Arena kan det bli satt opp 50 eller flere ekstrabusser. Når vi har arrangementer i Holmenkollen blir det satt inn masser av ekstra seksvognstog pluss busser når vi har arrangementer der. Også til fotballkamper på Ullevål blir det satt inn ekstra T-banetog. Men også vi stenger gater når det er mye folk. Over Rådhusplassen blir sporvognstrafikken stadig innstilt.
Re: Bruce Springsteens konsert får spårvägssystemet att koll
Ja, och i Stockholm sätts det också in extratrafik i diverse olika sammanhang/evenemang, trots upphandlad trafik.
Re: Bruce Springsteens konsert får spårvägssystemet att koll
Med tanke på att fordonen i genomsnitt inte går sådär jättefyllda, och att det här skulle vara frågan om enkelbiljetter eller endyngsperiodbiljetter så är väl frågan om det ens behövs någon subvention för att köra knökfulla vagnar? "ta" extratiden att lasta genom att kräva varje resenär på biljett som på "gamla onda nattrafik"-tiden, så lär färderna bli företagsenkonomiskt lönsamma.LÅ1 skrev:Alltså har trafikhuvdmännen plötsligt fått insikten att extratafiken kostar pengar! Det är kanske lättare att inse det när man måste betala en annan organisation en stor klumpsumma i stället för att utgiften blir en del av det normala penningflödet ut ur den egna organisationen?
Fördelen att INTE köra från Ullevi Södra är väl att flödet av folk som tittat färdigt på Bruce sprids lite mer tidsmässigt när de nått någon annan hållplats eller kanske gått till järnvägsstationen.
Re: Bruce Springsteens konsert får spårvägssystemet att koll
Öh?Nils Carl Aspenberg skrev: Nå har vi Norway cup, verdens største fotballturering.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3539
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Bruce Springsteens konsert får spårvägssystemet att koll
Större än fotbolls VM? Det är stort...