Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Detta var ju Göteborgs och spårvägens stolthet när den invigdes, som skulle klara biffen kring alla stora evenemang med hållplatser med extra kapacitet och allt vad det hette.
Och nu, när den för en gångs skull hade kunnat få bekänna färg väljer man att ställa in trafiken helt på grund av en konsert.
Vad hände?
66 018 var där.
Utan att varit där så kan jag tänka mig att Skånegatan var så överfull med folk utanför Ullevi att det helt enkelt inte gick att köra spårvagn där.
Vilken kass rubrik.
Spårvagnstrafiken lades om vid behov, vet du med dig att den lades om igår?
De som är på plats, trafikledare, ska ha säkerheten som främsta mål och är det en kort stund där folk strömmar ut i spåren mitt i natten är det väl inte konstigt att man flyttar vagnarna under tiden?
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Länken leder inte längre till någon begriplig information. "Sidan verkar tyvärr inte finnas (404)"
Trafikinformationen finns bara tillgänglig på hemsidan medan den är aktuell. Ett tips är att kopiera texten och publicera den istället för en länk.
Om man ska lasta 66 000 människor på spårvagnar och man lyckas lasta en vagn i minuten så tar det ändå mer än 5 timmar att få med alla.
Åven med t-bana hade det varit en övermäktig uppgift. 66 avgångar med 8xCx, fullsatta perronger, skulle ta minst 2,5 timmar, troligen mer pga trängseln. Så spårvägen behöver nog inte skämmas i sig. Systemen är helt enkelt inte gjorda för sådana momentanbelastningar.
Men har man någonsin funderat på att just vid Ullevi ha en särskilt utformad "evenemangshållplats" med tex plats för ett tiotal spårvagnståg just för stora evenemang? Jag vill minnas att jag har sett en bild på just ett sådant arrangemang någonstans...
Jag minns att GS gjorde ett försök för många år sedan, med vagnar uppställda vid nuvarande Ullevi Norra, innan spåren i Skånegatan var byggda. Det var i samband med någon stor fotbollsmatch, förmodligen ett derby. Då var vagnarna skyltade som extravagnar med destination. Vad jag minns så föll försöket inte riktigt väl ut, dels på konstig och förrvirrad information, dels på att Stampgatan blockerades för ordinarie trafik.
Infon om extravagnarna hade visserligen gått ut innan matchen, men någon hade skojat till det med "Vi kör dit du vill" vilket kanske inte var så lyckat
Ett exempel på en stor spårvägsbangård, är denna i Frankfurt (Main), vid Stadion Strassenbahn.
Utformad som en stor slinga, med två långa avgångsspår, och ett antal uppställningsspår, där ankommande vagnar kan släppa av direkt.
Stadion Stassenbahn trafikeras av linje 21 i ordinarie trafik och av linje 20 som evenemangslinje från Hauptbanhof.
Stadion har även en S-bahn station, där av namnet på spårvägshållplatsen.
Länken leder inte längre till någon begriplig information. "Sidan verkar tyvärr inte finnas (404)"
Så här stod det i trafikmeddelandet:
Hållplats Skandinavium och Ullevi Södra är indragna
Hållplatserna Scandinavuim och Ullevi Södra är indragna för linje 2, 6 och 8. det beror på ett evenemang.Hållplats Centralstationen är indragen för linje 2 i bägge riktningar. LInjerna 2, 6 och 8 kör i stället via Valand. Vi hänvisar till Ullevi Norra och Korsvägen.
Inte bättre var det idag när all spårvagnstrafik stod still pga av lite regn. Då vet vi alltså att spårvagnar inte kan köra vid regn, snö och nu också vid konserter!
Det är ju SJ som kör pendeltågen i stockholm också precis som i göteborg så man borde vetat att det går att multa tre X11 istället för två så hade alla kommit med, fyra och fem enheter går också att multa men det rymms väl inte vid plattformarna i götet.
josa8904 skrev:Inte bättre var det idag när all spårvagnstrafik stod still pga av lite regn. Då vet vi alltså att spårvagnar inte kan köra vid regn, snö och nu också vid konserter!
Härligt system
När man ser en hel del bilder från hur det ser ut efter regnet, så förstår jag varför.. På många ställen kan inte ens bilar köra, men ändå tror folk att en buss eller spårvagn skall klara det? Ologiskt för mig..
josa8904 skrev:Inte bättre var det idag när all spårvagnstrafik stod still pga av lite regn. Då vet vi alltså att spårvagnar inte kan köra vid regn, snö och nu också vid konserter!
Härligt system
När man ser en hel del bilder från hur det ser ut efter regnet, så förstår jag varför.. På många ställen kan inte ens bilar köra, men ändå tror folk att en buss eller spårvagn skall klara det? Ologiskt för mig..
Härligt system
Vi har väl olika referenser på vad "lite" regn innebär.
Dagens regn kan nog inte räknas som lite. Inte ens shoppingcentret Nordstan kloarade att ha öppet.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Med 30 mm regn under en timma så räcker inte dagvattensystemen till. Det blir vattensamlingar under viadukter och på gator och vägar. Ett antal bilar såg ut att ha fastnat under några viadukter runt om i Götet, och E6 vid Liseberg var det ½ fil utan vatten i norrgående riktning.
Dock rullade de flesta spårvagnslinjer efter bara 30-40 minuter, med vissa omdirigeringar. Var själv ute och körde i staden i eftermiddags, och det var en hel del vatten, men det mesta var ur vägen redan under förkvällen.
Lite kul var det också, då jag hade en hög pickup som lätt vadade igenom sjön på E6 4 hjuösdrift och hög mark(vatten)frigång var kul
På grund av Brunce Springsteenkonserten dras följande hållplatser in:
Ullevi Södra och Scandinavium dras in i båda riktningar för linje 6. Linje 6 kör Korsvägen via Valand i båda riktningar.
Linje 4, 9 och 11 kör via Ullevi Norra och Redbergsplatsen i båda riktningar.
Räkna därför med något längre restider och förseningar i spårvagnstrafiken.
Med facit från igår borde man väl kommit på det där lite tidigare?
(Liksom att det skulle komma 60000 besökare dagen innan, även om en del av konsertbiljetterna var falska.)