
Nya tvärbanan tar fart
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Nya tvärbanan tar fart
Lägesrapport från SL
:

Re: Nya tvärbanan tar fart
Är det bara jag som tycker att han som pratar i filmen påminner lite om Henrik Dorsin (Grotesco, Ove i Solsidan och Kontoret med mera)? 

Re: Nya tvärbanan tar fart
Dom gånger jag har åkt på frösundaleden efter att man satt igång med ombyggnaderna så har det känts som att det flyter på smidigare i trafiken, utom i f d Ankdammsrondellen. Men det är så få gånger jag åker, men vad tycker ni andra?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- Leif Steen
- Inlägg: 387
- Blev medlem: torsdag 12 september 2002 12:04
- Ort: Vällingby, ABC staden
Re: Nya tvärbanan tar fart ordentligt
Torsdagen den 14:e juni blir det till att åka på riktigt på Tvärbanans förlängning. Från cirka 9:30 till 11:00 kommer SL med alla projektdeltagare att resa från Ulvsunda depån till Solna C på demonstrationskörning och tillbaka. Många är inbjudna så det blir nog två enheter i tågsättet.
Tyvärr för alla diggare så är det endast för särskilt inbjudna, men...........fotografera utmed linjen är ju gratis. Mvh Leif
Tyvärr för alla diggare så är det endast för särskilt inbjudna, men...........fotografera utmed linjen är ju gratis. Mvh Leif
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Re: Nya tvärbanan tar fart ordentligt
Just det, spåret är ju nu klart fram till den provisoriska stoppbocken vid Solna C, och högspänningen påslagen fram till likriktarstationerna. om jag förstår saken rätt spänningssätts kontakttledningen fram till Solna C i nästa vecka.Leif Steen skrev:Torsdagen den 14:e juni blir det till att åka på riktigt på Tvärbanans förlängning. Från cirka 9:30 till 11:00 kommer SL med alla projektdeltagare att resa från Ulvsunda depån till Solna C på demonstrationskörning och tillbaka. Många är inbjudna så det blir nog två enheter i tågsättet.
Tyvärr för alla diggare så är det endast för särskilt inbjudna, men...........fotografera utmed linjen är ju gratis. Mvh Leif
Men det smaskiga kommer i augusti. Det ska ju anordnas en bomässa i det nya bostadsområdet Annedal http://www.annedal2012.se/startsida liknande den bomässa som hölls i Hammarby Sjöstad 2002 (ack, var har dessa 10 år tagit vägen). Och nu liksom då vill SL visa sig på styva linan och visa upp den (nästan) färdiga Tvärbaneförlängningen. Enligt vad en kollega berättat för mig ser programmet ut såhär:
16/8: Första tur med kommunalgubbar (Christer Wennerholm, Sten Nordin m.fl.) samt övriga VIP-ar. Färden går från Alvik till Bällsta Bro eller Sundbyberg C, där kommunalgubbarna stiger av för att sola sig i banans glans
18-19/8 samt 25-26/8: Demonstrationstrafik för allmänheten Bällsta Bro - Solna C (där antagligen via en tillfälligt anlagd hållplats, ungefär som den provisoriska t-banestationen Traneberg på 90-talet)
Kommer detta att funka? Den som lever får se!
Re: Nya tvärbanan tar fart
Trevligt!
Varför "bara" Sundbyberg-Solna C? För att visa den sträcka som faktiskt kan tänkas fylla en hyggligt stor resandefunktion om man räknar med att inte kunna trafikera Alvik?
Bonusfråga: Skulle det tidtabell+spårtekniskt gå att köra demonstrationstrafik ända till ena spåret i Alvik och låta ordinarie Tvärbanetrafik använda andra spåret vid Alvik, på en helg?
Varför "bara" Sundbyberg-Solna C? För att visa den sträcka som faktiskt kan tänkas fylla en hyggligt stor resandefunktion om man räknar med att inte kunna trafikera Alvik?
Bonusfråga: Skulle det tidtabell+spårtekniskt gå att köra demonstrationstrafik ända till ena spåret i Alvik och låta ordinarie Tvärbanetrafik använda andra spåret vid Alvik, på en helg?
Re: Nya tvärbanan tar fart
För att den sträckan ligger närmast mässområdet. Det finns fn. bara ett spår (i Alvikstunneln) som förbinder den nya bansträckningen med trafikspåren i Alvik, och procedurerna för att passera från trafikspår till byggspår är för komplicerade.M_M skrev:Trevligt!
Varför "bara" Sundbyberg-Solna C? För att visa den sträcka som faktiskt kan tänkas fylla en hyggligt stor resandefunktion om man räknar med att inte kunna trafikera Alvik?
Bonusfråga: Skulle det tidtabell+spårtekniskt gå att köra demonstrationstrafik ända till ena spåret i Alvik och låta ordinarie Tvärbanetrafik använda andra spåret vid Alvik, på en helg?
Re: Nya tvärbanan tar fart
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Nya tvärbanan tar fart
Det finns ju faktiskt en liten risk att Tvärbanan till en början med blir en tvådelad historia, en som kommer att gå mellan Alvik plf 5 och Solna Centrum utan ATC med nya vagnar och en som kommer att gå mellan Alvik plf 6 och Sickla Udde med gamla ATC och gamla vagnar. Som det är nu så är installationen av signalsystemet kraftigt försenat.M_M skrev:Trevligt!
Varför "bara" Sundbyberg-Solna C? För att visa den sträcka som faktiskt kan tänkas fylla en hyggligt stor resandefunktion om man räknar med att inte kunna trafikera Alvik?
Bonusfråga: Skulle det tidtabell+spårtekniskt gå att köra demonstrationstrafik ända till ena spåret i Alvik och låta ordinarie Tvärbanetrafik använda andra spåret vid Alvik, på en helg?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Nya tvärbanan tar fart
Bättre det än ingen trafik alls.Odd skrev:Det finns ju faktiskt en liten risk att Tvärbanan till en början med blir en tvådelad historia, en som kommer att gå mellan Alvik plf 5 och Solna Centrum utan ATC med nya vagnar och en som kommer att gå mellan Alvik plf 6 och Sickla Udde med gamla ATC och gamla vagnar. Som det är nu så är installationen av signalsystemet kraftigt försenat.M_M skrev:Trevligt!
Varför "bara" Sundbyberg-Solna C? För att visa den sträcka som faktiskt kan tänkas fylla en hyggligt stor resandefunktion om man räknar med att inte kunna trafikera Alvik?
Bonusfråga: Skulle det tidtabell+spårtekniskt gå att köra demonstrationstrafik ända till ena spåret i Alvik och låta ordinarie Tvärbanetrafik använda andra spåret vid Alvik, på en helg?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Nya tvärbanan tar fart
Ja, man kan faktiskt tänka sig ett flertal olika scenarier, beroende på vad det egentligen är som krånglar för General Electric. Klart är i alla fall att de har betydande svårigheter att skruva in sin ombordutrustning i befintlig A32-vagn. Det arbetet står i stort sett stilla just nu. Skulle det bli som Odd skisserar så lär i alla fall avstängningen av nuvarande Tvärbana bli ytterligare uppskjuten. SL släpper knappast loss GE där innan man har visat att Solnagrenen fungerar.Odd skrev: Det finns ju faktiskt en liten risk att Tvärbanan till en början med blir en tvådelad historia, en som kommer att gå mellan Alvik plf 5 och Solna Centrum utan ATC med nya vagnar och en som kommer att gå mellan Alvik plf 6 och Sickla Udde med gamla ATC och gamla vagnar. Som det är nu så är installationen av signalsystemet kraftigt försenat.
Ytterligare i aspekt i Odds scenario är tillgången A35-vagnar, i så fall, och vilken kritisk massa som behövs för att hålla igång en trafikering värd namnet mot Solna C. CAF är nämligen också försenade, delvis beroende på att de efter omfattande kritik från oss tvingats designa om förarhytten. Officiellt håller SL dock fast vid att fem vagnar ska finnas tillgängliga i februari 2013.
Vändspåret vid Alviks strand
Arbetena med att bygga ett vändspår vid hpl Alviks strand pågår. Som jag har förstått spårplanen ska trafikspåret mot Alvik (norrspåret) flyttas flyttas i riktning mot kontorshusen, och vändspåret byggas mellan trafikspåren.

Det betyder att en del berg vid tunnelmynningen måste sprängas bort.

Synriktning mot Oxhålsbron.

Rena storskogsbruket

Det betyder att en del berg vid tunnelmynningen måste sprängas bort.

Synriktning mot Oxhålsbron.

Rena storskogsbruket

Re: Vändspåret vid Alviks strand
Är det vagnar från Solna som ska vända här? Måste väl vara det för annars får ju folk gå därifrån ner till Alvik och t-banan.MWE skrev:Arbetena med att bygga ett vändspår vid hpl Alviks strand pågår. Som jag har förstått spårplanen ska trafikspåret mot Alvik (norrspåret) flyttas flyttas i riktning mot kontorshusen, och vändspåret byggas mellan trafikspåren.
:Dlle.
:-)lle
Re: Vändspåret vid Alviks strand
Det är ju en kvalificerad gissning. För att vända norrgående tåg vid Alviks strand krävs ju inget vändspår - det kan man göra redan idag, och sedan köra motspår till övergångsväxeln vid Stora Essingen (andra alternativ finns förstås också). Spårplanen - åtminstone som den såg ut då - finns publicerad i Modern Stadstrafik nr. 3 2011 och visar att vändspåret får växelanslutning norrifrån från båda trafikspåren.Olle skrev:Är det vagnar från Solna som ska vända här? Måste väl vara det för annars får ju folk gå därifrån ner till Alvik och t-banan.MWE skrev:Arbetena med att bygga ett vändspår vid hpl Alviks strand pågår. Som jag har förstått spårplanen ska trafikspåret mot Alvik (norrspåret) flyttas flyttas i riktning mot kontorshusen, och vändspåret byggas mellan trafikspåren.
:Dlle.
Re: Vändspåret vid Alviks strand
Jag vill också minnas att norrspårets plattform skall flyttas så att den ligger mittemot söderspårets.MWE skrev:Arbetena med att bygga ett vändspår vid hpl Alviks strand pågår. Som jag har förstått spårplanen ska trafikspåret mot Alvik (norrspåret) flyttas flyttas i riktning mot kontorshusen, och vändspåret byggas mellan trafikspåren.
Re: Nya tvärbanan - hållplatstankar
Visserligen är väl den nya banan planerad för hög medelhastighet, men jag finner det ändå ologiskt glest med hållplatser på vissa ställen. En plats det verkligen verkar saknas hållplats är vid f.d. Ankdammsrondellen. Det är långt mellan "Solna Business Park" och Solna Centrum. Dessutom är det tätt med både bostäder och arbetsplatser runt Ankdammsrondellen(korsningen). Har det inte diskuterats hållplats där?
Re: Nya tvärbanan - hållplatstankar
En referens jag hittade var en bit från Solna hembygdsföreningHans W skrev:Visserligen är väl den nya banan planerad för hög medelhastighet, men jag finner det ändå ologiskt glest med hållplatser på vissa ställen. En plats det verkligen verkar saknas hållplats är vid f.d. Ankdammsrondellen. Det är långt mellan "Solna Business Park" och Solna Centrum. Dessutom är det tätt med både bostäder och arbetsplatser runt Ankdammsrondellen(korsningen). Har det inte diskuterats hållplats där?
http://old.hembygd.se/index.asp?DocID=22272
Ämnet kanske finns upptaget i någon av de många artiklarna om Tvärbaneutbyggnaden i "Modern Stadstrafik" också, men just nu orkar jag inte leta bland dem.
Re: Nya tvärbanan - hållplatstankar
Vid samrådsmötena inför utbyggnaden så föll hpl "Rondellen" på att det var tunnel + tråg öster om rondellen som planerades då. Sällskapets inlaga var ju istället den - ack så fina - förslagna boulevardlösningen i mitten av Frösundaleden. Förhoppningsvis så kan det senare kompletteras med en hpl invid korsningen med Gränsgatan; men det är bara en önskedröm från en f d Solnabo med anhöriga kvar i närmiljön.Hans W skrev:Visserligen är väl den nya banan planerad för hög medelhastighet, men jag finner det ändå ologiskt glest med hållplatser på vissa ställen. En plats det verkligen verkar saknas hållplats är vid f.d. Ankdammsrondellen. Det är långt mellan "Solna Business Park" och Solna Centrum. Dessutom är det tätt med både bostäder och arbetsplatser runt Ankdammsrondellen(korsningen). Har det inte diskuterats hållplats där?
Ge spårtrafik företräde!
Re: Nya tvärbanan tar fart
Ja det är väl i de här trakterna

Mot Gränsgatan från Solna C-hållet

Gränsgatan från Solna Business Park-hållet
Det ska väl inte vara helt omöjligt att klämma in en hållplats här. Många hållplatser blir det. Snart ska väl Margretelund ha sin också, bara båtklubbarna har körts iväg och ersatts med bostadshus.

Och kom ihåg, vagn A35 är specificerad för en toppfart på 90 km/tim


Mot Gränsgatan från Solna C-hållet

Gränsgatan från Solna Business Park-hållet
Det ska väl inte vara helt omöjligt att klämma in en hållplats här. Många hållplatser blir det. Snart ska väl Margretelund ha sin också, bara båtklubbarna har körts iväg och ersatts med bostadshus.

Och kom ihåg, vagn A35 är specificerad för en toppfart på 90 km/tim



Re: Nya tvärbanan tar fart
I så fall betackar vi oss för en hållplats, vi som har båtar vid Lillsjökanalen.MWE skrev:
...... bara båtklubbarna har körts iväg och ersatts med bostadshus.
![]()
![]()

:-)lle