Nya tvärbanan tar fart

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Odd »

MWE skrev:
Odd skrev: Vad fult. Tänk om det kunde se ut ungefär enligt denna skiss...
Bild
Ja, det ser ju trevligt ut, men vad är behovet?
Det handlar inte om behov. Dagens behov uppfylls säkert med den konstruktion man har idag. Men vad har färg för behov? Varför är inte alla vagnar bara gråa bestående av säsongens färgblandning? Varför är inte alla flingpaket vita med svart text "flingor" på? Varför planterar vi träd och anlägger blomrabatter, fontäner och torg i stan? Vad finns det för behov för det?

Nej, det handlar inte om den sortens behov. Det handlar om utformning för att få nånting att passa in i helheten. Men nästan hela tvärbanan är byggd enligt principen att inte ta tillvara på helheten och erfarenheter, för hade man det så hade man inte gjort om kardinalfelet att placera stolparna på Landsvägen i små refug-öar mitt i gatan, eftersom man vet av erfarenhet från Gröndal-Liljeholmen att bilisterna kör in i dom. Hade man tagit hänsyn till helheten så skulle inte hållplatsen Ulvsunda Norra hamna på en plats som, trots det centrala läget, är näst intill otillgänglig för omgivande verksamheter. Hade man tagit hänsyn till helheten så skulle sträckan Flygplatsinfarten-Bällsta Bro och Solna Business Park-Solna Centrum kanske sett ut som spåranläggningen i Skånegatan i Göteborg i stället för ett barriärskapande monstrum som enbart väcker avsky och vrede.
Bild
Stulen från http://rune-feldt.se/em%20spv/index.htm

Därför finns det ett behov av att även bry sig om utformningen av detaljerna!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
MWE
Inlägg: 587
Blev medlem: fredag 14 juli 2006 9:19

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av MWE »

ragge skrev:
MWE skrev:Oj. Man får nästan intrycket att du varit uppe i masterna och klättrat :) .
Jag har inte klättrat i dem. Men jag har kollat på dem - ehum - nära. :-) (Det är sällan man som icke-järnvägare får tillfälle att se sådana här saker på nära håll.)
MWE skrev:Är du själv i elektronikbranschen, eftersom du bedömer kvaliteten på antenner, högfrekvenskablage osv., och dessas installering? Jag frågar utan polemiskt eller illvilligt syfte, eftersom jag inte själv kan bedöma de ingående komponenternas kvalitet.
Jag jobbar huvudsakligen med datordrift och mest specialiserat med datornät, och precis sådana här antennkomponenter ingår de billigaste formerna av radiolänkar för datorkommunikation. Det är sällan man ser dem användas i mer professionella sammanhang för långvariga installationer utomhus.

(Men jag har är också elektronik- och radiointresserad (och var radioamatör (fast jag gjorde aldrig något med det, så jag slutade betala avgiften)), tycker t ex det är intressant med felsäkra system som ju signalsystem är ett bra exempel på, utöver att jag nog kan kallas allmän teknik-, tåg-, flyg-, etc etc-nörd. Jag är sådan som tvångsmässigt måste kolla på varje antenninstallation jag ser. :-) )

Det är som sagt möjligt att det som man hängt upp i masterna är fullgott, men det ser ut som prylar från det riktiga lågprissegmentet, och jag undrar om man inte kommer få problem med t ex fukt i kontaktdonen som kryper in i kablarna. Hade man lagt till några hundralappar per antenn hade man fått prylar som troligen inte kommer ge problem (och som knappast hade haft någon nytta av de små taken, vilka jag tycker indikerar att man förväntar sig vissa problem).

Å andra sidan torde antenninstallationen vara lätt att byta ut om den visar sig vara ett problem!
MWE skrev:Valet av monteringsrör och dessas arrangemang stör mig däremot inte det minsta. Kabeldragningen i övrigt behöver ju inte vara den slutgiltiga. Som helhet delar jag nog inte din bedömning att det ser spretigt och rörigt ut - dock med reservation för att (eftersom det vackra vårvädret aldrig vill infinna sig, åtminstone inte när jag är ledig) inte på senare tid varit ute i trakterna av Bällstabro, utan mest tittat på de installationer som hittills gjorts längs befintlig tvärbana.
Jag är ofta på platsen längs ungefär hela den nya linjestreckningen (och hoppas den kommer i drift snart - den kommer bespara mig ett antal bilresor och besvärliga bussresor!), och det ser ut ungefär likadant överallt på den nya streckan. Jag skulle dock tro att det ser liknande ut på den befintliga.

Ofta är en prydlig installation där sakerna ligger fast och skyddat också mer driftsäker. Men det behöver ju inte vara så. Vad gäller antennkablarna är jag dock övertygad om att de skulle må bra av bättre skydd och bättre fastsättning. Men det kan ju vara som du säger att detta kanske inte är den slutgiltiga installationen.

Jag tycker det ser skräpigt ut med en massa skåp som sitter lite hur som helst alldeles bredvid varandra, framför allt när man vet att det är helt omotiverat eftersom de tillhör samma system. Men det är huvudsakligen en estetisk grej. I detta fall kunde man möjligen besparat sig lite jobb och kanske vissa (små) risker för vissa fel om man hade monterat allt i ett skåp. De hade nog också kunnat hjälpa till att värma upp varandra och hålla fukt borta.

Stolpen som hänger på stolpen tycker jag ser helmärkligt ut. Rent mekaniskt är det ju också helt knasigt - all last hamnar på åtta muttrar på tvärpinnarna - kunde de åtminstone ha satt dit en snedslå?, och vad händer om det blåser kraftigt - är det inte risk för att hela paketet vrider sig? Jag förstår att den som ritade stolpfundament bara satte dit ett fundament per signal - det är ju det självklara - men det vore nog bra om denne hade pratat ihop sig med signalleverantören och fått reda på att det skulle vara två stolpar (bara för att man inte plockat fram delar så att signalen går att montera på hög stolpe, får man anta).
MWE skrev:Däremot håller jag gärna med om att driftsäkerhet är ett överordnat krav för signalsäkerhetssystem. Krånglande spårledningar och signalfladder (t.ex.) har jag fått nog av!

Har svårt att tro att det rör sig om en testinstallation av en prototyp eller ett hittills oprövat system. Såvitt jag begriper är de fråga om General Electrics SSC-system
http://www.getransportation.com/rail/ra ... ction.html
Ja, signalsystem måste ju vara högklassiga ur alla säkerhetsaspakter, även vad gäller tillgänglighet!

Tack för pekaren! De nämner där sina diagnostikfunktioner för att kunna hitta fel och även skicka över diagnostikdata från fordonen över separat kanal över GSM! Det låter ju väldigt bra, i alla fall i teorin, och i alla fall om det nu finns någon som tar hand om den här informationen och åtgärdar eventuella problem.

Just att det är ett beprövat system gör det extra märkligt att allt ser så prototypmässigt ut. Å andra sidan verkar installationen på bilderna i informationen ganska annorlunda - endast den punktmässiga installationen sitter på stolparna som visas (och det är väl därför den har ett eget skåp).

Hur sker den icke punktformiga kommunikationen i originalsystemet tro? Är det också över GSM kanske (som i ERTMS)? Är då den tvärbanska installationen med 5 GHz-länkarna och antennerna med tak ett specialtillägg, kanske saknar de GSM-kanalen rentav? Hmm...

/ragge s
Tack för en mängd intressanta kommentarer. Mina enda motsvarande kommentar är att jag tror att oron för installationernas mekaniska hållfasthet är överdriven.

Om det nu är fråga om SSC, så är det inte troligt att SL har valt bort några funktioner. Som jag förstår grundfunktionaliteten har GSM-länken ingenting med själva ATC övervakningsfunktionen att göra, utan all information överförs från ATC-masten till fordonsutrustningen med hjälp av mikrovågslänkarna, både signalpassage och infill. Vem som ritat/utformat monteringen vet jag inte, men det måste har varit någon form av samarr mellan SL och General Electrics entreprenör Infranord http://www.infranord.se/Pressrum/Pressm ... varbanan1/
Man kan väl säga att jag har ungefär samma låga förtroende för båda dessa parter...

Däremot har jag som förare rätt stora förväntningar på funktionaliteten (och givetvis tillförlitligheten) i det nya systemet, som inte bara omfattar det vi huvudsakligen diskuterat här - ATC - utan axelräknare, ställverksdatorer osv. Någon gång under tidiga hösten ska vi väl börja få utbildning på detta. Då får jag återkomma i frågan, kanske.
MWE
Inlägg: 587
Blev medlem: fredag 14 juli 2006 9:19

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av MWE »

Odd skrev:
MWE skrev:
Odd skrev: Vad fult. Tänk om det kunde se ut ungefär enligt denna skiss...
Ja, det ser ju trevligt ut, men vad är behovet?
Det handlar inte om behov. Dagens behov uppfylls säkert med den konstruktion man har idag. Men vad har färg för behov? Varför är inte alla vagnar bara gråa bestående av säsongens färgblandning? Varför är inte alla flingpaket vita med svart text "flingor" på? Varför planterar vi träd och anlägger blomrabatter, fontäner och torg i stan? Vad finns det för behov för det?

Nej, det handlar inte om den sortens behov. Det handlar om utformning för att få nånting att passa in i helheten. Men nästan hela tvärbanan är byggd enligt principen att inte ta tillvara på helheten och erfarenheter, för hade man det så hade man inte gjort om kardinalfelet att placera stolparna på Landsvägen i små refug-öar mitt i gatan, eftersom man vet av erfarenhet från Gröndal-Liljeholmen att bilisterna kör in i dom. Hade man tagit hänsyn till helheten så skulle inte hållplatsen Ulvsunda Norra hamna på en plats som, trots det centrala läget, är näst intill otillgänglig för omgivande verksamheter. Hade man tagit hänsyn till helheten så skulle sträckan Flygplatsinfarten-Bällsta Bro och Solna Business Park-Solna Centrum kanske sett ut som spåranläggningen i Skånegatan i Göteborg i stället för ett barriärskapande monstrum som enbart väcker avsky och vrede.

Stulen från http://rune-feldt.se/em%20spv/index.htm

Därför finns det ett behov av att även bry sig om utformningen av detaljerna!
Jag måste säga att de exempel du underbygger denna filosofi med är alltför fragmentariskt valda för att bilda någon helhet. Grässpårestetiken har jag dessutom alltid haft svårt att förstå. Och när du skriver " ett barriärskapande monstrum som enbart väcker avsky och vrede" tycker jag du har förlorat allt sinne för proportioner.
Magnus Ahltorp
Inlägg: 542
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Här några bilder från idag:

Bild
Landsvägen mot hållplatsen Sundbybergs Centrum.


Bild
Bild
På bron över järnvägen ser bana och kontaktledning färdiga ut.

Bild
Bild
Genom Solna Business Park är en stor del av kontaktledningen upphängd i fasaderna.

Bild
Bild
Fram till f.d. Ankdammsrondellen är kontaktledningen dragen, men här tar den slut.

Bild
F.d. Ankdammsrondellen

Bild
Vidare mot Solna Centrum


Bild
Spåret är lite krokigt fortfarande...
Bild
... och här tar det slut ...
Bild
... precis framför Max.
Magnus Ahltorp
Inlägg: 542
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Bild
Framför Råsunda ska banan gå vidare i ett tråg...
Bild
...för att fortsätta under Solnavägen och Frösundaleden.


Bild
Efter tunneln ska banan gå genom Hagalundsparken och in i en ytterligare tunnel under Hagalundsgatan.
Bild
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av 2763 »

MWE skrev: Jag måste säga att de exempel du underbygger denna filosofi med är alltför fragmentariskt valda för att bilda någon helhet. Grässpårestetiken har jag dessutom alltid haft svårt att förstå. Och när du skriver " ett barriärskapande monstrum som enbart väcker avsky och vrede" tycker jag du har förlorat allt sinne för proportioner.
Får jag fråga vad du anser vara negativt med grässpår?

Jag har en svag aning om att du har någon missuppfattning om att det skulle utgöra någon fara, men så är det inte. Snarare så bidrar gräset till att hålla ner akustiska störningar och är dessutom ett trevligt inslag.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av bruse »

MWE skrev: Jag måste säga att de exempel du underbygger denna filosofi med är alltför fragmentariskt valda för att bilda någon helhet. Grässpårestetiken har jag dessutom alltid haft svårt att förstå. Och när du skriver " ett barriärskapande monstrum som enbart väcker avsky och vrede" tycker jag du har förlorat allt sinne för proportioner.
Ta ett studiebesök till Skånegatan i Göteborg, eller kolla in den nybyggda sträckan till Hageby i Norrköping. Och jämför sedan med Tvärbanan. De två första andas "spårväg i stadsmiljö", den senare "snabbtåg i en tysk industriförort".
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
ragge
Inlägg: 201
Blev medlem: tisdag 18 mars 2003 7:36

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av ragge »

MWE skrev:Tack för en mängd intressanta kommentarer. Mina enda motsvarande kommentar är att jag tror att oron för installationernas mekaniska hållfasthet är överdriven.
Jo, det har du rätt i, för det är kraftiga saker de har satt dit. (Hade de satt dit något lämpligare så hade det gått att få det mycket smäckrare! :-) )

Och det är möjligt att stolparna är vridsäkrade i fundamentet på något vis.
MWE skrev:Om det nu är fråga om SSC, så är det inte troligt att SL har valt bort några funktioner. Som jag förstår grundfunktionaliteten har GSM-länken ingenting med själva ATC övervakningsfunktionen att göra, utan all information överförs från ATC-masten till fordonsutrustningen med hjälp av mikrovågslänkarna, både signalpassage och infill.
Är det så även i den italienska varianten? De visar inga mikrovågslänkar på bilderna. (Och det förefaller vara just mikrovågslänksdelen som saknas, ute på banan i för övrigt. (Ja, jag kanske har tittat lite närmare än man riktigt borde...))

Men det står ju också att diagnostikinformationen samlas lokalt också, så det behövs inte GSM för det heller. Återigen är väl det viktiga att någon faktiskt tar hand om diagnostiken, det är inte sällan där det brister.
MWE skrev:Vem som ritat/utformat monteringen vet jag inte, men det måste har varit någon form av samarr mellan SL och General Electrics entreprenör Infranord http://www.infranord.se/Pressrum/Pressm ... varbanan1/
Man kan väl säga att jag har ungefär samma låga förtroende för båda dessa parter...
:-)
MWE skrev:Däremot har jag som förare rätt stora förväntningar på funktionaliteten (och givetvis tillförlitligheten) i det nya systemet, som inte bara omfattar det vi huvudsakligen diskuterat här - ATC - utan axelräknare, ställverksdatorer osv.
Ja, hoppas verkligen att det blir bra!
MWE skrev:Någon gång under tidiga hösten ska vi väl börja få utbildning på detta. Då får jag återkomma i frågan, kanske.
I den mån jag har någon talan i frågan: Jag ber dig återkomma om detta, och insisterar!

/ragge s
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av M_M »

Även om det principiellt är samma signalsystem som redan är i drift annorstäders så kan nya revisioner/utföranden av de ingående komponenterna. Jämför att ett ställverk 59 på trafikverkets nät ser olika ut om det installerats just 1959 eller om det installerats igår.

Fotnot: infranord är f.d. banverket produktion, ifall någon inte kände till det och dessutom inte orkat söka upp informationen.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av 2763 »

bruse skrev: Ta ett studiebesök till Skånegatan i Göteborg, eller kolla in den nybyggda sträckan till Hageby i Norrköping. Och jämför sedan med Tvärbanan. De två första andas "spårväg i stadsmiljö", den senare "snabbtåg i en tysk industriförort".
Då har vi olika förstånd på vad stadsmiljö är.

För mig är vare sig Skånegatan eller Ringdansen ett exempel på stadsmiljö. Där har SL lyckats bättre med sträckan från Nybroplan upp till Sergels Torg.

För övrigt så förstår jag på dig att man borde betrakta hela Hisingen, Frölunda, Eneby, Mölndal, Angered, Bergsjön, Vidablick och Klockaretorpet som tyska industriförorter med snabbtåg. Jösses, vilken skillnad det skulle bli på fastighetspriserna om du hade rätt.

Det är synd att man inte får bygga praktiskt där det är möjligt. Tvärbanan är ett, med något enstaka tidigt misstag typ i Gröndal, ett utmärkt exempel på lyckad konstruktion.

//T
Med reservation för tyckfel.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av TKO »

Inge skrev:Nu är trots allt Solna likväl som Hisingen och Mölndal just industriförorter. Så det är kanske inte så konstigt att det ser ut som just det...
Jag har lite svårt att se Solna som en industriförort - vad grundar du den uppfattningen på?

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av bruse »

Solna är en förort till Stockholm. Solna har industrier som Classic kaffe. Alltså, industri+förort.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av TKO »

bruse skrev:Solna är en förort till Stockholm. Solna har industrier som Classic kaffe. Alltså, industri+förort.
Med den defintionen så är dom flesta förorter "industriförorter", t ex även Årsta.

Men det är inte så man brukar definera "industriförort" - utan som en (för)ort som i huvudsak växt upp kring en eller flera industrier. Exempel Kallhäll, Upplands Väsby, Gustavsberg. Redan när vi kommer till Sundbyberg är det tveksamt om det är en "industriförort" eller en "vanlig förort".

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
MWE
Inlägg: 587
Blev medlem: fredag 14 juli 2006 9:19

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av MWE »

2763 skrev:
bruse skrev: Ta ett studiebesök till Skånegatan i Göteborg, eller kolla in den nybyggda sträckan till Hageby i Norrköping. Och jämför sedan med Tvärbanan. De två första andas "spårväg i stadsmiljö", den senare "snabbtåg i en tysk industriförort".
Då har vi olika förstånd på vad stadsmiljö är.

För mig är vare sig Skånegatan eller Ringdansen ett exempel på stadsmiljö. Där har SL lyckats bättre med sträckan från Nybroplan upp till Sergels Torg.

För övrigt så förstår jag på dig att man borde betrakta hela Hisingen, Frölunda, Eneby, Mölndal, Angered, Bergsjön, Vidablick och Klockaretorpet som tyska industriförorter med snabbtåg. Jösses, vilken skillnad det skulle bli på fastighetspriserna om du hade rätt.

Det är synd att man inte får bygga praktiskt där det är möjligt. Tvärbanan är ett, med något enstaka tidigt misstag typ i Gröndal, ett utmärkt exempel på lyckad konstruktion.

//T
Tack Tony. Jag kunde inte ha uttryckt det bättre själv.
2763 skrev:
MWE skrev: Jag måste säga att de exempel du underbygger denna filosofi med är alltför fragmentariskt valda för att bilda någon helhet. Grässpårestetiken har jag dessutom alltid haft svårt att förstå. Och när du skriver " ett barriärskapande monstrum som enbart väcker avsky och vrede" tycker jag du har förlorat allt sinne för proportioner.
Får jag fråga vad du anser vara negativt med grässpår?

Jag har en svag aning om att du har någon missuppfattning om att det skulle utgöra någon fara, men så är det inte. Snarare så bidrar gräset till att hålla ner akustiska störningar och är dessutom ett trevligt inslag.

//T
Självklart hyser jag inga sådana åsikter. Jag uttalar mig dessutom bara om Tvärbanan, inte om vilka lösningar man valt annorstädes.
MWE
Inlägg: 587
Blev medlem: fredag 14 juli 2006 9:19

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av MWE »

ragge skrev:I den mån jag har någon talan i frågan: Jag ber dig återkomma om detta, och insisterar!

/ragge s
Ska göra vad jag kan, Ragge. Jag har ju kollegor också, som möjligen villl höra av sig. Kanske ska vi starta en egen tråd om detta då.

/M
MWE
Inlägg: 587
Blev medlem: fredag 14 juli 2006 9:19

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av MWE »

Magnus Ahltorp skrev:Här några bilder från idag:
Bild

Genom Solna Business Park är en stor del av kontaktledningen upphängd i fasaderna.
Ja, ta mig tusan, ser det inte ut som en pendelupphängning. Det valde man inte i Sumpan.
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av august »

Mer tvärbanebygge (första maj):

Bild

Bild

Bild
Liten spårläggarmanick.

Bild
Kollektivtrafiksignalerna är redan i bruk!

Bild

Bild
Rosett i Solna Business Park.

Bild
Åtminstone ett multinationellt jätteföretag får bra kommunikationer till sitt Sverigekontor ...

Bild
Fint cykelställ som jag gissar byggts i samma veva som hållplatsen?!

Bild
Och man kan ju inte låta bli att plåta stolpen med signalen och GE-grejerna ...

Bild

Bild
Kontaktledningsstolpe med något slags brytare?
MWE
Inlägg: 587
Blev medlem: fredag 14 juli 2006 9:19

En vårlig promenad längs Tvärbana nordost - Solnadelen

Inlägg av MWE »

Var ute förliden helg och sms. (som man säger) kollade läget, samt provade min nya zoomoptik. Har delat upp bildkavalkaden i två delar, för överskådlighetens skull.

Vid Solna C råder just organiserat kaos
Bild

Spåren är lagda fram till Ekensbergsvägen/Vintervägen/Virebergsvägen (eller vad den nu kan heta). SL:s entreprenör monterar kontaktledning. Kolla in den provisoriska stoppbocken framför traktorn.

Bild

Provisorisk montering av kontaktledning

Bild

Hela Solnasträckan efter Solna business park blir tack och lov signalreglerad

Bild

Men kabeldragningen är slarvig

Bild

ATC-övervakningen av vägskyddet vid fd. Ankdammsrodellen

Bild

General Electrics teknikskåp för signaler/ATC

Bild

Bild

Axelräknare

Bild

Trycksmörjningsutrustning. Motsvarande installation finns monterad i Alvik. Den fungerar väl sådär.

Bild

I kurvan har SL, för den allmänna trevnaden, lagt träslipers

Bild

Så här ska det se ut!

Bild

Mera kontaktledningsprovisorier, här på bron över Mälarbanan, mellan Solna och Sundbyberg

Bild
Senast redigerad av MWE den torsdag 10 maj 2012 11:51, redigerad totalt 2 gång.
MWE
Inlägg: 587
Blev medlem: fredag 14 juli 2006 9:19

En vårligt promenad längs Tvärbana nordost - Sumpan/Sthlm

Inlägg av MWE »

Odd skrev i ett inlägg högre upp om kontaktledningsdragningen genom Sumpan:
Odd skrev:så hade man inte gjort om kardinalfelet att placera stolparna på Landsvägen i små refug-öar mitt i gatan, eftersom man vet av erfarenhet från Gröndal-Liljeholmen att bilisterna kör in i dom
Jag vet inte om vi har så mycket påkörningsolyckor i Gröndal, men på sätt och vis är jag beredd att ge Odd rätt. Om man jämför stolparna i Sumpan

Bild

med upphängningen genom Solna business park så tycker jag nog det utfaller till den senares fördel.

Bild

Men jag kan inte frigöra mig från tanken att resp. kommun måste har varit inblandat i valet av upphängningsmetod. Så att bara sparka på SL tycker jag inte verkar rimligt.


I Landsvägsbacken upp mot bron över Mälarbanan ska spårvagnstågen få eget körfält:

Bild

Hpl Bällstabro samt Sundbybergs internationella nigth club Grand Garbo. Kul för kamraterna som jobbar sena tjänster under helgerna. Man får nog ordna till någon gatumålning e.dyl. så att inte den södergående gummihjulstrafiken kör in på hållplatsområdet, där banan övergår från gatuspår till vignolräl, av misstag.

Bild

Det här kabelarbetet ser inte så prydligt ut, men är uppenbarligen inte slutfört

Bild

Här ser det bättre ut, men jag måste nog säga att Ragges invändningar ovan gäller

Bild

Bild

I den senare bilden är kablaget direkt åtkomligt från hållplatsområdet, med åtföljande risk för skadegörelse, sabotage, koppasrstöld etc. För mig är det rätt obegripligt att man inte åtminstone kostade på kabelslang och fästband i stål: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=19832


Hpl. Karlsbodavägen. Vägskydden för GC-korsningar ska tydligen förreglas i ATC även i fortsättningen - suck!

Bild

Hpl. Johannesfred. Här ser man de omfattande sprängnings- och schaktningsarbetena från den nya depån, som närboende förgäves protesterade mot

Bild

Att det är ett stort jobb syns ännu tydligare från Margretelundssidan

Bild
Senast redigerad av MWE den torsdag 10 maj 2012 11:59, redigerad totalt 5 gång.
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator
Inlägg: 796
Blev medlem: tisdag 07 december 2004 9:40

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Jourmaster »

Diskussionen om nedläggningen av linje 15 har fått en egen tråd: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=34576
Jourhavande forummoderator.
Skriv svar