ragge skrev:MWE skrev:Oj. Man får nästan intrycket att du varit uppe i masterna och klättrat

.
Jag har inte klättrat i dem. Men jag har kollat på dem - ehum - nära.

(Det är sällan man som icke-järnvägare får tillfälle att se sådana här saker på nära håll.)
MWE skrev:Är du själv i elektronikbranschen, eftersom du bedömer kvaliteten på antenner, högfrekvenskablage osv., och dessas installering? Jag frågar utan polemiskt eller illvilligt syfte, eftersom jag inte själv kan bedöma de ingående komponenternas kvalitet.
Jag jobbar huvudsakligen med datordrift och mest specialiserat med datornät, och precis sådana här antennkomponenter ingår de billigaste formerna av radiolänkar för datorkommunikation. Det är sällan man ser dem användas i mer professionella sammanhang för långvariga installationer utomhus.
(Men jag har är också elektronik- och radiointresserad (och var radioamatör (fast jag gjorde aldrig något med det, så jag slutade betala avgiften)), tycker t ex det är intressant med felsäkra system som ju signalsystem är ett bra exempel på, utöver att jag nog kan kallas allmän teknik-, tåg-, flyg-, etc etc-nörd. Jag är sådan som tvångsmässigt måste kolla på varje antenninstallation jag ser.

)
Det är som sagt möjligt att det som man hängt upp i masterna är fullgott, men det ser ut som prylar från det riktiga lågprissegmentet, och jag undrar om man inte kommer få problem med t ex fukt i kontaktdonen som kryper in i kablarna. Hade man lagt till några hundralappar per antenn hade man fått prylar som troligen inte kommer ge problem (och som knappast hade haft någon nytta av de små taken, vilka jag tycker indikerar att man förväntar sig vissa problem).
Å andra sidan torde antenninstallationen vara lätt att byta ut om den visar sig vara ett problem!
MWE skrev:Valet av monteringsrör och dessas arrangemang stör mig däremot inte det minsta. Kabeldragningen i övrigt behöver ju inte vara den slutgiltiga. Som helhet delar jag nog inte din bedömning att det ser spretigt och rörigt ut - dock med reservation för att (eftersom det vackra vårvädret aldrig vill infinna sig, åtminstone inte när jag är ledig) inte på senare tid varit ute i trakterna av Bällstabro, utan mest tittat på de installationer som hittills gjorts längs befintlig tvärbana.
Jag är ofta på platsen längs ungefär hela den nya linjestreckningen (och hoppas den kommer i drift snart - den kommer bespara mig ett antal bilresor och besvärliga bussresor!), och det ser ut ungefär likadant överallt på den nya streckan. Jag skulle dock tro att det ser liknande ut på den befintliga.
Ofta är en prydlig installation där sakerna ligger fast och skyddat också mer driftsäker. Men det behöver ju inte vara så. Vad gäller antennkablarna är jag dock övertygad om att de skulle må bra av bättre skydd och bättre fastsättning. Men det kan ju vara som du säger att detta kanske inte är den slutgiltiga installationen.
Jag tycker det ser skräpigt ut med en massa skåp som sitter lite hur som helst alldeles bredvid varandra, framför allt när man vet att det är helt omotiverat eftersom de tillhör samma system. Men det är huvudsakligen en estetisk grej. I detta fall kunde man möjligen besparat sig lite jobb och kanske vissa (små) risker för vissa fel om man hade monterat allt i ett skåp. De hade nog också kunnat hjälpa till att värma upp varandra och hålla fukt borta.
Stolpen som hänger på stolpen tycker jag ser helmärkligt ut. Rent mekaniskt är det ju också helt knasigt - all last hamnar på åtta muttrar på tvärpinnarna - kunde de åtminstone ha satt dit en snedslå?, och vad händer om det blåser kraftigt - är det inte risk för att hela paketet vrider sig? Jag förstår att den som ritade stolpfundament bara satte dit ett fundament per signal - det är ju det självklara - men det vore nog bra om denne hade pratat ihop sig med signalleverantören och fått reda på att det skulle vara två stolpar (bara för att man inte plockat fram delar så att signalen går att montera på hög stolpe, får man anta).
MWE skrev:Däremot håller jag gärna med om att driftsäkerhet är ett överordnat krav för signalsäkerhetssystem. Krånglande spårledningar och signalfladder (t.ex.) har jag fått nog av!
Har svårt att tro att det rör sig om en testinstallation av en prototyp eller ett hittills oprövat system. Såvitt jag begriper är de fråga om General Electrics SSC-system
http://www.getransportation.com/rail/ra ... ction.html
Ja, signalsystem måste ju vara högklassiga ur alla säkerhetsaspakter, även vad gäller tillgänglighet!
Tack för pekaren! De nämner där sina diagnostikfunktioner för att kunna hitta fel och även skicka över diagnostikdata från fordonen över separat kanal över GSM! Det låter ju väldigt bra, i alla fall i teorin, och i alla fall om det nu finns någon som tar hand om den här informationen och åtgärdar eventuella problem.
Just att det är ett beprövat system gör det extra märkligt att allt ser så prototypmässigt ut. Å andra sidan verkar installationen på bilderna i informationen ganska annorlunda - endast den punktmässiga installationen sitter på stolparna som visas (och det är väl därför den har ett eget skåp).
Hur sker den icke punktformiga kommunikationen i originalsystemet tro? Är det också över GSM kanske (som i ERTMS)? Är då den tvärbanska installationen med 5 GHz-länkarna och antennerna med tak ett specialtillägg, kanske saknar de GSM-kanalen rentav? Hmm...
/ragge s