Verspieder skrev:daniel_s skrev:Eller något annorlunda uttryckt: att man skrotar stombuss-systemet och återgår till det gamla linjenätet. Mycket sannolikt att någon vill göra det eller hur

Samma färg i hela länet? Då kan man ju inte låsa fast blåbussar till enbart vissa linjer. Det blir ju i så fall smidigt och ekonomiskt om bussföretagen inte behöver ha dubbla antal reservbussar i blått samt rött, för att slippa viten för fel färg på vissa linjer.
Jag har en enkel idé som jag lobbat för i flera år:
Bort med den blå färgen på alla stomlinjer utanför innerstan. Inför istället röda bussar i två klasser.
- Matarbussar. Röda bussar i SL94. Dvs dagens röda bussar med en vit rand. Går på kortare matarlinjer.
- Stombussar. Röda bussar med två vita ränder. Dessa har alltid bekväma stolar med höga ryggstöd, bälten, AC, gardiner och läslampor. Dessa bussar går på långa linjer. Dagens blå linjer inklusive 647 samt
hela 639 blir det krav på att där skall köras stombussar. Linjenumret behöver inte ha en 7:a i mitten, men de som har det behöver heller inte ändras.
När alla linjer därmed gjorts mer lika varandra kan man därefter koncentrera sig på att göra ett tydligt taxesystem med tydliga kartor osv. Samt lösa frågor som zongränser, reskassor osv.
Med risk för att vara något utanför tråden - men det är ju mer regel än undantag i detta forum - så håller jag väl delvis med. I innerstaden - men faktiskt även de tvärgående bussarna (alltså 17X) lämpligen kan utmärkas mer. Helt enkelt för där rör det sig om en att tydliggöra en linjen finns. 176-177 har förvisso en dubbel funktion - både som tvärgående och som radiell stombusslinjer - så där kan väl vara vilket som.
Men det största problemet med stombusslinjerna är ju att vissa linjer får en högre regionalstandard, medan andra som går längre eller lika lång sträcka inte får det. Pågrund av att sL:s regionala stombusslinjenät stannade halvvägs (eller vad som nu hänt). Det finns ju en rad andra linjer som givetvis inte skall ha sämre service. Ifall man hade utgått från att ett visst trafikunderlag eller en viss reslängd motiverade denna satsning - vore det naturligare. Men nu är det ju delvis något slumpartat (tycks det som).
Varför 676 ska ha regionalstandard och inte 639, eller varför 875 skall ha det, men inte 807 blir ju bara obegripligt. Man kan också fråga sig om de tvärgående stombussarna på 17X, egentligen behöver ha bättre standard än matarbussarna - resorna där (med undantag för 176) är ju i regel rätt korta. Eftersom de just har funktionen av att vara tvärgående.
Man kan ju också fråga sig om ifall man nu har x antal pengar att satsa på att göra en busslinje känd, så är frågan om det mest effektiva är att måla den blå? Kanske skulle man utnyttja sin gratis reklamplats i Metro några veckor och få ungefär samma effekt? Eller ha speciell färg på hållplatser etc. Såsom man tänkte med stombussarna i innerstaden. Finns många idéer. S-bussarna i Köpenhamn är ju utmärkta exempelv. Visserligen har de en blå märkning på sidan - men det väsentliga där är att man gett dem ett särskilt prefix och jämna linjenummer. Därmed får man en tydlighet i alla fall. Och ingen tänkter knappt på att de har en blå markering. Det kunde man nog göra på enklare sätt - exempelvis genom att ha en blå matrisskylt eller något sådant. I samband med att bussen invigts kan man ju också ha reklam på bussen som visar att den finns (som exempel). Eftersom SL också har svårt att sälja reklamplatser på bussarna i ytterförort kan man ju ha reklam där för linjen som talar om sträckning och turtäthet dagtid. Detta kan ju sedan återkomma på regelbunden basis eller att man har det på några få av bussarna. Då kan man ju också kommunicera betydligt mer saker än om man bara låter bussen ha en särskild färg.
Men det viktiga och också det som varit bra med stomlinjer är ju att rensa ut olika varianter. Men det har man ju ofta gjort oavsett om det rör sig om stomlinjer eller bara en central linje på en sträckning. Vill man dra ner på antalet nummervarianter (vilket kan vara en fördel), kan man ju då också låta busslinjen fortsätta ut bortom den plats där många av stomlinjerna vänder idag - då bara genom att ändra numret och låta passagerarna sitta kvar. Så har man ju valt att göra det i Malmö på vissa busslinjer. Behöver ju inte ens framgå i stomlinjetidtabellen - utan räcker ju gott med att det står i den anslutande regionalbussens. Däremot måste ändå bussbyten vara möjligt (för att utnyttja olika längd på linjesträckningarna vid förgreningar och samtidigt få en effektiv trafik), men målet måste ju vara att passagerare i regel slipper bussbyte. Detta gör ju också trafiken snarast ännu mer effektiv, och inte minst attraktiv. Och man slipper en viseringsomgång (för att återknyta till tråden).
Sedan vore det ju inte dumt att stomlinjerna märktes ut - sådant är ju självklart i exempelvis Köpenhamn, men det här med kartor och den detaljerade informationen är ju inte längre SL:s starka sida.