Nya tvärbanan tar fart

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
A32

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av A32 »

Odd skrev:Då förstår jag faktiskt inte varför man behövde flytta depån. Det verkar ju meningslöst. Vem vill bo med en t-baneviadukt precis utanför fönstret.

För att bli lite OT i min egen tråd så skriver jag detta ändå...
Det blir nog ännu närmare som de boende i nya bygget vid Brommaplan kommer att få (där sporttälten står i dag, gamla ARLA´s område), 5 meter från husfasaden till tunnelbanespåret strax söder om Brommaplans station.
Läste en artikel i lokaltidningen om att de boende som kommer att bo längst ner kommer att ha sin uteplats mot spåren och det blir 5 meter från fasaden till södergående spår strax söder om stationen, man kommer att bygga huset mer isolerat och en del fönster kommer inte ens gå att öppna, dels beroende på att biltrafiken på Drottningholmsvägen ansågs för miljöfarlig och bullrig samt närheten till spåren.
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Ja, det bygget är nästan ÄNNU mer vansinnigt än att bygga bostäder på Brommadepån... suck...
Användarens profilbild
A35

Inlägg av A35 »

Ordning i tråden, tack!

De som känner för att diskutera stadsbyggnadsplanerna i stråket Alvik - Brommaplan, vinkelboda eller kverulera över att det blev som det blev med depåerna bör starta egna trådar. Här lämnar vi företrädesvis bilder och beskrivningarna på hur Tvärbanan på sträckningen Alvik SolnaC/J växer fram.
Användarens profilbild
A35

Inlägg av A35 »

Man ska ju inte sprida rykten, men jag har (bl.a. på tal om sign. Cyclocops fråga högre upp i tråden och mitt väl kategoriska svar, kanske :? ) hört att SL ev. planerar att sätta igång trafiken på hela sträckan Solna C - Alvik - Sickla Udde efter det att arbetena på befintlig Tvärbana är klara, dvs. omkring kommande lucia (eller något noggrannare uttryckt mitten av december 2012). Rent teoretiskt borde det väl kanske gå om man jobbar på utan störningar i återstående byggnads- och installationsarbeten och vintern inte blir för svår, eller vad säger t.ex. Daniel?

Fast hur vi ska kunna klara trafiken med befintlig vagnflotta på ca. 31 A32-vagnar övergår mitt förstånd. Här fordras nog hjälp från någon turlistornas häxmästare från Läskiga Skogen, som t.ex. CS?
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

A35 skrev:
Fast hur vi ska kunna klara trafiken med befintlig vagnflotta på ca. 31 A32-vagnar övergår mitt förstånd. Här fordras nog hjälp från någon turlistornas häxmästare från Läskiga Skogen, som t.ex. CS?
Ja, det kanske behövs någon med KTH examen :)
C30

Inlägg av C30 »

Enkelt, man hyr in mer A34.
Användarens profilbild
A35

Inlägg av A35 »

C30 skrev:Enkelt, man hyr in mer A34.
a. Nej, för helvete, den vagnen är alldeles för liten för oss, och för smal med tanke på våra plattformar
b. Står det en massa M06/A34 någonstans och väntar på att bli inhyrda? Norrköping har redan räddat äschlet på SL en gång.
c. Vagnarna kommer i så fall att sakna ATC!
C30

Inlägg av C30 »

Jaha, mitt försök till ironi misslyckades tydligen. :wink:
Användarens profilbild
A35

Inlägg av A35 »

C30 skrev:Jaha, mitt försök till ironi misslyckades tydligen. :wink:
Käre vän, jag förstod nog att du var ironisk, men säg för helvete ingenting till SL. De förstår inte ironi, och man vet aldrig......... :)
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

A35 skrev:Fast hur vi ska kunna klara trafiken med befintlig vagnflotta på ca. 31 A32-vagnar övergår mitt förstånd. Här fordras nog hjälp från någon turlistornas häxmästare från Läskiga Skogen, som t.ex. CS?
Kanske genom att låta den trafikerade sträckans längd vara omvänt proportionell mot turtäthetsbehovet på befintlig bana (och kompenserat för vagnarnas servicebehov), d.v.s. det servicearbete som eventuellt görs mellan rusningstopparna får istället göras nattetid (om så är möjligt - om nya depån är färdig samtidigt som den gamla finns kvar under en övergångsperiod torde möjligheterna att hinna mycket underhåll nattetid öka, förutsatt att det går att få tag på personal. Förestår någon avstängning av annan spårtrafik som minskar andra närliggande banors underhållsbehov?).

Visst, retligt för resenärerna att norra delen i huvudsak inte kommer trafikeras när trafiken skulle göra som störst nytta, men kanske ändå bättre än att låta anläggningen står färdig utan att alls nyttjas.
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Enligt det här nyhetsbrevet http://www2.sl.se/upload/tvarbanan_utby ... 5_2011.pdf så planerades en "spännande milstolpe" till den nionde januari detta år. Det gäller spänningssättning av Tvärbanan på sträckan Alvik - Sundbyberg. Finns här någon med "facit i hand" som vet om detta skedde planenligt i måndags? Jag har inte läst något om det.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

M_M skrev:
A35 skrev:Fast hur vi ska kunna klara trafiken med befintlig vagnflotta på ca. 31 A32-vagnar övergår mitt förstånd. Här fordras nog hjälp från någon turlistornas häxmästare från Läskiga Skogen, som t.ex. CS?
Kanske genom att låta den trafikerade sträckans längd vara omvänt proportionell mot turtäthetsbehovet på befintlig bana (och kompenserat för vagnarnas servicebehov), d.v.s. det servicearbete som eventuellt görs mellan rusningstopparna får istället göras nattetid (om så är möjligt - om nya depån är färdig samtidigt som den gamla finns kvar under en övergångsperiod torde möjligheterna att hinna mycket underhåll nattetid öka, förutsatt att det går att få tag på personal. Förestår någon avstängning av annan spårtrafik som minskar andra närliggande banors underhållsbehov?).

Visst, retligt för resenärerna att norra delen i huvudsak inte kommer trafikeras när trafiken skulle göra som störst nytta, men kanske ändå bättre än att låta anläggningen står färdig utan att alls nyttjas.
Man kan ju tänka sig att tills dess att de nya vagnarna kommit och vagnhallen invigts så körs hela sträckan till Solna endast på helgerna under 10-minuterstrafiken. Då skulle man kunna få driftserfarenhet från sträckan och chans till att rätta till problem. Men det är bara en tanke från mig.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Men första sex A35:orna har ju lovats till den 1 februari 2013 - så det kommer väl inte vara något problem (hm, jo jag vet - det blir alltid förseningar etc, men ändå). I annat fall räcker ju A32:orna rätt bra - om man kör 3/7 minuterstrafik där vagnarna som vänder vid Alvik består av två A32;or krävs 16 vagnar och man har 3-minuterslucka till vagnarna mot Sundbyberg - total åtgång 26 vagnar. Räcker rätt bra alltså.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Råkade hitta en gammal artikel om Ulvsundadepån. Kanske har den länkats till tidigare. (Ids inte leta nu.)
På sidan finns också en länk till en skiss över själva depån med kringliggande spår.
Artikeln är alltså gammal, från 2010-11-03, och informationen i den kan ha blivit överspelad.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Å nu till det kära ämnet kontaktledning och stolpar.

Åkte längs linjen idag och genom sumpan så har man fått till otroligt snygga stolpar och upphäning. Stolparna har dessutom gatubelysning på toppen. En enkle men funktionell upphäning av körtråden vittnar om att har har någon verkligen lyssnat och konstruerat en anläggning som verkligen är estetiskt tilltalande. Även fram till Bälsta Bro var det en enklare ledningsupphängning och därefter övergick man till järnvägsliknande upphängning då spåren går in på egen banvall och hastigheterna ökar.

Genom de trängsta delarna vid Sumpans station skulle någon säkert säga at t det skulle va trådupphängt i husväggarna men genom att den är kombinerad med belysningen så är det OK som det är .

En glader Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
bruse

Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av bruse »

Stefan, fick du ingen kamera i julklapp?

Sent from my iPhone using Tapatalk
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

Schyssst!

Då är det väl bara att stiga på första tåget....?

Bild

Hälsar / Richard
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

bruse skrev:Stefan, fick du ingen kamera i julklapp?

Sent from my iPhone using Tapatalk

http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... &start=380
Finns bilder i denna lite äldre inlägg...

/a32 :wink:
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

ÄÄ tillhör de som gärna tittar på andras bilder och glömmer kameran hemma.... inget minne kvar... eller slut på batterier eller hann inte få upp ...kamerna :D

Bilderna från tidigare i tråden visar stolparna, men nu har man alltså fått upp kontaktledningen. Och det är den helheten som jag blev positivt överraskad av.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
JohanB

Inlägg av JohanB »

Lite nya bilder - Från Svetsarvägen till Solna station

Bild
Banan kommer in från Ulvsunda till den plats där den framtida avgreningen mot Kista kommer att ligga.

Bild
Mot hållplats Karlsbodavägen.

Bild
Hållplats Karlsbodavägen.

Bild
Ännu en övergång, strax innan Bällsta bro.

Bild
På väg upp mot Bällsta bro.

Bild
Brons anslutning till Sundbyberg.

Bild
Korsningen med Hamngatan.

Bild
Hållplats Bällsta bro.

Bild
Landsvägen.

Bild
Hållplats Sundbyberg centrum.

Bild
Hållplats Sundbyberg centrum mot sydöst.

Bild
Landsvägen mot nordväst.

Bild
Kurvan ut mot bron.

Bild
Spåranslutningen till bron över Mälarbanan.

Bild
Spåren nu lagda över hela bron.

Bild
Hållplats Solna business park norrut.

Bild
Samma hållplats för södergående trafik.

Bild
Svetsarvägen.

Bild
Sista gatuspåren. Resten av banan har egen banvall till Solna station.

Bild
Spåren ut från SVetsarvägen mot Ankdamsrondellen.

Bild
Korsningen Frösundaleden/Gränsgatan.

Bild
Inte mycket kvar av rondellen.

Bild
En grävskopa?

Bild
Banan längs Frösundaleden.

Bild
Mot Solna Centrum.

Bild
Spåren tar slut strax innan den blivande hållplatsen Solna centrum.

Bild
F.d. korsningen med Ekensbergsvägen.

Bild
Hållplats Solna centrum under byggnad.

Bild
Mera Solna centrum.

Bild
Arbeten påbörjade för den sista delsträckan.

Bild
Temporär busshållplats.

Bild
Påbörjat arbete för tunneln under Frösundaleden.

Bild
Informationsskylt.

Bild
Andra sidan vägen.

Bild
Arbetsområdet inmutat.

Bild
Lokalerna under Frösundaleden ser ut att vara tomma.

Bild
Alla buskar och sly har rensats vid Kyrkbacken.

Bild
Likaså vid Hagalundsgatans västra ände.

Bild
Inte mycket grönt kvar här. Snart ska väl en del sprängas bort också.

Bild
Slutstation Solna station kommer att ligga till höger i bild, bara man först plockat bort lite berg.
Skriv svar