Nya tvärbanan tar fart

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
A35

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av A35 »

Ja, jag skriver inte mer om detta nu, utan intresserade får gotta sig åt följande upphandlingsdokument för A35:

A35 Bilaga 1.3 Teknisk specifikation

A35 Bilaga 1.2e Tekniska Gränssnitt – IT-system
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Tyvärr verkar det inte framgå om man skall kunna ange exempelvis fullsatt som ett tillägg till aktuell destination. A32 idag klarar inte av att informera trafikanterna inne i vagnen om nästa hållplats samtidigt som man exempelvis anger skylten fullsatt på destinationsskylten. En klar brist som gör att man i praktiken inte kan använda "fullsatt", "ingående vagn" och så vidare.

Men undrar om turnumret skall kunna visas på externa skyltar. Det skulle vara bra om det gick.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
A35

Inlägg av A35 »

Odd skrev:Tyvärr verkar det inte framgå om man skall kunna ange exempelvis fullsatt som ett tillägg till aktuell destination. A32 idag klarar inte av att informera trafikanterna inne i vagnen om nästa hållplats samtidigt som man exempelvis anger skylten fullsatt på destinationsskylten. En klar brist som gör att man i praktiken inte kan använda "fullsatt", "ingående vagn" och så vidare.

Men undrar om turnumret skall kunna visas på externa skyltar. Det skulle vara bra om det gick.
Då undrar ju jag i min tur hur informationen om ev. "fullsatt"-situationer skulle styras, och vilken nytta den skulle göra?

Likaledes skulle jag vilka veta varför turnumret skulle kunna visas på externa skyltar. Iofs. vore det bra om resp. tåg kunde hålla reda på sitt turnummer, och jag utgår nästan från att det också blir så i A35. Förutom för föraren i hytten kan ju turnumret då visas på någon diskret sidoskylt, eftersom det såvitt jag begriper är information som endast är av intresse för personalen. Förr hade vi ju rejäla turbrickor av plåt att hänga upp i hytterna, vilket i sin tur ställde till med oreda när vagnarna turades om efter till- och frånkoppling. Sedan stals brickorna och vi fick köra utan. Inte ens ett "blädderblocksystem" har Veolia kunnat ordna.
Traesk

Inlägg av Traesk »

Turnummer är givetvis helt onödigt för trafikanterna att se. Det enda man vill är att se vilka de närmaste avgångarna är och när de kommer, i realtid. Det är synd att man inte lyckats ordna så att realtidsinformationen visas enhetligt på SL:s hemsida för alla trafikslag. Man har ju liknande utseende på bussar, tvärbanan och 7:an, men tunnelbanan, pendeltågen och Roslagsbanan har avvikande information. Lidingöbanan och Nockebybanan saknar ännu helt denna information (det är väl något med att signalsystemet inte kan hantera realtidsinformation vad jag har förstått? Man borde ändå kunna ordna icke-realtidsinformation med enbart klockslagen för de närmsta avgångarna...)

Att kunna skylta "fullsatt" ser jag inte heller hur det skulle kunna vara till någon nytta. Hur vet man att det är fullsatt? Det är ju omöjligt att veta hur många som ska av på samma hållplats som jag ska på, det kan mycket väl visa sig att det inte alls är fullt. Dessutom är det är relativt subjektiv bedömning som någon måste göra.

En helt annat fråga: kommer A35 ha "Stopp"-knappar såsom A32?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

A35 skrev:Då undrar ju jag i min tur hur informationen om ev. "fullsatt"-situationer skulle styras, och vilken nytta den skulle göra?
Tja, exempelvis skulle den ju kunna fungera ungefär som ett sånt där "trevlig helg-meddelande" som för en stund ersätter texten på skyltarna men utan att avbryta hållplatsräkningen.

Men jag vet väl inte heller om det skulle komma till användning så mycket. Om ingen har plingat för avstigning så ser väl passagerarna på hållplatsen att vagnen är fullsatt när den kör förbi, och om vagnen stannar och dörrarna öppnas så lär det väl stiga på folk så länge de rent fysiskt får plats även om det står fullsatt på skyltarna.

"Ingående vagn" har jag heller aldrig förstått vitsen med, det användes väl förr på vagnar som gick i trafik till vagnhallsgrindarna i kombination med en pappskylt som talade om vart vagnen gick i verkligheten. Om något behov av en liknande skyltning uppstod idag skulle man väl helt enkelt skriva ut "Aga via Ropsten" eller något liknande på destinationsskyltarna. För kopplingsövervakare och andra som behöver hålla reda på vilket tåg som är vilket är nog en tydlig turnummerskylt till bättre nytta!
Användarens profilbild
A35

Inlägg av A35 »

Som vanligt kloka åsikter från Daniel (såg förresten att du var hos oss och körde igår - Gott Nytt År på dig!).

Beträffande Traesks fråga "kommer A35 ha "Stopp"-knappar såsom A32?" läser man i "Teknisk specifikation" (se ref. ovan) sid. 14:
SL skrev:1.4.6 Funktion ”STANNAR”
Passagerarna ska kunna göra föraren uppmärksam på att de vill kliva av vid
nästa station.
Funktionen ”STANNAR” skall aktiveras när inre trycknapp på/vid dörrblad
eller trycknapp i passagerarutrymme används och fordonet/tåget samtidigt är i
rörelse (signal v < 2,5 km/h är inte aktiv) [TSV-1.4.6:1]
När funktionen ”STANNAR” aktiveras skall indikeringslampa på panel i
förarhytten tändas, ljudsignal (pling) ges och skyltar ”STANNAR” tänds i
passagerarutrymmet. [TSV-1.4.6:2]
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Tack detsamma A35, god fortsättning på dig. :D
A35 skrev:
SL skrev:Funktionen ”STANNAR” skall aktiveras när inre trycknapp på/vid dörrblad
Märklig specifikation egentligen. Stannar-signalen borde väl kunna användas även om fordonet står stilla, åtminstone om det dessförinnan varit i rörelse sedan senaste dörrmanöver. Exempelvis om man stannat vid en stoppsignal mellan två hållplatser.
Användarens profilbild
A35

Inlägg av A35 »

daniel_s skrev:Tack detsamma A35, god fortsättning på dig. :D
A35 skrev:
SL skrev:Funktionen ”STANNAR” skall aktiveras när inre trycknapp på/vid dörrblad
Märklig specifikation egentligen. Stannar-signalen borde väl kunna användas även om fordonet står stilla, åtminstone om det dessförinnan varit i rörelse sedan senaste dörrmanöver. Exempelvis om man stannat vid en stoppsignal mellan två hållplatser.
Ja, SL skriver ju som de gör. Men ibland blir det problem när någon trafikant trycker på "nästa hållplats"-knappen efter det att trafikantutbytet avslutats och dörrarna stängts, men innan spårvagnståget lämnat hållplatsen. Hur ska man som förare resonera då? Jag brukar oftast öppna dörrarna en gång till, om det nu skulle vara någon trafikant som kommit på att "javisst ja, här ska jag av". Kanske är den servicenivån i högsta laget (det beror också lite på hur man ligger till i turlistan). Ibland gör jag ett högtalarutrop, där jag (på ett vänligt och trevligt sätt förstås) ber trafikanterna att inte trycka på "nästa hållplats"-knappen innan spårvagnståget lämnat föregående hållplats, eftersom det då blir lättare för mig att tolka vad som önskas. Sedan är det en annan sak att för mig personligen blir det nästan aldrig aktuellt att köra förbi en hållplats. Ta Alviks strand t.ex. Där trycks det dagtid nästan aldrig på "nästa hållplats" (annat än kanske strax innan tåget stannar). Iofs. skulle jag kunna köra förbi om ingen tryckt, men jag tycker inte det är min uppgift att uppfostra trafikanterna. En förare på Lidingöbanan var en gång så tuff att hon körde förbi hpl. Larsberg vid lunchtid för att ingen hade tryckt på knappen, och det blev ganska mycket gruff sedan vid Aga station, fastän hon formellt sett inte gjort något som helst fel.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Hehe, ja på 54:an inträffade det då och då att ingen plingade vid Odenplan, och ingen skulle kliva på, och då brukade föraren passa på att köra förbi, lika roligt varje gång. Mig gjorde det ingenting, jag kunde ju byta till T-banan vid S:t Eriksplan i stället, så jag brukade inte heller plinga :cheesygrin:

Men ponera att bussen stannar för stoppsignal vid övergångsstället som är precis vid infarten till Odenplan, och så kommer någon på att det kan vara bra att plinga. Då bör ju stoppknappen fungera trots att bussen står stilla, och så vist är det också ordnat på bussarna. På samma sätt bör det väl vara på spårvagnen. Det hindrar ju inte att knappen hålls urkopplad från det att dörrarna stängs tills att vagnen startar första gången.

(Fast själv tycker jag att dagens funktion på A32 är bra. Även jag brukar ibland frige dörrarna en gång till om någon plingar innan vagnen hunnit starta. Det kan ju tyda på att någon missat att gå av. Vill man inte ta den förseningen så går det ju utmärkt att köra vidare hur som helst.)
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Turnumret bör finnas av den enkla anledningen att personal enkelt skall kunna identifiera turen.

Vad jag menar med extrameddelandena är att dagens funktion på A32 är oanvändbar eftersom man inte kan visa samtidiga meddelanden. Så om det inte går att skylta "fullsatt" utan att avbryta utrop och övrig destinationsinformation så är det ju en tämligen värdelös funktion.

Ang stannar-knapparna så är det i stort sett bra som det är idag på A32. Minnesfunktionen, där dörrsystemet minns en öppna-knapptryckning tills dörrarna tillåts öppnas, är en bra grej. Man skulle behöva justera detekteringen av hinder vid dörrarna. Den sitter så till att man kan hålla i ett handtag på insinsidan och samtidigt vara kvar på utsidan utan att fotocellerna reagerar. Detta ställer till det framförallt för "halta och lytta" som måste ha stöd när de går in. Ett antal gånger har jag bevittnat när, oftast äldre, människor har tagit tag i handtaget varefter dörren börjar gå igen och det blir inte bra. En gång gjorde trafikanten en rejäl vurpa och halkade ner med en fot mellan vagnen och plattformskanten. Som tur var så blev hon vänd samtidigt så när hon välte bakåt så blev inget brutet men hade hon inte vridits så hade hon haft ett avbrutet ben, garanterat. Jag skulle gärna se en sådan ljusbarriär som finns på en del moderna hissar och maskinutrustning, en finmaskig som går från ca 10 cm ovanför golvet upp till handtagen på insidan tar slut. Skulle klara hinderdetekteringen bättre och närmare själva dörren. Eller varför inte sätta en sådan precis på insidan vid dörrbladens kant, då skulle funktionen bli ännu bättre.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Odd skrev:Turnumret bör finnas av den enkla anledningen att personal enkelt skall kunna identifiera turen.
Om man klarar av att hantera de frågorna i Göteborg där vi har 160 spårvagnståg ute åt gången utan att skylta omloppsnummer kan jag faktiskt inte riktigt se syftet med att skylta turnummer på tvärbanan som inte har hälften av de turer som man har på västkusten.

Däremot kan turnumret vara ett sätt att identifiera turen/omloppet, man bör dock fundera på om det kan finnas andra och mer praktiska sätt. Ett turbrickesystem kostar också pengar att underhålla.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
A35

Inlägg av A35 »

2763 skrev:
Odd skrev:Turnumret bör finnas av den enkla anledningen att personal enkelt skall kunna identifiera turen.
Om man klarar av att hantera de frågorna i Göteborg där vi har 160 spårvagnståg ute åt gången utan att skylta omloppsnummer kan jag faktiskt inte riktigt se syftet med att skylta turnummer på tvärbanan som inte har hälften av de turer som man har på västkusten.

Däremot kan turnumret vara ett sätt att identifiera turen/omloppet, man bör dock fundera på om det kan finnas andra och mer praktiska sätt. Ett turbrickesystem kostar också pengar att underhålla.

/T
Ja, jag tror du har rätt, Tony - åtminstone så länge vi talar om vagntyp A32. Det kan nog bli besvärligt att göra ingrepp i dennas TDS-system eller få det att samverka med något annat, senare IT-system. Där borde ett "blädderblock" av samma typ som bussarna använder duga.

För A35 kommer man nog att bygga in denna funktion.
SL skrev: 7.3 Datorsystem i fordonet
7.3.1 Allmänt
Det skall vara möjligt att via display presentera valbar relevant information för föraren (t.ex. fordonsstatus, tågstatus). [TSSK-7.3.1:1]
Bildskärmar kan vara av typ pekskärm där så är lämpligt. Stationsförkortningar, depåförkortningar, turnummer, linjenummer,
linjevarianter och tidtabeller i fordonsdatorsystemet skall enkelt kunna uppdateras av Beställaren. [TSSK-7.3.1:2]
All datakommunikation skall vara skyddad mot obehörigt utnyttjande. [TSSK-7.3.1:3]
Hjälpprogram, som är anpassade för information från alla delsystem, för felsökning, analys, kontroll eller justering skall ingå i leveransen. [TSSK-7.3.1:4]
Dessa hjälpprogram skall kunna installeras i servicedator eller stationär dator så att överförd/lagrad information kan analyseras/bearbetas i fordonet eller på
annan plats. [TSSK-7.3.1:5]
Fordonsdatorsystemet skall verifieras och valideras mot krav och med ledning
av driftserfarenheter.[TSSK-7.3.1:6]

7.3.4 Inställning av destination samt positionering av fordon
Vid aktivering av förarplats eller vid ändrad destination etc skall fordonet föreslå turnummer, linjenummer, avgångsstation och trolig destination. [TSSK-7.3.4:1]
Tågföraren skall vid behov kunna välja annat turnummer, linjenummer, avgångsstation och/eller destination. [TSSK-7.3.4:2]
Fordonets faktiska position skall kontinuerligt uppdateras med en noggrannhet som är bättre än 10 meter. [TSSK-7.3.4:3]
Metod och utrustning för positionering skall anges i anbudet. [TSSK-7.3.4:4]
I det fall positioneringssystemet är ur funktion skall ombordpersonalen kunna
stega fram positionen station för station manuellt. [TSSK-7.3.4:5]
Det skall i var tid finnas information om fordonets turnummer, position och riktning tillgänglig för funktioner som kan visa eller använder
positionsangivelse t.ex. PIS, loggning av händelser, visning av meddelanden, VÖS etc. [TSSK-7.3.4:6]
Det skall vara möjligt att lagra minst 1000 fördefinierade destinationer och minst 1000 stationer/platser. [TSSK-7.3.4:7]
Teknisk specifikation sid 80 - 81
C30

Inlägg av C30 »

Kan Jourmaster kanske flytta diskussionen om A35 till en annan tråd?

För att komma tillbaka på spåret kan jag meddela att detaljplanerna för Ulvsundadepån och för sista etappen i Solna nu vunnit laga kraft. För Tvärbana Norr finns alltså inga juridiska hinder kvar.
Användarens profilbild
A35

Inlägg av A35 »

C30 skrev:Kan Jourmaster kanske flytta diskussionen om A35 till en annan tråd?

För att komma tillbaka på spåret kan jag meddela att detaljplanerna för Ulvsundadepån och för sista etappen i Solna nu vunnit laga kraft. För Tvärbana Norr finns alltså inga juridiska hinder kvar.
Ja, du har nog rätt - jag lät mig ryckas med där.

Det var ju ytterst glädjande besked om det stämmer, det som du säger. Har du någon källhänvisning?

EDIT: Solnas besked om laga kraft för etapp 3, Solna C - Solna J.
http://www.solna.se/stadsbyggnad-trafik ... bana-norr/

Det måste betyda att Mark- och miljödomstolen vid Nacka tingsrätt avslagit berörd Brf.:s överklagande, och att denna valt att inte driva ärendet vidare till Mark- och miljööverdomstolen vid Svea Hovrätt.

Och här har vi mer från Solnas diarium:

http://www.solna.se/sv/om-solna/politik ... -614E-A0FF

Mark- och miljödomstolen meddelade dom 2011-12-06 (överklagandet avslås som väntat), och eftersom den inte överklagats har nu detaljplanen vunnit laga kraft.
Senast redigerad av A35 den onsdag 04 januari 2012 15:07, redigerad totalt 1 gånger.
C30

Inlägg av C30 »

Och regeringen avslog tydligen överklaganden mot spårvägsdepån den 22 december.
Användarens profilbild
A35

Inlägg av A35 »

C30 skrev:Och regeringen avslog tydligen överklaganden mot spårvägsdepån den 22 december.
Tackar för det! Och eftersom regeringen enligt den gamla instansordningen är sistainstans, vinner regeringsbeslutet laga kraft omedelbart. Så nu gäller det för PL Seliberg & co att hugga i av alla krafter.

Stockholms stad har ännu inte gjort något notering om beslutet i sitt planregister:

http://insynsbk.stockholm.se/Byggochpla ... w=1#stage8

Här är regeringens/miljödepartementets ärendelista för det aktuella regeringssammanträdet. Det var en helvetes massa kvardröjande överklagade planärenden som regeringen måste ta ställning till. Det här visar bara hur angelägen reformen med mark- och miljödomstolar var.

http://www.regeringen.se/content/1/c6/1 ... 400bfd.pdf
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Och det innebär att Brommadepån kommer att läggas ner och att bostäder kommer att byggas där. Detta innebär tyvärr även att Vinkelboda under överskådlig framtid kommer att vara kvar till förtret för de tiotusentals pendlare som åker denna sträcka. En uträtning skulle i praktiken innebära mellan en och två minuter kortare restid varje dag. Med ett vändspår på denna uträtning eller dubbla plattformar i Stora Mossen skulle vändningar kunna ske utan att vara ett hinder, som de är nu med tågen som vänder i Alvik.
C30

Inlägg av C30 »

Odd skrev:Och det innebär att Brommadepån kommer att läggas ner och att bostäder kommer att byggas där. Detta innebär tyvärr även att Vinkelboda under överskådlig framtid kommer att vara kvar till förtret för de tiotusentals pendlare som åker denna sträcka.
Kanske inte! Detaljplanen som staden kommer att ta fram baseras nog på visionen som Rosenbergs arkitekter har tagit fram. Inget Vinkelboda där inte, ny viadukt planeras. Fast än så länge är det fråga om en vision...
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Då förstår jag faktiskt inte varför man behövde flytta depån. Det verkar ju meningslöst. Vem vill bo med en t-baneviadukt precis utanför fönstret.
Om man flyttar Vinkelboda och gräver ner lite av Drottningholmsvägen, som också kommer att vara en olägenhet för nyinflyttade, så skulle man kunna få plats med depå, befintliga verksamheter och nya bostäder. Dessutom har man tydligen tänkt att Nockebybanan skall trängas tillsammans med Tvärbanan. Hur har man tänkt göra då om tvärbanan skall trafikeras i 5-minutersluckor och nockebybanan i 6-minutersluckor med ett ATC-system som inte kommer att vara anpassat för denna typ av trafik, 44 tåg i timmen med korsande tågvägar? Och då har man intecknat samtliga framtida kapacitetsökning med råge. Det blir intressant...

Det känns som att man flyttar på Brommadepån på lite lösa boliner!
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Tunnelbanan lär nog synas för dem som bor där under oöverskådlig framtid, oavsett om det blir högbana eller bara en bro över drottningholmsvägen.

Jag har säkert redan dragit den någon gång, men min ideala lösning är spårvagnshall på i princip hela dagens tomt i bottenvåningen, tunnelbanan dragen rakare, ungefär över ulvsundaplan, med stora mossen på bron och uppgångar på båda sidorna drottningholmsvägen. Mot alvik har man ett vändspår mellan trafikspåren, men också plats för uppställning/vändning av 2-3 tåg till, och sedan norr om banan en mindre tunnelbanedepå, i princip bara uppställning.

Över allt detta lägger man ett bostads/kontorskomplex som går ned till gatunivå mot vägen, har gårdarna på 3 trappor eller vad det kan bli, och kanske reser sig lite mot traneberg också.
Skriv svar