Linje 7 i dag vid lunchtid, fem spårvagnar plus en buss.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Linje 7 i dag vid lunchtid, fem spårvagnar plus en buss.
Detta diskuteras också i denna tråd: http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... =2&t=33534
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Linje 7 i dag vid lunchtid, fem spårvagnar plus en buss.
Än sen då....twr skrev:Detta diskuteras också i denna tråd: http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... =2&t=33534
Denna tråden skapades 16 november och den du refererar till den 22 november, så anser du att någon gör fel, så är de väl de som skriver i den tråd du refererar till.
F.ö. har ju denna tråden ett antal olika utvikningar, så de vore ju på sin plats att du förtydligade vad du avser, alternativt struntar i de helt o hållet.
Re: Linje 7 i dag vid lunchtid, fem spårvagnar plus en buss.
Vilket påhopp! Jag har väl inte sagt att någon har gjort något fel?leifd skrev:Än sen då....twr skrev:Detta diskuteras också i denna tråd: http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... =2&t=33534
Denna tråden skapades 16 november och den du refererar till den 22 november, så anser du att någon gör fel, så är de väl de som skriver i den tråd du refererar till.
F.ö. har ju denna tråden ett antal olika utvikningar, så de vore ju på sin plats att du förtydligade vad du avser, alternativt struntar i de helt o hållet.
Jag citerade från denna tråd i den andra, och tyckte att det då kunde höra till god ton att påpeka det. Dock påpekade "Spårlasse" att det inte riktigt var samma sak som diskuterades. I denna tråd är det vändkapaciteten vid dagens Sergels torg, i den andra tråden i en framtida utformning när spårvägen är förlängd förbi Drottninggatan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Linje 7 i dag vid lunchtid, fem spårvagnar plus en buss.
Åkte med en blå vagn 3 igår!
Re: Linje 7 i dag vid lunchtid, fem spårvagnar plus en buss.
Har vagn 1 folierats blå än?Traesk skrev:Åkte med en blå vagn 3 igår!

-
- Inlägg: 304
- Blev medlem: måndag 26 juli 2010 21:09
Re: Linje 7 i dag vid lunchtid, fem spårvagnar plus en buss.
Vagn 1 var folierad med DN-reklam idag när jag såg den. Däremot var reklamen folierad direkt på den gul-gröna grundlacken så jag antar att just den här vagnen inte kommer att bli blå inom snar framtid.Anknöwn skrev:Har vagn 1 folierats blå än?Traesk skrev:Åkte med en blå vagn 3 igår!
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Linje 7 i dag vid lunchtid, fem spårvagnar plus en buss.
Riktigt. Den är reklamfolierad i st f den Norrköpingsvagn som inom några dagar går tillbaka till hemstaden. Det sker i samband med att vagn nr 4 kommer.
Ju förr dess bättre.
Re: Linje 7 i dag vid lunchtid, fem spårvagnar plus en buss.
1 minut vändtid räcker väl inte för passagerarutbytet?spårlasse skrev:Men absolut signalprioritering är ju oftast inte tillräcklig för så korta vändtider/vändmarginaler. Att dra in körfält gör ju att bilkön riskerar att blockera spåren.M_M skrev:Sant!
Värt att argumentera för är alltså hur mycket mer det kostar att utöka vändkapaciteten för att spårvagnarna inte har tillräckligt bra framkomlighet!
Edit: Med "kostar" menar jag inte bara pengar utan också att biltrafiken kan få färre filer vid Hamngatans anslutning till rondellen vid Sergelstorg. Det kanske "kostar" biltrafiken mer än att släppa fram spårvagnarna bättre längs Hamngatan?
(I Budapest tror jag att spårvagnarna har nära på absolut prioritet i korsningarna. Jag är i stort sett helt säker på att de har egna filer hela vägen på linje 4+6)
Sedan har ju även spårtrafik problem med belastningstoppar - om än treminuterstrafik givetvis skulle ge viss effekt för att minska detta. Är det mycket folk så blir ju vagnara försenade och då kan minuterna börja ticka iväg. Tvärbanan går ju i princip (förutom i Gröndal - men det skapar knappast några problem) på egen banvall, men nog uppstår förseningar där i alla fall.
Sedan är det ju förstås också en fråga om hur bra man skall kunna återställa trafiken. Med hoppelag går det ju dock alldeles utmärkt att ha 1-minuts vändtid - och ha ca 22 avgångar per timme som max. Men där når man nog det teoretiska taket. Och det kräver ju nästan 100-procentig punktlighet. På 12-an skulle det nog faktiskt fungera - men där finns ju inte heller underlag för sådan trafik. 12:an har ju också två spår (och ett i reserv vid Nockeby) - spårväg city har ju bara slinga vid waldemarsudde - där det bara får plats en spårväg åt gången. Sedan beror det ju också på vilken spårvägsmodell man har - den skall klara att vända färdriktning rent tekniskt på minde än 20 sekunder också etc.
Waldemars udde är väl däremot inget problem, där finns knappast behov av så tät trafik. Behovet av tät trafik kommer snarast när nya linjen mot Ropsten börjar trafikeras. (Å andra sidan vet jag inte om både den + linjen till Djurgården har någon trafiktopp samtidigt?)
Vad gäller bilköer som blockerar spår så finns det en rätt bra lösning - förbjud folk att "fastna". Det går att vänta med att köra innan det blir en lucka framför spåren. Visst, en annan bil kan få för sig att köra slalom men det lär bara hända om det finns fler filer i samma körriktning. Finns det mer än en körfil för att i samma riktning i samma korsning korsa nuvarande och planerade spår?
Re: Linje 7 i dag vid lunchtid, fem spårvagnar plus en buss.
Är det inte bättre att A34-vagnarna döps om till 501... och att A35 sen får börja på 1?Anders Hanquist skrev:Varför det? Det vore väl inte så bra att börja en ny nummerserie med sex vagnar som inte är tänkta att bli permanenta och sedan fortsätta med 507, när de slutliga vagnarna kommer. Då får vi för 30-40 år framåt en serie som börjar en bit in. Nu får 1-6 bli en ett mer tillfälligt inhopp, medan A35 antingen får en ny serie från 501 eller fortsätta på A32:s serie.
Eller är det för få nummer lediga med start från 1? Det kan väl inte vara några trafikvagnar, det är ju 300+600 på Lidingöbanans återstående vagnar (som man torde kunna ignorera i sammanhanget ändåså) och så är det 400-nummer på A32.
Eventuella museivagnar med krockande nummer löser man genom att de registreras på en annan operatörs nummerserie eller nåt sånt.
I Göteborg funkade det ju (halv)bra att GS hade en Asea ledvagn som hette M21 208 samtidigt som Ringlinien kallade sin vagn 208 för M21 samtidigt.
Re: Linje 7 i dag vid lunchtid, fem spårvagnar plus en buss.
Jag kan tänka mig att det vid olika arrangemang på djurgården kan vara trafiktopp dit samtidigt som det är rusning till och/eller från Ropstenshållet.M_M skrev:Waldemars udde är väl däremot inget problem, där finns knappast behov av så tät trafik. Behovet av tät trafik kommer snarast när nya linjen mot Ropsten börjar trafikeras. (Å andra sidan vet jag inte om både den + linjen till Djurgården har någon trafiktopp samtidigt?)
Det är väl i princip redan förbjudet att bli stående tvärs mot spårvägsspår. Tror jag i alla fall. lika förbjudet som det är, eller borde vara, att stå i kö mitt i en korsning. Fick i alla fall lära mig att inte köra in i en korsning om jag inte kunde anta att jag skulle kunna passera ut ur den utan att stanna. undantag: om jag var första bilen i kön vid rött (och sedan fick grönt). I vissa korsningar sätter man upp skyltar där man vädjar till bilisterna att inte blockera korsningen, och p en del ställen "spärrmålar" man en bit av gatan. Skylt finns, eller i alla fall fanns, på Lindhagensgatan vid utfarten från Hornsbergshallen. (nära SL:s hk.) Och i Oxelstjärnsgatan vid linégatan är det både spärrmålat och skyltat om jag mins rätt. För att ge några exempel.M_M skrev:Vad gäller bilköer som blockerar spår så finns det en rätt bra lösning - förbjud folk att "fastna". Det går att vänta med att köra innan det blir en lucka framför spåren. Visst, en annan bil kan få för sig att köra slalom men det lär bara hända om det finns fler filer i samma körriktning. Finns det mer än en körfil för att i samma riktning i samma korsning korsa nuvarande och planerade spår?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Linje 7 i dag vid lunchtid, fem spårvagnar plus en buss.
Det funkade alldeles utmärkt på den tiden det begav sig. Den enda som var lite förvirrad i samband med kollissionen på Sannaplan var en Järnvägsinspektör vilken helt kom upp på banan när man upplyste honom om att SJ minsann hade två helt olika lok med littera F.M_M skrev:I Göteborg funkade det ju (halv)bra att GS hade en Asea ledvagn som hette M21 208 samtidigt som Ringlinien kallade sin vagn 208 för M21 samtidigt.
Men det kan vara problem med vagnar med samma nummer, inget tvivel om det. På gamla R5:ans tid fick jag tillbaka frågan "varför har du bärbar radio i 302" från TLX. När jag svarade "För att en vagn från 20-talet inte har fast R5" hörde jag bara "jaså den 302.... slut" från trafikledaren.

Ringlinien själv har två vagn 15 och sen finns det dubletter av 302, 336, 371, 423, 425 och dubletter på 208, 211 och 507 har förekommit.
/T
Med reservation för tyckfel.
- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: Linje 7 i dag vid lunchtid, fem spårvagnar plus en buss.
Varför det? Om A35 börjar på 501, eller till och med direkt efter sista A32, så finns det stort antal nummer fram till det krockar med nästa trafikvagn museivagnar oräknade. Om man börjar numrera A35 från 1 har man "bara" till första Roslagsbanevagnen (101?) på sig innan det "krockar) med andra trafikvagnar inom SL. Tänker jag fel?M_M skrev:
Är det inte bättre att A34-vagnarna döps om till 501... och att A35 sen får börja på 1?
Medlem nr 266
Re: Linje 7 i dag vid lunchtid, fem spårvagnar plus en buss.
Ja, faktum är att det är tvärtom, ty i det första fallet heter nästa trafikvagn 605, och i det andra fallet heter den 121. Men visst, om man tänker sig att B30 försvinner, så är förstås utrymmet i 500-600-700-serierna stort.Sven Blomberg skrev:Om A35 börjar på 501, eller till och med direkt efter sista A32, så finns det stort antal nummer fram till det krockar med nästa trafikvagn museivagnar oräknade. Om man börjar numrera A35 från 1 har man "bara" till första Roslagsbanevagnen (101?) på sig innan det "krockar) med andra trafikvagnar inom SL. Tänker jag fel?
- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: Linje 7 i dag vid lunchtid, fem spårvagnar plus en buss.
Det har du rätt i. Jag tänkte inte på dom. Men när det levererats så många A35 att man kommer upp til 605 lär väl B30-vagnarna passerat "sista växeln" som trafikvagnar.
Medlem nr 266
Re: Linje 7 i dag vid lunchtid, fem spårvagnar plus en buss.
Vilken tur jag fick vagn 1 med vettig färg istf. reklam...SouthernCross88au skrev:Vagn 1 var folierad med DN-reklam idag när jag såg den. Däremot var reklamen folierad direkt på den gul-gröna grundlacken så jag antar att just den här vagnen inte kommer att bli blå inom snar framtid.Anknöwn skrev:Har vagn 1 folierats blå än?Traesk skrev:Åkte med en blå vagn 3 igår!
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
-
- Inlägg: 304
- Blev medlem: måndag 26 juli 2010 21:09
Re: Linje 7 i dag vid lunchtid, fem spårvagnar plus en buss.
Är det någon som har en bild av vagn 1 med DN-reklam någonstans på Djurgården möjligtvis? Eller vid Djurgårdsbron?
Re: Linje 7 i dag vid lunchtid, fem spårvagnar plus en buss.
Är A34 gula när de levereras? Vilka ska tillbaka till Norrköping resp Frankfurt?
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Linje 7 i dag vid lunchtid, fem spårvagnar plus en buss.
Svaret är nog att vagnarna produceras för Stockholm och skall inte "tillbaka" någon stans. Möjligen säljas. Förklaringen till den gula färgen finns några inlägg ner i den här tråden!alex87 skrev:Är A34 gula när de levereras? Vilka ska tillbaka till Norrköping resp Frankfurt?
Mer läsning i ämnet här!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Linje 7 i dag vid lunchtid, fem spårvagnar plus en buss.
De i Norrköping som tyckte det var dumt att Norrköping lät SL hyra Norrköpings nya vagnar kommer nog ångra sitt uttalande den dag SL börjar köra med allt fler A35 och kanske blir sugna på att bli av med A34 som då kommer vara uddavagnar med udda vagnsbredd. 

- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: Linje 7 i dag vid lunchtid, fem spårvagnar plus en buss.
Frankfurts vagnar har tillbaka sina tre redan. Norrköping har fått tillbaka vagn 35, och de övriga två åker tillbaka i den takt som det levereras nya.alex87 skrev:Är A34 gula när de levereras? Vilka ska tillbaka till Norrköping resp Frankfurt?
Senast redigerad av Sven Blomberg den måndag 09 januari 2012 12:09, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem nr 266