Linje 7 i dag vid lunchtid, fem spårvagnar plus en buss.

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
twr

Re: Linje 7 i dag vid lunchtid, fem spårvagnar plus en buss.

Inlägg av twr »

Detta diskuteras också i denna tråd: http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... =2&t=33534
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

twr skrev:Detta diskuteras också i denna tråd: http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... =2&t=33534
Än sen då....
Denna tråden skapades 16 november och den du refererar till den 22 november, så anser du att någon gör fel, så är de väl de som skriver i den tråd du refererar till.

F.ö. har ju denna tråden ett antal olika utvikningar, så de vore ju på sin plats att du förtydligade vad du avser, alternativt struntar i de helt o hållet.
twr

Inlägg av twr »

leifd skrev:
twr skrev:Detta diskuteras också i denna tråd: http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... =2&t=33534
Än sen då....
Denna tråden skapades 16 november och den du refererar till den 22 november, så anser du att någon gör fel, så är de väl de som skriver i den tråd du refererar till.

F.ö. har ju denna tråden ett antal olika utvikningar, så de vore ju på sin plats att du förtydligade vad du avser, alternativt struntar i de helt o hållet.
Vilket påhopp! Jag har väl inte sagt att någon har gjort något fel?

Jag citerade från denna tråd i den andra, och tyckte att det då kunde höra till god ton att påpeka det. Dock påpekade "Spårlasse" att det inte riktigt var samma sak som diskuterades. I denna tråd är det vändkapaciteten vid dagens Sergels torg, i den andra tråden i en framtida utformning när spårvägen är förlängd förbi Drottninggatan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Traesk

Inlägg av Traesk »

Åkte med en blå vagn 3 igår!
Användarens profilbild
Anknöwn

Inlägg av Anknöwn »

Traesk skrev:Åkte med en blå vagn 3 igår!
Har vagn 1 folierats blå än? :?:
SouthernCross88au

Inlägg av SouthernCross88au »

Anknöwn skrev:
Vagn 1 var folierad med DN-reklam idag när jag såg den. Däremot var reklamen folierad direkt på den gul-gröna grundlacken så jag antar att just den här vagnen inte kommer att bli blå inom snar framtid.
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

Riktigt. Den är reklamfolierad i st f den Norrköpingsvagn som inom några dagar går tillbaka till hemstaden. Det sker i samband med att vagn nr 4 kommer.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

spårlasse skrev:
M_M skrev:Sant!

Värt att argumentera för är alltså hur mycket mer det kostar att utöka vändkapaciteten för att spårvagnarna inte har tillräckligt bra framkomlighet!

Edit: Med "kostar" menar jag inte bara pengar utan också att biltrafiken kan få färre filer vid Hamngatans anslutning till rondellen vid Sergelstorg. Det kanske "kostar" biltrafiken mer än att släppa fram spårvagnarna bättre längs Hamngatan?

(I Budapest tror jag att spårvagnarna har nära på absolut prioritet i korsningarna. Jag är i stort sett helt säker på att de har egna filer hela vägen på linje 4+6)
Men absolut signalprioritering är ju oftast inte tillräcklig för så korta vändtider/vändmarginaler. Att dra in körfält gör ju att bilkön riskerar att blockera spåren.
Sedan har ju även spårtrafik problem med belastningstoppar - om än treminuterstrafik givetvis skulle ge viss effekt för att minska detta. Är det mycket folk så blir ju vagnara försenade och då kan minuterna börja ticka iväg. Tvärbanan går ju i princip (förutom i Gröndal - men det skapar knappast några problem) på egen banvall, men nog uppstår förseningar där i alla fall.

Sedan är det ju förstås också en fråga om hur bra man skall kunna återställa trafiken. Med hoppelag går det ju dock alldeles utmärkt att ha 1-minuts vändtid - och ha ca 22 avgångar per timme som max. Men där når man nog det teoretiska taket. Och det kräver ju nästan 100-procentig punktlighet. På 12-an skulle det nog faktiskt fungera - men där finns ju inte heller underlag för sådan trafik. 12:an har ju också två spår (och ett i reserv vid Nockeby) - spårväg city har ju bara slinga vid waldemarsudde - där det bara får plats en spårväg åt gången. Sedan beror det ju också på vilken spårvägsmodell man har - den skall klara att vända färdriktning rent tekniskt på minde än 20 sekunder också etc.
1 minut vändtid räcker väl inte för passagerarutbytet?

Waldemars udde är väl däremot inget problem, där finns knappast behov av så tät trafik. Behovet av tät trafik kommer snarast när nya linjen mot Ropsten börjar trafikeras. (Å andra sidan vet jag inte om både den + linjen till Djurgården har någon trafiktopp samtidigt?)

Vad gäller bilköer som blockerar spår så finns det en rätt bra lösning - förbjud folk att "fastna". Det går att vänta med att köra innan det blir en lucka framför spåren. Visst, en annan bil kan få för sig att köra slalom men det lär bara hända om det finns fler filer i samma körriktning. Finns det mer än en körfil för att i samma riktning i samma korsning korsa nuvarande och planerade spår?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Anders Hanquist skrev:Varför det? Det vore väl inte så bra att börja en ny nummerserie med sex vagnar som inte är tänkta att bli permanenta och sedan fortsätta med 507, när de slutliga vagnarna kommer. Då får vi för 30-40 år framåt en serie som börjar en bit in. Nu får 1-6 bli en ett mer tillfälligt inhopp, medan A35 antingen får en ny serie från 501 eller fortsätta på A32:s serie.
Är det inte bättre att A34-vagnarna döps om till 501... och att A35 sen får börja på 1?
Eller är det för få nummer lediga med start från 1? Det kan väl inte vara några trafikvagnar, det är ju 300+600 på Lidingöbanans återstående vagnar (som man torde kunna ignorera i sammanhanget ändåså) och så är det 400-nummer på A32.

Eventuella museivagnar med krockande nummer löser man genom att de registreras på en annan operatörs nummerserie eller nåt sånt.

I Göteborg funkade det ju (halv)bra att GS hade en Asea ledvagn som hette M21 208 samtidigt som Ringlinien kallade sin vagn 208 för M21 samtidigt.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:Waldemars udde är väl däremot inget problem, där finns knappast behov av så tät trafik. Behovet av tät trafik kommer snarast när nya linjen mot Ropsten börjar trafikeras. (Å andra sidan vet jag inte om både den + linjen till Djurgården har någon trafiktopp samtidigt?)
Jag kan tänka mig att det vid olika arrangemang på djurgården kan vara trafiktopp dit samtidigt som det är rusning till och/eller från Ropstenshållet.
M_M skrev:Vad gäller bilköer som blockerar spår så finns det en rätt bra lösning - förbjud folk att "fastna". Det går att vänta med att köra innan det blir en lucka framför spåren. Visst, en annan bil kan få för sig att köra slalom men det lär bara hända om det finns fler filer i samma körriktning. Finns det mer än en körfil för att i samma riktning i samma korsning korsa nuvarande och planerade spår?
Det är väl i princip redan förbjudet att bli stående tvärs mot spårvägsspår. Tror jag i alla fall. lika förbjudet som det är, eller borde vara, att stå i kö mitt i en korsning. Fick i alla fall lära mig att inte köra in i en korsning om jag inte kunde anta att jag skulle kunna passera ut ur den utan att stanna. undantag: om jag var första bilen i kön vid rött (och sedan fick grönt). I vissa korsningar sätter man upp skyltar där man vädjar till bilisterna att inte blockera korsningen, och p en del ställen "spärrmålar" man en bit av gatan. Skylt finns, eller i alla fall fanns, på Lindhagensgatan vid utfarten från Hornsbergshallen. (nära SL:s hk.) Och i Oxelstjärnsgatan vid linégatan är det både spärrmålat och skyltat om jag mins rätt. För att ge några exempel.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

M_M skrev:I Göteborg funkade det ju (halv)bra att GS hade en Asea ledvagn som hette M21 208 samtidigt som Ringlinien kallade sin vagn 208 för M21 samtidigt.
Det funkade alldeles utmärkt på den tiden det begav sig. Den enda som var lite förvirrad i samband med kollissionen på Sannaplan var en Järnvägsinspektör vilken helt kom upp på banan när man upplyste honom om att SJ minsann hade två helt olika lok med littera F.

Men det kan vara problem med vagnar med samma nummer, inget tvivel om det. På gamla R5:ans tid fick jag tillbaka frågan "varför har du bärbar radio i 302" från TLX. När jag svarade "För att en vagn från 20-talet inte har fast R5" hörde jag bara "jaså den 302.... slut" från trafikledaren. ;)

Ringlinien själv har två vagn 15 och sen finns det dubletter av 302, 336, 371, 423, 425 och dubletter på 208, 211 och 507 har förekommit.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

M_M skrev:
Är det inte bättre att A34-vagnarna döps om till 501... och att A35 sen får börja på 1?
Varför det? Om A35 börjar på 501, eller till och med direkt efter sista A32, så finns det stort antal nummer fram till det krockar med nästa trafikvagn museivagnar oräknade. Om man börjar numrera A35 från 1 har man "bara" till första Roslagsbanevagnen (101?) på sig innan det "krockar) med andra trafikvagnar inom SL. Tänker jag fel?
Medlem nr 266
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Sven Blomberg skrev:Om A35 börjar på 501, eller till och med direkt efter sista A32, så finns det stort antal nummer fram till det krockar med nästa trafikvagn museivagnar oräknade. Om man börjar numrera A35 från 1 har man "bara" till första Roslagsbanevagnen (101?) på sig innan det "krockar) med andra trafikvagnar inom SL. Tänker jag fel?
Ja, faktum är att det är tvärtom, ty i det första fallet heter nästa trafikvagn 605, och i det andra fallet heter den 121. Men visst, om man tänker sig att B30 försvinner, så är förstås utrymmet i 500-600-700-serierna stort.
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Det har du rätt i. Jag tänkte inte på dom. Men när det levererats så många A35 att man kommer upp til 605 lär väl B30-vagnarna passerat "sista växeln" som trafikvagnar.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

SouthernCross88au skrev:
Anknöwn skrev:
Vagn 1 var folierad med DN-reklam idag när jag såg den. Däremot var reklamen folierad direkt på den gul-gröna grundlacken så jag antar att just den här vagnen inte kommer att bli blå inom snar framtid.
Vilken tur jag fick vagn 1 med vettig färg istf. reklam...
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
SouthernCross88au

Inlägg av SouthernCross88au »

Är det någon som har en bild av vagn 1 med DN-reklam någonstans på Djurgården möjligtvis? Eller vid Djurgårdsbron?
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

Är A34 gula när de levereras? Vilka ska tillbaka till Norrköping resp Frankfurt?
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

alex87 skrev:Är A34 gula när de levereras? Vilka ska tillbaka till Norrköping resp Frankfurt?
Svaret är nog att vagnarna produceras för Stockholm och skall inte "tillbaka" någon stans. Möjligen säljas. Förklaringen till den gula färgen finns några inlägg ner i den här tråden!
Mer läsning i ämnet här!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

De i Norrköping som tyckte det var dumt att Norrköping lät SL hyra Norrköpings nya vagnar kommer nog ångra sitt uttalande den dag SL börjar köra med allt fler A35 och kanske blir sugna på att bli av med A34 som då kommer vara uddavagnar med udda vagnsbredd. 8)
Användarens profilbild
Sven Blomberg

alex87 skrev:Är A34 gula när de levereras? Vilka ska tillbaka till Norrköping resp Frankfurt?
Frankfurts vagnar har tillbaka sina tre redan. Norrköping har fått tillbaka vagn 35, och de övriga två åker tillbaka i den takt som det levereras nya.
Senast redigerad av Sven Blomberg den måndag 09 januari 2012 12:09, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem nr 266
Skriv svar