:Dlle.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Visst ja, det stämmer. Fort men fel. Ska ändra det.Hans Wibacke skrev:Tjusigt blåa förvisso men fortfarande A34:or, Olle.
Vanligtvis går det 5 vagnar under större delen av dagen (kl 8.00-18.30). Anledningen till att det idag gick en buss är pga övningskörning dock körde övningsvagnen nummer 33 vissa varv med passagerare.Olle skrev:I dag på dagen mellan 13 och 14 var det 5 spårvagnar och en buss ute på linje 7. Jag vet inte om det sätts ut ännu fler vagnar i rusningstrafiken.
Jag vill minnas att man vid den första designtävlingen sa att det bara var för de inlånade vagnarna som den vinnande designen skulle gälla, och att de ordinarie vagnarna skulle få en blå färg när de kommer.996 skrev:Dum fråga;
hvorfor hadde man først en konkurranse om "ny design" på vognene hvor denne gull/svarte vant, og "alle" vognene skulle ha det. OK, så når de egentlige vognene dukker opp, så får de en vanlig blåfarge og man forlater "det nye designet"?
Kunne man ikke ha dem blå fra dag 1? Så fin var ikke gull/svart liksom...
Altså, var gull/svart og konkurranse bare et jippo, men visste at trikkene skulle bli blå i framtida uansett, men man sa det abre ikke akkurat da...
Mvh Bjørn
Tack för bildserien!Olle skrev:I dag på dagen mellan 13 och 14 var det 5 spårvagnar och en buss ute på linje 7. Jag vet inte om det sätts ut ännu fler vagnar i rusningstrafiken, det finns väl bara två till (vagnarna 3 och 17) så det blir väl svårt, förutom att det knappast rymms fler på Hamngatan utan köbildning upp till sluthållplatsen Sergels Torg.
Vid Moszkva Tér i Budapest har man dubbla spår och dubbla hållplatser, samt vändspår där man inte har hållplats. Allså 4 ggr kapacitet.M_M skrev:Varför blir det kö där om man kör fler vagnar?
(Jag jämför som vanligt med Moszkva Tér i Budapest där man vänder 2-min-trafik på två säckspår med spårkryss. Ursäkta om det blir tjatigt)
Visst har man dubbla spår - därmed dubbel kapacitet, däremot undrar jag om vändspåren bortom hållplatserna verkligen gör nån större skillnad? Det man vinner på att ha dem är att resenärerna får kortare resa, eftersom de kan kliva av även om det är kö in till vändspåren och likaså kan marginal vid körning från vändspåren ligga före istället för efter passagerarna kliver på, men kapaciteten borde inte påverkas så mycket. Eller?leifd skrev:Vid Moszkva Tér i Budapest har man dubbla spår och dubbla hållplatser, samt vändspår där man inte har hållplats. Allså 4 ggr kapacitet.M_M skrev:Varför blir det kö där om man kör fler vagnar?
(Jag jämför som vanligt med Moszkva Tér i Budapest där man vänder 2-min-trafik på två säckspår med spårkryss. Ursäkta om det blir tjatigt)
Kanske är viktigare att lägga kraft på att byta ut vagnarna nu och får dem att fungera, än att hålla på o byta klädsel för att tillfredsställa ett antal entusiaster.LÅ1 skrev:Tack för bilderna. Jag passade på att åka in den blåa vagnen, nr 2, en bit i dag. Återresan blev i nr 1 som fortfarande är Norrköpingsgul.
Blev lite besviken på att inredningen fortfarande är i Norrköpingsutförande. Hade velat se blå säten i den blå vagnen!
I mörker är alla katter grå säger ordspråket. Och det var inte färgen på nr 2 som gjorde att jag på håll såg att det var en vagn av den nya designen. (Den enda hitintills?) Utan det var de ljusa partierna ovanför dörrarna som jag använde som identifiering på långt håll.
Visst kan det vara så att man har väsentligare saker att syssla med än att byta klädsel, det är sant.leifd skrev:Kanske är viktigare att lägga kraft på att byta ut vagnarna nu och får dem att fungera, än att hålla på o byta klädsel för att tillfredsställa ett antal entusiaster.LÅ1 skrev:Tack för bilderna. Jag passade på att åka in den blåa vagnen, nr 2, en bit i dag. Återresan blev i nr 1 som fortfarande är Norrköpingsgul.
Blev lite besviken på att inredningen fortfarande är i Norrköpingsutförande. Hade velat se blå säten i den blå vagnen!
I mörker är alla katter grå säger ordspråket. Och det var inte färgen på nr 2 som gjorde att jag på håll såg att det var en vagn av den nya designen. (Den enda hitintills?) Utan det var de ljusa partierna ovanför dörrarna som jag använde som identifiering på långt håll.
Vika 500-nummer?leifd skrev:F.ö. undrar jag när 500-numren kommer upp på vagnarna ? Någon som vet ?
Enligt ett rykte...LÅ1 skrev:Vika 500-nummer?leifd skrev:F.ö. undrar jag när 500-numren kommer upp på vagnarna ? Någon som vet ?
Men allt handlar ju inte om vändkapacitet; det handlar ju framförallt om förseningsrisken. Detta beror ju också på hur mycket påverkan annan trafik har på spårvagnarnas puntlighet. 12:an är ju den puntligaste trafikslaget i hela Stockholm med bara några promilles förseningar. Där har man ju normalt aldrig mer än 3 minuters vändtid vid Nockeby. Där skulle man alltså utan vidare kunna köra var 4:e minut med god punktlighet.M_M skrev:Visst har man dubbla spår - därmed dubbel kapacitet, däremot undrar jag om vändspåren bortom hållplatserna verkligen gör nån större skillnad? Det man vinner på att ha dem är att resenärerna får kortare resa, eftersom de kan kliva av även om det är kö in till vändspåren och likaså kan marginal vid körning från vändspåren ligga före istället för efter passagerarna kliver på, men kapaciteten borde inte påverkas så mycket. Eller?leifd skrev:Vid Moszkva Tér i Budapest har man dubbla spår och dubbla hållplatser, samt vändspår där man inte har hållplats. Allså 4 ggr kapacitet.M_M skrev:Varför blir det kö där om man kör fler vagnar?
Tur man fick 1+2 igår då men inte 3leifd skrev:Enligt ett rykte...LÅ1 skrev:Vika 500-nummer?leifd skrev:F.ö. undrar jag när 500-numren kommer upp på vagnarna ? Någon som vet ?
Så är de tänkt så.
Men absolut signalprioritering är ju oftast inte tillräcklig för så korta vändtider/vändmarginaler. Att dra in körfält gör ju att bilkön riskerar att blockera spåren.M_M skrev:Sant!
Värt att argumentera för är alltså hur mycket mer det kostar att utöka vändkapaciteten för att spårvagnarna inte har tillräckligt bra framkomlighet!
Edit: Med "kostar" menar jag inte bara pengar utan också att biltrafiken kan få färre filer vid Hamngatans anslutning till rondellen vid Sergelstorg. Det kanske "kostar" biltrafiken mer än att släppa fram spårvagnarna bättre längs Hamngatan?
(I Budapest tror jag att spårvagnarna har nära på absolut prioritet i korsningarna. Jag är i stort sett helt säker på att de har egna filer hela vägen på linje 4+6)
leifd skrev:Enligt ett rykte...LÅ1 skrev:Vika 500-nummer?leifd skrev:F.ö. undrar jag när 500-numren kommer upp på vagnarna ? Någon som vet ?
Så är de tänkt så.