SL Access - remsorna kan inte ersättas

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
TKO

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av TKO »

Harald skrev:Nej, men jag tror att östermalmsdamerna på spårvagnen är försvinnande få jämfört med djurgårdsbesökarna, så det är de senare frisörskan subventionerar med sitt klippande.
Det kan nog stämma det!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Jag är lite nyfiken på hur det här med "övergång" och tilläggsstämplar är tänkt att fungera när remsorna försvinner. Låt oss säga att jag är turist och ska åka från T-centralen till Stenhamra (på Färingsö). Allt jag vet är att reseplaneraren tycker att jag ska ta tunnelbanan till Brommaplan och byta till linje 176. I dagsläget kan jag stega fram till spärrvakten med min remsa och säga "Brommaplan" och så får jag två kuponger stämplade, när jag kommer till Brommaplan går jag på 176:an och säger "Stenhamra, jag har redan stämplat en gång" och så får jag en tredje kupong stämplad. Kommer jag att kunna göra samma sak med access-kortet?
TKO

Inlägg av TKO »

Inge skrev:Ja, det finns idag en skillnad mellan teori och praktik vid övergångar och fyllnadsstämpling. Förhoppningsvis blir det praktiken man implementerar i accessystemet.
Numera finns ingen skillnad mellan teori och praktik i den här frågan hos SL. Det var när flerzonstaxan olyckligtvis återinfördes som nåt snille på nummer 100 hade förbjudit tilläggsstämpling... men det tog inte så lång tid innan den regeln försvann - även i teorin.

/TKO
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Inge skrev: Själv föreslår jag tre knappar för SL:s ordinarie taxor samt två till tre specialknappar för länsöverskridande resor och resor till Arlanda. Om det behövs två eller tre specialknappar beror på var i systemet man befinner sig. I A-zon samt på Nynäsbanan räcker det med två, ute på övriga grenar måste man ha olika knappar för om länsgränsöverskridandet kommer att sker längs den linje man befinner sig på eller inte. Men mer än tre specialknappar, dvs totalt sex knappar bör inte behövas. Det kan de flesta snabbt lära sig att hantera.
Då behöver du verkligen fler spärrar än vad du behöver om du har check-in - check-ut.

Då får du verkligen proppen orvar stoppar korvar i spärrkön.
BSB101 skrev: På flera pendeltågsstationer finns det i storleksordningen 2-3 spärrar + bransvagnsgrind. Om alla som ska passera ut genom spärrarna måste ta upp sitt kort och visera det för att komma ut skulle vi få "proppen orvar" ännu mer än det är idag. Ser inte hur det skulle bli bättre. Och nej alla har inte jackor med ficka på ärmen.
Om man inför utcheckning så kommer folk att lära sig att inte stoppa ner kortet. Hur lång tid tar viseringen av ett månadskort idag? Det är den jämförelsen som skall göras.

/T
Med reservation för tyckfel.
TKO

Inlägg av TKO »

Fast man kan kanske ta bort spärrarna helt istället? Det verkar ju funka på andra orter med oändligt mer komplicerade taxesystem... Byter man sen ut orden "kort" och "biljett" till det mer självklara "laddning" - och hittar på nåt fyndigt namn på det kort, förlåt laddning, som gäller för hela trafikområdet så är ju lyckan fullständig!

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Inge skrev:Varför då? -Mer relevant att jämföra med femminutersdiskussionen med spärrvakten om lite allt möjligt. För den som verkligen vill diskutera lite allt möjligt kan den möjligheten finnas kvar. För den som vet vilken knapp denne skall trycka på är det lämpligt att det finns knappar.
Vilket totalt sett tar längre tid (för alla) än om alla visar sitt kort på väg in och på väg ut.

Vi har check-in check-ut i västra Götaland, jag vet vad som tar tid. Det tar väldigt mycket mer tid att trycka på en knapp (rätt knapp) och sen visa kortet än att bara flasha kortet två gånger om än vid två olika tillfällen.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Jag inser att Oysterkortet inte är felfritt. För mig har det alltid fungerat bra. Och i Oysteranvisningen som man får när man köper kortet står det hur man gör i Wimbledon, som de känner till problemet med.

Låt mig säga så här: Oysterkortet är bra tänkt. Man betalar för vad man åker, och åker man över en viss gräns så åker man gratis resten av dagen/veckan/månaden (beroende på gränspasseringar). Man kan också åka över zongränser trots att man från början har tänkt sig en zon. Det kostar extra, men inte mer än det skulle gjort om man köpt lösbiljett (jag tror till och med att det kostar mindre).

Sedan tycker jag det är märkligt att de har olika priser för olika färdmedel.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

TKO skrev:För övrigt så löser vi alla problem som tagits upp i den hår tråden med enhetstaxa... jag vet att det är svårt att erkänna för många men så är det.
Hur långt ska enhetstaxan nå, och hur motiverar du den avståndsgränsen? Idag talas det hela tiden om en gräns som ungefär sammanfaller med Stockholms län. Tyvärr sammanfaller den gränsen inte alls med hur arbetsmarknadsområdet ser ut i praktiken.

Men visst, jag skulle inte ha något emot att betala några tior i enhetstaxa för att åka från Fellingsbro till Waldemarsudde.
Inge skrev:För vem är alternativ ett extremt enkelt? -Knappast för frisörskan i Farsta som måste klippa ett antal extra huvuden för att finansiera subventionerna, så att andra skall kunna åka för 25:- till Uppsala.
Knappast enklare för frisörskan i Farsta att istället behöva klippa ett antal extra huvuden för att bygga ut motorvägen...
Inge skrev:På Arlanda funkar det att dra beloppet vid utpassering eftersom (utpasserings)spärren ändå måste vara bemannad för att debitera fjärrtågsresenärer. I övriga fall, som är lite fler än två, blir det krångligare. Man kan ju inte låsa in de som fått slut på sitt kort.
Visst, man kan inte gärna låsa in folk och det är därför man vill undvika att folk har för lite pengar, helt enkelt genom att kräva att man har tillräckligt mycket pengar på kortet.

Det är väl inte krångligare än att man har pant på många andra system? Du måste t.ex. betala 2:- mer än vad 1½-2-liter läsk kostar för att få ta med dig själva flaskan från butiken, men du får tillbaka pengarna när du tröttnat på att ha flaskan och lämnar tillbaka den. När du tröttnar på att ha ett Västtrafikkort eller ett Oysterkort så får du tillbaka pengar när du lämnar tillbaka det.

Den enda anmärkning jag har på detta är att det borde införas ett system där man tejpar fast ett kontonummer (inhemskt eller IBAN) och antingen stoppar kortet i en "brevlåda" på centralen, flygplatsen o.s.v. eller skickar det till Västtrafiks respektive TfL's kundtjänst och på så vis kan få tillbaka pant o.s.v. fast man inte har tid att köa för en transaktion som man egentligen ändå inte har någon brådska med.
TKO skrev:Fast man kan kanske ta bort spärrarna helt istället?
Ja, det funkar ju rätt bra i halva Europa så varför inte?
Kantorn skrev:Jag inser att Oysterkortet inte är felfritt. För mig har det alltid fungerat bra. Och i Oysteranvisningen som man får när man köper kortet står det hur man gör i Wimbledon, som de känner till problemet med.
Sist jag kollade så var instruktionerna för Wimbledon inte fullständiga. Den där siten/bloggen jag länkade till har en mycket bättre instruktion! Det är illa när det behövs en entusiastdriven tredjepartsite...
Kantorn skrev:Låt mig säga så här: Oysterkortet är bra tänkt. Man betalar för vad man åker, och åker man över en viss gräns så åker man gratis resten av dagen/veckan/månaden (beroende på gränspasseringar). Man kan också åka över zongränser trots att man från början har tänkt sig en zon. Det kostar extra, men inte mer än det skulle gjort om man köpt lösbiljett (jag tror till och med att det kostar mindre).
Ja, själva idén är riktigt bra. Synd bara att genomförandet inte är riktigt lika bra...
Kantorn skrev:Sedan tycker jag det är märkligt att de har olika priser för olika färdmedel.
Ja. I rusningen tror jag att det motiveras med att spårtrafiken "är full" medan köfyllda vägarna kan alltid fyllas på med fler bussar?

Sen verkar London ha ett rätt elakt system för "de fattiga", med diverse stigmatiserande specialkort som utmärks med foto på kortinnehavaren. Det känns ungefär som de matkuponger som socialen gav folk i Sverige förr. Reinfeldts arbetslinjedröm, månne? :(
TKO

Inlägg av TKO »

M_M skrev:
TKO skrev:För övrigt så löser vi alla problem som tagits upp i den hår tråden med enhetstaxa... jag vet att det är svårt att erkänna för många men så är det.
Hur långt ska enhetstaxan nå, och hur motiverar du den avståndsgränsen? Idag talas det hela tiden om en gräns som ungefär sammanfaller med Stockholms län. Tyvärr sammanfaller den gränsen inte alls med hur arbetsmarknadsområdet ser ut i praktiken.

Men visst, jag skulle inte ha något emot att betala några tior i enhetstaxa för att åka från Fellingsbro till Waldemarsudde.
Är innantilläsning inget som tillämpas av de som skriver på detta forum?

Jag skrev inte att enhetstaxa löser alla problem i hela världen, men den löser problemet med att Access-systemet i sin nuvarande utformning inte är så lämpligt i kombination med en zontaxa vid enkelresor. Eftersom Fellingsbro inte ligger inom SL:s trafikområde och heller inte kommer att göra det "under min livstid" så faller just den invändningen platt till marken!

Kanske skulle varje tråd på detta forum inledas med ett avsnitt benämnt "avgränsningar" - som i bättre vetenskapliga rapporter?

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
lirdo

Inlägg av lirdo »

Det pratas mycket om en lösning med olika snabbknappar där man registrerar hur många zoner man ska resa i. Men accessautomaterna är ju redan installerade och det finns inga sådana knappar. Hade man tänkt sig en sådan lösning borde ju detta varit specificerat från början.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

lirdo skrev:Det pratas mycket om en lösning med olika snabbknappar där man registrerar hur många zoner man ska resa i. Men accessautomaterna är ju redan installerade och det finns inga sådana knappar. Hade man tänkt sig en sådan lösning borde ju detta varit specificerat från början.
Problemet är väl att man inte tänkt alls från början. Bara "problemet" med ett värdekort/rabattkort visar ju på att man inte har tänkt.

Men jag har sagt det förut och jag säger det igen... Lös alla problem med två enkla åtgärder;
1. Utrusta validerarna med knappar, A, B, C, D etc.
2. Inför ett enda kort, värdekortet, och slopa alla andra varianter. Då behöver du bara se till att du har tillräckligt med pengar för resan du skall göra, så räknar systemet ut din rabatt så att det aldrig blir dyrare än ett årskort per år. Man skaffar sedan ett kort beroende på vad man är för typ av resenär, vuxen, ungdom, pensionär, skolkort etc.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

TKO skrev:
M_M skrev:

Är innantilläsning inget som tillämpas av de som skriver på detta forum?
Jovars.
TKO skrev:Jag skrev inte att enhetstaxa löser alla problem i hela världen, men den löser problemet med att Access-systemet i sin nuvarande utformning inte är så lämpligt i kombination med en zontaxa vid enkelresor.
Ett förträffligt sätt att låsa sig fast än hårdare vid de nuvarande länsgränserna...
TKO skrev:Eftersom Fellingsbro inte ligger inom SL:s trafikområde och heller inte kommer att göra det "under min livstid" så faller just den invändningen platt till marken!
Med största sannolikhet så kommer namnet vara något annat än SL (jämför att det inte finns något som heter GLAB idag men det finns Västtrafik), men sannolikheten är ändå större än försumbar att Mälardalens län slås samman till en större region och att området då får en gemensam kollektivtrafik. Då kommer just exemplets Fellingsbro att ingå i samma kollektivtrafik som nuvarande SL-område.
TKO skrev:Kanske skulle varje tråd på detta forum inledas med ett avsnitt benämnt "avgränsningar" - som i bättre vetenskapliga rapporter?
Diskussionen skulle bli tydligare, men i praktiken skulle ovanstående diskussion ändå förekomma fast benämnd metadiskussion eller nåt sånt...

Odd skrev:
lirdo skrev:Det pratas mycket om en lösning med olika snabbknappar där man registrerar hur många zoner man ska resa i. Men accessautomaterna är ju redan installerade och det finns inga sådana knappar. Hade man tänkt sig en sådan lösning borde ju detta varit specificerat från början.
Problemet är väl att man inte tänkt alls från början. Bara "problemet" med ett värdekort/rabattkort visar ju på att man inte har tänkt.

Men jag har sagt det förut och jag säger det igen... Lös alla problem med två enkla åtgärder;
1. Utrusta validerarna med knappar, A, B, C, D etc.
2. Inför ett enda kort, värdekortet, och slopa alla andra varianter. Då behöver du bara se till att du har tillräckligt med pengar för resan du skall göra, så räknar systemet ut din rabatt så att det aldrig blir dyrare än ett årskort per år. Man skaffar sedan ett kort beroende på vad man är för typ av resenär, vuxen, ungdom, pensionär, skolkort etc.
Om alt. 2 väljs så bör det med extratryck gå att göra "annan" resa än vad kortet "är till för".

Ett tredje alternativ skulle kunna vara att behålla nuvarande tunnelbanespärrar och förse pendeltågen med läsare ombord som används för att utöka hur långt en påbörjad "stämpling" gäller. Med ett sånt system skulle man kunna ha enhetstaxa inom ett begränsat område med många resenärer (t.ex. tunnelbaneområdet) och ändå kunna använda samma kort i ett stort område - varför inte låta dem gälla på hela här-och-där-tågens sträcka? (Västtrafik har väl shoppat hos samma ERG).

För övrigt tycker jag att steg ett vore att ordna samarbete mellan länstrafikbolagen så att samma kort går att använda i hela landet (ungefär som att Scanpoint fungerar i flera län). Ett sådant samarbete blir svårare och svårare ju längre man väntar, och dessutom skulle ett sådant samarbete göra att man inte behöver uppfinna hjulet på femtioelva ställen...
BSB101

Inlägg av BSB101 »

2763 skrev:
Inge skrev: Själv föreslår jag tre knappar för SL:s ordinarie taxor samt två till tre specialknappar för länsöverskridande resor och resor till Arlanda. Om det behövs två eller tre specialknappar beror på var i systemet man befinner sig. I A-zon samt på Nynäsbanan räcker det med två, ute på övriga grenar måste man ha olika knappar för om länsgränsöverskridandet kommer att sker längs den linje man befinner sig på eller inte. Men mer än tre specialknappar, dvs totalt sex knappar bör inte behövas. Det kan de flesta snabbt lära sig att hantera.
Då behöver du verkligen fler spärrar än vad du behöver om du har check-in - check-ut.

Då får du verkligen proppen orvar stoppar korvar i spärrkön.
BSB101 skrev: På flera pendeltågsstationer finns det i storleksordningen 2-3 spärrar + bransvagnsgrind. Om alla som ska passera ut genom spärrarna måste ta upp sitt kort och visera det för att komma ut skulle vi få "proppen orvar" ännu mer än det är idag. Ser inte hur det skulle bli bättre. Och nej alla har inte jackor med ficka på ärmen.
Om man inför utcheckning så kommer folk att lära sig att inte stoppa ner kortet. Hur lång tid tar viseringen av ett månadskort idag? Det är den jämförelsen som skall göras.

/T
Jag ska alltså hålla i mitt kort under hela resan enligt dig? Sedan kommer det ta betydligt längre tid om alla som ska passera ut måste göra det genom två spärrar än som idag via två spärrar och en öppen barnvagnsgrind.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Med tanke på att det är "pekskärmar" så är det bara en programmeringsfråga.
lirdo

Inlägg av lirdo »

Det har nämnts tidigare i tråden men tål att upprepas. Tanken är att man när man registrerar sitt kort också ska välja "vanligaste resan". Är detta ex.vis zon AB dras automatiskt alltid kostnaden för resa i två zoner när kortet dras. När den personen ibland ex.vis bara reser inom en zon måste detta registreras särskilt.

Denna lösning har man antagligen valt för att slippa långa köer och väntetider vid sådana stationer där majoriten av resenärerna reser i två zoner. Ex.vis pendeltågstationer i zon b.

Att man satsar på denna lösning visar att det inte finns något snabbt sätt att registrera hur många zoner man ska resa i. Det krävs helt enkelt en serie knapptryckningar i automaten för att specificera antalet zoner. Därför vill man minimera detta knapptryckande i möjligaste mån och kör med konceptet "vanligaste resan" på bekostnad av andra nackdelar detta systems inneboende komplexitet för med sig.

Den största nackdelen lär bli att förklara systemet för turister och andra sällanresenärer. Inte lätt för dem att svara på i vilka zoner deras vanligaste resa kommer genomföras. I synnerhet som de ofta inte har en susning om vad zonsystemet innebär över huvud taget.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Man har antagligen studerat London för hårt och hört alla klagomål på Västtrafiks system, och trott att Londonvarianten var bättre.

Jag är skeptisk eftersom Londonvarianten leder till alla dessa "route validators" & co.

I SL-fallet skulle man t.ex. kunna göra en "krångla till det som i London" genom att sätta upp läsare längs väggarna i förbindelsegångarna mellan tunnelbana och pendeltåg vid Centralen och Odenplan, och tvinga folk att använda de läsarna ifall de med "värdekort" börjat resa med tunnelbana och ska åka pendeltåg utanför zon 1, och vid varje sådan resa vara tvungen att "checka ut" när man klivit av pendeltåget. Feta böter på att missa detta, och gärna ett mediaklimat där man mest visar tv-program om överklassens flashiga hus och mobbar underklassen, det ingår säkert också i Oysterkonceptet. :twisted:
lirdo

Inlägg av lirdo »

Det finns ett väldigt stort antal smala spärrlinjer i Sthlm. Spärrlinjer som är byggda i samma plan som plattformen, och begränsas i bredd av spåren på varsin sida. Ex.vis Hökarängen södra, Gubbängen södra, Tallkrogen, Sandsborg och Blåsut gällande t-banestationer, och när det gäller pendeltågstationer är detta ännu vanligare. Ex.vis Skogås, Jordbro, Tullinge, Farsta strand, Bro plus en massa till. Detta leder redan nu till stora problem med köbildning vid passage i rusningstrafik på många av dessa stationer. Om man har knappar för zonval i själva spärrlinjen lär dessa problem förvärras. Likväl lär utgångsregistering öka dessa problem. Vad jag tänkte höra från er som rest mycket med kollektivtrafik i andra städer är om dessa smala spärrpassager är vanliga på stationer även där, eller om det är ovanligt mycket smala spärrar i Sthlm?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Om de smala spärrlinjerna har hyggligt med utrymme på längden så kan man iofs som nödlösning ha en spärrlinje på snedden.

Av det lilla jag sett i Uppsala så går det snabbt där, fast det verkar som om det bara är någon enstaka av knapparna som används.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:Om de smala spärrlinjerna har hyggligt med utrymme på längden så kan man iofs som nödlösning ha en spärrlinje på snedden.
Det har man också på de smalaste ställena, eller rättare sagt den är utformad ungefär som ett Z, så att spärrarnas sammanlagda bredd på sätt och vis blir större än utrymmets bredd.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

I Scanpointsystemet i t.ex. Örebro län knappar föraren in en kod för var varje rabattkortresenär ska åka. I teorin funkar det till valfri hållplats inom länet, i praktiken funkar det nog bara för destinationer längs linjen resenären kliver på och några fler linjer som föraren har koll på.

I TiM-systemet som visserligen inte omfattar bussar men väl tåg så knappar varje rabattkortresenär en destinationskod före resa, och får ut en pappersbiljett.
Låst