Det kan nog stämma det!Harald skrev:Nej, men jag tror att östermalmsdamerna på spårvagnen är försvinnande få jämfört med djurgårdsbesökarna, så det är de senare frisörskan subventionerar med sitt klippande.
/TKO
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Det kan nog stämma det!Harald skrev:Nej, men jag tror att östermalmsdamerna på spårvagnen är försvinnande få jämfört med djurgårdsbesökarna, så det är de senare frisörskan subventionerar med sitt klippande.
Numera finns ingen skillnad mellan teori och praktik i den här frågan hos SL. Det var när flerzonstaxan olyckligtvis återinfördes som nåt snille på nummer 100 hade förbjudit tilläggsstämpling... men det tog inte så lång tid innan den regeln försvann - även i teorin.Inge skrev:Ja, det finns idag en skillnad mellan teori och praktik vid övergångar och fyllnadsstämpling. Förhoppningsvis blir det praktiken man implementerar i accessystemet.
Då behöver du verkligen fler spärrar än vad du behöver om du har check-in - check-ut.Inge skrev: Själv föreslår jag tre knappar för SL:s ordinarie taxor samt två till tre specialknappar för länsöverskridande resor och resor till Arlanda. Om det behövs två eller tre specialknappar beror på var i systemet man befinner sig. I A-zon samt på Nynäsbanan räcker det med två, ute på övriga grenar måste man ha olika knappar för om länsgränsöverskridandet kommer att sker längs den linje man befinner sig på eller inte. Men mer än tre specialknappar, dvs totalt sex knappar bör inte behövas. Det kan de flesta snabbt lära sig att hantera.
Om man inför utcheckning så kommer folk att lära sig att inte stoppa ner kortet. Hur lång tid tar viseringen av ett månadskort idag? Det är den jämförelsen som skall göras.BSB101 skrev: På flera pendeltågsstationer finns det i storleksordningen 2-3 spärrar + bransvagnsgrind. Om alla som ska passera ut genom spärrarna måste ta upp sitt kort och visera det för att komma ut skulle vi få "proppen orvar" ännu mer än det är idag. Ser inte hur det skulle bli bättre. Och nej alla har inte jackor med ficka på ärmen.
Vilket totalt sett tar längre tid (för alla) än om alla visar sitt kort på väg in och på väg ut.Inge skrev:Varför då? -Mer relevant att jämföra med femminutersdiskussionen med spärrvakten om lite allt möjligt. För den som verkligen vill diskutera lite allt möjligt kan den möjligheten finnas kvar. För den som vet vilken knapp denne skall trycka på är det lämpligt att det finns knappar.
Hur långt ska enhetstaxan nå, och hur motiverar du den avståndsgränsen? Idag talas det hela tiden om en gräns som ungefär sammanfaller med Stockholms län. Tyvärr sammanfaller den gränsen inte alls med hur arbetsmarknadsområdet ser ut i praktiken.TKO skrev:För övrigt så löser vi alla problem som tagits upp i den hår tråden med enhetstaxa... jag vet att det är svårt att erkänna för många men så är det.
Knappast enklare för frisörskan i Farsta att istället behöva klippa ett antal extra huvuden för att bygga ut motorvägen...Inge skrev:För vem är alternativ ett extremt enkelt? -Knappast för frisörskan i Farsta som måste klippa ett antal extra huvuden för att finansiera subventionerna, så att andra skall kunna åka för 25:- till Uppsala.
Visst, man kan inte gärna låsa in folk och det är därför man vill undvika att folk har för lite pengar, helt enkelt genom att kräva att man har tillräckligt mycket pengar på kortet.Inge skrev:På Arlanda funkar det att dra beloppet vid utpassering eftersom (utpasserings)spärren ändå måste vara bemannad för att debitera fjärrtågsresenärer. I övriga fall, som är lite fler än två, blir det krångligare. Man kan ju inte låsa in de som fått slut på sitt kort.
Ja, det funkar ju rätt bra i halva Europa så varför inte?TKO skrev:Fast man kan kanske ta bort spärrarna helt istället?
Sist jag kollade så var instruktionerna för Wimbledon inte fullständiga. Den där siten/bloggen jag länkade till har en mycket bättre instruktion! Det är illa när det behövs en entusiastdriven tredjepartsite...Kantorn skrev:Jag inser att Oysterkortet inte är felfritt. För mig har det alltid fungerat bra. Och i Oysteranvisningen som man får när man köper kortet står det hur man gör i Wimbledon, som de känner till problemet med.
Ja, själva idén är riktigt bra. Synd bara att genomförandet inte är riktigt lika bra...Kantorn skrev:Låt mig säga så här: Oysterkortet är bra tänkt. Man betalar för vad man åker, och åker man över en viss gräns så åker man gratis resten av dagen/veckan/månaden (beroende på gränspasseringar). Man kan också åka över zongränser trots att man från början har tänkt sig en zon. Det kostar extra, men inte mer än det skulle gjort om man köpt lösbiljett (jag tror till och med att det kostar mindre).
Ja. I rusningen tror jag att det motiveras med att spårtrafiken "är full" medan köfyllda vägarna kan alltid fyllas på med fler bussar?Kantorn skrev:Sedan tycker jag det är märkligt att de har olika priser för olika färdmedel.
Är innantilläsning inget som tillämpas av de som skriver på detta forum?M_M skrev:Hur långt ska enhetstaxan nå, och hur motiverar du den avståndsgränsen? Idag talas det hela tiden om en gräns som ungefär sammanfaller med Stockholms län. Tyvärr sammanfaller den gränsen inte alls med hur arbetsmarknadsområdet ser ut i praktiken.TKO skrev:För övrigt så löser vi alla problem som tagits upp i den hår tråden med enhetstaxa... jag vet att det är svårt att erkänna för många men så är det.
Men visst, jag skulle inte ha något emot att betala några tior i enhetstaxa för att åka från Fellingsbro till Waldemarsudde.
Problemet är väl att man inte tänkt alls från början. Bara "problemet" med ett värdekort/rabattkort visar ju på att man inte har tänkt.lirdo skrev:Det pratas mycket om en lösning med olika snabbknappar där man registrerar hur många zoner man ska resa i. Men accessautomaterna är ju redan installerade och det finns inga sådana knappar. Hade man tänkt sig en sådan lösning borde ju detta varit specificerat från början.
Jovars.TKO skrev:Är innantilläsning inget som tillämpas av de som skriver på detta forum?M_M skrev:Hur långt ska enhetstaxan nå, och hur motiverar du den avståndsgränsen? Idag talas det hela tiden om en gräns som ungefär sammanfaller med Stockholms län. Tyvärr sammanfaller den gränsen inte alls med hur arbetsmarknadsområdet ser ut i praktiken.TKO skrev:För övrigt så löser vi alla problem som tagits upp i den hår tråden med enhetstaxa... jag vet att det är svårt att erkänna för många men så är det.
Men visst, jag skulle inte ha något emot att betala några tior i enhetstaxa för att åka från Fellingsbro till Waldemarsudde.
Ett förträffligt sätt att låsa sig fast än hårdare vid de nuvarande länsgränserna...TKO skrev:Jag skrev inte att enhetstaxa löser alla problem i hela världen, men den löser problemet med att Access-systemet i sin nuvarande utformning inte är så lämpligt i kombination med en zontaxa vid enkelresor.
Med största sannolikhet så kommer namnet vara något annat än SL (jämför att det inte finns något som heter GLAB idag men det finns Västtrafik), men sannolikheten är ändå större än försumbar att Mälardalens län slås samman till en större region och att området då får en gemensam kollektivtrafik. Då kommer just exemplets Fellingsbro att ingå i samma kollektivtrafik som nuvarande SL-område.TKO skrev:Eftersom Fellingsbro inte ligger inom SL:s trafikområde och heller inte kommer att göra det "under min livstid" så faller just den invändningen platt till marken!
Diskussionen skulle bli tydligare, men i praktiken skulle ovanstående diskussion ändå förekomma fast benämnd metadiskussion eller nåt sånt...TKO skrev:Kanske skulle varje tråd på detta forum inledas med ett avsnitt benämnt "avgränsningar" - som i bättre vetenskapliga rapporter?
Om alt. 2 väljs så bör det med extratryck gå att göra "annan" resa än vad kortet "är till för".Odd skrev:Problemet är väl att man inte tänkt alls från början. Bara "problemet" med ett värdekort/rabattkort visar ju på att man inte har tänkt.lirdo skrev:Det pratas mycket om en lösning med olika snabbknappar där man registrerar hur många zoner man ska resa i. Men accessautomaterna är ju redan installerade och det finns inga sådana knappar. Hade man tänkt sig en sådan lösning borde ju detta varit specificerat från början.
Men jag har sagt det förut och jag säger det igen... Lös alla problem med två enkla åtgärder;
1. Utrusta validerarna med knappar, A, B, C, D etc.
2. Inför ett enda kort, värdekortet, och slopa alla andra varianter. Då behöver du bara se till att du har tillräckligt med pengar för resan du skall göra, så räknar systemet ut din rabatt så att det aldrig blir dyrare än ett årskort per år. Man skaffar sedan ett kort beroende på vad man är för typ av resenär, vuxen, ungdom, pensionär, skolkort etc.
Jag ska alltså hålla i mitt kort under hela resan enligt dig? Sedan kommer det ta betydligt längre tid om alla som ska passera ut måste göra det genom två spärrar än som idag via två spärrar och en öppen barnvagnsgrind.2763 skrev:Då behöver du verkligen fler spärrar än vad du behöver om du har check-in - check-ut.Inge skrev: Själv föreslår jag tre knappar för SL:s ordinarie taxor samt två till tre specialknappar för länsöverskridande resor och resor till Arlanda. Om det behövs två eller tre specialknappar beror på var i systemet man befinner sig. I A-zon samt på Nynäsbanan räcker det med två, ute på övriga grenar måste man ha olika knappar för om länsgränsöverskridandet kommer att sker längs den linje man befinner sig på eller inte. Men mer än tre specialknappar, dvs totalt sex knappar bör inte behövas. Det kan de flesta snabbt lära sig att hantera.
Då får du verkligen proppen orvar stoppar korvar i spärrkön.
Om man inför utcheckning så kommer folk att lära sig att inte stoppa ner kortet. Hur lång tid tar viseringen av ett månadskort idag? Det är den jämförelsen som skall göras.BSB101 skrev: På flera pendeltågsstationer finns det i storleksordningen 2-3 spärrar + bransvagnsgrind. Om alla som ska passera ut genom spärrarna måste ta upp sitt kort och visera det för att komma ut skulle vi få "proppen orvar" ännu mer än det är idag. Ser inte hur det skulle bli bättre. Och nej alla har inte jackor med ficka på ärmen.
/T
Med tanke på att det är "pekskärmar" så är det bara en programmeringsfråga.lirdo skrev:Det pratas mycket om en lösning med olika snabbknappar där man registrerar hur många zoner man ska resa i. Men accessautomaterna är ju redan installerade och det finns inga sådana knappar. Hade man tänkt sig en sådan lösning borde ju detta varit specificerat från början.
Det har man också på de smalaste ställena, eller rättare sagt den är utformad ungefär som ett Z, så att spärrarnas sammanlagda bredd på sätt och vis blir större än utrymmets bredd.M_M skrev:Om de smala spärrlinjerna har hyggligt med utrymme på längden så kan man iofs som nödlösning ha en spärrlinje på snedden.