Inge skrev:Det blir krångligare därför att man måste hålla på med korten två gånger, veta att det finns pengar på kortet så att det räcker osv. Det blir dyrare eftersom det uppenbart behövs fler spärrar, trycket är ju dessutom större när tåget töms än när folk går in på stationen. Dessutom blir administrationen krångligare, även om det borde finnas färdiga system för den idag. Men man skall inte vara helt säker på att de alltid fungerar utan omfattande modifieringar.
Det är din bild att det "uppenbart" behövs fler spärrar. Det är inte lika uppenbart för mig.
Om det nu är som du säger, att man enbart behöver utpassering på pendeltågen då är väl problemet inte riktigt lika stort.
Sen innebär inte fler spärrar i sig att det blir dyrare som helhet för kollektivtrafiken, det kan faktiskt vara tvärt om att en spärr till på T-centralen är lönsam än en spärr mindre. Det är sista raden som räknas, inte vad spärren kostar i sig.
Varför administrationen skulle bli krångligare med ett automatiserat system (befintliga och fungerande finns) får du gärna förklara. Jag tror nog att den blir enklare eftersom allt sker automagiskt. Visst, det kan bli krångel under en övergångsperiod - det blir det alltid. Men mängden administration med remsor m.m. överstiger i min värld hela administrationen med accessystemet. Det är rätt mycket som skall till, remsor, stämplar e.t.c.
Inge skrev:
Vidare blir systemet asymetriskt, då man rimligen inte har utpasseringsregestrering för tunnelbanan.
Den ståndpunkten är baserad på att man fortsätter med asymetrin att ha hela tunnelbanenätet i samma zon. Det är väl något ställe där det är rätt nära mellan pendeltåg i zon B och tunnelbana i zon A om jag inte missminner mig.
Samtidigt kan det vara en fördel med utpassering från tunnelbanan, det gör det lättare att göra rätt för sig eftersom det är krångligt att hoppa över en spärr.
Inge skrev:
Hur förespråkarna för utpasseringsregistrering har tänkt sig bussarna vet jag inte. Men så länge man önskar fortsätta med manuell visitering, vilket är en skild fråga, så finns ingen fördel alls med utpasseringsregistrering, bara nackdelar. Naturligtvis ger tryckknappar (för föraren att trycka på) en fördel i förhållande till dagens stämpel. Tryckknappar som dessutom bara behöver vara aktiva på linjer som passerar zongränser.
Välkommen till Göteborg på studiebesök. Du använder samma validator för in som utpassering. Acessystemet är inköpt från samma tillverkare. Du gör det hela onödigt krångligt i förhållande till vad det faktiskt är. Här har vi dessutom påstigning genom alla dörrar! Det du.
Fördelar med utpasseringsregistrering är exempelvis:
Lättare fastställa den bytestid du har rätt till, om du blir försenad. (Nu funkar inte SL:s system så, men det ska västtrafiks göra)
Lättare att betala helt rätt pris och att göra rätt för sig.
Med reservation för tyckfel.