SL Access - remsorna kan inte ersättas

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av 2763 »

Inge skrev:Den eventuella kön beror rimligen på hur många spärrar som finns och det skulle inte behövas färre om utgångsregistrering infördes. Tvärt om kommer man då att få folkhopar på båda sidor som blockerar varandra.
Det är inte min åsikt.

Att trycka på en knapp och hålla upp kortet tar avsevärt längre tid eftersom du måste stanna upp helt, trycka på knappen och lägga på kortet för att sedan börja gå och ta dig igenom spärren. Har du tungt bagage med dig tillkommer ytterligare tid för att ställa ner och ta upp bagaget.

Denna process påverkar alla som skall igenom spärren.

Att enbart lägga på kortet (så som man gör med månadskort) går avsevärt mycket fortare och man behöver inte stanna upp helt om man inte är väldigt omständig av sig. Många jackor har idag en liten kortficka i ärmen. Då räcker det att föra din jackärm över läsaren både när du går in och ut, det enda du behöver sakta in då är för att spärren skall hinna öppna sig.

Därför kommer det att bli ett bättre flyt totalt sett om man väljer in- och utvisering. Det här fungerade redan 1990 med papperskort i Londons tunnelbana, så varför det inte skulle fungera smidigt med kontaktlösa kort i Stockholms begriper jag helt ärligt inte. Men belastningen i Stockholms tunnelbana kanske är för ringa i jämförelse, vad vet jag.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Annars finns Uppsalavarianten, där man använder sitt RFID-kort för att trycka på knapp för vald taxa!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Inge skrev:Nu gäller det i och för sig pendeltågen, inte tunnelbanan och vad jag minns, tämligen säkert, är att man för just Londons pendeltåg använde tryckknappar. Varefter man fick en papperslapp ur en automat. Detta trots ett tämligen komplicerat zonsystem.
Om jag minns rätt stod den automaten på sidan och inte vid själva spärren.
Inge skrev:Nåväl, det är inte omöjligt med utpasseringsregistrering, bara onödigt krångligt samt sannolikt dyrare.
Vad är det som är krångligare och varför är det dyrare?

Jag, som åkt med båda systemen tycker nog tvärt om. Jag behöver inte för varje resa hålla reda på exakt vad jag skall trycka på för siffra för att göra rätt. Däremot kan det i Västtrafiks system kanske vara krångligt att i förväg veta exakt vad resan kostar, men det är inte en direkt fråga om användarvänlighet - det är snarare en fråga om hur krångligt man väljer att göra systemet i sig och därför håller vi just den frågan utanför

Dyrare?
Ja, det behövs en läsare in och en ut på spärrarna, spärren i sig kan alltså betraktas som dyrare.
Men, det gör att det är krångligare att passera ut utan biljett, det kan göra att fler väljer att betala och göra rätt för sig = mer pengar in.
Om det dessutom är rätt konstruerat så behövs förmodligen färre spärrar för att klara anstormningen och kortläsarens pris i förhållande till hela spärren är att betrakta som försumbart. (Nån hundralapp bland tiotusenlappar är inte så förfärligt mycket)

//T
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Inge skrev:Det blir krångligare därför att man måste hålla på med korten två gånger, veta att det finns pengar på kortet så att det räcker osv. Det blir dyrare eftersom det uppenbart behövs fler spärrar, trycket är ju dessutom större när tåget töms än när folk går in på stationen. Dessutom blir administrationen krångligare, även om det borde finnas färdiga system för den idag. Men man skall inte vara helt säker på att de alltid fungerar utan omfattande modifieringar.
Det är din bild att det "uppenbart" behövs fler spärrar. Det är inte lika uppenbart för mig.
Om det nu är som du säger, att man enbart behöver utpassering på pendeltågen då är väl problemet inte riktigt lika stort.

Sen innebär inte fler spärrar i sig att det blir dyrare som helhet för kollektivtrafiken, det kan faktiskt vara tvärt om att en spärr till på T-centralen är lönsam än en spärr mindre. Det är sista raden som räknas, inte vad spärren kostar i sig.

Varför administrationen skulle bli krångligare med ett automatiserat system (befintliga och fungerande finns) får du gärna förklara. Jag tror nog att den blir enklare eftersom allt sker automagiskt. Visst, det kan bli krångel under en övergångsperiod - det blir det alltid. Men mängden administration med remsor m.m. överstiger i min värld hela administrationen med accessystemet. Det är rätt mycket som skall till, remsor, stämplar e.t.c.
Inge skrev: Vidare blir systemet asymetriskt, då man rimligen inte har utpasseringsregestrering för tunnelbanan.
Den ståndpunkten är baserad på att man fortsätter med asymetrin att ha hela tunnelbanenätet i samma zon. Det är väl något ställe där det är rätt nära mellan pendeltåg i zon B och tunnelbana i zon A om jag inte missminner mig.

Samtidigt kan det vara en fördel med utpassering från tunnelbanan, det gör det lättare att göra rätt för sig eftersom det är krångligt att hoppa över en spärr.
Inge skrev: Hur förespråkarna för utpasseringsregistrering har tänkt sig bussarna vet jag inte. Men så länge man önskar fortsätta med manuell visitering, vilket är en skild fråga, så finns ingen fördel alls med utpasseringsregistrering, bara nackdelar. Naturligtvis ger tryckknappar (för föraren att trycka på) en fördel i förhållande till dagens stämpel. Tryckknappar som dessutom bara behöver vara aktiva på linjer som passerar zongränser.
Välkommen till Göteborg på studiebesök. Du använder samma validator för in som utpassering. Acessystemet är inköpt från samma tillverkare. Du gör det hela onödigt krångligt i förhållande till vad det faktiskt är. Här har vi dessutom påstigning genom alla dörrar! Det du.

Fördelar med utpasseringsregistrering är exempelvis:
Lättare fastställa den bytestid du har rätt till, om du blir försenad. (Nu funkar inte SL:s system så, men det ska västtrafiks göra)
Lättare att betala helt rätt pris och att göra rätt för sig.
TKO

Inlägg av TKO »

Även om det kan tyckas avlägset idag, kan det ju tänkas att det blir regimskifte i SLL. Och då blir det enhetstaxa... kanske dumt att investera hundratals miljoner i ett system som inte behövs då?!

Även om lattehögerns nya drömkonstellation "blågrön röra" kommer till makten gissar jag att det blir enhetstaxa, det är ingen viktig fråga för moderaterna utan där går det att kompromissa bara dom slipper bygga tunnelbana och får behålla vårdvalet!

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inlägg av TKO »

Nej vi har en "blå-blåare-blåast-röra!"

För övrigt så löser vi alla problem som tagits upp i den hår tråden med enhetstaxa... jag vet att det är svårt att erkänna för många men så är det.

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

TKO skrev: För övrigt så löser vi alla problem som tagits upp i den hår tråden med enhetstaxa... jag vet att det är svårt att erkänna för många men så är det.
Förvisso ett randproblem, men hur löser du Bålsta-, Arlanda- och Gnesta-tilläggen utan att gå via de andra länstrafikbolagens styrelserum med förmodat annan politisk majoritet.

/T
TKO

Inlägg av TKO »

2763 skrev:
TKO skrev: För övrigt så löser vi alla problem som tagits upp i den hår tråden med enhetstaxa... jag vet att det är svårt att erkänna för många men så är det.
Förvisso ett randproblem, men hur löser du Bålsta-, Arlanda- och Gnesta-tilläggen utan att gå via de andra länstrafikbolagens styrelserum med förmodat annan politisk majoritet.

/T
Tänkte inte på det!

Men jag har snabbt några lösningar på det!

1) Ta bort dessa tillägg för enkelresor, förutom Arlanda så är dessa betydelselösa för SL:s ekonomi.
2) Sätt upp utgångsspärrar på dessa tre stationer och "dra" tilläggen vid utpassage.

/TKO
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

TKO skrev: 1) Ta bort dessa tillägg för enkelresor, förutom Arlanda så är dessa betydelselösa för SL:s ekonomi.
Men är de betydelselösa för de andra länsbolagens ekonomi? SL har väl inte rätt att ensamt besluta om taxa i Upplands eller Södermanlands län.
TKO skrev: 2) Sätt upp utgångsspärrar på dessa tre stationer och "dra" tilläggen vid utpassage.
Menar du på fullt allvar att man skall betala SL-taxa när man kliver på och tillägg när man kliver av? Det, om något, är onödigt rörigt.

/T
TKO

Inlägg av TKO »

2763 skrev:
TKO skrev: 1) Ta bort dessa tillägg för enkelresor, förutom Arlanda så är dessa betydelselösa för SL:s ekonomi.
Men är de betydelselösa för de andra länsbolagens ekonomi? SL har väl inte rätt att ensamt besluta om taxa i Upplands eller Södermanlands län.
TKO skrev: 2) Sätt upp utgångsspärrar på dessa tre stationer och "dra" tilläggen vid utpassage.
Menar du på fullt allvar att man skall betala SL-taxa när man kliver på och tillägg när man kliver av? Det, om något, är onödigt rörigt.

/T
1) Bålsta- och Gnestatilläggen tillfaller SL. Så SL kan självständigt besluta att ta bort dom om man itne kräver kompensation.

2) Det är ju extremt enkelt. På Arlanda fungerar det ju redan så, med visering vid utpassage... men jag föredrar ändå alternativ ett! (jag misstänker att du skojar lite här - men det får man inte göra om så här allvarliga saker!)

/TKO
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

TKO skrev:
1) Bålsta- och Gnestatilläggen tillfaller SL. Så SL kan självständigt besluta att ta bort dom om man itne kräver kompensation.
Eftersom det är SL som är trafikhuvudman för trafiken är den ekonomiska styrningen ganska logisk. Men för att få köra in i de andra länen så måste SL rimligen ha någon form av avtal om detta. I detta avtal skulle man kunna tänka sig att UL ställer krav på att det skall finnas ett tillägg för att inte ta bort konkurrenskraften från deras egen parallellgående busstrafik. Bara för att SL äger tilläggspengarna är det inte säkert att de äger bestämmanderätten för dem.
TKO skrev: 2) Det är ju extremt enkelt. På Arlanda fungerar det ju redan så, med visering vid utpassage... men jag föredrar ändå alternativ ett! (jag misstänker att du skojar lite här - men det får man inte göra om så här allvarliga saker!)
För sällanresenären känns det extremt oöverskådligt att först betala när man kliver på och sedan ingen när man kliver av. Nu skriver du visering, det innebär väl i praktiken kontroll och om du inte betalt tillräckligt från början får du betala extra. Inte samma sak.
TKO

Inlägg av TKO »

2763 skrev:
TKO skrev:
Eftersom det är SL som är trafikhuvudman för trafiken är den ekonomiska styrningen ganska logisk. Men för att få köra in i de andra länen så måste SL rimligen ha någon form av avtal om detta. I detta avtal skulle man kunna tänka sig att UL ställer krav på att det skall finnas ett tillägg för att inte ta bort konkurrenskraften från deras egen parallellgående busstrafik. Bara för att SL äger tilläggspengarna är det inte säkert att de äger bestämmanderätten för dem.
TKO skrev: 2) Det är ju extremt enkelt. På Arlanda fungerar det ju redan så, med visering vid utpassage... men jag föredrar ändå alternativ ett! (jag misstänker att du skojar lite här - men det får man inte göra om så här allvarliga saker!)
För sällanresenären känns det extremt oöverskådligt att först betala när man kliver på och sedan ingen när man kliver av. Nu skriver du visering, det innebär väl i praktiken kontroll och om du inte betalt tillräckligt från början får du betala extra. Inte samma sak.
1) Ett ickeproblem - tro mej!

2) Om "betalningen" sker genom att du blippar ditt kort både när du går in och ut så är det inte speciellt oöverskådligt. Men ta bort tillägen är mitt huvudförslag, även det på Arlanda. Vi ska väl nån gång bli av med Odellpengen!

/TKO
TKO

Inlägg av TKO »

Inge skrev:
TKO skrev:1) Bålsta- och Gnestatilläggen tillfaller SL. Så SL kan självständigt besluta att ta bort dom om man itne kräver kompensation.

2) Det är ju extremt enkelt. På Arlanda fungerar det ju redan så, med visering vid utpassage... men jag föredrar ändå alternativ ett! (jag misstänker att du skojar lite här - men det får man inte göra om så här allvarliga saker!)

/TKO
För vem är alternativ ett extremt enkelt? -Knappast för frisörskan i Farsta som måste klippa ett antal extra huvuden för att finansiera subventionerna, så att andra skall kunna åka för 25:- till Uppsala.
Har du någon aning om vilken intäktsminskning det handlar om? Förmodligen inte, med tanke på ditt exempel...

Och vad jag vet kör inte SL till Uppsala - så du har som vanligt ingen koll på verkligheten. Du kanske tänkte på någon flygbuss?

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

LÅ1 skrev:Utpasseringsspärrar behövs då bara på pendeltågen. T-banan går endast i en zon. Så länge politikerna inte ändrar zongränserna förstås. På bussar och andra färdmedel som passerar zongränserna behöver man alltså antingen "utpasseringsregistrering" eller knappar för att välja antal zoner vid resans start.
Men detta problem borde inte varit någon hemlighet när man specificerade systemet en gång i tiden.
När pendeltågsstationerna under Odenplan och T-centralen blir klara så kommer du att kunna åka från valfri t-banestation till valfri pendeltågsstation utan att passera någon spärr på vägen, och vice versa.
TKO

Inlägg av TKO »

Inge skrev:Mig veterligt avser SL att börja köra sina pendeltåg till Uppsala ungefär samtidigt som till Arlanda.. Och det här handlar om vart tågen rent fysiskt går, så att folk kan sitta kvar på dem, inte om några juridiska spetsfundigheter som delat huvudmannaskap och liknande.
SL-taxan kommer inte att gälla till Uppsala.
Diskussionen handlar om SL:s taxe- och biljettsystem.
Till Arlanda kan du åka pendeltåg med SL-taxa redan idag.

Så tyvärr - dina argument utgår från felaktiga förutsättningar.

Följdfråga:
- Hur många fler klippningar tvingas den stackars frisörskan i Farsta till på grund av att östermalsdamerna skall få åka spårvagn till kompaniet?

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

TKO skrev:Följdfråga:
- Hur många fler klippningar tvingas den stackars frisörskan i Farsta till på grund av att östermalsdamerna skall få åka spårvagn till kompaniet?
Inga alls eftersom östermalmsdamerna kan åka med samma spårvagnslinje som tiotusentals djurgårdsbesökare åker med.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Kantorn skrev:
M_M skrev:
Kantorn skrev:Varför? För att bo på billigare hotell kanske?
Aha, "Londonsituationen".

Jag undrar hur mycket den prisutvecklingen påverkas just av att zoner förekommer?

Om zoner inte förekommer så finns det inte riktigt samma incitament för att hålla olika priser på hotellen.
Nu talar du som om alla tyckte att kollektivtrafik är ok bara det inte kostar så mycket. Det kan finnas andra perspektiv. Till exempel: om man vill uppleva kvällslivet i Stockholm ska det mycket till om man tar in på Scandic Upplands Väsby. Till exempel ett bra mycket lägre pris. Jag tror att priserna på hotellen är helt oberoende av några kronor hit och dit för att åka kollektivt. Annars skulle det inte vara så olika priser på Scandic Sergel Plaza, Scandic Alvik och Scandic Brommaplan. Det är billigare ju längre från Centrum man kommer, så är det. Det har inget med zoner att göra. Men som sagt, det är ännu billigare på Scandic Sollentuna, och ett steg till billigare på Scandic Upplands Väsby. Att spara tid kostar pengar.
Den som går ut på krogen i Stockholm en vardagkväll upptäcker att en icke ringa andel av turisterna egentligen är människor som är där på arbetsgivarens bekostnad, t ex för att göra kundbesök, stå på mässa eller vara med på någon konferens. Deras arbetsgivare tycker ofta att det är bättre att bo på ett billigt hotell nära kunden/mässan/konferensen än att ha utsikt över Vasagatan.
TKO

Inlägg av TKO »

Harald skrev:
Inga alls eftersom östermalmsdamerna kan åka med samma spårvagnslinje som tiotusentals djurgårdsbesökare åker med.
Nu var det inte så allvarligt menat - men du tror väl inte på fullt allvar att Cityspårvägen etapp 1 enbart finansierats med trafikintäkter?

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
BSB101

Inlägg av BSB101 »

2763 skrev:
Inge skrev:Den eventuella kön beror rimligen på hur många spärrar som finns och det skulle inte behövas färre om utgångsregistrering infördes. Tvärt om kommer man då att få folkhopar på båda sidor som blockerar varandra.
Det är inte min åsikt.

Att trycka på en knapp och hålla upp kortet tar avsevärt längre tid eftersom du måste stanna upp helt, trycka på knappen och lägga på kortet för att sedan börja gå och ta dig igenom spärren. Har du tungt bagage med dig tillkommer ytterligare tid för att ställa ner och ta upp bagaget.

Denna process påverkar alla som skall igenom spärren.

Att enbart lägga på kortet (så som man gör med månadskort) går avsevärt mycket fortare och man behöver inte stanna upp helt om man inte är väldigt omständig av sig. Många jackor har idag en liten kortficka i ärmen. Då räcker det att föra din jackärm över läsaren både när du går in och ut, det enda du behöver sakta in då är för att spärren skall hinna öppna sig.

Därför kommer det att bli ett bättre flyt totalt sett om man väljer in- och utvisering. Det här fungerade redan 1990 med papperskort i Londons tunnelbana, så varför det inte skulle fungera smidigt med kontaktlösa kort i Stockholms begriper jag helt ärligt inte. Men belastningen i Stockholms tunnelbana kanske är för ringa i jämförelse, vad vet jag.

/T
På flera pendeltågsstationer finns det i storleksordningen 2-3 spärrar + bransvagnsgrind. Om alla som ska passera ut genom spärrarna måste ta upp sitt kort och visera det för att komma ut skulle vi få "proppen orvar" ännu mer än det är idag. Ser inte hur det skulle bli bättre. Och nej alla har inte jackor med ficka på ärmen.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

TKO skrev:
Harald skrev:
Nu var det inte så allvarligt menat - men du tror väl inte på fullt allvar att Cityspårvägen etapp 1 enbart finansierats med trafikintäkter?

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Nej, men jag tror att östermalmsdamerna på spårvagnen är försvinnande få jämfört med djurgårdsbesökarna, så det är de senare frisörskan subventionerar med sitt klippande.
Låst