SL Access - remsorna kan inte ersättas

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kantorn

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av Kantorn »

M_M skrev:
Kantorn skrev:
M_M skrev:För övrigt så undrar jag om turister (i nämnvärd utsträckning) åker utanför zon A, och i så fall varför?
Varför? För att bo på billigare hotell kanske?
Aha, "Londonsituationen".

Jag undrar hur mycket den prisutvecklingen påverkas just av att zoner förekommer?

Om zoner inte förekommer så finns det inte riktigt samma incitament för att hålla olika priser på hotellen.
Nu talar du som om alla tyckte att kollektivtrafik är ok bara det inte kostar så mycket. Det kan finnas andra perspektiv. Till exempel: om man vill uppleva kvällslivet i Stockholm ska det mycket till om man tar in på Scandic Upplands Väsby. Till exempel ett bra mycket lägre pris. Jag tror att priserna på hotellen är helt oberoende av några kronor hit och dit för att åka kollektivt. Annars skulle det inte vara så olika priser på Scandic Sergel Plaza, Scandic Alvik och Scandic Brommaplan. Det är billigare ju längre från Centrum man kommer, så är det. Det har inget med zoner att göra. Men som sagt, det är ännu billigare på Scandic Sollentuna, och ett steg till billigare på Scandic Upplands Väsby. Att spara tid kostar pengar.
M_M skrev:Fast det löser man lämpligtvis dels genom att alla resor på linjer som går i färre zoner än kortet är programmerat för bara dras som resa inom den zon/de zoner linjen kör på,
Det låter ju fantastiskt. Kommer det att fungera så, eller kommer en "AB-människa" få betala AB om han åker tunnelbana en hållplats på lunchen? Det verkar bra om det funkar. Men då kommer problemet med Citybanan. Fast det är ju sex år kvar... (För jag misstänker att det inte kommer att vara spärrar mellan CB och T-banan vid T-centralen och Odenplan...)
Professionell tyckare
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

lirdo skrev:Man måste ju hur som helst förklara för turisten hur systemet fungerar, man kan inte bara anta att denne aldrig ska åka utanför zon A.
En "lösning" på det är ju att lura på turisterna nåt värdelöst kort som ger 0.003 promille rabatt på ett museum de ändå inte tänkt besöka, och som också till överpris fungerar som periodkort för hela kollektivtrafiken? :wink:

Kantorn skrev:
M_M skrev:Fast det löser man lämpligtvis dels genom att alla resor på linjer som går i färre zoner än kortet är programmerat för bara dras som resa inom den zon/de zoner linjen kör på,
Det låter ju fantastiskt. Kommer det att fungera så, eller kommer en "AB-människa" få betala AB om han åker tunnelbana en hållplats på lunchen? Det verkar bra om det funkar. Men då kommer problemet med Citybanan. Fast det är ju sex år kvar... (För jag misstänker att det inte kommer att vara spärrar mellan CB och T-banan vid T-centralen och Odenplan...)
Jag tänkte mest på busslinjer, men i nuvarande system ingår tunnelbanan helt i zon A. Det är ju just bytena till/från pendeltåg som är problemet.

Vad sägs om detta:
Valmöjlighet mellan hur en defaultresa på tunnelbanan dras, som A, AB eller ABC, och den som valt en för liten resa måste "komplettera" vid byte till pendeltåg? Om man vill slippa risken att folk skyller på "jag förstod inte" (den där gummiformuleringen om "ej förstått lokala regler" i kontorllavgiftlagen) så kan man kräva underskrift + legitimation för att få välja nåt annat än ABC-dragning vid tunnelbaneresor...

(Plankningsmöjligheten ökar inte jämfört med att låta folk välja antal zoner vid en vanlig pendeltågstationingång, eftersom man då kan välja en zon och åka genom flera - med samma åka-fast-risk åxå).
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

lirdo skrev:Den enklaste lösningen är förstås att återinföra enhetstaxa. Men det kommer aldrig alliansen att göra. De rödgröna vill ju göra det om de kommer till makten. Hur det ska vara möjligt frågar jag mig dock, med tanke på de enorma investeringsbehov SL har framför sig. (Då enhetstaxa i princip med nödvändighet leder till starkt minskade biljettintäkter.)
Men då blir ju orättvisan ännu större...

En möjlig lösning är ändå att slopa floran av biljetter som finns idag. I stället laddar man kortet enbart med pengar. Systemet räknar sedan ut den fördelaktigaste taxan genom att man, under löpande period, aldrig betalar mer än motsvarande 24-timmarkort under 24 senaste timmarna, 72-timmarskort under de senaste 72 timmarna, 30-dagarskort under de senaste 30 dagarna och så vidare så att man under ett helt år aldrig betalar mer än för ett årskort. Men man behöver ändå aldrig ha mer pengar på kortet än vad man för stunden behöver åka för. Alla extraresenärer som åker på samma kort betalar dock alltid motsvarande kupongpris.

Resenären anger sedan med knappar på spärren eller valideraren på bussen/båten/spårvagnen hur långt denne skall resa, varvid rätt belopp dras.

På detta sätt kan man ersätta såväl remsorna som den vildvuxna flora med kort som förekommer.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Odd skrev:
lirdo skrev:Den enklaste lösningen är förstås att återinföra enhetstaxa. Men det kommer aldrig alliansen att göra. De rödgröna vill ju göra det om de kommer till makten. Hur det ska vara möjligt frågar jag mig dock, med tanke på de enorma investeringsbehov SL har framför sig. (Då enhetstaxa i princip med nödvändighet leder till starkt minskade biljettintäkter.)
Men då blir ju orättvisan ännu större...

En möjlig lösning är ändå att slopa floran av biljetter som finns idag. I stället laddar man kortet enbart med pengar. Systemet räknar sedan ut den fördelaktigaste taxan genom att man, under löpande period, aldrig betalar mer än motsvarande 24-timmarkort under 24 senaste timmarna, 72-timmarskort under de senaste 72 timmarna, 30-dagarskort under de senaste 30 dagarna och så vidare så att man under ett helt år aldrig betalar mer än för ett årskort. Men man behöver ändå aldrig ha mer pengar på kortet än vad man för stunden behöver åka för. Alla extraresenärer som åker på samma kort betalar dock alltid motsvarande kupongpris.

Resenären anger sedan med knappar på spärren eller valideraren på bussen/båten/spårvagnen hur långt denne skall resa, varvid rätt belopp dras.

På detta sätt kan man ersätta såväl remsorna som den vildvuxna flora med kort som förekommer.
Det har jag tyckt länge - förutom att alla måste ha varsitt kort, och att det är första kortet är gratis. Samt att man måste uppge personnummer när man skaffar kortet, så det blir personligt. Nästa kort kostar pengar, men om man kan uppvisa ett trasigt eller slitet kort så får man byta ut det gratis. I och med att personnummer uppges ska återstående pengar kunna flyttas över från ett kort till ett annat, även om det gamla är borttappat.

Problemet med detta är att alla betalar alltid så lite som man ska, och SL förlorar på att turister som inte åker mycket men köper endygnskort för enkelhetens skull, inte gör det i fortsättningen, utan betalar så lite som de ska. Och liknande med månadskort etc. Nu tror jag det är ytterst marginellt i och för sig. Men jag tycker det vore bäst med ett sådant kort.

Då kan de som vet vart de ska gå till spärren, trycka in A-, B- eller C-knappen (som naturligtvis kommer att finnas på spärrarna) och dra kortet. Knapparna ska ha en logisk placering så man både kan trycka på knapp och "dra kort" i m e m en rörelse.
Och de som inte vet vilken zon de ska till går till den bemannade spärren, där de efter att ha sagt vart de ska, kan dra sig igenom efter att spärrvakten tryckt på rätt knapp. Eller sagt vilken knapp man ska trycka på.
Samma knappar ska finnas på bussar också. Gärna både fram och bak ;)
Professionell tyckare
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

En aspekt som nog näst intill aldrig lyfts i dessa sammanhang men som jag tycker borde lyftas mer är hur krångligt resenärerna upplever de involverade besluten relaterat till taxan.

Jag tänker dels på besluten att välja mellan olika biljetter i sig, men också besluten när man ska resa i förhållande till de biljettalternativ man har.

Nu kan nån invända att den som har ett 9-till-5-jobb inte har några större alternativ gällande när denne gör sina resor, men då kontrar jag med att det är just de personerna som frågan minst gäller eftersom de ändå åker så mycket så att de ändå inte behöver fundera för att avgöra att den biljett som ger mest mängrabatt är bästa valet för dem (= nånstans omkring månadskort till årskort).

Det är snarast de som t.ex. jobbar/pluggar en hel del hemifrån eller har gång/cykelavstånd till arbetsplatsen/skolan men behöver göra resor lite då och då, eller för den delen de som är arbetssökande och bl.a. gör resor till anställningsintervjuer med ojämna mellanrum o.s.v., som står inför ett svårare beslut gällande biljettval.

Om man dessutom har ett biljettsystem där enskilda resor påverkar reskostnaden med enskilda kronor så blir det dessutom extra krångligt i vissa fall eftersom den som vill optimera sin ekonomi då behöver göra en bedömning om det lönar sig att betala lite mer i reskostnad för att göra sina inköp på ett ställe som har lite lägre priser.

Jag inser att vi går allt mer mot ett "dum-samhälle" där konceptet är att alla bara ska konsumera utan att tänka efter och betala när räkningen kommer och inte ha en susning om räkningen kommer vara en kalldusch eller inte. Jag vill dock kämpa emot detta fördummande!

Och visst, det finns också en hel del personer som har såpass god inkomst att det i stort sett kvittar vilka biljettalternativ som är prisvärdast, men då kan ju den gruppen fortsätta köpa den biljett som ger bekvämast resor även i fortsättningen...
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Jag var i London förra veckan. Rekommenderas skarpt! Men se till att köpa deras "oyster card". Villkoret för att detta funkar är att man har in- och utcheckning för spårbunden trafik och enhetstaxa på busstrafiken.
http://www.tfl.gov.uk/tickets/14836.aspx
Ja visst, kortet kostade fem pund, men de fick jag tillbaka när jag åkte hem, och än bättre, de "köpte in" de pengar jag inte hade åkt för, så man kan inte betala för mycket.

Men det är väl för praktiskt för att ha i Stockholm va?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Kantorn skrev:Jag var i London förra veckan. Rekommenderas skarpt! Men se till att köpa deras "oyster card". Villkoret för att detta funkar är att man har in- och utcheckning för spårbunden trafik och enhetstaxa på busstrafiken.
Ja visst, kortet kostade fem pund, men de fick jag tillbaka när jag åkte hem, och än bättre, de "köpte in" de pengar jag inte hade åkt för, så man kan inte betala för mycket.

Kollade du att du blev rätt debiterad, eller fyllde du bara på när det sinade och var glad med att sinandet inte verkade ske orimligt snabbt? :wink:
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Kantorn skrev:Jag var i London förra veckan. Rekommenderas skarpt! Men se till att köpa deras "oyster card". Villkoret för att detta funkar är att man har in- och utcheckning för spårbunden trafik och enhetstaxa på busstrafiken.

Det är precis det systemet vi HAR i Stockholm, fast här heter det SL Access. Och fungerar på samma sätt, förutom att politikerna inte kan ha enhetstaxa i SL-trafiken... :shock:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

roggek skrev:

Det är precis det systemet vi HAR i Stockholm, fast här heter det SL Access. Och fungerar på samma sätt, förutom att politikerna inte kan ha enhetstaxa i SL-trafiken... :shock:
Fast i London har de inte ens enhetstaxa gällande att åka från punkt A till B med olika typer av fordon och operatörer...

.... å såhär "bra" fungerar det i London...
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

M_M skrev:

Kollade du att du blev rätt debiterad, eller fyllde du bara på när det sinade och var glad med att sinandet inte verkade ske orimligt snabbt? :wink:
Faktum är att jag kollade hela tiden, och det stämde alldeles utmärkt.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

roggek skrev:

Nej nej nej, access är bara en patetisk skugga av Oyster. Eller kan man fylla på lite på måfå och så dras pengar för varje resa tills dygnsavgiften uppnåtts, och därefter åka "gratis"?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Kantorn skrev:
roggek skrev:

Nej nej nej, access är bara en patetisk skugga av Oyster. Eller kan man fylla på lite på måfå och så dras pengar för varje resa tills dygnsavgiften uppnåtts, och därefter åka "gratis"?
Ja, om viljan fanns hos våra landstingspolitiker i SLs styrelse så skulle det vara i princip möjligt...SL-taxan i sin helhet borde göras om...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

roggek skrev:
Kantorn skrev:Nej nej nej, access är bara en patetisk skugga av Oyster. Eller kan man fylla på lite på måfå och så dras pengar för varje resa tills dygnsavgiften uppnåtts, och därefter åka "gratis"?
Ja, om viljan fanns hos våra landstingspolitiker i SLs styrelse så skulle det vara i princip möjligt...SL-taxan i sin helhet borde göras om...
Naturligtvis räknar jag in taxesystemet i betalningssystemet. Utan taxesystemet så är SL Access och Oyster i princip samma sak. Bortsett från "utkvitteringen" - som inte verkar bekomma Londonborna särskilt mycket.

Det enda något fåniga med Londons taxesystem är väl det faktum att det är stillastående kö in på tunnelbanestationerna från ca 9.25 till exakt 9.30, då kön plötsligt löses upp i en enda stor passage av spärrarna. Eftersom priset blir så mycket billigare då, ju.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

När jag besökte London i fjol hade redan två i familjen Oyster-kort som de fått vid en tidigare resa. Kvinnan på Victoria resecentrum sa ändå att det var mycket bättre om vi bara köpte rena dagskort, vilket vi då gjorde. Om det var rätt eller fel har jag ingen aning om, men det rekommenderades i alla fall inte. Bara som en parentes.
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Ivers1991 skrev:

När jag besökte London i fjol hade redan två i familjen Oyster-kort som de fått vid en tidigare resa. Kvinnan på Victoria resecentrum sa ändå att det var mycket bättre om vi bara köpte rena dagskort, vilket vi då gjorde. Om det var rätt eller fel har jag ingen aning om, men det rekommenderades i alla fall inte. Bara som en parentes.
Hur köper man dagskort utan att ha oyster? Hur mycket kostade de? I vilket fall som helst: Det kostar £6.60 att åka en hel dag (från 9.30 - ska man åka tidigare blir priset £8) med tunnelbana och buss inom de två innersta zonerna, men skulle man av någon anledning inte åka så mycket så det blir 6.60 - exvis bara två gånger med tunnelbana - så kostar det vad dessa resor kostar. Och med oyster blir det MYCKET billigare än kontant.

Från Heathrow kostar en enkel biljett till centrala London £5. Med oyster kostar den £4.50 - om man inte åker efter kl 9.30 (vilket man oftast gör, annars får man flyga jättetidigt till London) för då kostar det £2.70 med oyster. Och fortfarande £5 utan.

Ser inte varför man ska åka utan oyster faktiskt.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Jag kan tänka mig att man rekommenderar turister att köpa vanliga endagskort för att de ska undvika problem. När jag var där för ett par år sedan så åkte jag med Oyster. Vid byte mellan två linjer på en station så upptäckte jag inte att man skulle checka ut innan man gick in i förbindelsetunneln till nästa linje (där fanns inga spärrar, utan bara oystermaskiner vid väggarna). När jag sedan kom till nästa spärrlinje så hade mitt kort blivit debiterat maxpriset för en enkelresa i alla zoner. Och vid den debiteringen togs ingen hänsyn till takpriset för ett dagskort. Jag gick fram till en biljettlucka för att fråga vad som hade hänt - och fick det hela förklarat för mig. Trots att det var uppenbart var och hur jag hade rest så gick det inte att återföra mina pengar. Jag hade missat att checka ut och fick stå mitt kast. Surt.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

kildor skrev:Jag kan tänka mig att man rekommenderar turister att köpa vanliga endagskort för att de ska undvika problem. När jag var där för ett par år sedan så åkte jag med Oyster. Vid byte mellan två linjer på en station så upptäckte jag inte att man skulle checka ut innan man gick in i förbindelsetunneln till nästa linje (där fanns inga spärrar, utan bara oystermaskiner vid väggarna). När jag sedan kom till nästa spärrlinje så hade mitt kort blivit debiterat maxpriset för en enkelresa i alla zoner. Och vid den debiteringen togs ingen hänsyn till takpriset för ett dagskort. Jag gick fram till en biljettlucka för att fråga vad som hade hänt - och fick det hela förklarat för mig. Trots att det var uppenbart var och hur jag hade rest så gick det inte att återföra mina pengar. Jag hade missat att checka ut och fick stå mitt kast. Surt.
Då hade du rejäl otur. Tror att det bara är en enda station som har den klantigheten. Minns inte vilken, men den är nämnd i oyster-häftet. Riktigt surt för din del. Stackare.
Professionell tyckare
lirdo

Inlägg av lirdo »

Teoretiskt sett kan man införa utgångsregistrering även i sthlms t-bana. Det är enda sättet att få in remsan på accesskortet på ett praktiskt sätt. Men det är nog rätt långt in i framtiden. Nu är tydligen sl:s mål att införa reskassan till hösten 2012. De verkar ju dock ha strategin att flytta fram det där målet ett år i taget...
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Kantorn skrev:
kildor skrev:Jag kan tänka mig att man rekommenderar turister att köpa vanliga endagskort för att de ska undvika problem. När jag var där för ett par år sedan så åkte jag med Oyster. Vid byte mellan två linjer på en station så upptäckte jag inte att man skulle checka ut innan man gick in i förbindelsetunneln till nästa linje (där fanns inga spärrar, utan bara oystermaskiner vid väggarna). När jag sedan kom till nästa spärrlinje så hade mitt kort blivit debiterat maxpriset för en enkelresa i alla zoner. Och vid den debiteringen togs ingen hänsyn till takpriset för ett dagskort. Jag gick fram till en biljettlucka för att fråga vad som hade hänt - och fick det hela förklarat för mig. Trots att det var uppenbart var och hur jag hade rest så gick det inte att återföra mina pengar. Jag hade missat att checka ut och fick stå mitt kast. Surt.
Då hade du rejäl otur. Tror att det bara är en enda station som har den klantigheten. Minns inte vilken, men den är nämnd i oyster-häftet. Riktigt surt för din del. Stackare.
Det finns mängder av "konstigheter" med Oystersystemet.
Läs gärna den här siten/bloggen om Oyster.

Wimbledon är den rörigaste++ stationen. Om jag inte minns fel så finns det tre olika sorters oysterläsare förutom de som är inbyggda i spärrarna.

Det finns dels läsare som man använder när man ska kliva på spårvagn. Detta är enda spårvagnshållplatsen innanför spärrlinje i hela Oysterområdet, i övrigt räknas spårvagn som buss och man ska bara läsa kortet vid påstigning. (På bussar sitter läsaren ombord vid föraren, när man åker spårvagn så läser man kortet på en fast monterad läsare vid hållplatsen före man kliver på). Denna läsare gör alltså om en "inpassering" till "en buss/spårvagnsresa". Glömmer man den så åker man på en "maximum fare"-avgift.

Det finns läsare för det omvända, om man kommer med spårvagn och ska åka vidare istället för att bara gå ut. Systemet är tyvärr inte smart nog att automatiskt förstå vad som hänt om någon som läst sitt kort vid valfri spårvagnshållplats senare läser sitt kort vid utpasseringsspärr nån annan stans än Wimbledon. Just spärrarna vid Wimbledon förstår däremot att den som påbörjat en spårvagnsresa inom viss tid inte ska debiteras när den går ut genom spärrarna.

Dessutom finns det en läsartyp som kallas "route validators", som talar om för systemet vilken väg man åkt. I många fall går det att åka flera olika vägar från A till B utan att passera någon spärrlinje längs vägen, och då måste man läsa kortet vid en "route validator" för att systemet inte ska tro att man åkt en dyrare väg. Missar man dessa så riskerar man att åka på att betala för fler zoner än nödvändigt. Förutom zonerna så riskerar man också att betala för fel trafikslag, rörigt nog så har TfL's egna linjer ett pris medan de olika järnvägsoperatörerna kan ha egna och oftast lite högre priser.

Förutom just detta vid Wimbledon så finns det andrar rörigheter. Det finns exempel där det lönar sig för en resenär att antingen ha två olika kort och fortsätta resan med ett annat kort, eller att lyckas gå ut och in på en station så att det räknas som om en ny resa påbörjats. Jag tror att detta uppstår om man har travel card för de zoner som täcker ena delresan och betalar med pengar laddat på kortet för andra delresan, och ena delresan görs med TfL och andra delresan med någon järnvägsoperatör.

Det finns dessutom en del olika varianter på hur passage mellan järnväg och tunnelbana går till. Vid t.ex. Wimbledon eller Farringdon så sker bytet utan att passera någon linje. Vid många stationer är det en spärrlinje för järnvägen och ytterligare en för tunnelbanan, med "utanför" mellan dessa. Den som reser till/från någon plats utanfor Oystersystemet och ska göra lokala resor med Oyster kan här luras att läsa sitt oysterkort vid utpassage från järnvägsstationen i tron att det är spärrlinjen för att gå in till tunnelbanestationen. Den missen kostar en "maximum fare". Ytterligare en variant är stationer där det faktiskt är en spärrlinje mellan järnväg och tunnelbana (tror jag).

I vissa fall då enormt många passagerare använder samma spärrlinje, t.ex. vid stora sportevenemang, så händer det att de bara öppnar spärrarna. Då måste resenärerna göra en resa från samma station (eller "stationsgrupp", tror jag) inom viss tid, annars kostar det en maximum fare. Jag tror att den som vet att den inte ska resa den närmaste tiden och/eller inte från den stationen ändå inte kan visera sitt kort, utan måste ta upp det med kundtjänst.

Om något blir fel så tvingas man tydligen oftast ringa "Oyster help line" som är betalsamtal :!: :shock: , d.v.s. det lönar sig ibland inte att klaga på fel som faktiskt beror på TfL och inte kunden :!: :shock: Vissa problem kan rättas till vid stationerna, men det finns gränser för vad som går att fixa den vägen.

Om man faktiskt får ersättning för att något blivit fel så måste den "hämtas upp" på en given station genom att visera kortet där. I bästa fall kan man ange vilken station detta är. I sämsta fall så får man en station tilldelad på något sätt och måste vänta på att systemet upptäcker att man inte hämtat ut ersättningen och då få en fråga om var man vill hämta upp ersättningen - varje gång. (Jag minns inte vad som avgör om man kan ange rätt station med en gång eller inte, det kanske styrs av om man har autopåfyllning eller inte). Jag inser att det troligtvis skulle gå för långsamt om varje kortläsning vid inpassage skulle innebära en slagning i en databas över *samtliga* återbetalningsärenden. Det är dock inget försvar för att inte ha en "hej, jag vill fiska upp min återbetalning"-funktion på biljettautomaterna, då kan man stå ut med att det tar några sekunder. En annan variant skulle kunna vara att vid varje inpassage så skickas kortets nummer till en kö som betas av och om en återbetalning finns kopplad till kortet så skickas den över till en tillfällig snabbare cache, och vid utpassage så tittar man i denna snabbare cache som då bara skulle innehålla återbetalningsäreden för just de personer som faktiskt reser för ögonblicket och därmed vara mindre och snabbare.

Detta gör att som turist kan man inte njuta av sin semester och sen ta eventuella problem med kundtjänst när man kommit hem (om man inte avser turista i London en gång till den närmaste tiden), eftersom ersättning för problem utbetalas genom att man viserar sitt kort på någon station.

Jag hade tyckt att det här varit acceptabelt om prisnivåerna varit låga. Jag har t.ex. inga problem med "orättvisan" att behöva köpa en enkelbiljett för att åka från flygplatsen till närmsta tunnelbanestation i Budapest eftersom periodkorten inte säljs på flygplatsen men på tunnelbanestationen. Enkelresan kostar ca 12:- och jag tror att ett veckokort för hela Budapest kostar 160:- eller nåt sånt. I London kostar däremot ett veckokort för hela zon 1-6 £50 (exempelvis, enkelresor med "daily capping" blir också avsevärt dyrare än i Budapest), och för det priset vill man gärna att allt ska fungera mer strulfritt och om det strular så vill man att kundtjänsten ska fungera smidigare.

Min slutsats är att Oysterkonceptet är egentligen rätt bra tänkt, men det skulle behövas en ny generation av "datordelen" av systemet, d.v.s. snabbare servrar och/eller snabbare uppkoppling mellan stationerna och serverplatsen. Just för tunnelbanan och järnvägen så finns ju redan banvallen som förträfflig kabelkanal. Dessutom skulle det behövas omtänknande kring hur alla specialfall hanteras.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Inge skrev:Det finns ingen anledning att krångla till det med utgångsregestrering när man bara har tre avgiftsnivåer. Mycket enklare och dessutom billigare med tre knappar vid ingången, eller möjligen fyra om man räknar med Arlanda. Å andra sidan kunde just Arlandatillägget som det undantag det är debiteras via en utgångsspärr.
Bålsta och Gnesta-tilläggen då?

Hursom, vi hade 11 knappar på magnuslådorna här i Göteborg och det fungerade "utmärkt" i alla fall enligt resenärerna. Nu har vi in och utcheckning för att klara av hela länet. (Det är ju en bit från Mårdaklev till Bengtsfors och 11 prisnivåer inkluderat ungdomsbiljetter är kanske inte så enkelt) Det fungerar väl ganksa bra nu (verkar det som, för det hörs inte så mycket i tidningarna längre). Jag skulle säga att det tar resenären kortare tid att checka in och ut på alla trafikslag från buss till tunnelbana än vad det tar att först se till att visera riktig biljett. Vilken fantastisk kö skulle det inte bli om vissa skulle trycka på 2, 3, 4 eller 6 kuponger vid spärrarna?

/T
Med reservation för tyckfel.
Låst