Interiörer från förarhytten i en A 34:a (samt en exteriör)

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Spår 6
Inlägg: 98
Blev medlem: fredag 14 januari 2011 14:12
Ort: Stockholm

Interiörer från förarhytten i en A 34:a (samt en exteriör)

Inlägg av Spår 6 »

Bilderna är tagna under väntan på avgångstid. Fyra av dem togs uppe vid vår ändhållplats Sergels Torg, den femte när jag och konduktören hade några minuter nere vid Waldemarsudde (för övrigt ett namn som inom arbetsgemenskapen raskt förkortades till "Udden" rätt och slätt), där italienska ambassaden huserar bakom muren på Oakhill - om någon till äventyrs skulle undra över den vajande trikoloren i bakgrunden.

Till Udden körde jag den gången 264:an, alltså en av de tre vagnar SL lånat in från Frankfurt am Main. De nattliga studierna vid Sergels Torg är tagna i en Norrköpingsvagn, dock kommer jag inte ihåg vilken av de tre. Man kan känna igen Norrköpingsvagnarna ur det här perspektivet på utformningen av skyltdatorn ("Thoreb C90"), som till utseendet - den grönt lysande långsmala tingesten mitt på instrumentpanelen - skiljer sig från tyskvagnarnas motsvarighet, vilken eventuellt kan skönjas på eftermiddagsbilden från Sergels Torg.

Indikeringslamporna på nattbilderna visar, från vänster till höger, följande: 1) Belysningen i trafikantutrymmet är tänt; 2) De mekaniska bromsarna är ansatta; 3) Backspegelsvärmen är aktiverad; 4) Jag har klarsignal samt 5) Passöppna på höger sida är aktiverat.

Så där. Då ska jag bara försöka få in filerna i det här inlägget också, som för övrigt är mitt första här...
© 2011
© 2011
Sparvagnsbild4.jpeg (31.53 KiB) Visad 1413 gånger
© 2011
© 2011
Sparvagnsbild3.jpeg (37.5 KiB) Visad 1413 gånger
© 2011
© 2011
Sparvagnsbild2.jpeg (36.52 KiB) Visad 1413 gånger
© 2011
© 2011
Sparvagnsbild1.jpeg (37.7 KiB) Visad 1413 gånger
© 2011
© 2011
Sparvagnsbild5.jpeg (40.91 KiB) Visad 1413 gånger
Anställd som förare vid Stockholms Spårvägar sedan juni 2010.
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1481
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Interiörer från förarhytten i en A 34:a (samt en exteriö

Inlägg av Karsten »

Vänta nu, har du klarsignal när dörrarna är på "pass.öppna"?
Reptilia
Inlägg: 104
Blev medlem: söndag 06 juni 2010 21:19
Ort: Stockholm

Re: Interiörer från förarhytten i en A 34:a (samt en exteriö

Inlägg av Reptilia »

Den gröna lampan visar bara att alla dörrar är stängda. Klarsignalen i dessa vagnar är en ringsignal, väldigt lik en klassisk äggtimer :)
Användarens profilbild
Spår 6
Inlägg: 98
Blev medlem: fredag 14 januari 2011 14:12
Ort: Stockholm

Re: Interiörer från förarhytten i en A 34:a (samt en exteriö

Inlägg av Spår 6 »

Reptilia skrev:Den gröna lampan visar bara att alla dörrar är stängda. Klarsignalen i dessa vagnar är en ringsignal, väldigt lik en klassisk äggtimer :)
Fast indikeringslampan ifråga kallas för "Klarsignal" i Veolias instruktionsskrift för M06:orna (vilket är det namn A 34-vagnarna 33, 34 och 35 säkert kommer återta när de någon gång efter sommaren återbördas till sin rätta miljö i Norrköping). Annars är Reptilias beskrivning korrekt. Skulle föraren försöka köra med passöppna aktivt dyker meddelandet "Körning blockerad" upp på vagnens egen display, alltså skärmen till höger om skyltdatorn.
Anställd som förare vid Stockholms Spårvägar sedan juni 2010.
Reptilia
Inlägg: 104
Blev medlem: söndag 06 juni 2010 21:19
Ort: Stockholm

Re: Interiörer från förarhytten i en A 34:a (samt en exteriö

Inlägg av Reptilia »

Spår 6 skrev:Fast indikeringslampan ifråga kallas för "Klarsignal" i Veolias instruktionsskrift för M06:orna
Ja i Norrköping kallar dom det säkert för klarsignal med. Men kommer ihåg att det tjatades en del om just det i somras när vi övningskörde att det bara var en indikeringslampa för dörrarna.
Jag gillar den där instruktionsboken, det är underhållande läsning =)
Användarens profilbild
olasand
Inlägg: 379
Blev medlem: fredag 09 april 2004 15:49
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Interiörer från förarhytten i en A 34:a (samt en exteriö

Inlägg av olasand »

Den där raden med laporna överst på manöverbordet är ju ganska snygg, men är den inte väldigt irriterande vid mörkerkörning? Går den att tona ner eller släcka?
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2256
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Interiörer från förarhytten i en A 34:a (samt en exteriö

Inlägg av Thomas Lange »

Ja.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Eos95
Inlägg: 415
Blev medlem: måndag 21 september 2009 16:14
Ort: nacka
Kontakt:

Re: Interiörer från förarhytten i en A 34:a (samt en exteriö

Inlägg av Eos95 »

Thomas Lange skrev:Ja.
vad svarade du ja på??
är en kille på 18 år har ett brett fotointresse
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2256
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Interiörer från förarhytten i en A 34:a (samt en exteriö

Inlägg av Thomas Lange »

the0fiskis skrev:
Thomas Lange skrev:Ja.
vad svarade du ja på??
På frågan dessförinnan från olasand:
Går den att tona ner eller släcka?
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Spår 6
Inlägg: 98
Blev medlem: fredag 14 januari 2011 14:12
Ort: Stockholm

Re: Interiörer från förarhytten i en A 34:a (samt en exteriö

Inlägg av Spår 6 »

olasand skrev:Den där raden med laporna överst på manöverbordet är ju ganska snygg, men är den inte väldigt irriterande vid mörkerkörning? Går den att tona ner eller släcka?
Minns jag rätt kan instrumentpanelens inbyggda ljusramp tonas ned, men att belysningen i instrument- och indikeringslamporna i så fall går samma väg.

Förresten har tyskvagnarna (262, 263 och 264) till skillnad från Norrköpingsvagnarna ingen eftermonterad(?) läslampa ovanför körspaken och till vänster om instrumentpanelen, vilket är irriterande.
Anställd som förare vid Stockholms Spårvägar sedan juni 2010.
FredrikKnr
Inlägg: 9
Blev medlem: lördag 28 juni 2008 22:21

Re: Interiörer från förarhytten i en A 34:a (samt en exteriö

Inlägg av FredrikKnr »

Ändhållplatsen har alltid hetat Udden..... långt innan Spårväg citys tid.
Användarens profilbild
Spår 6
Inlägg: 98
Blev medlem: fredag 14 januari 2011 14:12
Ort: Stockholm

Re: Interiörer från förarhytten i en A 34:a (samt en exteriö

Inlägg av Spår 6 »

olasand skrev:Den där raden med laporna överst på manöverbordet är ju ganska snygg, men är den inte väldigt irriterande vid mörkerkörning?
Inte särskilt, om du frågar mig. Andra förare kanske tycker annorlunda.
Anställd som förare vid Stockholms Spårvägar sedan juni 2010.
Skriv svar