Interiörer från förarhytten i en A 34:a (samt en exteriör)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Interiörer från förarhytten i en A 34:a (samt en exteriör)
Bilderna är tagna under väntan på avgångstid. Fyra av dem togs uppe vid vår ändhållplats Sergels Torg, den femte när jag och konduktören hade några minuter nere vid Waldemarsudde (för övrigt ett namn som inom arbetsgemenskapen raskt förkortades till "Udden" rätt och slätt), där italienska ambassaden huserar bakom muren på Oakhill - om någon till äventyrs skulle undra över den vajande trikoloren i bakgrunden.
Till Udden körde jag den gången 264:an, alltså en av de tre vagnar SL lånat in från Frankfurt am Main. De nattliga studierna vid Sergels Torg är tagna i en Norrköpingsvagn, dock kommer jag inte ihåg vilken av de tre. Man kan känna igen Norrköpingsvagnarna ur det här perspektivet på utformningen av skyltdatorn ("Thoreb C90"), som till utseendet - den grönt lysande långsmala tingesten mitt på instrumentpanelen - skiljer sig från tyskvagnarnas motsvarighet, vilken eventuellt kan skönjas på eftermiddagsbilden från Sergels Torg.
Indikeringslamporna på nattbilderna visar, från vänster till höger, följande: 1) Belysningen i trafikantutrymmet är tänt; 2) De mekaniska bromsarna är ansatta; 3) Backspegelsvärmen är aktiverad; 4) Jag har klarsignal samt 5) Passöppna på höger sida är aktiverat.
Så där. Då ska jag bara försöka få in filerna i det här inlägget också, som för övrigt är mitt första här...
Till Udden körde jag den gången 264:an, alltså en av de tre vagnar SL lånat in från Frankfurt am Main. De nattliga studierna vid Sergels Torg är tagna i en Norrköpingsvagn, dock kommer jag inte ihåg vilken av de tre. Man kan känna igen Norrköpingsvagnarna ur det här perspektivet på utformningen av skyltdatorn ("Thoreb C90"), som till utseendet - den grönt lysande långsmala tingesten mitt på instrumentpanelen - skiljer sig från tyskvagnarnas motsvarighet, vilken eventuellt kan skönjas på eftermiddagsbilden från Sergels Torg.
Indikeringslamporna på nattbilderna visar, från vänster till höger, följande: 1) Belysningen i trafikantutrymmet är tänt; 2) De mekaniska bromsarna är ansatta; 3) Backspegelsvärmen är aktiverad; 4) Jag har klarsignal samt 5) Passöppna på höger sida är aktiverat.
Så där. Då ska jag bara försöka få in filerna i det här inlägget också, som för övrigt är mitt första här...
Anställd som förare vid Stockholms Spårvägar sedan juni 2010.
- Karsten
- Inlägg: 1481
- Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
- Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!
Re: Interiörer från förarhytten i en A 34:a (samt en exteriö
Vänta nu, har du klarsignal när dörrarna är på "pass.öppna"?
Re: Interiörer från förarhytten i en A 34:a (samt en exteriö
Den gröna lampan visar bara att alla dörrar är stängda. Klarsignalen i dessa vagnar är en ringsignal, väldigt lik en klassisk äggtimer 

Re: Interiörer från förarhytten i en A 34:a (samt en exteriö
Fast indikeringslampan ifråga kallas för "Klarsignal" i Veolias instruktionsskrift för M06:orna (vilket är det namn A 34-vagnarna 33, 34 och 35 säkert kommer återta när de någon gång efter sommaren återbördas till sin rätta miljö i Norrköping). Annars är Reptilias beskrivning korrekt. Skulle föraren försöka köra med passöppna aktivt dyker meddelandet "Körning blockerad" upp på vagnens egen display, alltså skärmen till höger om skyltdatorn.Reptilia skrev:Den gröna lampan visar bara att alla dörrar är stängda. Klarsignalen i dessa vagnar är en ringsignal, väldigt lik en klassisk äggtimer
Anställd som förare vid Stockholms Spårvägar sedan juni 2010.
Re: Interiörer från förarhytten i en A 34:a (samt en exteriö
Ja i Norrköping kallar dom det säkert för klarsignal med. Men kommer ihåg att det tjatades en del om just det i somras när vi övningskörde att det bara var en indikeringslampa för dörrarna.Spår 6 skrev:Fast indikeringslampan ifråga kallas för "Klarsignal" i Veolias instruktionsskrift för M06:orna
Jag gillar den där instruktionsboken, det är underhållande läsning =)
Re: Interiörer från förarhytten i en A 34:a (samt en exteriö
Den där raden med laporna överst på manöverbordet är ju ganska snygg, men är den inte väldigt irriterande vid mörkerkörning? Går den att tona ner eller släcka?
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Interiörer från förarhytten i en A 34:a (samt en exteriö
vad svarade du ja på??Thomas Lange skrev:Ja.
är en kille på 18 år har ett brett fotointresse
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Interiörer från förarhytten i en A 34:a (samt en exteriö
På frågan dessförinnan från olasand:the0fiskis skrev:vad svarade du ja på??Thomas Lange skrev:Ja.
Går den att tona ner eller släcka?
Ju förr dess bättre.
Re: Interiörer från förarhytten i en A 34:a (samt en exteriö
Minns jag rätt kan instrumentpanelens inbyggda ljusramp tonas ned, men att belysningen i instrument- och indikeringslamporna i så fall går samma väg.olasand skrev:Den där raden med laporna överst på manöverbordet är ju ganska snygg, men är den inte väldigt irriterande vid mörkerkörning? Går den att tona ner eller släcka?
Förresten har tyskvagnarna (262, 263 och 264) till skillnad från Norrköpingsvagnarna ingen eftermonterad(?) läslampa ovanför körspaken och till vänster om instrumentpanelen, vilket är irriterande.
Anställd som förare vid Stockholms Spårvägar sedan juni 2010.
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: lördag 28 juni 2008 22:21
Re: Interiörer från förarhytten i en A 34:a (samt en exteriö
Ändhållplatsen har alltid hetat Udden..... långt innan Spårväg citys tid.
Re: Interiörer från förarhytten i en A 34:a (samt en exteriö
Inte särskilt, om du frågar mig. Andra förare kanske tycker annorlunda.olasand skrev:Den där raden med laporna överst på manöverbordet är ju ganska snygg, men är den inte väldigt irriterande vid mörkerkörning?
Anställd som förare vid Stockholms Spårvägar sedan juni 2010.