bruse skrev:Det är jag knappast ensam om att anse, med dess kontaktpedlning för järnväg, stora feta järnvägssignaler, spåravstånd och järnvägsövergångar.
Det är väl ingen skillnad på ytterstadssträcka i Stockholm eller Göteborg där, möjligen med en viss skillnad i signalleringen som är bättre i Stockholm.
Hechtwagen skrev:Nu har väl Bruse orerat i över 10 år om att tvärbanan är en höghastighetsjärnväg!!
Det är jag knappast ensam om att anse, med dess kontaktpedlning för järnväg, stora feta järnvägssignaler, spåravstånd och järnvägsövergångar.
Järnvägsövergångar? Det var väl ändå något nytt. Jag kollade längs hela Tvärbanan igår och hittade inte ett enda kryssmärke eller en enda bom! Var de översnöade kanske? Gjorde jag fel som inte felanmälde det? (För övrigt tycker jag att några av Tvärbanans korsningar är FÖR LITE järnvägsmässiga!)
Finns det något ställe som är mer likt järnvägsövergång än detta? http://kartor.eniro.se/m/IcCZ5
Den enda skillnaden jag ser är väl vilka ljus som sitter uppe och skyltningen. Vilket är stor skillnad i sig, men här tycker jag nästan att bommar skulle kunna vara på sin plats.
Kantorn skrev:Finns det något ställe som är mer likt järnvägsövergång än detta? http://kartor.eniro.se/m/IcCZ5
Den enda skillnaden jag ser är väl vilka ljus som sitter uppe och skyltningen. Vilket är stor skillnad i sig, men här tycker jag nästan att bommar skulle kunna vara på sin plats.
Öh, hallå. Det där ser ju ut som vilken korsning som helst i Göteborg eller Norrköping. Så där hade det INTE sett ut om det vore en järnvägsövergång på platsen.
Kantorn skrev:Finns det något ställe som är mer likt järnvägsövergång än detta? http://kartor.eniro.se/m/IcCZ5
Öh, hallå. Det där ser ju ut som vilken korsning som helst i Göteborg eller Norrköping. Så där hade det INTE sett ut om det vore en järnvägsövergång på platsen.
Ja det begriper jag. Det jag frågade - eftersom det nu talas om järnvägsövergångar på tvärbanan - var: var finns de? Min länk visar på den korsning som jag tycker mest liknar en järnvägsövergång av dem som finns på tvärbanan.
Men att de inte stängt av den järnvägsövergången i Sundbyberg ännu... Det var det ju tal om redan när jag bodde granngårds. Det finns bro vid Marabou, och det finns bro söder om stationen.
Kantorn skrev:Ja det begriper jag. Det jag frågade - eftersom det nu talas om järnvägsövergångar på tvärbanan - var: var finns de? Min länk visar på den korsning som jag tycker mest liknar en järnvägsövergång av dem som finns på tvärbanan.
Kantorn skrev:Ja det begriper jag. Det jag frågade - eftersom det nu talas om järnvägsövergångar på tvärbanan - var: var finns de? Min länk visar på den korsning som jag tycker mest liknar en järnvägsövergång av dem som finns på tvärbanan.
Nej, det står det faktiskt inte. Man nämner att man har valt en hög standard bl a för vissa förberedande arbeten och för hastigheten på banan, vilket driver upp kostnaderna. ATC nämns också som en kostnadsdrivare men den försvarar man. Man säger inte att det är fel att bygga banor som Tvärbanan, däremot framhålls det att man kan välja en annan standard när man bygger i tät stadsmiljö.
Att banan skulle vara "för järnvägslik" är däremot ingenting som i verkligheten står i SL:s rapport, det har du nog så att säga läst in med dina "glasögon"!
Observera också detta stycke:
I tredjepartsanalysen dras slutsatsen att den ovanliga ansvarsfördelningen
mellan kommunerna med planmonopolet och SL som finansiär kan vara den
enskilt största förklaringen för kostnadsskillnader mot europeiska spårvägar
och även andra svenska spårvägsprojekt. Hur stor denna skillnad är går dock
inte att utläsa ur rapporten.
Nej, det står det faktiskt inte. Man nämner att man har valt en hög standard bl a för vissa förberedande arbeten och för hastigheten på banan, vilket driver upp kostnaderna. ATC nämns också som en kostnadsdrivare men den försvarar man. Man säger inte att det är fel att bygga banor som Tvärbanan, däremot framhålls det att man kan välja en annan standard när man bygger i tät stadsmiljö.
Att banan skulle vara "för järnvägslik" är däremot ingenting som i verkligheten står i SL:s rapport, det har du nog så att säga läst in med dina "glasögon"!
Observera också detta stycke:
I tredjepartsanalysen dras slutsatsen att den ovanliga ansvarsfördelningen
mellan kommunerna med planmonopolet och SL som finansiär kan vara den
enskilt största förklaringen för kostnadsskillnader mot europeiska spårvägar
och även andra svenska spårvägsprojekt. Hur stor denna skillnad är går dock
inte att utläsa ur rapporten.
Det skulle vara intressant att få reda på hur man kommit fram till denna slutsats!
Kan inte någon vänlig själ försöka få fram bilagorna till rapporten och lägga ut dom på nätet?
För övrigt tycker jag inte att kunskapsnivån i det sammanfattande dokumentet imponerar - författaren verkar tro att det BOStrab (jo det skall vara ett versalt "S" så klart!) använder benämningen "ATC". Och vad sägs om följande pärla:
"SL planerar dock även utbyggnad av spårvägar i stadsmiljö där förhållandena skiljer sig från Tvärbanan med bland annat lägre standardhastighet. Sådana system kommer då troligen att få en målstandard som inte motiverar ett ATCsystem."
Va - är det inte "ATC" på Cityspårvägen? Hur ska vi då våga åka?
eder tillgivne spårvägsvän
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Hans Wibacke skrev:Som vissa här befarat, Solnagrenen hinner inte bli klar i hela sin längd inför trafikstart sommaren 2013. Jag noterar att SL ändrat tidplanen:
I Solna väntar vi fortfarande på att alla detaljplaner ska vinna lagakraft. Denna försening innebär att vi kommer att trafikera Solnagrenen i två etapper; sommaren 2013 till Solna centrum och sommaren 2014 till Solna station.
För oss utsocknes så blir det inte mindre rörigt av att Solna Centrum är en station, och Solna Station också är en station. Den förstnämnda dock en tunnelbanestation och den sistnämnda järnvägsstation.
(Hoppas jag inte gled för långt från "visa bilder"-konceptet med tråden)
Hans Wibacke skrev:Som vissa här befarat, Solnagrenen hinner inte bli klar i hela sin längd inför trafikstart sommaren 2013. Jag noterar att SL ändrat tidplanen:
I Solna väntar vi fortfarande på att alla detaljplaner ska vinna lagakraft. Denna försening innebär att vi kommer att trafikera Solnagrenen i två etapper; sommaren 2013 till Solna centrum och sommaren 2014 till Solna station.
För oss utsocknes så blir det inte mindre rörigt av att Solna Centrum är en station, och Solna Station också är en station. Den förstnämnda dock en tunnelbanestation och den sistnämnda järnvägsstation.
M_M skrev:För oss utsocknes så blir det inte mindre rörigt av att Solna Centrum är en station, och Solna Station också är en station. Den förstnämnda dock en tunnelbanestation och den sistnämnda järnvägsstation.
Det finns inte någon järnvägsstation som heter "Solna Station". Det närmaste man kommer är en busshållplats som heter Solna station. Det finns också en "tågstation" (JTF: driftplatsdel) som heter Solna, och inget annat.
Enkel minnesregel: Det finns inga tågstationer som har "station" i namnet! (Okej, det finns några undantag i ordsammansättningar typ Abisko turiststation.)
M_M skrev:För oss utsocknes så blir det inte mindre rörigt av att Solna Centrum är en station, och Solna Station också är en station. Den förstnämnda dock en tunnelbanestation och den sistnämnda järnvägsstation.
Det finns inte någon järnvägsstation som heter "Solna Station". Det närmaste man kommer är en busshållplats som heter Solna station. Det finns också en "tågstation" (JTF: driftplatsdel) som heter Solna, och inget annat.
Enkel minnesregel: Det finns inga tågstationer som har "station" i namnet! (Okej, det finns några undantag i ordsammansättningar typ Abisko turiststation.)
Dessutom heter det järnvägsstation på svenska. Inte tågstation. Vad för slags tåg passerar den stationen? Demonstrationståg, begravningståg eller kanske ett pulståg?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
bruse skrev:Dessutom heter det järnvägsstation på svenska. Inte tågstation. Vad för slags tåg passerar den stationen? Demonstrationståg, begravningståg eller kanske ett pulståg?
Allihop! Samt ett och annat korståg, även om det är ovanligt.
Det finns visst tågstationer, det har jag hört folk säga. Var glad att vi inte bor på sydsvenska landsbygden, där heter det "Tågstopp".
bruse skrev:Dessutom heter det järnvägsstation på svenska. Inte tågstation. Vad för slags tåg passerar den stationen? Demonstrationståg, begravningståg eller kanske ett pulståg?
Allihop! Samt ett och annat korståg, även om det är ovanligt.
Det finns visst tågstationer, det har jag hört folk säga. Var glad att vi inte bor på sydsvenska landsbygden, där heter det "Tågstopp".
Och folk åker med tunnelbanan, inte tunnelbanetåget, eller kallar gatsten för kullersten, tror att flänsost går att äta och att blåa bussar går fortare.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark