Nya tvärbanan tar fart

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av 2763 »

bruse skrev:Det är jag knappast ensam om att anse, med dess kontaktpedlning för järnväg, stora feta järnvägssignaler, spåravstånd och järnvägsövergångar.
Det är väl ingen skillnad på ytterstadssträcka i Stockholm eller Göteborg där, möjligen med en viss skillnad i signalleringen som är bättre i Stockholm.

//T
Med reservation för tyckfel.
daniel_s
Inlägg: 14429
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av daniel_s »

bruse skrev:
Hechtwagen skrev:Nu har väl Bruse orerat i över 10 år om att tvärbanan är en höghastighetsjärnväg!!
Det är jag knappast ensam om att anse, med dess kontaktpedlning för järnväg, stora feta järnvägssignaler, spåravstånd och järnvägsövergångar.
Järnvägsövergångar? Det var väl ändå något nytt. Jag kollade längs hela Tvärbanan igår och hittade inte ett enda kryssmärke eller en enda bom! Var de översnöade kanske? Gjorde jag fel som inte felanmälde det? (För övrigt tycker jag att några av Tvärbanans korsningar är FÖR LITE järnvägsmässiga!)
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7517
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Kantorn »

Finns det något ställe som är mer likt järnvägsövergång än detta?
http://kartor.eniro.se/m/IcCZ5
Den enda skillnaden jag ser är väl vilka ljus som sitter uppe och skyltningen. Vilket är stor skillnad i sig, men här tycker jag nästan att bommar skulle kunna vara på sin plats.
Professionell tyckare
daniel_s
Inlägg: 14429
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av daniel_s »

Kantorn skrev:Finns det något ställe som är mer likt järnvägsövergång än detta?
http://kartor.eniro.se/m/IcCZ5
Den enda skillnaden jag ser är väl vilka ljus som sitter uppe och skyltningen. Vilket är stor skillnad i sig, men här tycker jag nästan att bommar skulle kunna vara på sin plats.
Öh, hallå. Det där ser ju ut som vilken korsning som helst i Göteborg eller Norrköping. Så där hade det INTE sett ut om det vore en järnvägsövergång på platsen.

SÅ HÄR hade det sett ut ungefär!
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7517
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Kantorn »

daniel_s skrev:
Kantorn skrev:Finns det något ställe som är mer likt järnvägsövergång än detta?
http://kartor.eniro.se/m/IcCZ5
Den enda skillnaden jag ser är väl vilka ljus som sitter uppe och skyltningen. Vilket är stor skillnad i sig, men här tycker jag nästan att bommar skulle kunna vara på sin plats.
Öh, hallå. Det där ser ju ut som vilken korsning som helst i Göteborg eller Norrköping. Så där hade det INTE sett ut om det vore en järnvägsövergång på platsen.

SÅ HÄR hade det sett ut ungefär!
Ja det begriper jag. Det jag frågade - eftersom det nu talas om järnvägsövergångar på tvärbanan - var: var finns de? Min länk visar på den korsning som jag tycker mest liknar en järnvägsövergång av dem som finns på tvärbanan.

Men att de inte stängt av den järnvägsövergången i Sundbyberg ännu... Det var det ju tal om redan när jag bodde granngårds. Det finns bro vid Marabou, och det finns bro söder om stationen.
Professionell tyckare
daniel_s
Inlägg: 14429
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av daniel_s »

Kantorn skrev:Ja det begriper jag. Det jag frågade - eftersom det nu talas om järnvägsövergångar på tvärbanan - var: var finns de? Min länk visar på den korsning som jag tycker mest liknar en järnvägsövergång av dem som finns på tvärbanan.
Jaha, då förstår jag. Ja, det finns nog en som påminner lite mer, den här. http://kartor.eniro.se/m/IcQip
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7517
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Kantorn »

daniel_s skrev:
Kantorn skrev:Ja det begriper jag. Det jag frågade - eftersom det nu talas om järnvägsövergångar på tvärbanan - var: var finns de? Min länk visar på den korsning som jag tycker mest liknar en järnvägsövergång av dem som finns på tvärbanan.
Jaha, då förstår jag. Ja, det finns nog en som påminner lite mer, den här. http://kartor.eniro.se/m/IcQip
Ja möjligen. Den ligger ju inte långt ifrån mitt förslag... :)
Professionell tyckare
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av bruse »

Till och med SL anser att standarden är för hög och järnvägslik: http://sl.se/PageFiles/4302/arende_11.pdf
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... 11#p249811
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
daniel_s
Inlägg: 14429
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av daniel_s »

bruse skrev:Till och med SL anser att standarden är för hög och järnvägslik: http://sl.se/PageFiles/4302/arende_11.pdf
Nej, det står det faktiskt inte. Man nämner att man har valt en hög standard bl a för vissa förberedande arbeten och för hastigheten på banan, vilket driver upp kostnaderna. ATC nämns också som en kostnadsdrivare men den försvarar man. Man säger inte att det är fel att bygga banor som Tvärbanan, däremot framhålls det att man kan välja en annan standard när man bygger i tät stadsmiljö.

Att banan skulle vara "för järnvägslik" är däremot ingenting som i verkligheten står i SL:s rapport, det har du nog så att säga läst in med dina "glasögon"!

Observera också detta stycke:
I tredjepartsanalysen dras slutsatsen att den ovanliga ansvarsfördelningen
mellan kommunerna med planmonopolet och SL som finansiär kan vara den
enskilt största förklaringen för kostnadsskillnader mot europeiska spårvägar
och även andra svenska spårvägsprojekt. Hur stor denna skillnad är går dock
inte att utläsa ur rapporten.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:
bruse skrev:Till och med SL anser att standarden är för hög och järnvägslik: http://sl.se/PageFiles/4302/arende_11.pdf
Nej, det står det faktiskt inte. Man nämner att man har valt en hög standard bl a för vissa förberedande arbeten och för hastigheten på banan, vilket driver upp kostnaderna. ATC nämns också som en kostnadsdrivare men den försvarar man. Man säger inte att det är fel att bygga banor som Tvärbanan, däremot framhålls det att man kan välja en annan standard när man bygger i tät stadsmiljö.

Att banan skulle vara "för järnvägslik" är däremot ingenting som i verkligheten står i SL:s rapport, det har du nog så att säga läst in med dina "glasögon"!

Observera också detta stycke:
I tredjepartsanalysen dras slutsatsen att den ovanliga ansvarsfördelningen
mellan kommunerna med planmonopolet och SL som finansiär kan vara den
enskilt största förklaringen för kostnadsskillnader mot europeiska spårvägar
och även andra svenska spårvägsprojekt. Hur stor denna skillnad är går dock
inte att utläsa ur rapporten.
Det skulle vara intressant att få reda på hur man kommit fram till denna slutsats!
Kan inte någon vänlig själ försöka få fram bilagorna till rapporten och lägga ut dom på nätet?

För övrigt tycker jag inte att kunskapsnivån i det sammanfattande dokumentet imponerar - författaren verkar tro att det BOStrab (jo det skall vara ett versalt "S" så klart!) använder benämningen "ATC". Och vad sägs om följande pärla:

"SL planerar dock även utbyggnad av spårvägar i stadsmiljö där förhållandena skiljer sig från Tvärbanan med bland annat lägre standardhastighet. Sådana system kommer då troligen att få en målstandard som inte motiverar ett ATCsystem."

Va - är det inte "ATC" på Cityspårvägen? Hur ska vi då våga åka?

eder tillgivne spårvägsvän
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av bark »

Kan ni hålla de här diskussionerna någon annanstans och låta den här tråden vara fokuserad på bilder på bygget ? :shock:
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av TKO »

bark skrev:Kan ni hålla de här diskussionerna någon annanstans och låta den här tråden vara fokuserad på bilder på bygget ? :shock:
Jag lovar att ta det under allvarligt övervägande!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
A32
Inlägg: 1686
Blev medlem: fredag 16 september 2005 12:09
Ort: Stockholm

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av A32 »

bark skrev:Kan ni hålla de här diskussionerna någon annanstans och låta den här tråden vara fokuserad på bilder på bygget ? :shock:

Tack Bark

/a32 :wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av M_M »

Hans Wibacke skrev:Som vissa här befarat, Solnagrenen hinner inte bli klar i hela sin längd inför trafikstart sommaren 2013. Jag noterar att SL ändrat tidplanen:

I Solna väntar vi fortfarande på att alla detaljplaner ska vinna lagakraft. Denna försening innebär att vi kommer att trafikera Solnagrenen i två etapper; sommaren 2013 till Solna centrum och sommaren 2014 till Solna station.
För oss utsocknes så blir det inte mindre rörigt av att Solna Centrum är en station, och Solna Station också är en station. Den förstnämnda dock en tunnelbanestation och den sistnämnda järnvägsstation.

(Hoppas jag inte gled för långt från "visa bilder"-konceptet med tråden)
Användarens profilbild
Cyclocop
Inlägg: 295
Blev medlem: torsdag 19 juli 2007 16:24
Ort: Årsta
Kontakt:

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Cyclocop »

M_M skrev:
Hans Wibacke skrev:Som vissa här befarat, Solnagrenen hinner inte bli klar i hela sin längd inför trafikstart sommaren 2013. Jag noterar att SL ändrat tidplanen:

I Solna väntar vi fortfarande på att alla detaljplaner ska vinna lagakraft. Denna försening innebär att vi kommer att trafikera Solnagrenen i två etapper; sommaren 2013 till Solna centrum och sommaren 2014 till Solna station.
För oss utsocknes så blir det inte mindre rörigt av att Solna Centrum är en station, och Solna Station också är en station. Den förstnämnda dock en tunnelbanestation och den sistnämnda järnvägsstation.

(Hoppas jag inte gled för långt från "visa bilder"-konceptet med tråden)
Station? Spårvägen har väl hållplatser (hpl)?
Ge spårtrafik företräde!
daniel_s
Inlägg: 14429
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:För oss utsocknes så blir det inte mindre rörigt av att Solna Centrum är en station, och Solna Station också är en station. Den förstnämnda dock en tunnelbanestation och den sistnämnda järnvägsstation.

(Hoppas jag inte gled för långt från "visa bilder"-konceptet med tråden)
Det finns inte någon järnvägsstation som heter "Solna Station". Det närmaste man kommer är en busshållplats som heter Solna station. Det finns också en "tågstation" (JTF: driftplatsdel) som heter Solna, och inget annat.

Enkel minnesregel: Det finns inga tågstationer som har "station" i namnet! (Okej, det finns några undantag i ordsammansättningar typ Abisko turiststation.)
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av bruse »

daniel_s skrev:
M_M skrev:För oss utsocknes så blir det inte mindre rörigt av att Solna Centrum är en station, och Solna Station också är en station. Den förstnämnda dock en tunnelbanestation och den sistnämnda järnvägsstation.

(Hoppas jag inte gled för långt från "visa bilder"-konceptet med tråden)
Det finns inte någon järnvägsstation som heter "Solna Station". Det närmaste man kommer är en busshållplats som heter Solna station. Det finns också en "tågstation" (JTF: driftplatsdel) som heter Solna, och inget annat.

Enkel minnesregel: Det finns inga tågstationer som har "station" i namnet! (Okej, det finns några undantag i ordsammansättningar typ Abisko turiststation.)
Dessutom heter det järnvägsstation på svenska. Inte tågstation. Vad för slags tåg passerar den stationen? Demonstrationståg, begravningståg eller kanske ett pulståg?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
daniel_s
Inlägg: 14429
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av daniel_s »

bruse skrev:Dessutom heter det järnvägsstation på svenska. Inte tågstation. Vad för slags tåg passerar den stationen? Demonstrationståg, begravningståg eller kanske ett pulståg?
Allihop! Samt ett och annat korståg, även om det är ovanligt.

Det finns visst tågstationer, det har jag hört folk säga. Var glad att vi inte bor på sydsvenska landsbygden, där heter det "Tågstopp". :cheesygrin:
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av bruse »

daniel_s skrev:
bruse skrev:Dessutom heter det järnvägsstation på svenska. Inte tågstation. Vad för slags tåg passerar den stationen? Demonstrationståg, begravningståg eller kanske ett pulståg?
Allihop! Samt ett och annat korståg, även om det är ovanligt.

Det finns visst tågstationer, det har jag hört folk säga. Var glad att vi inte bor på sydsvenska landsbygden, där heter det "Tågstopp". :cheesygrin:
Och folk åker med tunnelbanan, inte tunnelbanetåget, eller kallar gatsten för kullersten, tror att flänsost går att äta och att blåa bussar går fortare.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Torbjörn
Inlägg: 122
Blev medlem: torsdag 11 februari 2010 17:13

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Torbjörn »

Flänsost går att äta om man är lagt åt det hållet, men nu var vi långt utanför tråden igen.... :mrgreen:
Torbjörn Jansson
Skriv svar