Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av leifd »

Olle L skrev:
leifd skrev: Av de 10 st M67K som byggdes om, så är en skrotad, 81. Övriga är i stort i körbart skick, 5 st har använts i stort sätt hela tiden, i större eller mindre omfattning, trotts att man officiellt sluta använda vagnarna. av de fyra som inte används, så har dessa endast mindre skador. Någon smärre krockskada och någon motorskada om jag minns rätt. Ingen av vagnarna är dock så dålig att de inte skulle gå att få trafikdugliga med någon veckas arbete. 5 vagnar är dock fult trafikklara och har använts flitigt under denna vinter. Upp till 4 har varit i trafik samtidigt vid enstaka tillfälle.
Låsbara förarplatser, ha ingen av vagnarna, men 84 har haft en installation under en tid. Det som nu kommer att göras, är att koppla vagnarna lite mer permanent i par, främst orsakat av biljettmaskinsystemet. Endast den ena va vagnarna i ett par kommer att få "Quickomat-maskin" för biljettförsäljning ombord (föraren säljer inget numera i de östgötska tätorterna).
En fråga till om M67K:
Har de gått i trafik multipelkopplade eller som enkelvagnar?

Jag har själv åkt 2-3 vagnarståg med M67K, men det har varit vid evenemang som årsmöte, jubileum m m.

Har de någonsin gått som tvåvagnarståg i ordinarie trafik någon längre tid?
Har de i så fall haft "konduktör" på förarplatsen i vagn 2?
Vill minnas att det var något knas med (de gamla) biljettmaskinerna vid multipeldrift.
Om vagn 2 ska vara obemannad föreställer jag mig att man kan avaktivera den förarplatsen så ingen kan ge sig på att försöka köra därifrån? :)
Jo, vid några evenemang har man kört upp till fyra M67K i multipel, ordinarie trafik med tvåvagnståg har förekommit, om än i ganska sparsam omfattning, främst då Ötraf en tid tyckte det var mycket mycket viktigare att man hade låggolv/lågentré än att man körde med spårvagn. detta medförde att man satte in bussar istället för M67K i multipel när det var brist på ledvagnar. Numera har ju dock kommunen tagit komandot och bestämt att det ska köras spårvagn så mycket det någonsin går. Uppstår tillgänglighetsproblem, får man lösa detta på annat sätt, t.ex. färdtjänstbuss eller taxi.
Problematiken med M67K i multipel, är just det du säger om avaktivering av förarplatsen. Det är inte möjligt, vilken är en konstruktionsbrist. På moderna multipelkörbara (i grundkonstruktionen) spårfordon så är hyttaktivering en grundbit, som gör att man inte kan manövrera tågätte från mer än en plats åt gången. Denna del saknas alltså på M67K, vilket gör att man måste låsa förarplatserna på annat sätt i obemannade vagnar.
Gamla biljettmaskinsystemet var heller aldrig konstruerat för multipeldrift, varför man var tvungen att aktivera maskinen lokalt i varje vagn. Detta medförde en del problem som Ötraf aldrig (ville eller kunde ??) löste. Hur man ska lösa detta i det nya maskinsystemet känner jag inte till, men det är helt andra förutsättningar nu. Ett tvåvagnståg kommer i vart fall bara att ha en automat för ombordköp i ena vagnen, medan kortläsare kommer att finnas vis alla dörrar i vanlig omfattning.
TKO

Inlägg av TKO »

leifd skrev:
Olle L skrev:
leifd skrev: Av de 10 st M67K som byggdes om, så är en skrotad, 81. Övriga är i stort i körbart skick, 5 st har använts i stort sätt hela tiden, i större eller mindre omfattning, trotts att man officiellt sluta använda vagnarna. av de fyra som inte används, så har dessa endast mindre skador. Någon smärre krockskada och någon motorskada om jag minns rätt. Ingen av vagnarna är dock så dålig att de inte skulle gå att få trafikdugliga med någon veckas arbete. 5 vagnar är dock fult trafikklara och har använts flitigt under denna vinter. Upp till 4 har varit i trafik samtidigt vid enstaka tillfälle.
Låsbara förarplatser, ha ingen av vagnarna, men 84 har haft en installation under en tid. Det som nu kommer att göras, är att koppla vagnarna lite mer permanent i par, främst orsakat av biljettmaskinsystemet. Endast den ena va vagnarna i ett par kommer att få "Quickomat-maskin" för biljettförsäljning ombord (föraren säljer inget numera i de östgötska tätorterna).
En fråga till om M67K:
Har de gått i trafik multipelkopplade eller som enkelvagnar?

Jag har själv åkt 2-3 vagnarståg med M67K, men det har varit vid evenemang som årsmöte, jubileum m m.

Har de någonsin gått som tvåvagnarståg i ordinarie trafik någon längre tid?
Har de i så fall haft "konduktör" på förarplatsen i vagn 2?
Vill minnas att det var något knas med (de gamla) biljettmaskinerna vid multipeldrift.
Om vagn 2 ska vara obemannad föreställer jag mig att man kan avaktivera den förarplatsen så ingen kan ge sig på att försöka köra därifrån? :)
Jo, vid några evenemang har man kört upp till fyra M67K i multipel, ordinarie trafik med tvåvagnståg har förekommit, om än i ganska sparsam omfattning, främst då Ötraf en tid tyckte det var mycket mycket viktigare att man hade låggolv/lågentré än att man körde med spårvagn. detta medförde att man satte in bussar istället för M67K i multipel när det var brist på ledvagnar. Numera har ju dock kommunen tagit komandot och bestämt att det ska köras spårvagn så mycket det någonsin går. Uppstår tillgänglighetsproblem, får man lösa detta på annat sätt, t.ex. färdtjänstbuss eller taxi.
Problematiken med M67K i multipel, är just det du säger om avaktivering av förarplatsen. Det är inte möjligt, vilken är en konstruktionsbrist. På moderna multipelkörbara (i grundkonstruktionen) spårfordon så är hyttaktivering en grundbit, som gör att man inte kan manövrera tågätte från mer än en plats åt gången. Denna del saknas alltså på M67K, vilket gör att man måste låsa förarplatserna på annat sätt i obemannade vagnar.
Gamla biljettmaskinsystemet var heller aldrig konstruerat för multipeldrift, varför man var tvungen att aktivera maskinen lokalt i varje vagn. Detta medförde en del problem som Ötraf aldrig (ville eller kunde ??) löste. Hur man ska lösa detta i det nya maskinsystemet känner jag inte till, men det är helt andra förutsättningar nu. Ett tvåvagnståg kommer i vart fall bara att ha en automat för ombordköp i ena vagnen, medan kortläsare kommer att finnas vis alla dörrar i vanlig omfattning.
En stilla undran är ju varför man väljer att köra med höggolvsvagnar när man köpt in nya fina låggolvsvagnar?

Att lösa tillgängligheten med "färdtjänstbuss eller taxi" känns minst sagt lite märkligt...

Men jag bor ju inte i Norrköping!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

TKO skrev:En stilla undran är ju varför man väljer att köra med höggolvsvagnar när man köpt in nya fina låggolvsvagnar?

Att lösa tillgängligheten med "färdtjänstbuss eller taxi" känns minst sagt lite märkligt...

/TKO
Öh? hur tänkte du nu?

Man kör med sextisjuorna när man inte har annat att tillgå. Dvs när vagnarna är på verkstad eller.... djurgårdslinjen.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Thomas Lange skrev:
gek skrev:Enligt en artikel i dagens DN skall SL i ett första skede "låna" vagnar från Norrköping och Frankfurt (troligen underförstått Frankfurt/M, som väl har tvåriktningsvagnar av exakt samma typ som Norrköping). Sedan skall SL få "tillgång till" sex helt nya vagnar "eftersom Norrköping spårvägar avstår vagnar man skrivit kontrakt på till SL:s förmån". Kan någon förklara det sistnämnda? Är tanken att Norrköping helt avstår från sex vagnar, att Norrköping gör en ny beställning för leverans snarast möjligt, eller att Norrköping räknar med att kunna köpa de sex vagnarna från SL när den nya stockholmska spårvägen fått sin permanenta vagnpark? Eller har DN missuppfattat hela upplägget? Det finns för övrigt en illustration med den i och för sig korrekta texten "Så här ser spårvagnar i Norrköping ut", dock visar bilden en enriktnings Düwag-ledvagn som byggts om och försetts med låggolvsmittdel.
Norrköpings kommun har beställt tio nya spårvagnar (M11?) från Bombardier för leverans med början 2011. Sex av dessa hyrs ut till SL under perioden 2011-2013/14, varefter de går tillbaka till Norrköping. De återstående fyra av tio går således direkt till Norrköping. Först 2014 kan Norrköping sätta alla tio nya spårvagnar i trafik i hemstaden. Denna uppoffring kompenseras rimligen av den hyresintäkt som Norrköping och SL har kommit överens om. Norrköpings kommun har f.ö. bildat ett eget AB för att hantera ägandet och uthyrningen av sina spårvagnar.

Eftersom det dröjer till 2011 innan de nya vagnarna från Norrköping kan levereras till Spårväg City i Stockholm lånar/hyr Norrköping resp Frankutft/m ut 3+3 vagnar ur befintliga vagnparker och av likartat men begagnat utförande 2010-2011. I Norrköping finns en hyfsad vagnreserv av äldre spårvagnar som i och med denna överenskommelse får rulla några år extra. Även i Frankurt/M finns uppenbarligen en viss vagnreserv.

Typbeteckning på de inhyrda vagnarna torde bli A34.

När hela denna operation är över 2014 kommer Norrköping att ha 15 spårvagnar av typ M06/M11, som torde svara mot behovet i staden. Ett par av M98 torde kunna vara reserver. Så ska vi gissa att 2014 rullar den sista M97 i staden?

Och i Stockholm på Spårväg City rullar då nya spårvagnar av typ A36 (?), tillhandahållna av det konsortium som får SL:s uppdrag att bygga resten av Spårväg City och driva hela anläggningen under 15 år eller mer.
Då undrar man ju spontant, Thomas, när dessa vagnar kan tänkas anlända till Stockholm. Eftersom cityspårvägsprojektet är så illa skött (mer än så tänker jag inte polemisera i denna tråd - det överlåter jag till, tja, TKO) så är ju tidsplanen pressad. Enligt vad jag erfarit har ni vissa problem med att rekrytera heltidspersonal och det är väl inte så troligt att så många i den nuvarande museiförarkåren - som har "vanliga" jobb att sköta - kan ställa upp på heltid. Att locka över något större antal utbildade förare från Veolia Transport verkar heller inte realistiskt. Låt oss därför anta att ni behöver utbilda ett antal förare, och att sparka ingång sådana aktiviteter först när banan sägs bli körklar - omkring 1/6 20110, bara några veckor före kungaspektaklet, låter väldigt pressat i mina öron. NI skulle egentligen behöva få hit låt oss säga två vagnar redan i mitten på april. De skulle i så fall kunna ställas upp i Brommahallen och grundutbildningen kunna ske på Nockebybanan/Tvärbanan. Grönt ljus från SL och Veolia Transport fordras förstås i förekommande fall.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

TKO skrev:
En stilla undran är ju varför man väljer att köra med höggolvsvagnar när man köpt in nya fina låggolvsvagnar?

/TKO
Om någon ej kan ta sig ombord på en M67K, så får denne antingen vänta på att annan vagn kommer på nästa tur, eller så beställer man färdtjänst eller taxi åt denne. Är det så svårt att förstå ? det blir en form av ersättningstrafik helt enkelt !
Ok varför man inte kör med nya fina låggolvsvagnar, ja de kanske du förstår om du läser vad tråden handlar om, men iofs så skrev ju Tony M det till dej nyss.....
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Björn Ehnberg skrev:Då undrar man ju spontant, Thomas, när dessa vagnar kan tänkas anlända till Stockholm. Eftersom cityspårvägsprojektet är så illa skött (mer än så tänker jag inte polemisera i denna tråd - det överlåter jag till, tja, TKO) så är ju tidsplanen pressad. Enligt vad jag erfarit har ni vissa problem med att rekrytera heltidspersonal och det är väl inte så troligt att så många i den nuvarande museiförarkåren - som har "vanliga" jobb att sköta - kan ställa upp på heltid. Att locka över något större antal utbildade förare från Veolia Transport verkar heller inte realistiskt. Låt oss därför anta att ni behöver utbilda ett antal förare, och att sparka ingång sådana aktiviteter först när banan sägs bli körklar - omkring 1/6 20110, bara några veckor före kungaspektaklet, låter väldigt pressat i mina öron. NI skulle egentligen behöva få hit låt oss säga två vagnar redan i mitten på april. De skulle i så fall kunna ställas upp i Brommahallen och grundutbildningen kunna ske på Nockebybanan/Tvärbanan. Grönt ljus från SL och Veolia Transport fordras förstås i förekommande fall.
Dylik utbildning kan ju med fördel förläggas till Norrköping, det är ju samma enhet inom Veolia som får ställa upp även här....
Dessutom har det ju utbildats personal till Djurgårdslinjen här förut ! Dessutom har vi ju spårvägstrafik i gatumiljö att bjuda på, vilket är lite dåligt med på Nockebylinjen. Dessutom går det ju bra att utbilda teknisk personal här också.... Men detta har säkert Thomas redan löst på ett bra sätt.
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

leifd skrev:
Björn Ehnberg skrev:Då undrar man ju spontant, Thomas, när dessa vagnar kan tänkas anlända till Stockholm. Eftersom cityspårvägsprojektet är så illa skött (mer än så tänker jag inte polemisera i denna tråd - det överlåter jag till, tja, TKO) så är ju tidsplanen pressad. Enligt vad jag erfarit har ni vissa problem med att rekrytera heltidspersonal och det är väl inte så troligt att så många i den nuvarande museiförarkåren - som har "vanliga" jobb att sköta - kan ställa upp på heltid. Att locka över något större antal utbildade förare från Veolia Transport verkar heller inte realistiskt. Låt oss därför anta att ni behöver utbilda ett antal förare, och att sparka ingång sådana aktiviteter först när banan sägs bli körklar - omkring 1/6 20110, bara några veckor före kungaspektaklet, låter väldigt pressat i mina öron. NI skulle egentligen behöva få hit låt oss säga två vagnar redan i mitten på april. De skulle i så fall kunna ställas upp i Brommahallen och grundutbildningen kunna ske på Nockebybanan/Tvärbanan. Grönt ljus från SL och Veolia Transport fordras förstås i förekommande fall.
Dylik utbildning kan ju med fördel förläggas till Norrköping, det är ju samma enhet inom Veolia som får ställa upp även här....
Dessutom har det ju utbildats personal till Djurgårdslinjen här förut ! Dessutom har vi ju spårvägstrafik i gatumiljö att bjuda på, vilket är lite dåligt med på Nockebylinjen. Dessutom går det ju bra att utbilda teknisk personal här också.... Men detta har säkert Thomas redan löst på ett bra sätt.
Ja, det är ju alltid en möjlighet, givet att man kan komma överens med Veolia Transport. Dessutom måste åtminstone 2 M06-vagnar ur det befintliga beståndet kunna undvaras under en längre period. Fördelen är förstås att det redan finns en fungerande underhållsorganisation i Norrköping. Å andra sidan ställer det sig ju dyrare att förlägga en utbildning i internat på detta sätt. Ja, det här är bara lite allmänna spekulationer.

PS: Det finns ju faktiskt några km (mer eller mindre) gatuspårväg på Tvärbanan......
Senast redigerad av Björn Ehnberg den måndag 08 mars 2010 16:37, redigerad totalt 1 gånger.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
TKO

Inlägg av TKO »

leifd skrev:
TKO skrev:

/TKO
Om någon ej kan ta sig ombord på en M67K, så får denne antingen vänta på att annan vagn kommer på nästa tur, eller så beställer man färdtjänst eller taxi åt denne. Är det så svårt att förstå ? det blir en form av ersättningstrafik helt enkelt !
Ok varför man inte kör med nya fina låggolvsvagnar, ja de kanske du förstår om du läser vad tråden handlar om, men iofs så skrev ju Tony M det till dej nyss.....
Vad jag förstår så skall man hyra ut några nya fina vagnar till Stockholm och istället köra med äldre materiel, t ex M67K... eller har jag missuppfattat allting? Är det så att M67K inte kommer att användas efter sommaren?

/TKO
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Björn Ehnberg skrev: Låt oss därför anta att ni behöver utbilda ett antal förare, och att sparka ingång sådana aktiviteter först när banan sägs bli körklar - omkring 1/6 20110, bara några veckor före kungaspektaklet, låter väldigt pressat i mina öron. NI skulle egentligen behöva få hit låt oss säga två vagnar redan i mitten på april. De skulle i så fall kunna ställas upp i Brommahallen och grundutbildningen kunna ske på Nockebybanan/Tvärbanan. Grönt ljus från SL och Veolia Transport fordras förstås i förekommande fall.
Men, när är trafikstarten? Är det förbjudet att köra på banan bara för att det prinsessbröllop? Att staden skall vara "ren och hel" vet jag och alla byggnadsarbeten vara klara, men för den skull behöver det väl inte vara förbjudet att köra utbildning. Att utbildning inte körs under kortegetiden på bröllopsdagen kan så vara, men för övrigt. Så "förfulande" kan väl inte ens de värsta kritikerna tycka att en modern spårvagn på Stockholms gator skall vara.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

TKO skrev:
leifd skrev:
TKO skrev:

/TKO
Vad jag förstår så skall man hyra ut några nya fina vagnar till Stockholm och istället köra med äldre materiel, t ex M67K... eller har jag missuppfattat allting? Är det så att M67K inte kommer att användas efter sommaren?

/TKO
Jo, man ska alltså hyra ut vagnar, det stämmer. Dock är det ju så att M67K inte offeciellt används längre, då det ska vara låggolv numera. Dock har vagnstypen använts hela tiden i större eller mindre omfattning pga brist på fordon.
Efter sommaren kommer man alltså att använda M67K i multipel på två omlopp, nu även offeciellt.
Detta då för att hjälpa SL med vagnar, men även tjäna en slant, som då hjälper till att minska den stora investering som komunen gjort i ytterligare 10 vagnar av typen M06.
TKO

Inlägg av TKO »

leifd skrev:
TKO skrev:
leifd skrev: Om någon ej kan ta sig ombord på en M67K, så får denne antingen vänta på att annan vagn kommer på nästa tur, eller så beställer man färdtjänst eller taxi åt denne. Är det så svårt att förstå ? det blir en form av ersättningstrafik helt enkelt !

/TKO
Jo, man ska alltså hyra ut vagnar, det stämmer. Dock är det ju så att M67K inte offeciellt används längre, då det ska vara låggolv numera. Dock har vagnstypen använts hela tiden i större eller mindre omfattning pga brist på fordon.
Efter sommaren kommer man alltså att använda M67K i multipel på två omlopp, nu även offeciellt.
Detta då för att hjälpa SL med vagnar, men även tjäna en slant, som då hjälper till att minska den stora investering som komunen gjort i ytterligare 10 vagnar av typen M06.

Ja då tycker jag att min fråga var högst befogad...

Norrköping får alltså en sämre spårvägstrafik därför att alliansen i Stockholm först klantat till det, sen klantat till det igen och till slut fått väldigt bråttom att få fram sin valfläsklinje.

Nu är det ingen som tvingat Norrköping att göra detta - utan det finns naturligtvis skäl till agerandet. Och det enda skäl jag kan tänka mej heter pengar - mycket pengar! Eller kan någon komma på en annan förklaring? Kommer summorna att offentliggöras eller döljas med motivet "affärshemlighet"?

(Det visar sej alltså att uthyrningsmarknaden inte riktigt såg ut som SL:s styrelsemajoritet och "expertisen" inom spårvägssverige påstog. Är det någon som är förvånad?)

/TKO
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

TKO skrev:... valfläsklinje.
Naturligtvis hoppas aliansen vinna väljare på att bygga spårväg, antar jag. Men är det enda orsaken till att skynda på byggandet?

En annan orsak är förstås att en färdig linje, med trafiken igång tycks vara en förutsättning för att överhuvud taget det skall bli någon modern spårvagnstrafik i centrala Stockholm. Jag har i och för sig dålig koll på hur det ser ut i oppositionen, men ett av de större, kanske största, oppositionspartiet, S, vill ju inte ha spårvägstrafiken, efter vad det verkar som.
MP borde rimligen vara för, om de inte lägger sig platt i frågan för att kunna samarbeta med S. Och vad V vill har jag ingen aning om.

Jag har alltså dålig koll på hur oppositionen egentligen ser på frågan, men har fått uppfattningen att de skulle stoppa projektet om de kunnat. Alltså gällde det för nuvarande majoritet att se till att projektet överlever en eventuell valförlust i landstings- och/eller kommunalvalet. (Majoriteten i dessa båda valda församlingar brukar ju bli omkastade i nästan varje val. (Men läget ser väl ändå ganska ljust ut för dagens majoritet i nuläget, speciellt i Stockholms stad, om jag förstått rätt.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

(S) har väl inte vart emot spårvägen utan vart tveksamma till finansieringen. Speciellt OPS lösningen. Vidare att utredningtiden/handläggningen inte följt gängse SL norm. Just detta är det som gör att projektet är igång vilket jag tror alla Sthlmare och turister som besöker Djurgården kommer att glädjas åt.

Är man positiv så är projektet lyckat ...är man negativ så är projektet katastrof.......bara å välja vem man är :D

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev:
Naturligtvis hoppas aliansen vinna väljare på att bygga spårväg, antar jag. Men är det enda orsaken till att skynda på byggandet?
...
Jag förstår inte.. Är det inte just detta tänkande, att man tar beslut för att vinna väljare till nästa val, som är så förödande för den långsiktiga planeringen. Nu har äntligen "alliansen" tagit ett litet steg framåt för ett långsiktig trafiklösning i Stockholm, men ändå väljer folk att se det som nåt kortsiktigt valfläsk...

Märkligt...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Det framstår ju som solklart, vill vi ha fortsatt utbyggnad av spårväg i Stockholm, är det moderaterna eller alliansen vi ska rösta på. Sossarna har alltid varit emot och kommer göra allt om de vinner för att stoppa alla vidare utbyggnader.

Så jag vet inte vad Stefan har fått sin uppfattning ifrån att sossarna är för spårväg, det stämmer inte med den bild som sossarna själva gett i media. Upplys mig Stefan, var har sossarna sagt att de vill bygga ut spårvägen främst i innerstaden?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

Sossarna kan förväntas vara positiva till en utbyggnad av Tvärspårväg Syd liksom övriga utbyggnader av 'tvärspårvägar'. När det gäller innerstaden är de uttalat negativa till 'en spårväg till NK' dvs. nuvarande utbyggnad av innerstadsspårväg. Men det innebär inte att de kommer att stoppa utbyggnaden om de vinner majoritet i nästa val. Man kommer nog att resonera som att projektet är såpass långt gånget att man inte stoppar det och inte heller dess förlängning till Kungsholmen.

Vidare kan man förvänta att sossarna kanske skulle vara positiva till en 'spårvägifiering' av linje 4. Samt till s.k. BRT i vissa relationer, t.ex. Värmdö-City-NO-sektorn som SL utreder nu. Eventuellt med miljövänliga dubbelledtrådbussar.

Rent allmänt blir det därför inte så stor skillnad med Sossar eller Allians i Stadshuset.

mvh/spårsnoken
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Sossarna i stockholm kommer knappast att få egen Majoritet, och åtminstone Miljöpartiet tycker att det är en toppenIdé med spårväg Mellan Ropsten och Stadshagen, det är deras förslag från början, så att bygget inte avbryts bedömer jag som troligt.

HS
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

bruse skrev:Det framstår ju som solklart, vill vi ha fortsatt utbyggnad av spårväg i Stockholm, är det moderaterna eller alliansen vi ska rösta på. Sossarna har alltid varit emot och kommer göra allt om de vinner för att stoppa alla vidare utbyggnader.

Så jag vet inte vad Stefan har fått sin uppfattning ifrån att sossarna är för spårväg, det stämmer inte med den bild som sossarna själva gett i media. Upplys mig Stefan, var har sossarna sagt att de vill bygga ut spårvägen främst i innerstaden?
I en av landstingsdebatterna som förgick beslutet om den OPS upphandling om gick i stå så var det främst att det var opsupphandling. Men då gällde det Centralen-Djurgården/Frihamnen där depån skulle ligga. Sen kom det förslag som nu ligger och för att få ingång trafiken före valet vart det etapp 1 och 2 osv. och där har de väl reagerat på tempot i processen.

Sen är spårvägarna i ytterområderna generellt högre prioriterade än innerstaden hos (S). Men mej veteligen har de t o m sagt ok till 4:an.....men inte vilket år och här har du pudelns kärna när det gäller (S) inställning.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
TKO

Inlägg av TKO »

Odd skrev:
LÅ1 skrev:
...
Jag förstår inte.. Är det inte just detta tänkande, att man tar beslut för att vinna väljare till nästa val, som är så förödande för den långsiktiga planeringen. Nu har äntligen "alliansen" tagit ett litet steg framåt för ett långsiktig trafiklösning i Stockholm, men ändå väljer folk att se det som nåt kortsiktigt valfläsk...

Märkligt...
Märkligt?

* Ungefär halva delen av förlängningen man nu bygger kommer inom några år att rivas upp eftersom då skall tätskikten under gatan renoveras, spårvagnarna kommer att vända vid Kungsträdgården, inom synhåll från den nuvarnade ändhållplatsen vid Norrmalmstorg... "En sund lösning"?

* Trafiken skall bedrivas med inhyrda vagnar till en ännu okänd kostnad. Det finns all anledning att misstänka att det är ganska dyra vagnskilometrar, eftersom Norrköping ansåg det värt besväret att köra med 60-talsvagnar istället... Undrar om norrköpingsborna uppskattar detta? "En sund lösning"?

Vi kan också se att det inte är så mycket av de pengar som nu läggs ner som har ett bestående värde. Det kostar alltså inte så mycket att lägga lägga ner spårvägstrafiken när hyrestiden för vagnarna går ut och spåren ändå skall rivas upp... "Tänkte inte på det"?

En mycket tråkig läsning för alla spårvägsvänner kommer säkert att bli den rapport som landstingsrevisorerna kommer att lägga fram om ett par år, där vi får se den verkliga kostnaden per resandekilometer för "Djurgårdsspårvägen". Då kommer det att bli ännu svårare för oss som vill se ett effektivt spårvägsnät i Stockholms innerstad att få gehör för våra åsikter... Men för många verkar detta perspektiv inte spela någon rol - bara man får köra spårvagn i sommar!

vänligen

Thomas K Ohlsson

(PS: Det steg som "alliansen" tagit mot en långsiktig lösning av trafiken i Stockholm är ju att satsa på biltrafik, kompletterad med busstrafik. Att tro att Djursgårdslinjens förlängning i detta sammanhang spelar någon roll är så naivt att jag knappt orkar kommentera det... /DS)
TKO

Inlägg av TKO »

bruse skrev:Det framstår ju som solklart, vill vi ha fortsatt utbyggnad av spårväg i Stockholm, är det moderaterna eller alliansen vi ska rösta på. Sossarna har alltid varit emot och kommer göra allt om de vinner för att stoppa alla vidare utbyggnader.

Och omvänt Bruse - om vi vill behålla den stora kollektivtrafikandelen som vi idag har i stockholmstrafiken så måste det byggas kapacitetsstarka spårförbindelser - s.k. tunnelbana. Där har alliansens ledande företrädade givit ett klart svar, det blir inget! Så valet är lätt, gillar du ökad biltrafik så röstar du på alliansen. Tycker du att vi skall fortsätta utveckla kollektivtrafiken så röstar du rödgrönt. I det sammanhanget är spårväg i innerstan - förutom 4:an - av mycket liten betydelse...

Den bästa lösningen är naturligtvis att rösta på ett parti som både vill bygga ut tunnelbanan och spårvägar, och dessutom vill minska investeringarna i nya motorvägar. Då kan det bli riktigt bra!

med vänliga hälsningar

Thomas K Ohlsson
Låst