Jo, vid några evenemang har man kört upp till fyra M67K i multipel, ordinarie trafik med tvåvagnståg har förekommit, om än i ganska sparsam omfattning, främst då Ötraf en tid tyckte det var mycket mycket viktigare att man hade låggolv/lågentré än att man körde med spårvagn. detta medförde att man satte in bussar istället för M67K i multipel när det var brist på ledvagnar. Numera har ju dock kommunen tagit komandot och bestämt att det ska köras spårvagn så mycket det någonsin går. Uppstår tillgänglighetsproblem, får man lösa detta på annat sätt, t.ex. färdtjänstbuss eller taxi.Olle L skrev:En fråga till om M67K:leifd skrev: Av de 10 st M67K som byggdes om, så är en skrotad, 81. Övriga är i stort i körbart skick, 5 st har använts i stort sätt hela tiden, i större eller mindre omfattning, trotts att man officiellt sluta använda vagnarna. av de fyra som inte används, så har dessa endast mindre skador. Någon smärre krockskada och någon motorskada om jag minns rätt. Ingen av vagnarna är dock så dålig att de inte skulle gå att få trafikdugliga med någon veckas arbete. 5 vagnar är dock fult trafikklara och har använts flitigt under denna vinter. Upp till 4 har varit i trafik samtidigt vid enstaka tillfälle.
Låsbara förarplatser, ha ingen av vagnarna, men 84 har haft en installation under en tid. Det som nu kommer att göras, är att koppla vagnarna lite mer permanent i par, främst orsakat av biljettmaskinsystemet. Endast den ena va vagnarna i ett par kommer att få "Quickomat-maskin" för biljettförsäljning ombord (föraren säljer inget numera i de östgötska tätorterna).
Har de gått i trafik multipelkopplade eller som enkelvagnar?
Jag har själv åkt 2-3 vagnarståg med M67K, men det har varit vid evenemang som årsmöte, jubileum m m.
Har de någonsin gått som tvåvagnarståg i ordinarie trafik någon längre tid?
Har de i så fall haft "konduktör" på förarplatsen i vagn 2?
Vill minnas att det var något knas med (de gamla) biljettmaskinerna vid multipeldrift.
Om vagn 2 ska vara obemannad föreställer jag mig att man kan avaktivera den förarplatsen så ingen kan ge sig på att försöka köra därifrån?
Problematiken med M67K i multipel, är just det du säger om avaktivering av förarplatsen. Det är inte möjligt, vilken är en konstruktionsbrist. På moderna multipelkörbara (i grundkonstruktionen) spårfordon så är hyttaktivering en grundbit, som gör att man inte kan manövrera tågätte från mer än en plats åt gången. Denna del saknas alltså på M67K, vilket gör att man måste låsa förarplatserna på annat sätt i obemannade vagnar.
Gamla biljettmaskinsystemet var heller aldrig konstruerat för multipeldrift, varför man var tvungen att aktivera maskinen lokalt i varje vagn. Detta medförde en del problem som Ötraf aldrig (ville eller kunde ??) löste. Hur man ska lösa detta i det nya maskinsystemet känner jag inte till, men det är helt andra förutsättningar nu. Ett tvåvagnståg kommer i vart fall bara att ha en automat för ombordköp i ena vagnen, medan kortläsare kommer att finnas vis alla dörrar i vanlig omfattning.