Men nu har du bara tittat på effekterna av resandeökning och inte av kostnaderna per körd personkm.TKO skrev:
Det är förmodligen fler lokala resor som sker i Stockholms innerstad med cykel än med bil. Och vore det inte för den där förbannade Skanstullsbrobacken så skulle jag säkert cykla till jobbet minst en gång om året...
Naturligtvis påverkas även de resor som sker till/från innerstan av hur kollektivtrafiken ser ut i innanför tullarna. Men jag tror inte det blir så många fler som tar bussen från Gustavsberg in till city bara för att det går spårvagn på linje 1-4. Den lilla påverkan som kan förväntas sker dessutom först när linje 4 blir spårvagn, möjligen kan 3:an även ha någon liten effekt.
Om samma summa pengar läggs på att bygga ut tunnelbanan mot Nacka/Värmdö så får vi en helt annan överflyttningseffekt!
Vi kan även rent krasst konstatera att de som snart flyttar in i de nya bostäderna i Hornsberg inte kommer att ta bilen för sina lokala resor i speciellt stor utsträckning även om de måste åka buss eller hemska tanke gå en bit till tunnelbanan vid Stadshagen eller Thorildsplan. Spårfaktorn är här försumbar om vi avser att öka kollektivresandet - det vi får är en överflyttning från främst buss och delvis tunnelbana till den nya spårvägen. Det är förmodligen därför det inte med siffror går att visa att detta är en riktig ekonomisk prioritering.
Rent ekonomiskt sett så skulle jag tippa på att det är en ren besparing att köra linje 47 med rejäla fordon. Buss är inte billigt i den trafiken som går ut på djurgården.
Om vi nu får en överflyttning från buss så finns det ju flera fördelar med att inte köra buss (miljö, partiklar, vägslitage). Och tunnelbanan är väl också bra att flytta resande ifrån - den är väl så vitt jag förstått överbelastad.
Så för att kunna bygga ut tunnelbanan måste vi först hjälpa passagerare att använda andra färdmedel.
//Tony