Wennerholm o Hamilton skräder inte orden. Att beskylla någon för lögnare kan tyckas vara hårt, men i detta fall välmotiverat. Det var på tiden att lögnerna bemöttes.bruse skrev:Svar på tal i dagens DN från Stockholms trafiklandstingsråd och trafikborgarråd. Det är verkligen ord och inga visor:http://www.dn.se/opinion/debatt/darfor- ... g-1.982756Med hjälp av lögner försöker Socialdemokraterna och Handelskammaren svartmåla (DN Debatt 17/10) den satsning på en modern och miljövänlig spårväg i Stockholms innerstad, som SL tillsammans med Stockholms stad nu genomför.
Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen
Det är ju faktiskt lite konstigt att handelskammaren håller på som den gör. Det verkar absolut inte som om den företräder sina medlemmars affärsintressen, utan den påminner mer om en illa organiserad ideell förening där de förtroendevalda utnyttjar hela sin makt till att undvika personliga prestigeförluster. I längden skadar det antagligen kammaren att fortsätta så här; det vore nog bra med lite mer medlemsinriktat tänkande. Kan de borgerliga partierna byta ståndpunkt så kan handelskammaren det!
Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen
Riktigt bra rutet. Heja Christer (och i detta fall även Ulla)!
Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen
Handelskammaren har förstås sina bevekelsegrunder, de som ev ska ställa ansvariga där till tals är handelskammarens medlemmar. Vad de tycker vet vi inte här. Men, det är inte vågat att påstå att Handelskammarens och Spårvägssällskapets medlemmar kan ha olika utgångspunkter för sina synpunkter i frågan.Det är ju faktiskt lite konstigt att handelskammaren håller på som den gör. Det verkar absolut inte som om den företräder sina medlemmars affärsintressen, utan den påminner mer om en illa organiserad ideell förening där de förtroendevalda utnyttjar hela sin makt till att undvika personliga prestigeförluster. I längden skadar det antagligen kammaren att fortsätta så här; det vore nog bra med lite mer medlemsinriktat tänkande.
Vad man däremot förundras över är sossarnas envetna motstånd. (s) har nu kommit att framstå som rabiata spårvägsmotståndare. Det tycker jag faktiskt är mycket mer märkligt.
Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen
Nej, däremot är det slarvigt att betrakta Spårvägssällskapets medlemmar som ett kollektiv med en gemensam utgångspunkt. Vågat är det dock att försöka bortse från att Handelskammaren måste vara legitim inför omvärlden för att ha något att säga till om - om de knasar till det utåt, så är det till nackdel för medlemmarna oavsett vad de har kommit överens om internt. Men visst, det är mer än en institution här i världen som har blivit omkörd av utvecklingen medan medlemmarna hängett sig åt primitivt prestigebeteende...Mr G skrev:Handelskammaren har förstås sina bevekelsegrunder, de som ev ska ställa ansvariga där till tals är handelskammarens medlemmar. Vad de tycker vet vi inte här. Men, det är inte vågat att påstå att Handelskammarens och Spårvägssällskapets medlemmar kan ha olika utgångspunkter för sina synpunkter i frågan.Det är ju faktiskt lite konstigt att handelskammaren håller på som den gör. Det verkar absolut inte som om den företräder sina medlemmars affärsintressen, utan den påminner mer om en illa organiserad ideell förening där de förtroendevalda utnyttjar hela sin makt till att undvika personliga prestigeförluster. I längden skadar det antagligen kammaren att fortsätta så här; det vore nog bra med lite mer medlemsinriktat tänkande.
Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen
Det är än mer märkligt att det av vissa anses helt omöjligt att vara det minsta lilla kritisk till de olika turer som varit kring "Tvärbana City"/"Cityspårvägen"/"NK-expressen" utan att stämplas som "rabiat spårvägsmotståndare"... Det visar tyvärr att det inte går att föra en sansad debatt här - samt att vissa fortfarande lever kvar i "det-var-sossarnas-fel-att-man byggde-tunnelbana-och-la-ner-spårvägen"-tänkandet. För det är ju det det handlar om eller hur?Mr G skrev:Handelskammaren har förstås sina bevekelsegrunder, de som ev ska ställa ansvariga där till tals är handelskammarens medlemmar. Vad de tycker vet vi inte här. Men, det är inte vågat att påstå att Handelskammarens och Spårvägssällskapets medlemmar kan ha olika utgångspunkter för sina synpunkter i frågan.Det är ju faktiskt lite konstigt att handelskammaren håller på som den gör. Det verkar absolut inte som om den företräder sina medlemmars affärsintressen, utan den påminner mer om en illa organiserad ideell förening där de förtroendevalda utnyttjar hela sin makt till att undvika personliga prestigeförluster. I längden skadar det antagligen kammaren att fortsätta så här; det vore nog bra med lite mer medlemsinriktat tänkande.
Vad man däremot förundras över är sossarnas envetna motstånd. (s) har nu kommit att framstå som rabiata spårvägsmotståndare. Det tycker jag faktiskt är mycket mer märkligt.
Det vore åtminstone klädsamt om alliansens egen hejaklack på detta forum kunde erkänna att hanteringen av frågan kring djurgårdslinjens förlängning är enastående klantig även i SL:s historia, vilket inte säger lite... Men det är väl alldeles för mycket begärt - vad husse gör är ju alltid rätt!
vänligen
Thomas K Ohlsson
(oberoende tänkare)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen
Du, det finns frågor som hanterats på mycket klantigare sätt genom årens lopp. Jag ska inte tråka ut dig, men det är nog ingen hemlighet att den forcerade uppsägningen av pendeltågsavtalet kommer högt upp på min lista! Och vems idé var den egentligen?TKO skrev:Det vore åtminstone klädsamt om alliansens egen hejaklack på detta forum kunde erkänna att hanteringen av frågan kring djurgårdslinjens förlängning är enastående klantig även i SL:s historia, vilket inte säger lite... Men det är väl alldeles för mycket begärt - vad husse gör är ju alltid rätt!
vänligen
Thomas K Ohlsson
(oberoende tänkare)
Vänligen
JDS - en MER oberoende tänkare!
Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen
Vi kan konstatera att "klantlistan" är lång... Det enda positiva som finns att säga om hanteringen av "koncessionsupphandlingen" är att den faktiskt avbröts! Tyvärr verkar inte ansvariga politiker lärt sej något av detta - det verkar inte ens som om man minns denna händelse, fast det bara är några månader sen man fick krypa till korset!daniel_s skrev:Du, det finns frågor som hanterats på mycket klantigare sätt genom årens lopp. Jag ska inte tråka ut dig, men det är nog ingen hemlighet att den forcerade uppsägningen av pendeltågsavtalet kommer högt upp på min lista! Och vems idé var den egentligen?TKO skrev:Det vore åtminstone klädsamt om alliansens egen hejaklack på detta forum kunde erkänna att hanteringen av frågan kring djurgårdslinjens förlängning är enastående klantig även i SL:s historia, vilket inte säger lite... Men det är väl alldeles för mycket begärt - vad husse gör är ju alltid rätt!
vänligen
Thomas K Ohlsson
(oberoende tänkare)
Vänligen
JDS - en MER oberoende tänkare!
Men omdömmet "enastående klantigt" kanske var väl starkt - beroende på utgångspunkten för bedömningen. I det här fallet kostade det inte skattebetalarna så mycket pengar så om den ekonomiska skadan skall vara bedömningskriteriet så platsar inte koncessionsförsöket. Om bedömningen istället skall vara "hålla-för-ögon-och-öron-faktorn" så tycker jag det utan diskussion går in på "tre-värsta"-listan! Fanns det någon förutom alliansledamöterna i styrelsen som trodde det ens var genomförbart?
Nej nu var jag orättvis, visst fanns det det... Spårvägs- och upphandlingsexpertisen på detta forum gjorde naturligtvis vågen även inför detta förslag - det kom ju från rätt håll!
Läs och lär kamrater!
vänligen
Thomas K Ohlsson
(att tänka fritt är stort - att tänka rätt är större!)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen
Jag förstår inte varför det råder sådant krig spårburna fordon emellan?TKO skrev:Det är än mer märkligt att det av vissa anses helt omöjligt att vara det minsta lilla kritisk till de olika turer som varit kring "Tvärbana City"/"Cityspårvägen"/"NK-expressen" utan att stämplas som "rabiat spårvägsmotståndare"... Det visar tyvärr att det inte går att föra en sansad debatt här - samt att vissa fortfarande lever kvar i "det-var-sossarnas-fel-att-man byggde-tunnelbana-och-la-ner-spårvägen"-tänkandet. För det är ju det det handlar om eller hur?
vänligen
Thomas K Ohlsson
(oberoende tänkare)
Tunnelbanan var helt rätt att bygga men det som var fel var att lägga ned innerstadsnätet.
Spårväg och tunnelbana kompletterar varandra.
Spårväg vs buss är vad som skall jämföras.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen
Nja, nu tror jag att du tittar med väldigt skeva glasögon! För det första fokuserar du nog för mycket på enstaka skribenter. Vidare tror jag att du förstår sambandet på ett lite bakvänt sätt - det är ju inte ett borgerligt forum där alla idéer som kommer från borgerligt håll automatiskt är "rätt", utan i så fall snarare ett spårvägsforum där alla spårvägsvänliga idéer automatiskt är "rätt". Lägg till detta att många andra debatter i forumet inte alls är särskilt högervänliga - om man nödvändigtvis vill ha en blockpolitisk synvinkel på detta, så är det väl helt enkelt enklare att utöva medbestämmande genom att hålla med den som för tillfället bestämmer, än genom att alltid tycka tvärtom (som du och jag).TKO skrev:Spårvägs- och upphandlingsexpertisen på detta forum gjorde naturligtvis vågen även inför detta förslag - det kom ju från rätt håll!
Jag kan själv tycka att det ibland är lite väl mycket fokus på spårväg i en snäv bemärkelse - observera att Svenska Spårvägssällskapets verksamhet handlar om spårväg i en vid bemärkelse, d v s lokaltrafik. Detta uttrycks också tydligt i stadgarna, och det hade på sätt och vis varit bra med ett annat namn (men det är inte önskvärt i praktiken av ett antal skäl).
Men trots allt finns det ett ganska välutvecklad självkritik på detta forum om man jämför med andra - kolla t ex på Buss-snack, speciellt lastbilsdelen...
Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen
På ett sätt har du rätt, på ett annat inte.Per Lind skrev: Spårväg vs buss är vad som skall jämföras.
Är det inte dags att vi slutar jämföra de kompletterande trafikslagen "spårtaxi - buss - spårvagn - tunnelbana" alla har sin plats, klarar av en viss kapacitet och kostar en viss peng per meter.
Vi skall alltså titta på hur stora mängder människor som skall transporteras på ett normaldygn och dimensionera utifrån det. Till rätt trafikslag.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen
Glöm inte trådbuss!TonyM skrev:På ett sätt har du rätt, på ett annat inte.Per Lind skrev: Spårväg vs buss är vad som skall jämföras.
Är det inte dags att vi slutar jämföra de kompletterande trafikslagen "spårtaxi - buss - spårvagn - tunnelbana" alla har sin plats, klarar av en viss kapacitet och kostar en viss peng per meter.
Vi skall alltså titta på hur stora mängder människor som skall transporteras på ett normaldygn och dimensionera utifrån det. Till rätt trafikslag.
//Tony
Min tanke är:
Pendeltåg: Långa pendlingssträckor - huvudstråk
Lokaltåg: Halvlånga och långa pendlingssträckor - bistråk
Tunnelbana: Korta och halvlånga pendlingssträckor - bistråk - samt snabb förflyttning mellan olika större "punkter".
Spårväg:
a) Stomtrafik innerstad samt ytterstad, och ev förort (men det lär dröja). Exvis ensiffriga nummer i Centrum samt vissa X7X-nummer i ytterstad/förort
b) Korta pendlingssträckor utan T-bana eller Pendeltåg - eller komplement till dessa. Exvis Solna C - Karolinska - Odenplan.
Trådbuss: Matartrafik innerstad/ytterstad. Typ alla tvåsiffriga bussnummer i Stockholm, samt de allra flesta busslinjerna 1XX (med undantag för vissa 17X enligt Spårväg)
Dieselbuss: Linjer som ej finns i övrig uppräkning. 200 och uppåt utom vissa X7X.
Självklart med vissa undantag.
Professionell tyckare
Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen
En buss är en buss, oavsett om den har otto-, diesel-, wankel- eller elmotor.Kantorn skrev: Glöm inte trådbuss!
Därför utelämnar jag den ur min lista.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen
Om den har ångmaskin då? Man kunde ju tänka sig en liten kärnkraftsbuss.TonyM skrev:En buss är en buss, oavsett om den har otto-, diesel-, wankel- eller elmotor.Kantorn skrev: Glöm inte trådbuss!
Därför utelämnar jag den ur min lista.
//Tony
Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen
Superjättediggabelt! Wow! Vill ha vill ha!daniel_s skrev:Om den har ångmaskin då? Man kunde ju tänka sig en liten kärnkraftsbuss.TonyM skrev:En buss är en buss, oavsett om den har otto-, diesel-, wankel- eller elmotor.Kantorn skrev: Glöm inte trådbuss!
Därför utelämnar jag den ur min lista.
//Tony
Ångbussar har väl faktiskt funnits, hur vore det med databussar?
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen
Nu går ledarskribenterna på DN in i ordkriget!
Kollektivtrafik: Spårväg ger i dag mer för pengarna än t-bana
http://www.dn.se/opinion/signerat/kolle ... a-1.989767
Kollektivtrafik: Spårväg ger i dag mer för pengarna än t-bana
http://www.dn.se/opinion/signerat/kolle ... a-1.989767
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen
Det konstigaste med sossarnas resonemang i detta fall är att de motiverar det hela med att det finns tunnelbana...Var då? Har tunnelbanan redan förlängts till Nacka via en station vid Skansen??? Att man förlänger Djurgårdslinjen till Centralen är ju bara konstigt att man väntat med. Visst det finns en T-station vid Östermalmstorg - problemet är ju för turister och andra att hitta den från Normalmstorg, dessutom är det ju rätt bökigt med ett extra byte när många skall ta annan linje vid Centralen. Med sossarnas resonemang kunde man ju förkorta blåa linjen till Rådhuset - man kan ju ta sig till T-centralen via gröna linjen...och Röda linjen söderut mellan slussen och T-centralen - där går ju gröna linjen...
Hamngatan är väl perfekt för spårvagnstrafik. Den är ju i sig inte heller så hårt belastad. Sedan finns förstås problem - bl.a. med hållbarheten och ljuddnivån under fontänen vid Sergels Torg - men dessa bör gå att lösa. Just idén med spårvagn är ju att den inte skall ersätta tunnelbana. Det är då det blir fel - snarare att man skall bygga spårvagn när det är för litet underlag för tunnebana. Skillnaden är ju att när exempelvis blåa linjen och röda linjen planerades så skapades ju förorter runt stationerna i en omfattning som vi nog aldrig mera kommer att få se. Att jämföra detta med kollektivtrafiklösningar för områden med några 1000 bostäder och arbetsställen blir ju helt fel.
Hamngatan är väl perfekt för spårvagnstrafik. Den är ju i sig inte heller så hårt belastad. Sedan finns förstås problem - bl.a. med hållbarheten och ljuddnivån under fontänen vid Sergels Torg - men dessa bör gå att lösa. Just idén med spårvagn är ju att den inte skall ersätta tunnelbana. Det är då det blir fel - snarare att man skall bygga spårvagn när det är för litet underlag för tunnebana. Skillnaden är ju att när exempelvis blåa linjen och röda linjen planerades så skapades ju förorter runt stationerna i en omfattning som vi nog aldrig mera kommer att få se. Att jämföra detta med kollektivtrafiklösningar för områden med några 1000 bostäder och arbetsställen blir ju helt fel.
Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen
Ja det var kloka ord där på slutet.spårlasse skrev:Det konstigaste med sossarnas resonemang i detta fall är att de motiverar det hela med att det finns tunnelbana...Var då? Har tunnelbanan redan förlängts till Nacka via en station vid Skansen??? Att man förlänger Djurgårdslinjen till Centralen är ju bara konstigt att man väntat med. Visst det finns en T-station vid Östermalmstorg - problemet är ju för turister och andra att hitta den från Normalmstorg, dessutom är det ju rätt bökigt med ett extra byte när många skall ta annan linje vid Centralen. Med sossarnas resonemang kunde man ju förkorta blåa linjen till Rådhuset - man kan ju ta sig till T-centralen via gröna linjen...och Röda linjen söderut mellan slussen och T-centralen - där går ju gröna linjen...
Hamngatan är väl perfekt för spårvagnstrafik. Den är ju i sig inte heller så hårt belastad. Sedan finns förstås problem - bl.a. med hållbarheten och ljuddnivån under fontänen vid Sergels Torg - men dessa bör gå att lösa. Just idén med spårvagn är ju att den inte skall ersätta tunnelbana. Det är då det blir fel - snarare att man skall bygga spårvagn när det är för litet underlag för tunnebana. Skillnaden är ju att när exempelvis blåa linjen och röda linjen planerades så skapades ju förorter runt stationerna i en omfattning som vi nog aldrig mera kommer att få se. Att jämföra detta med kollektivtrafiklösningar för områden med några 1000 bostäder och arbetsställen blir ju helt fel.
Idag bygger vi med stor möda 450 meter spårväg i Stockholm och 15.000 nya bostäder i hela landet på ett år, och tycker att det är bra gjort...
Om vi ser på 60- och 70-talet byggdes i snitt flera kilometer tunnelbana varje år, och under 10 år 1.000.000 nya bostäder i landet. Sånt har vi inte råd med idag eller hur?
Är det konstigt att vi har bostadsbrist och att biltrafiken ökar?
Nä - det tycker i varje fall inte jag!
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen
Jag håller med. Jag anser att man borde "bygga Sverige ur krisen". Bra exempel på det är väl fler bostäder, ombyggnad av stombussar till spårväg, utbyggnad av t-bana till Nacka/Värmdö, byggandet av Götalandsbanan och Europabanan. (Dock, lägg ner förbifart Stockholm. Det gynnar inte miljön särskilt mycket...)TKO skrev:
Ja det var kloka ord där på slutet.
Idag bygger vi med stor möda 450 meter spårväg i Stockholm och 15.000 nya bostäder i hela landet på ett år, och tycker att det är bra gjort...
Om vi ser på 60- och 70-talet byggdes i snitt flera kilometer tunnelbana varje år, och under 10 år 1.000.000 nya bostäder i landet. Sånt har vi inte råd med idag eller hur?
Är det konstigt att vi har bostadsbrist och att biltrafiken ökar?
Nä - det tycker i varje fall inte jag!
Professionell tyckare
Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen
Jag tycker att den enda bloggpostning som länkar till DN-artikeln är läsvärd!bruse skrev:Nu går ledarskribenterna på DN in i ordkriget!
Kollektivtrafik: Spårväg ger i dag mer för pengarna än t-bana
http://www.dn.se/opinion/signerat/kolle ... a-1.989767
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling