Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen
Om nån var osäker på var sossarna står i spårvägsfrågan så undanröjer denna debattartikel alla tvivel...
http://www.dn.se/opinion/debatt/cityspa ... -1.976631#
http://www.dn.se/opinion/debatt/cityspa ... -1.976631#
Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen
Ja, Peter Egart är ju en gammal känd pålitlig sosse
Men en sak är tyvärr klar. "Symbolförlängningen" 250 m kan leda till en politisering av innerstadsspårvägsprojektet som är mycket olycklig. Om man åtminstone börjat med den andra delen Hornsberg-Sergels Torg så hade "luckan" över torget förefallit mycket mer naturlig att bygga igen. Nu kommer nog tyvärr många Stockholmare att betrakta utbyggnaden som "politiskt jippo"...
SB

Men en sak är tyvärr klar. "Symbolförlängningen" 250 m kan leda till en politisering av innerstadsspårvägsprojektet som är mycket olycklig. Om man åtminstone börjat med den andra delen Hornsberg-Sergels Torg så hade "luckan" över torget förefallit mycket mer naturlig att bygga igen. Nu kommer nog tyvärr många Stockholmare att betrakta utbyggnaden som "politiskt jippo"...
SB
Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen
Det vore intressant att veta vilken karta dom har mätt på? Men anlägger nytt spår från Nybroplan till strax innan sergelfontänen. På Hitta.se kan jag mäta 600 meter från Nybroplan till Sergelfontänen. Mäter man 250 meter från Nybroplan kommer man bara till Kungsträdgårdsgatan. Mäter man 250 meter från där spårvägen svänger in till Norrmalmstorg kommer man bara knappt till NK. Mäter man från Sergelfontänen mot Nybroplan kommer man bara till PK-huset. Nån på Handelskammaren måste ha gjort en mättabbe....
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen
Kvalificerad gissning: de har mätt på den av förslagsutkastkartorna där spårvägen föreslås vända utanför NK. Hoppsan!Odd skrev:Nån på Handelskammaren måste ha gjort en mättabbe....
Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen
Tänk om man valt att dra Cityspårvägen på en gata som redan från början är planerad för spårväg (Kungsgatan), som bara har två fyrvägskorsningar med biltrafik och saknar rondeller samt direkt fortsätter i Flemminggatan.......
Då hade vi måhända sluppit den här trätan och det hade framför allt varit trafiktekniskt och ekonomiskt mycket bättre!
Då hade vi måhända sluppit den här trätan och det hade framför allt varit trafiktekniskt och ekonomiskt mycket bättre!
Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen
De har följt med i den jouranlistiska vinklingen "en miljon per meter" som stegades upp i ett ABC-reportage för en tid sedan.
Ge spårtrafik företräde!
Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen
Läs gärna kommentarerna på DNs hemsida för artikeln. Handelskammaren och sossetopparna anslöjar sig ju med helt missvisande påståenden. De tar för givet att läsarna är okunniga fårskallar. Egardt skulle för några år sedan kunna tänka sig att lägga ner i stort sätt all spårtrafik i Sverige utom pendeltågen i Stockholm och Malmbanan i norrland. Detta innan klimatdebatten förståss. Nu skulle han inte våga stå i frontlinjen för en sådan kampfront. Nu är han ju "förespråkare" för trådbussar och tunnelbana. Allt för att inte hindra en allt mer tilltagande bilflod utanför Stockholms butiker och affärskomplex. Grattis!
Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen
Man skall inte undervärdera sina motståndare i mening.
Att Egardt byter ståndpunkt kan tolkas som om att han tar intryck av resten av välrden, det kan till och med vara så att han gör det.
Då är det extremt dumt att hålla på att idiotförklara honom, för då blir det ännu svårare att så småningom ge honom rätt ståndpunkt som lobbyist.
Tänk på det!
/T
Att Egardt byter ståndpunkt kan tolkas som om att han tar intryck av resten av välrden, det kan till och med vara så att han gör det.
Då är det extremt dumt att hålla på att idiotförklara honom, för då blir det ännu svårare att så småningom ge honom rätt ståndpunkt som lobbyist.
Tänk på det!
/T
Med reservation för tyckfel.
Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen
...inte den enda tabben...Odd skrev:
Nån på Handelskammaren måste ha gjort en mättabbe....
Bygg mera spårväg - Nu!!!
Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen
Man skulle t. ex. kunna se det som ett litet framsteg att Egardt skriver under ett debattinlägg där det påstås att spårvägar "för många trafikuppgifter är [...] en utmärkt lösning." Sånt har man ju inte hört ifrån handelskammaren de senaste åren.TonyM skrev:Att Egardt byter ståndpunkt kan tolkas som om att han tar intryck av resten av välrden, det kan till och med vara så att han gör det.
Men sen kan jag ju tycka att Dahlberg och Valeskog inte borde trivas så bra i det där sällskapet.
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
/Christer Björkman
Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen
Det är väl sådant som brukar kallas realpolitik. Och i bland för oheliga allianser.TS skrev:Men sen kan jag ju tycka att Dahlberg och Valeskog inte borde trivas så bra i det där sällskapet.
Man kan också ta till ordspråket Ändamålet helgar medlen. Och ett medel här är att alliera sig med den normala fienden, för att uttrycka det lite tillspetsat.
Och om man skall fortsätta tala med bildspråk så brukar man nu för tiden många gånger säga "hoppa i säng med motståndaren" i stället för "alliera sig med motståndaren".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen
Visst är verkligheten bra konstig ibland! När Tvärbanan byggdes så var det moderaterna som med näbbar och klor ville stoppa bygget men idag är det samma parti som bygger spårvagn i City medans socialdemokraterna bekämpar med näbbar och klor. Kan det vara så att egentligen vill båda sidor ha mera spårvagnar, men är man i opposition så måste man motarbeta planerna "för syns skull" för att sedan byta med varandra om det blir regimskifte?



Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen
Din fiendes fiende är din vän och så vidare. Jo, sånt har ju hänt förr.LÅ1 skrev:Det är väl sådant som brukar kallas realpolitik. Och i bland för oheliga allianser.TS skrev:Men sen kan jag ju tycka att Dahlberg och Valeskog inte borde trivas så bra i det där sällskapet.
Man kan också ta till ordspråket Ändamålet helgar medlen. Och ett medel här är att alliera sig med den normala fienden, för att uttrycka det lite tillspetsat.
Och om man skall fortsätta tala med bildspråk så brukar man nu för tiden många gånger säga "hoppa i säng med motståndaren" i stället för "alliera sig med motståndaren".
Gammal klassiker (utan alla jämförelser i övrigt): http://upload.wikimedia.org/wikipedia/e ... ezvous.png
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
/Christer Björkman
Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen
I dessa få meter ingår ju vagnar för en mycket längre sträcka, så jag förstår inte riktigt hur man har räknat...
Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen
Nej man ska korttidshyra vagnar eftersom man inte hinner köpa några nya... så i den beslutade investeringen ingår inga nya vagnar alls!Traesk skrev:I dessa få meter ingår ju vagnar för en mycket längre sträcka, så jag förstår inte riktigt hur man har räknat...
/Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen
Så SL får hyra dom gratis?!TKO skrev:Nej man ska korttidshyra vagnar eftersom man inte hinner köpa några nya... så i den beslutade investeringen ingår inga nya vagnar alls!Traesk skrev:I dessa få meter ingår ju vagnar för en mycket längre sträcka, så jag förstår inte riktigt hur man har räknat...
/Thomas
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen
Vilken sida är du på egentligenbruse skrev:Så SL får hyra dom gratis?!

Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen
Oavsett om vagnarna köps eller hyrs så är väl ändå den kostnaden medräknad?
Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen
Det var väl det ja försökte säga.Traesk skrev:Oavsett om vagnarna köps eller hyrs så är väl ändå den kostnaden medräknad?

De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen
Medräknad i vad? De 228 miljoner som det pratas om i media är ju en investeringskostnad, och där lär ju knappast någon vagnhyra vara inräknad. Några siffror på driftkostnader har vi ännu inte sett.