Långedragslinjen 21 oktober 2009

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Långedragslinjen 21 oktober 2009

Inlägg av 2763 »

M_M skrev: Man kan väl konstatera att det går inte åt dubbelt så många spårvagnsturer som antalet avgångar och ankomster med båtar. I vissa fall kan en spårvagn dels ge byten till en båttur och samtidigt byte från en annan båttur. För att få en exakt siffra på hur många turer det gäller så får man helt enkelt gå igenom tidtabellerna mer exakt.
Med tanke på att du inte sitter och läser vagnarnas körkort så kan du inte dra den slutsatsen. För övrigt berör varje båtavgång flera avgångar med spårvagn, eftersom de passagerare som kommer på en båt inte får rum på en enda vagn.

För övrigt har du ändå "motsittning" när det är låggolv och då kan det väl knappast spela roll.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Långedragslinjen 21 oktober 2009

Inlägg av 2763 »

daniel_s skrev:
TonyM skrev:Det är c:a 80 avgångar/ankomster med spårvagn som berörs. Dvs det är c:a 40 ankommande och 40 avgående båtar per normaldygn.
Aha, det var faktiskt mycket mer än jag kunde föreställa mig! Har det bedrivits seriösa diskussioner om att förlänga spåret?
Ja. De har fallit på de argument som redovisats här.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Harald
Inlägg: 8819
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Långedragslinjen 21 oktober 2009

Inlägg av Harald »

M_M skrev:Personligen så skulle jag som resenär nog föredra lite längre gångväg före tvåriktningsvagnar.
Det handlar inte bara om lite längre gångväg vid Saltholmen, även om Saltholmen är ett mycket tydligt exempel på nackdelen med enriktningsvagnar. Med tvåriktningsvagnar kan man mycket lättare anordna en ändstation efter som ett stickspår inte tar lika mycket plats som en slinga. Med lämpligt placerade övergångsväxlar får man dessutom en flexibiltet vid störningar genom att man lätt kan vända på vardera sidan av ett hinder eller köra enkelspår förbi. Enriktningsvagnarna kom till i tid när de kommunala trafikföretagen hade bussar stående i garagen och personal sittande i reservrummen så att man snabbt kunde ordna ersättningstrafik vid störningar. Det har man inte nu och därför behöver man en mindre störningskänslig spårväg.
Sindacco
Inlägg: 19
Blev medlem: fredag 24 april 2009 20:56

Re: Långedragslinjen 21 oktober 2009

Inlägg av Sindacco »

Varför kan man inte fortsätta använda dagens vändslinga? Vad är det för fel på den?
Harald
Inlägg: 8819
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Långedragslinjen 21 oktober 2009

Inlägg av Harald »

Du får väl läsa tråden.
Användarens profilbild
Zawaq
Inlägg: 372
Blev medlem: fredag 22 juni 2007 4:14
Ort: Göteborg

Re: Långedragslinjen 21 oktober 2009

Inlägg av Zawaq »

Är hela berget borta vi båtterminalen?
Om det är det så får man väl plats med en slinga (i långedragsstorlek) där?
Skriv svar