Långedragslinjen 21 oktober 2009

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Harald
Kontakt:

Långedragslinjen 21 oktober 2009

Inlägg av Harald »

Idag var det fint väder och lite slack på jobbet så jag flexade ut och tog vagnen till Saltholmen och gick in mot stan med kameran skjutklar.

Bild

Vid Saltholmen ska avgångshållplatsen tydligen flyttas ut i gatan för att man ska få en rak hållplats som kan handikappanpassas. Undrar bara hur de har tänkt sig att det ska fungera med biltrafiken. Ska bilarna stå bakom vagnen hala tiden den står där eller ska vagnen kanske inte köras fram förrän strax före avgång. Det här betyder ju också att det blir ännu lite längre från båtarna till vagnen. Tänk om vi hade haft tvåriktningsvagnar. Då hade man kunnat dra ned spåren till en säckhållplats alldeles intill kajen.

Bild

Och så ska hållplatsen tydligen byta namn också. Undrar just vad hållplatsen på bilden nedan ska heta då? :?

Bild

Bild

Vid Hinsholmen ser det nu ut så här.

Bild

Rondellen är inte riktigt färdig än. Äntligen blir det signaler här igen.

Bild

Det verkar faktiskt som om Stefan hade rätt om Käringberget och Berga. Hållplatsen mot stan är upprustad men hållplatsen utåt har man inte gjort något med. På bilden nedan ser man hur bygget av ny hållplats pågår före korsningen. Lägg därtill att man inte har gjort något med hållplatserna vid Berga, så kan man ju misstänka att den ska bort.

Bild

Bild

Vid Hagen är hållplatserna ombyggda.

Bild

Ska det vara så svårt att skylta rätt? :x

Bild

Sån här klåfingrighet blir man rätt förbannad på. Sedan 1907 har den här hållplatsen hetat "Nya Varvet". Vad jag vet har det inte inträffat något som gör att inte det namnet skulle duga längre. :evil:
Användarens profilbild
Zawaq

Re: Långedragslinjen 21 oktober 2009

Inlägg av Zawaq »

Trevligt bildreportage.
Harald skrev:Bild

Sån här klåfingrighet blir man rätt förbannad på. Sedan 1907 har den här hållplatsen hetat "Nya Varvet". Vad jag vet har det inte inträffat något som gör att inte det namnet skulle duga längre. :evil:
Lade märket till att hållplatsen hette så i början av sommaren.
Har det något att göra med att busslinje 198 började köra mellan Kungssten och Lilla Billingen/Nya Varvet för något år sedan. Det är väl lite konstigt att ha en spårvagnshållplats vid namn Nya Varvet drygt 700 meter ifrån Nya Varvet?

(Nya Varvet får busslinje)
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Harald skrev:Idag var det fint väder och lite slack på jobbet så jag flexade ut och tog vagnen till Saltholmen och gick in mot stan med kameran skjutklar.

Bild

Vid Saltholmen ska avgångshållplatsen tydligen flyttas ut i gatan för att man ska få en rak hållplats som kan handikappanpassas. Undrar bara hur de har tänkt sig att det ska fungera med biltrafiken. Ska bilarna stå bakom vagnen hala tiden den står där eller ska vagnen kanske inte köras fram förrän strax före avgång. Det här betyder ju också att det blir ännu lite längre från båtarna till vagnen. Tänk om vi hade haft tvåriktningsvagnar. Då hade man kunnat dra ned spåren till en säckhållplats alldeles intill kajen.
Vad sägs om vagnar med tillräckligt bra "backspegelkamera" och att backa ner efter att man kört eller före man kör genom vändslingan? Om man vill skulle man kunna köra triangelvändning istället, det tar mindre plats men kräver en växel till och om "backspegelkameran" inte fungerar tillfredställande så blir man tvungen att köra från rangerkontroller (till skillnad från om man har slinga, då kan man åtminstone vända utan nedbackningen och försöka "locka upp" resenärerna till slingan)...

Galet eller inte?
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Zawaq skrev:Har det något att göra med att busslinje 198 började köra mellan Kungssten och Lilla Billingen/Nya Varvet för något år sedan. Det är väl lite konstigt att ha en spårvagnshållplats vid namn Nya Varvet drygt 700 meter ifrån Nya Varvet?
Jag var inne på att det kanske fanns en busshållplats som hette Nya Varvet så jag sökte efter en sådan men det fanns inte. Söker man en resa till Nya Varvet så står det att man ska stiga av 198 vid Rengatan. Dessutom går ju 198 bara några timmar morgon och eftermiddag måndag-fredag. Avståndet 700 m är väl inte mycket och det har ju som sagt gått bra i 102 år. Det är minst lika långt från hållplatsen Käringberget till Käringberget och hållplatsen Kortedalavägen ligger två km från Kortedalavägen. Där finns dessutom flera hållplatser med mycket bättre trafik som ligger närmare.
Användarens profilbild
Anders W

Inlägg av Anders W »

M_M skrev:
Harald skrev:Idag var det fint väder och lite slack på jobbet så jag flexade ut och tog vagnen till Saltholmen och gick in mot stan med kameran skjutklar.

Bild

Hållplatsen ska endast angöras om rörelsehindrad resenär finns, övriga resenärer ska kliva på ordinarie påstigningshållplats. Både denhär nya påstigningsläget samt avstigningsläget har blivit försedd med en puckel, dvs en upphöjning just för att de då ska underlätta för rörelsehindrade, likadan finns uppe på Östra sjukhuset avstigningshållplats, och för att inte störa biltrafiken så ska man köra fram när de e en miut kvar för att sedan avgå i rätt tid
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

M_M skrev:
Vad sägs om vagnar med tillräckligt bra "backspegelkamera" och att backa ner efter att man kört eller före man kör genom vändslingan? Om man vill skulle man kunna köra triangelvändning istället, det tar mindre plats men kräver en växel till och om "backspegelkameran" inte fungerar tillfredställande så blir man tvungen att köra från rangerkontroller (till skillnad från om man har slinga, då kan man åtminstone vända utan nedbackningen och försöka "locka upp" resenärerna till slingan)...

Galet eller inte?
Är slingan dubbelspårig?? Annars blir det tre extra, eller nya växlar om man ska anlägga ett triangelspår.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

M_M skrev: Vad sägs om vagnar med tillräckligt bra "backspegelkamera" och att backa ner efter att man kört eller före man kör genom vändslingan? Om man vill skulle man kunna köra triangelvändning istället, det tar mindre plats men kräver en växel till och om "backspegelkameran" inte fungerar tillfredställande så blir man tvungen att köra från rangerkontroller (till skillnad från om man har slinga, då kan man åtminstone vända utan nedbackningen och försöka "locka upp" resenärerna till slingan)...

Galet eller inte?
Ibland undrar jag vilken planet du kommer ifrån. En sådan konstruktion skulle aldrig fungera ens i teorin - ens om du valde att backa från rangerkontrollern.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Martin skrev:
M_M skrev:

Galet eller inte?
Är slingan dubbelspårig?? Annars blir det tre extra, eller nya växlar om man ska anlägga ett triangelspår.
Hur menar du? Jag tänkte att eventuell triangelvändning skulle ersätta slingan, och en växel behövs redan för "backa in"-spåret.
TonyM skrev:Ibland undrar jag vilken planet du kommer ifrån.
Jag kommer från den där planeten där man uppfann bussterminalerna där bussarna är tvugna att backa ut från hållplatsläget. Du känner säkert till de där terminalerna som förare & co påstod bara skulle ställa till problem, men i praktiken verkar funka riktigt bra och är smidigaste lösningen för resenärerna. (Nisseterminalen är ett bra exempel). Om man kan backa antingen till eller från hållpaltsläget med en buss så har jag svårt att se vad som skulle vara svårare att göra detsamma med en spårvagn där föraren slipper styra i sidled...
TonyM skrev: En sådan konstruktion skulle aldrig fungera ens i teorin - ens om du valde att backa från rangerkontrollern.
Varför inte?

(Bonus: jag har själv som passagerare åkt i backande spårvagn i Göteborg, det funkade alldeles utmärkt trots att det var en längre sträcka än vad som skulle behövas på Saltholmen).
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Tony, jag tror att MM:s idé inte är lika tokig om man gör följande ändringar:

- triangelvändningen skippas, tågen kör runt i nuvarande slinga och backar ner till bryggan (endast en växel behövs)
- föraren kör från rangerkontrollern
- lösningen tillämpas bara vid båtanslutning
- felparkerade bilar sabbar inte hela upplägget

MM, du borde kanske vara tydligare med vad som är fantasifulla ploj-idéer, och vad du faktiskt tycker är värt att prova. Att ersätta en redan existerande vändslinga med en spårtriangel är inte en ett seriöst förslag, med mindre än att utrymmet verkligen behövs till något annat! Du borde också ha uppfattat vid det här laget, att backning av spårvagnar i stadstrafik utan signalgivare eller föraren främst i backningsriktningen inte är något som förekommer i Sverige. Detta beror inte på att man legat på latsidan med uppfinningarna, utan på att man helt enkelt inte efterfrågar några nya lösningar på ett problem som man redan har löst på ett mycket säkrare sätt genom att uppfinna rangerkontrollern. Ibland får jag nästan intrycket att du vill krångla till världen avsiktligt för att skapa ett behov av mer teknikstöd....
996

Inlägg av 996 »

Åh, sorry, jeg kan ikke bacaka for CCTV funker ikke, dere må gå...

Mvh bjørn
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

daniel_s skrev:Tony, jag tror att MM:s idé inte är lika tokig om man gör följande ändringar:

- triangelvändningen skippas, tågen kör runt i nuvarande slinga och backar ner till bryggan (endast en växel behövs)
- föraren kör från rangerkontrollern
- lösningen tillämpas bara vid båtanslutning
- felparkerade bilar sabbar inte hela upplägget
Är det inte i så fall bättre med tvåriktningsvagar och säckstation. Blir minimalt springande då. Jag tycker inte att det är effektivt nog att springa till en rangerkontroller i reguljär drift för att åstadkomma något sådant. Rangerkontrollern är inte komplett och skall sålunda inte användas för "normal trafikdrift". Däremot är den fullt möjlig att använda för att lösa uppkomna situationer eller tillfälliga trafikuppdrag, vilket detta inte kan ses som.

//Tony
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TonyM skrev:Är det inte i så fall bättre med tvåriktningsvagar och säckstation. Blir minimalt springande då. Jag tycker inte att det är effektivt nog att springa till en rangerkontroller i reguljär drift för att åstadkomma något sådant. Rangerkontrollern är inte komplett och skall sålunda inte användas för "normal trafikdrift". Däremot är den fullt möjlig att använda för att lösa uppkomna situationer eller tillfälliga trafikuppdrag, vilket detta inte kan ses som.
Hur många båtar går det egentligen? För att köra ner fyra gånger om dagen tycker jag nog att det duger utmärkt. Är det en gång i halvtimmen så blir det väl en annan sak...
Användarens profilbild
Michael

Inlägg av Michael »

Det finns väl plats för en vändslinga vid båtarna, ta en del av parkeringen bara. Parkeringen kan sedan byggas där den gamla slingan ligger och en samlad terminal för bussar, vagnar och båtar. Man kan väl snarare fundera på vad Trafikkontoret håller på med, eller...
Likadant är det vid Östra sjukhuset, för långt till resmålet, ibland kan man undra om TK vill att Göteborgarna ska åka kollektivt alls.

http://kartor.eniro.se/query?mop=aq&map ... tq=0&pis=0
Fram för spår mot framtiden...
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Det är c:a 80 avgångar/ankomster med spårvagn som berörs. Dvs det är c:a 40 ankommande och 40 avgående båtar per normaldygn.
Notera då att det inte är säkert att ankommande vagn direkt kan vända och köra ner i "säcken" för att erbjuda den fantastiska servicen.
Beroende på att det kan finnas framförvarade vagn, väntande på avgång. Och folk skall ju "both ways" så att säga.

Därför är i så fall en säcklösning att föredra.

Det finns inte ekonomiskt utrymme för att skapa utrymme för en vändslinga närmre båtarna Du får inte till geometrin utan att karva i berget.

//Tony
Användarens profilbild
Michael

Inlägg av Michael »

Mycket av berget är redan borta, så plats finns det.
Fram för spår mot framtiden...
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TonyM skrev:Det är c:a 80 avgångar/ankomster med spårvagn som berörs. Dvs det är c:a 40 ankommande och 40 avgående båtar per normaldygn.
Aha, det var faktiskt mycket mer än jag kunde föreställa mig! Har det bedrivits seriösa diskussioner om att förlänga spåret?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Michael skrev:Mycket av berget är redan borta, så plats finns det.
Nuvarande slinga är förliten för den trafik som bedrivs. Den ligger på ett utrymme av c:a 120x60 m. Man behöver ytterligare ett spår i slingan för att enklare kunna hantera avvikelser. Man bör klara av att ha upp till 4 trettiometersenheter i slingan och absolut minst 3.

Vändplanen framför terminalen är utesluten, för då får du hållplats i kurva och det är inte acceptabelt med tanke på dels säkerhet och dels tillgänglighetskrav.

Bortom terminalen finns ett utrymme som är 60x40m. Det är tillräckligt för en säckstation, men inte tillräckligt för en vändslinga som är funktionabel med de krav som ställs på den. I Säckstationen har du då utrymme för två vändande vagnar och en på ankomst och en på avgångshållplats = 4.

Kan vi släppa den idén om att platsen finns?

//Tony
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Visst finns det plats, men det skulle kräva väldiga ombyggnader och bli dyrt. Man skulle ju t.ex. kunna dra ned spåren längs gatan och sedan bygga en vändlinga genom berget och komma ut genom den gamla vagnhallen ( :D ). Dock tror jag kommunen har bättre användning för pengarna. En säckstation vore ju en mycket enklare lösning. Saltholmen visar mycket tydligt varför tvåriktningsvagnar är bra.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Harald skrev:Visst finns det plats, men det skulle kräva väldiga ombyggnader och bli dyrt. Man skulle ju t.ex. kunna dra ned spåren längs gatan och sedan bygga en vändlinga genom berget och komma ut genom den gamla vagnhallen ( :D ). Dock tror jag kommunen har bättre användning för pengarna. En säckstation vore ju en mycket enklare lösning. Saltholmen visar mycket tydligt varför tvåriktningsvagnar är bra.
Som sagt, visst finns det plats, men man måste karva rejält i berget för att komma åt den. Har för mig att det finns geologiska undersökningar som pekar på att bergets kvalitet inte medger tunneldrivning och om man får miljötillstånd att ta bort berget helt i skärgårdsmiljön är väl inte helt säkert.

//Tony
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
TonyM skrev:Det är c:a 80 avgångar/ankomster med spårvagn som berörs. Dvs det är c:a 40 ankommande och 40 avgående båtar per normaldygn.
Aha, det var faktiskt mycket mer än jag kunde föreställa mig! Har det bedrivits seriösa diskussioner om att förlänga spåret?
Tidtabellerna för den som vill bedriva självstudier, välj "göteborg" och "båt" här, och titta på "södra skärgården":
http://www.vasttrafik.se/sv/Startsida/Tidtabeller/

Tidtabellen innehåller även information om anslutande spårvagn och i förekommande fall snabb-buss (ö-snabben).

Man kan väl konstatera att det går inte åt dubbelt så många spårvagnsturer som antalet avgångar och ankomster med båtar. I vissa fall kan en spårvagn dels ge byten till en båttur och samtidigt byte från en annan båttur. För att få en exakt siffra på hur många turer det gäller så får man helt enkelt gå igenom tidtabellerna mer exakt.

Personligen så skulle jag som resenär nog föredra lite längre gångväg före tvåriktningsvagnar. Fast det där med medsittning/motsittning är förstås en smaksak.

Om man absolut vill ha hållplatsen så nära som möligt så kanske man kan flytta slingan så att den ligger väst-nord-väst om nuvarande läge (d.v.s. på norra sidan snarare än södra sidan av vägen som spåren i övrigt ligger vid, och så får man offra några sjöbodar som säkerligen är k-märkta, och så kommer de som använder bilparkeringarna sura över att de får gå en bit längre o.s.v.)...
Skriv svar