charmander skrev:jag åkte lidingöbanan igår och då kollade jag lite grann om möjliga ställen för dubbelspår, utöver dagsläget.
en möjlighet jag såg var Brevik-Högberga, som båda är mötesstationer brevid varandra. här är det möjligt att lägga till ett extra spår brevid den nuvarande...
Torsvik-baggeby är det lite svårare att lägga till en andra spår, om man inte vill spränga berg och ta bort gång- och cykelbanor... samma gäller bron mot ropsten. annars har jag inte tänkt mer på det...
Det finns riktigt svåra och kostsamma passager, det medges. Man får förutsätta att det blir en aktiv "tågklarering" och att tåg in mot stan ges företräde (ursäkta att jag skriver tåg). Jag tror nog Lidingöresenärerna kan acceptera en sådan ordning, för allt annat som ges. Men för att klara dessa trånga passager, så krävs det dubbelspår på resten av sträckan, för annars blir det för komplicerat när störningar uppstår. Det finns ett jämförbart exempel på att det går att klara en sådan trång enkelspårspassage med tät trafik, om man kan mötas obehindrat resten av sträckan, och det är delen Södertälje hamn-Södertälje Central på sträckan Södertälje Central-Märsta (åkt senast igår förresten, då var det bron över Södertälje kanal som var flaskhalsen när den krånglade och inte enkelspårssträckan). Hela tidtabellsupplägget på sträckan Södertälje Central-Märsta utgår från att göra det smidigt på denna enkelspårssträcka, och på motsvarande sätt lär det nog bli med en förlängd Lidingöbana också.
Att man bygger många mötesstationer på enkelspårssträckor som Nynäsbanan, Svealandsbanan m m för att klara störningar, visar också att mycket kan vara vunnet om man åtminstone kan kosta på någon mötesplats någonstans längs en besvärlig enkelspårssträcka. Den måste inte nödvändigtvis vara vid en station.
Men kanske det måste till vissa provisoriska trafiklösningar, i väntan på det dubbelspår som kan komma med tiden. Att koppla ihop två enkeltåg till dubbeltåg på Lidingösträckan och tvärtom vid Ropsten, är en sådan möjlighet. Även om det innebär att tåget som kommer först får stå still och vänta en stund. Alla måste inte sitta kvar och vänta, eftersom en del byter till buss och tunnelbana. Om det där att sitta och vänta, så minns jag att när det ännu var långa enkelspår på pendeltågssträckan Västerhaninge-Kungsängen så tillämpades ojämn kvartstrafik, och tåg i icke rusningsriktning fick turlistemässigt stå still några minuter på mötesspår som inte var optimalt placerade ur trafiksynpunkt, och ej heller vid station (vid Högdalen t ex). Ännu värre blev det vid störningar. Men med klok trafikföring och klokt placerade mötesstationer där det blir för dyrt att bygga dubbelspår, så tror jag inte att Lidingöbanan kommer att drabbas av tidsmässigt lika långvariga väntetider i tåg, som pendeltågsresenärerna en gång i tiden kunde få utstå. Strävan bör ändå vara att bygga så mycket dubbelspår det är kostnadsmässigt rimligt att göra, tycker i alla fall jag.