Lidingöbanan rustas upp
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lidingöbanan rustas upp
Nu har det äntligen beslutats:
http://lt.nu/nyheter/1.605422
http://www.lidingo.se/nyheterstartsida/ ... 07483.html
http://lt.nu/nyheter/1.605422
http://www.lidingo.se/nyheterstartsida/ ... 07483.html
Re: Lidingöbanan rustas upp
Från vanligtvis välunderrättad källa meddelas att Sossarna som vanligt rasar och tycker att pengarna hade gjort bättre nytta någon annanstans, helst någonstans där Sossarna fortfarande har några kunder.
Re: Lidingöbanan rustas upp
Ja, det är bara invänta vilket j-vligt stort, j-vligt dyrt och framför allt j-vligt långt fram i tiden (s) kommer att säga borde ha prioriterats.daniel_s skrev:Från vanligtvis välunderrättad källa meddelas att Sossarna som vanligt rasar och tycker att pengarna hade gjort bättre nytta någon annanstans, helst någonstans där Sossarna fortfarande har några kunder.
Re: Lidingöbanan rustas upp
Lite oroväckande att man säger »Det är en något smalare variant av vagn än dem på till exempel Tvärbanan.«
Jag trodde att man planerar Spårväg City för 2,65-vagnar? Det skulle i alla fall vara mycket vettigare när i princip hela nätet kommer byggas från scratch...
Jag trodde att man planerar Spårväg City för 2,65-vagnar? Det skulle i alla fall vara mycket vettigare när i princip hela nätet kommer byggas från scratch...
Re: Lidingöbanan rustas upp
ÄNTLIGEN! Hoppas bara att det verkligen blir av också...!
- gardebring
- Inlägg: 75
- Blev medlem: torsdag 07 februari 2008 21:20
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Lidingöbanan rustas upp
Toppen
fräsch bana och nya vagnar varav alla vagnar på lidingö banan och spårväg city kommer vara av samma vagntyp.
då har vi två standarder för spårväg i stockholm.
fräsch bana och nya vagnar varav alla vagnar på lidingö banan och spårväg city kommer vara av samma vagntyp.
då har vi två standarder för spårväg i stockholm.
Re: Lidingöbanan rustas upp
Snarare två standarder för spårvagnar, men på fyra typer av spårväg.charmander skrev:Toppen
fräsch bana och nya vagnar varav alla vagnar på lidingö banan och spårväg city kommer vara av samma vagntyp.
då har vi två standarder för spårväg i stockholm.
Re: Lidingöbanan rustas upp
http://www.sr.se/stockholm/nyheter/arti ... el=3183013
Hur kommer det bli med utbyggnad av mötesspår? Får vi tex mer dubbelspår? Angelägna, och hyfsat möjliga, utbyggnader skulle vara Skärsätra-Brevik och Käppala-Gåshaga.
Man skulle även kunna utveckla "Breviks Torg" genom att man redan vid vägövergångarna på ömse sidor om banområdet går över i en gatumiljö (utan signalreglering) och bygger om hela baletten till ett torg där man har spårvagnshållplatsen i mitten med övergång mellan plattformarna. Torgytor skapas med kiosk, bänkar gröna häckar, lite gräsmatta och kanske en liten fontän på nåt ställe....
Hur kommer det bli med utbyggnad av mötesspår? Får vi tex mer dubbelspår? Angelägna, och hyfsat möjliga, utbyggnader skulle vara Skärsätra-Brevik och Käppala-Gåshaga.
Man skulle även kunna utveckla "Breviks Torg" genom att man redan vid vägövergångarna på ömse sidor om banområdet går över i en gatumiljö (utan signalreglering) och bygger om hela baletten till ett torg där man har spårvagnshållplatsen i mitten med övergång mellan plattformarna. Torgytor skapas med kiosk, bänkar gröna häckar, lite gräsmatta och kanske en liten fontän på nåt ställe....
Genius on call
Re: Lidingöbanan rustas upp
Givetvis mellan spårel a la Lapsetorvet i Oslo.Odd skrev: kanske en liten fontän på nåt ställe....
Med reservation för tyckfel.
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: Lidingöbanan rustas upp
Ja, det verkar ju som om förnuftet har segrat nu. Det som jag alltid propagerat för - ett nytt Lidingöavtal mellan Lidingö stad och SLL - verkar nu ha kommit till stånd. Innan det har skapats "fakta på marken" är det dock för tidigt att ropa hej. Ett maktskifte i SLL i samband med valet 2010 kan helt förändra förutsättningarna. Ungefär som efter valutgången 1982, fast då till Lidingöbanans fördel, eftersom valutgången spräckte nedläggarkoalitionen (s) - (fp).
Att man skulle satsa på de innerstadsspårvagnar som tänks trafikera den framtida innerstadsspårvägen anser jag vara ett mycket dåligt val. LB är att betrakta som en snabbspårväg och behöver snabba, accelerationsstarka vagnar av typ A32 eller ännu hellre A35. Att man skulle satsa på "något smalare vagnar" har jag inte kunnat återfinna annat än hos den inte fullt pålitliga Lidingö Tidning än så längre. Det blir i så fall ännu sämre eftersom det indikerar att SL tänkter satsa på en innerstadsspårvagn smalare än 2,65 m. fastän cityspårvägen projekteras för den fordonbredden. En innerstadsspårväg, inkl. den föreslagna spårvägen Odenplan - Karolinska - Solna kan inte ha vagnar med modulen 2,40 X 30 m. sådana vagnar blir för små och kapacitetssvaga. Och det gäller definitivt för Lidingöbanan, som måste ha tillväxtkapacitet. Försöket med Citadisvagnen för några år sedan visade att sådana vagnar är alltför små och trånga för banans behov. Man kan iofs. tänka sig upp till 40 m. långa vagnar (längre än så kan en innerstadsspårvagn inte gärna vara) som körs som enkelvagnståg på LB, men i så fall får man inte heller där någon tillväxtkapacitet. En ny vagnstyp på LB måste ge större kapacitet än dagens trevagnståg! Med andra ord: en mycket dåligt genomtänkt idé - som ofta när politiker ska detaljstyra.
Sedan kan man ställa sig frågar hur farao SL kan tro att den nuvarande vagnparken ska hålla i fyra år till.
Att man skulle satsa på de innerstadsspårvagnar som tänks trafikera den framtida innerstadsspårvägen anser jag vara ett mycket dåligt val. LB är att betrakta som en snabbspårväg och behöver snabba, accelerationsstarka vagnar av typ A32 eller ännu hellre A35. Att man skulle satsa på "något smalare vagnar" har jag inte kunnat återfinna annat än hos den inte fullt pålitliga Lidingö Tidning än så längre. Det blir i så fall ännu sämre eftersom det indikerar att SL tänkter satsa på en innerstadsspårvagn smalare än 2,65 m. fastän cityspårvägen projekteras för den fordonbredden. En innerstadsspårväg, inkl. den föreslagna spårvägen Odenplan - Karolinska - Solna kan inte ha vagnar med modulen 2,40 X 30 m. sådana vagnar blir för små och kapacitetssvaga. Och det gäller definitivt för Lidingöbanan, som måste ha tillväxtkapacitet. Försöket med Citadisvagnen för några år sedan visade att sådana vagnar är alltför små och trånga för banans behov. Man kan iofs. tänka sig upp till 40 m. långa vagnar (längre än så kan en innerstadsspårvagn inte gärna vara) som körs som enkelvagnståg på LB, men i så fall får man inte heller där någon tillväxtkapacitet. En ny vagnstyp på LB måste ge större kapacitet än dagens trevagnståg! Med andra ord: en mycket dåligt genomtänkt idé - som ofta när politiker ska detaljstyra.
Sedan kan man ställa sig frågar hur farao SL kan tro att den nuvarande vagnparken ska hålla i fyra år till.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: Lidingöbanan rustas upp
Den mest angelägna utbyggnaden av dubbelspåret är Aga - Skärsätra eftersom det är stråket Baggeby - Bodal - Dalenúm - Skärsätra som har den största tillväxtpotentialen. Att bygga gatuspårväg i Brevik låter kanske trevligt men tillför ingenting trafikeringsmässigt. Lidingö har heller inga större utbyggnadsplaner i Brevik.Odd skrev:http://www.sr.se/stockholm/nyheter/arti ... el=3183013
Hur kommer det bli med utbyggnad av mötesspår? Får vi tex mer dubbelspår? Angelägna, och hyfsat möjliga, utbyggnader skulle vara Skärsätra-Brevik och Käppala-Gåshaga.
Man skulle även kunna utveckla "Breviks Torg" genom att man redan vid vägövergångarna på ömse sidor om banområdet går över i en gatumiljö (utan signalreglering) och bygger om hela baletten till ett torg där man har spårvagnshållplatsen i mitten med övergång mellan plattformarna. Torgytor skapas med kiosk, bänkar gröna häckar, lite gräsmatta och kanske en liten fontän på nåt ställe....
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Re: Lidingöbanan rustas upp
Du blandar och ger lite fel här tycker jag.Björn Ehnberg skrev: Att man skulle satsa på de innerstadsspårvagnar som tänks trafikera den framtida innerstadsspårvägen anser jag vara ett mycket dåligt val. LB är att betrakta som en snabbspårväg och behöver snabba, accelerationsstarka vagnar av typ A32 eller ännu hellre A35.
Det är på egen banvall man kan kosta på sig dålig acceleration. Jämför exempelvis M28 som är en utpräglad innerstadsvagn med hög acceleration och retardation. M29 är tänkt som stadsbanevagn med något sämre acceleration. Alltså - innerstadsvagnar behöver ha hög acceleration.
M32 har det.
Hur kan du ens fundera över att räkna med att ha nya vagnar på plats fortare än så?Björn Ehnberg skrev: Sedan kan man ställa sig frågar hur farao SL kan tro att den nuvarande vagnparken ska hålla i fyra år till.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: Lidingöbanan rustas upp
Nu har väl i och för sig Lidingöbanan ändå relativt tätt mellan stationerna och det är väl därför önskvärt med vagnar med bra acceleration, eller tänker jag fel?
Re: Lidingöbanan rustas upp
Kanske lite. I spårvägssammanhang är avstånden mellan uppehållen snarare ganska långa på LB. Man ska givetvis inte aktivt söka efter vagnar med dålig acceleration, men bättre än genomsnittet bland nya spårvagnar behöver den knappast vara.Traesk skrev:Nu har väl i och för sig Lidingöbanan ändå relativt tätt mellan stationerna och det är väl därför önskvärt med vagnar med bra acceleration, eller tänker jag fel?
Re: Lidingöbanan rustas upp
Vill bara understryka: Det handlar naturligtvis inte om att få vagnar med dålig acc till Lidingöbanan för mig. Snarare om att bilden av att man skiljer på ytter- och innerstadsvagnar är fel. De flesta vagnar idag är multipurpose.
Med reservation för tyckfel.
Re: Lidingöbanan rustas upp
Du har förstås rätt. Kanske lite fel tråd men: det jag börjar fundera på är dock... vem kommer åka från Lidingö till centrala stan utan att byta till tunnelbana? Finns det någon uppskattning på restiden?daniel_s skrev:Kanske lite. I spårvägssammanhang är avstånden mellan uppehållen snarare ganska långa på LB. Man ska givetvis inte aktivt söka efter vagnar med dålig acceleration, men bättre än genomsnittet bland nya spårvagnar behöver den knappast vara.Traesk skrev:Nu har väl i och för sig Lidingöbanan ändå relativt tätt mellan stationerna och det är väl därför önskvärt med vagnar med bra acceleration, eller tänker jag fel?
Re: Lidingöbanan rustas upp
(min fetmarkering)TonyM skrev:Vill bara understryka: Det handlar naturligtvis inte om att få vagnar med dålig acc till Lidingöbanan för mig. Snarare om att bilden av att man skiljer på ytter- och innerstadsvagnar är fel. De flesta vagnar idag är multipurpose.
Det är väldigt bra, det gör att man kan koppla innerstadsträckor med yttersträckorna, för att erbjuda resor utan byten. (Å andra sidan kommer det rimligtvis från Lidingö ta en bra stund längre att åka via Värtan o.s.v. än med byte till tunnelbana i Ropsten om man ska till t.ex. centralen. Nån som kan komma med en kvalificerad gissning på restid?).
Re: Lidingöbanan rustas upp
Tror att det kan bli ganska många, faktiskt, beroende på var i staden man slutmålet.Traesk skrev:Du har förstås rätt. Kanske lite fel tråd men: det jag börjar fundera på är dock... vem kommer åka från Lidingö till centrala stan utan att byta till tunnelbana? Finns det någon uppskattning på restiden?daniel_s skrev:Kanske lite. I spårvägssammanhang är avstånden mellan uppehållen snarare ganska långa på LB. Man ska givetvis inte aktivt söka efter vagnar med dålig acceleration, men bättre än genomsnittet bland nya spårvagnar behöver den knappast vara.Traesk skrev:Nu har väl i och för sig Lidingöbanan ändå relativt tätt mellan stationerna och det är väl därför önskvärt med vagnar med bra acceleration, eller tänker jag fel?
Det är betydligt bekvämare att sitta kvar på en vagn även om det tar lite längre tid än att byta.
Även om tunnelbanan är snabbare så tar själva bytet tid - man skall stiga av, gå i trappor och invänta ett tunneltåg. Vid slutstationen skall man gå kilometerlånga gångar och trappor för att ta sig upp till ytan och sedan har man oftast en promenad innan man är framme.
Har spårvägen en hållplats nära slutmålet så vinner den säkert på den totala restiden.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Lidingöbanan rustas upp
Tänkte just på detta, trappor upp från tunnelbanan tar sin lilla tid. Ska folk till någon hållplats över huvud taget längs sträckningen (som slutmål - ej byte) så väljer de nog att sitta kvar. Även om det tar fem minuter längre tid (än att byta - vänta - åka rulltrappa - etc).Per Lind skrev:Traesk skrev:Tror att det kan bli ganska många, faktiskt, beroende på var i staden man slutmålet.daniel_s skrev: Du har förstås rätt. Kanske lite fel tråd men: det jag börjar fundera på är dock... vem kommer åka från Lidingö till centrala stan utan att byta till tunnelbana? Finns det någon uppskattning på restiden?
Det är betydligt bekvämare att sitta kvar på en vagn även om det tar lite längre tid än att byta.
Även om tunnelbanan är snabbare så tar själva bytet tid - man skall stiga av, gå i trappor och invänta ett tunneltåg. Vid slutstationen skall man gå kilometerlånga gångar och trappor för att ta sig upp till ytan och sedan har man oftast en promenad innan man är framme.
Har spårvägen en hållplats nära slutmålet så vinner den säkert på den totala restiden.
-Per
Skulle vara kul om spårvagnen på Kungsholmssidan kunde gå vidare över vattnet till Alvik - Nockeby. Men det är ju bara tomma idéer jag har.
Professionell tyckare