Längst bak i bromsriktningen finns farobromsläget (mekanisk broms, elektrisk broms och skenbroms, sandning och utsignal). Fungerar dock inte om styrdatorerna lagt av, så som skedde vid olyckan vid Opaltorget. Inte heller fungerar skenbromspedalen (som i nedtryckt läge även ger mekanisk broms och sandning).leifd skrev: "Dra skithårt i styrspaken i bromsriktningen" ...... Nödbromsläge finns ju redan där, duger inte det ?? (för så illa är de väl ändå inte på M32 att de inte finns nödbroms i styrspaken ?).
Hur bromsa C20-tåg vid elfel i hytt?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Hur bromsa C20-tåg vid elfel i hytt?
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
Är det verkligen sant? Det låter otroligt eftersom det vore en skillnad mot pedalvagnarna och M31. Där ger farobromsläget alltid mekanisk broms även om övriga funktioner skulle vara utslagna. I det läget påverkar man mekanisk en kontakt som bryter upp tågledningen så att spänningen försvinner från de tryckluftsventiler alt. de hydraulpumpar som håller mekaniska bromsen lossad.Daniel R skrev:Längst bak i bromsriktningen finns farobromsläget (mekanisk broms, elektrisk broms och skenbroms, sandning och utsignal). Fungerar dock inte om styrdatorerna lagt av, så som skedde vid olyckan vid Opaltorget. Inte heller fungerar skenbromspedalen (som i nedtryckt läge även ger mekanisk broms och sandning).leifd skrev: "Dra skithårt i styrspaken i bromsriktningen" ...... Nödbromsläge finns ju redan där, duger inte det ?? (för så illa är de väl ändå inte på M32 att de inte finns nödbroms i styrspaken ?).
Det är sant, såvida jag inte totalt missuppfattat olycksrapporten och de samtal jag haft med vanligtvis insatta personer.Harald skrev: Är det verkligen sant? Det låter otroligt eftersom det vore en skillnad mot pedalvagnarna och M31. Där ger farobromsläget alltid mekanisk broms även om övriga funktioner skulle vara utslagna. I det läget påverkar man mekanisk en kontakt som bryter upp tågledningen så att spänningen försvinner från de tryckluftsventiler alt. de hydraulpumpar som håller mekaniska bromsen lossad.
Däremot påverkas inte nödstoppsknapparna om styrdatorerna försvinner, vilket jag kanske borde ha skrivit i mitt förra inlägg. Dessa ger full mekanisk broms.
- Daniel
Detta kommer vara lite off-topic, men jag gjorde testerna med lyckat resultat idag.
Utbildningen börjar i slutet på Augusti. Det blir bana 1 eller 2.

-"SPÅRSPRING!!"
Utbildad av Veolia sedan lagom klar när MTR tar över.Blue skrev:Detta kommer vara lite off-topic, men jag gjorde testerna med lyckat resultat idag.

Välkommen till oss på huvudbanan! (Tub 1) Hoppas Du kommer att trivas!
Har man fått datum till när övergången sker? Min utb. kommer vara 8 veckor, dvs klar till slutet på Oktober helt enkelt.
-"SPÅRSPRING!!"
MTR tar över 2 november.
Har de sagt utbildning i 8 veckor? Har för mig att det brukar vara 10 veckor innan man släpps på egen hand.
Har de sagt utbildning i 8 veckor? Har för mig att det brukar vara 10 veckor innan man släpps på egen hand.
Det är något kortare utbildning på T-bana 1 (inga Cx-vagnar).tutf skrev:MTR tar över 2 november.