Hur bromsa C20-tåg vid elfel i hytt?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Daniel R

Re: Hur bromsa C20-tåg vid elfel i hytt?

Inlägg av Daniel R »

leifd skrev: "Dra skithårt i styrspaken i bromsriktningen" ...... Nödbromsläge finns ju redan där, duger inte det ?? (för så illa är de väl ändå inte på M32 att de inte finns nödbroms i styrspaken ?).
Längst bak i bromsriktningen finns farobromsläget (mekanisk broms, elektrisk broms och skenbroms, sandning och utsignal). Fungerar dock inte om styrdatorerna lagt av, så som skedde vid olyckan vid Opaltorget. Inte heller fungerar skenbromspedalen (som i nedtryckt läge även ger mekanisk broms och sandning).
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Daniel R skrev:
leifd skrev: "Dra skithårt i styrspaken i bromsriktningen" ...... Nödbromsläge finns ju redan där, duger inte det ?? (för så illa är de väl ändå inte på M32 att de inte finns nödbroms i styrspaken ?).
Längst bak i bromsriktningen finns farobromsläget (mekanisk broms, elektrisk broms och skenbroms, sandning och utsignal). Fungerar dock inte om styrdatorerna lagt av, så som skedde vid olyckan vid Opaltorget. Inte heller fungerar skenbromspedalen (som i nedtryckt läge även ger mekanisk broms och sandning).
Är det verkligen sant? Det låter otroligt eftersom det vore en skillnad mot pedalvagnarna och M31. Där ger farobromsläget alltid mekanisk broms även om övriga funktioner skulle vara utslagna. I det läget påverkar man mekanisk en kontakt som bryter upp tågledningen så att spänningen försvinner från de tryckluftsventiler alt. de hydraulpumpar som håller mekaniska bromsen lossad.
Användarens profilbild
Daniel R

Inlägg av Daniel R »

Harald skrev: Är det verkligen sant? Det låter otroligt eftersom det vore en skillnad mot pedalvagnarna och M31. Där ger farobromsläget alltid mekanisk broms även om övriga funktioner skulle vara utslagna. I det läget påverkar man mekanisk en kontakt som bryter upp tågledningen så att spänningen försvinner från de tryckluftsventiler alt. de hydraulpumpar som håller mekaniska bromsen lossad.
Det är sant, såvida jag inte totalt missuppfattat olycksrapporten och de samtal jag haft med vanligtvis insatta personer.

Däremot påverkas inte nödstoppsknapparna om styrdatorerna försvinner, vilket jag kanske borde ha skrivit i mitt förra inlägg. Dessa ger full mekanisk broms.
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
Användarens profilbild
Blue

Inlägg av Blue »

Detta kommer vara lite off-topic, men jag gjorde testerna med lyckat resultat idag.
Utbildningen börjar i slutet på Augusti. Det blir bana 1 eller 2.

:mrgreen:
-"SPÅRSPRING!!"
tutf

Inlägg av tutf »

Blue skrev:Detta kommer vara lite off-topic, men jag gjorde testerna med lyckat resultat idag.
Utbildningen börjar i slutet på Augusti. Det blir bana 1 eller 2.

:mrgreen:
Utbildad av Veolia sedan lagom klar när MTR tar över. 8)
Välkommen till oss på huvudbanan! (Tub 1) Hoppas Du kommer att trivas!
Användarens profilbild
Blue

Inlägg av Blue »

Har man fått datum till när övergången sker? Min utb. kommer vara 8 veckor, dvs klar till slutet på Oktober helt enkelt.
-"SPÅRSPRING!!"
tutf

Inlägg av tutf »

MTR tar över 2 november.
Har de sagt utbildning i 8 veckor? Har för mig att det brukar vara 10 veckor innan man släpps på egen hand.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

tutf skrev:MTR tar över 2 november.
Har de sagt utbildning i 8 veckor? Har för mig att det brukar vara 10 veckor innan man släpps på egen hand.
Det är något kortare utbildning på T-bana 1 (inga Cx-vagnar).
Skriv svar