Nya tvärbanan tar fart

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Olle »

Apskaft skrev:Jodå, Brommahallen skall ju avvecklas till förmån för bostäder. Det enda som verkar bli kvar där är en liten vagnhall för Nockebybanans vagnar och underhåll, och antagligen vändspår för tunnelbanan. Nya Ulvsundahallen skulle visst dessutom vara i två våningar, eller har man frångått det?

Så båda de gamla byggnaderna kommer alltså i bästa fall flyttas, och hallen skall alltså ligga vid godsstationen, intill Ekbacksvägen?
Om jag förstått det hele rätt, och det händer faktiskt, så ska Drottningholmsvägen från Tranebergsbron dras rakt fram genom det som nu är hallområde och bostäder byggas på det som idag är Drottningholmsvägen. Som kuriosa kan nämnas att när den gamla Gustavslundsvägen gick över kullen där Volvos verkstad och bilradiofirman ligger så låg det nödbostäder trevåningshus av trä där Drottningholmsvägen och vagnhallen ligger idag, mellan Ulvsundaplan och T-banebron - 12ans bro. Jag har sett ett foto på det hos en nu avliden man som var uppvuxen i dessa hus. Minns även den taxistationsfilen vid Ulvsundaplan som var en del av 13s linje till Ulvsunda (där Shell ligger idag).

:D lle.
:-)lle
Användarens profilbild
Patrick
Inlägg: 877
Blev medlem: tisdag 20 augusti 2002 22:30
Ort: Stockholm - Hässelby

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Patrick »

Det är konstigt att man ska lägga ner brommahallen eftersom man inför Tvärbanans invigning byggde en helt nytt hus dom inrymmer Trafikledningen för Nockebybanan och Tvärbanan samt tvätthall för spårvagnarna mm. Dessutom har man ju byggt om hallgården med nya spår när nu bussarna flyttas till Lunda industriområde.

Men å andra sidan är det inget som förvånar mig längre vad gäller resursslöseriet i samhället idag! :mrgreen:
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Olle »

Patrick skrev:Det är konstigt att man ska lägga ner brommahallen eftersom man inför Tvärbanans invigning byggde en helt nytt hus dom inrymmer Trafikledningen för Nockebybanan och Tvärbanan samt tvätthall för spårvagnarna mm. Dessutom har man ju byggt om hallgården med nya spår när nu bussarna flyttas till Lunda industriområde.

Men å andra sidan är det inget som förvånar mig längre vad gäller resursslöseriet i samhället idag! :mrgreen:
Njaa, alla visste vad som gällde eftersom stadsplanerna fanns redan då. Någonstans måste ju spårvagnarna huseras och detta var nog den optimala lösningen. Tänk också på att det bara är omsättning av pengar som håller folk med jobb och vårt samhälle rullande.

:D lle.
:-)lle
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av 2763 »

investeringarna i spår är dessutom möjliga att flytta på.
Med reservation för tyckfel.
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Björn Ehnberg »

Olle skrev:
Patrick skrev:Det är konstigt att man ska lägga ner brommahallen eftersom man inför Tvärbanans invigning byggde en helt nytt hus dom inrymmer Trafikledningen för Nockebybanan och Tvärbanan samt tvätthall för spårvagnarna mm. Dessutom har man ju byggt om hallgården med nya spår när nu bussarna flyttas till Lunda industriområde.

Men å andra sidan är det inget som förvånar mig längre vad gäller resursslöseriet i samhället idag! :mrgreen:
Njaa, alla visste vad som gällde eftersom stadsplanerna fanns redan då. Någonstans måste ju spårvagnarna huseras och detta var nog den optimala lösningen. Tänk också på att det bara är omsättning av pengar som håller folk med jobb och vårt samhälle rullande.

:D lle.
Hallå där, vad har Du för stöd för det påståendet? När den aktuella ombyggnaden gjordes 1997 - 98 fanns ju knappt ens någon översiktsplan för området, än mindre några deltaljplaner (det sisttnämnda finns f.ö. inte ens nu, detaljplanerarbetet är inte påbörjat). Det som kom sedan var översiktsplan 1999, där man utpekade området som ett stadsutvecklingsområde.
ÖP99 skrev: Utvecklingsmöjligheter
Det finns goda förutsättningar att på sikt kunna skapa ett avsevärt tillskott p service, arbetsplatser och bostäder genom följande åtgärder:
- Tunnelbanan leds på en ny viadukt över Drottningholmsvägen mellan nuvarande stationerna Stora Mossen och Alvik.
- Drottningholmsvägen får en rak sträckning mellan Medborgarhuset i Alvik och Ulvsundaplan.
- SL:s depåområdet utnyttjas effektivare med en modern depå som överdäckas för nya bostäder och arbetsplatser, totalt ca 30 000 m2 BTA.
- Ny bostads- och servicebebyggelse tillskapas söder om Drottningholmsvägen, totalt ca 20 000 m2 BTA.
- Parkstråket utmed Drottningholmsvägen förlängs från Stora Mossen till Alviksplan.
Ovanstående, allmänna sk. skrivningar kan man tolka lite som man vill, men inte nödvändigtvis så att Brommadepån måste avvecklas.

Faktum kvarstår, genom att mota bort SL från en fullt fungerande spårvägsdepå åsamkar Stockholms stad SL en kapitalförstöring i storleksordningen 1 - 1,5 miljarder kr. Och detta redan när det egentligen inte finns någon finansieringen till själva utbyggnaden av Tvärbanan. Nu finns visserligen ett avtal där staden lovar att dela med sig av exploateringsintäkterna, men hur stora de blir återstår att se!

Mvh.

Björn

PS: Detta är f.ö. en bildtråd, ingen diskussionstråd - kan vi kanske flytta ev. diskussionsbehov till den här tråden istället.
Senast redigerad av Björn Ehnberg den måndag 27 juli 2009 8:56, redigerad totalt 1 gånger.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Olle »

Björn Ehnberg skrev:

Faktum kvarstår, genom att mota bort SL från en fullt fungerande spårvägsdepå åsamkar Stockholms stad SL en kapitalförstöring i storleksordningen 1 - 1,5 miljarder kr. Och detta redan när det egentligen inte finns någon finanseringen till själva utbyggnaden av Tvärbanan. Nu finns visserligen ett avtal där staden lovar att dela med sig av exploateringsintäkterna, men hur stora de blir återstår att se!

Mvh.

Björn

PS: Detta är f.ö. en bildtråd, ingen diskussionstråd - kan vi kanske flytta ev. diskussionsbehov till den här tråden istället.
Njaa, det behövs inte, vi slutar här, men med ett kostaterande att exploatören som åsamkar SL kostnaden nog för stå för fiolerna. Det är brukligt och så dåliga förhandlare kan väll inte ens SL ha att de missar detta.

:D lle.
:-)lle
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Björn Ehnberg »

Olle skrev: Njaa, det behövs inte, vi slutar här, men med ett kostaterande att exploatören som åsamkar SL kostnaden nog för stå för fiolerna. Det är brukligt och så dåliga förhandlare kan väll inte ens SL ha att de missar detta.

:D lle.
Enligt det avtal som godtagit av SL:

SLs intäkter:
- Kontant ersättning från Stockholms stad: 300 Mkr.
- Markvärdet för marken i Johannesfred: 50 Mkr.
- Hälften av SL:s kostnader för sanering av Brommadepån: högst 35 Mkr.

SLs kostnader:
- Ny depå i Johannesfred: 1500 Mkr.
- Avveckling av Slakthusdepån (krav från Stockholms stad): ?
- Köp av den tredimensionella fastighet som krävs för uppställning av Nockebybanans vagnar: ?
- Uppförande av nödvändigt byggnad enl. ovan: ?

Som det heter, kommentarer överflödiga!
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Erland
Inlägg: 248
Blev medlem: torsdag 11 december 2003 21:24
Ort: Stockholm

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Erland »

Björn Ehnberg skrev:
Som det heter, kommentarer överflödiga!
Tja, jag vet inte det. Har du läst dokumentet du länkade till? Till exempel de här avsnitten:
Tomträttsavtalet för fastigheten Akka 4, Brommadepån upphörde den 31
december 2006. SL har därefter fortsatt verksamheten på fastigheten och ett
nyttjanderättsförhållande har uppstått. Staden har som markägare alltsedan år
2002 haft i uppdrag att utreda möjligheterna till en framtida
bostadsexploatering inom området.
Utbyggnaden av Tvärbanan kräver utöver de antal fordon den befintliga depån
rymmer, ca 30 fordon, ytterligare ett depåläge för ca 30 vagnar i anslutning till
befintlig spårutbyggnad. Staden och SL har tillsammans utrett och lokaliserat
ett möjligt läge i Ulvsunda.
Avtalet som bifogas bilaga 2, innebär att SL ersätts för de kostnader som
uppstår då Brommadepåns verksamhet flyttar till Ulvsundadepån med ett
belopp om 300 Mkr trots att SL:s rätt enligt tomträttsavtalet att nyttja
fastigheten har upphört.
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Björn Ehnberg »

Erland skrev:
Björn Ehnberg skrev:
Som det heter, kommentarer överflödiga!
Tja, jag vet inte det. Har du läst dokumentet du länkade till? Till exempel de här avsnitten:
Tomträttsavtalet för fastigheten Akka 4, Brommadepån upphörde den 31
december 2006. SL har därefter fortsatt verksamheten på fastigheten och ett
nyttjanderättsförhållande har uppstått. Staden har som markägare alltsedan år
2002 haft i uppdrag att utreda möjligheterna till en framtida
bostadsexploatering inom området.
Utbyggnaden av Tvärbanan kräver utöver de antal fordon den befintliga depån
rymmer, ca 30 fordon, ytterligare ett depåläge för ca 30 vagnar i anslutning till
befintlig spårutbyggnad. Staden och SL har tillsammans utrett och lokaliserat
ett möjligt läge i Ulvsunda.
Avtalet som bifogas bilaga 2, innebär att SL ersätts för de kostnader som
uppstår då Brommadepåns verksamhet flyttar till Ulvsundadepån med ett
belopp om 300 Mkr trots att SL:s rätt enligt tomträttsavtalet att nyttja
fastigheten har upphört.
Om jag har läst dokumentet jag länkat till? Ja, vad tror du?

Faktum kvarstår, Stockholms stad kör iväg SL och åsamkar SLL en avsevärd kostnad. De avtalsjuridiska aspekterna i är bara formalia i sammanhanget.

Uppgifterna om hur många fordon den befintliga depån rymmer är bara nys, det har jag visat i tidigare inlägg i andra trådar.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av bark »

Först funderade jag över om det var lika mycket negativt tjafs när första delen av Tvärbaanan byggdes. Så kom jag på att det var före internetforumens tid.
daniel_s
Inlägg: 14429
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av daniel_s »

bark skrev:Först funderade jag över om det var lika mycket negativt tjafs när första delen av Tvärbaanan byggdes. Så kom jag på att det var före internetforumens tid.
Det var 20 gånger så mycket negativt tjafs när första delen av Tvärbanan byggdes! Nu är det möjligt att minnet m m spelar mig ett spratt, men jag vill minnas att man diskuterade saker även före internetforumens tid. För övrigt började de komma redan då; jag tror att man så sent som 1997, i tidiga inkarnationer av bl a detta forum, kunde läsa inlägg som spådde ett plågsamt och utdraget fiasko för hela snabbspårvägsprojektet.
Användarens profilbild
Patrick
Inlägg: 877
Blev medlem: tisdag 20 augusti 2002 22:30
Ort: Stockholm - Hässelby

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Patrick »

Den största "tjafsaren" var ju en viss herre vid namn Elwe Nilsson - har ni glömt honom - som, tillsammans med sitt parti (Moderaterna) ville hela tiden lägga ner bygget av Tvärbanan med motiveringen att man inte skulle lägga ner så mycket pengar för att transportera 130 personer per dag - den mängd passagerare som busslinjen hade som gick runt halva Kungsholmen innan den ens kom till Gröndal resp Lilljeholmen . När sedan man hade byggt Tvärbanan till mer än hälften höll han tyst då det skulle kosta mer att lägga ner bygget än att bygga den färdig - avtalsbrott mm! När så Tvärbanan öppnade för trafik och mer än ca 20 000 åkte varje dag så vände han snabbt på kappan och skröt om hur han och hans parti hade stött hela projektet! Snacka om hyckleri i kvadrat! :mrgreen: :twisted: :twisted: :mrgreen:
Erland
Inlägg: 248
Blev medlem: torsdag 11 december 2003 21:24
Ort: Stockholm

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Erland »

Björn Ehnberg skrev:
De avtalsjuridiska aspekterna i är bara formalia i sammanhanget.
Ett vad skall man kalla det, nydanande? sätt att se på rättssystemet.
Användarens profilbild
Icecool
Inlägg: 294
Blev medlem: lördag 16 december 2006 22:55

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Icecool »

Finns det någon beskrivning av den nya depå i Ulvsunda? hur den kommer å se ut.
Icecool
Väder gör sig bäst i dramatiskt tillstånd!
http://www.airliners.net/
Användarens profilbild
A32
Inlägg: 1686
Blev medlem: fredag 16 september 2005 12:09
Ort: Stockholm

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av A32 »

Icecool skrev:Finns det någon beskrivning av den nya depå i Ulvsunda? hur den kommer å se ut.

Det är nog inte helt hugget i sten hur den kommer att se ut, eftersom man gör ändringar då och då. Senast var att man gick från tvåplan till enplanslösning.
/a32 :wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
daniel_s
Inlägg: 14429
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av daniel_s »

Patrick skrev:Den största "tjafsaren" var ju en viss herre vid namn Elwe Nilsson - har ni glömt honom - som, tillsammans med sitt parti (Moderaterna) ville hela tiden lägga ner bygget av Tvärbanan med motiveringen att man inte skulle lägga ner så mycket pengar för att transportera 130 personer per dag - den mängd passagerare som busslinjen hade som gick runt halva Kungsholmen innan den ens kom till Gröndal resp Lilljeholmen . När sedan man hade byggt Tvärbanan till mer än hälften höll han tyst då det skulle kosta mer att lägga ner bygget än att bygga den färdig - avtalsbrott mm! När så Tvärbanan öppnade för trafik och mer än ca 20 000 åkte varje dag så vände han snabbt på kappan och skröt om hur han och hans parti hade stött hela projektet! Snacka om hyckleri i kvadrat!
Ja, då tycker jag att vissa socialdemokrater är mer konsekventa. De var emot projektet från början, tyckte inte om det under processens gång och anser fortfarande att spårvägen skulle ha gjort bättre nytta någon annanstans. :cheesygrin:
TS
Inlägg: 629
Blev medlem: måndag 02 maj 2005 20:56

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av TS »

Man ska ju helst vara konskevent och tycka att något är dumt eftersom ens företrädare tyckte det 1994. Eller för den delen 1960.
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
Användarens profilbild
Patrick
Inlägg: 877
Blev medlem: tisdag 20 augusti 2002 22:30
Ort: Stockholm - Hässelby

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Patrick »

daniel_s skrev:
Ja, då tycker jag att vissa socialdemokrater är mer konsekventa. De var emot projektet från början, tyckte inte om det under processens gång och anser fortfarande att spårvägen skulle ha gjort bättre nytta någon annanstans. :cheesygrin:
Konstigt nog har det varit moderater som jag har varit inblandad i debatt om spårvagnens vara eller inte vara - bl a hade Solnas då starke man Anders Gustafs (M) och jag en tidningsduell om spårvagnar där han, envis som synden, ansåg att spårvagnar skulle stå på museum - punkt slut - medan jag fick tala för spårvagnen och dess framtid. Kanske därför som jag har fått den bild att det är (var?) Moderaterna som var de största spårvagnsmotståndarna. Men alla har rätt att ändra sig!
daniel_s
Inlägg: 14429
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av daniel_s »

Gustâv hette han väl? Jag är inte så insatt i det här med lokalpolitik, men nog var väl hans retorik m m representativt för "kommunens starke man i X" genom tiderna, snarare än för moderater?
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Björn Ehnberg »

daniel_s skrev:Gustâv hette han väl? Jag är inte så insatt i det här med lokalpolitik, men nog var väl hans retorik m m representativt för "kommunens starke man i X" genom tiderna, snarare än för moderater?
Precis! Anders Gustav (eventuella accenter i stavningen får de som har bättre skolunderbyggnad än jag placera ut) avled 2006, vilket väl på sätt och vis får sägas vara en förutsättning för Tvärbana nordost (alltså sträckningen genom Sumpan - Solna). Ungefär som när Mikael Söderlund lämnade Stockholmspolitiken, fastän han förstås inte avgick med döden. Men vara med och betala vill de fortfarande inte! Därför blir det tills vidare ingen sträckning bortanför Solna Business park.

Mvh.

Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Skriv svar