Olle skrev:Patrick skrev:Det är konstigt att man ska lägga ner brommahallen eftersom man inför Tvärbanans invigning byggde en helt nytt hus dom inrymmer Trafikledningen för Nockebybanan och Tvärbanan samt tvätthall för spårvagnarna mm. Dessutom har man ju byggt om hallgården med nya spår när nu bussarna flyttas till Lunda industriområde.
Men å andra sidan är det inget som förvånar mig längre vad gäller resursslöseriet i samhället idag!

Njaa, alla visste vad som gällde eftersom stadsplanerna fanns redan då. Någonstans måste ju spårvagnarna huseras och detta var nog den optimala lösningen. Tänk också på att det bara är omsättning av pengar som håller folk med jobb och vårt samhälle rullande.

lle.
Hallå där, vad har Du för stöd för det påståendet? När den aktuella ombyggnaden gjordes 1997 - 98 fanns ju knappt ens någon översiktsplan för området, än mindre några deltaljplaner (det sisttnämnda finns f.ö. inte ens nu, detaljplanerarbetet är inte påbörjat). Det som kom sedan var
översiktsplan 1999, där man utpekade området som ett stadsutvecklingsområde.
ÖP99 skrev:
Utvecklingsmöjligheter
Det finns goda förutsättningar att på sikt kunna skapa ett avsevärt tillskott p service, arbetsplatser och bostäder genom följande åtgärder:
- Tunnelbanan leds på en ny viadukt över Drottningholmsvägen mellan nuvarande stationerna Stora Mossen och Alvik.
- Drottningholmsvägen får en rak sträckning mellan Medborgarhuset i Alvik och Ulvsundaplan.
- SL:s depåområdet utnyttjas effektivare med en modern depå som överdäckas för nya bostäder och arbetsplatser, totalt ca 30 000 m2 BTA.
- Ny bostads- och servicebebyggelse tillskapas söder om Drottningholmsvägen, totalt ca 20 000 m2 BTA.
- Parkstråket utmed Drottningholmsvägen förlängs från Stora Mossen till Alviksplan.
Ovanstående, allmänna sk. skrivningar kan man tolka lite som man vill, men inte nödvändigtvis så att Brommadepån
måste avvecklas.
Faktum kvarstår, genom att mota bort SL från en fullt fungerande spårvägsdepå åsamkar Stockholms stad SL en kapitalförstöring i storleksordningen 1 - 1,5 miljarder kr. Och detta redan när det egentligen inte finns någon finansieringen till själva utbyggnaden av Tvärbanan. Nu finns visserligen ett avtal där staden lovar att dela med sig av exploateringsintäkterna, men hur stora de blir återstår att se!
Mvh.
Björn
PS: Detta är f.ö. en bildtråd, ingen diskussionstråd - kan vi kanske flytta ev. diskussionsbehov till den här tråden istället.