Spårvagnar i Göteborg - hur är det med accet?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763

Re: Spårvagnar i Göteborg - hur är det med accet?

Inlägg av 2763 »

TKO skrev:Jag hade egentligen inte tänkt deltaga i den här debatten i fortsättningen - men diskussionen om "dubbelhållplatser och acceleration/retardation" tyder på att ingen fattat hur det går till på andra platser där man har detta system. Jag rekommenderar en studieresa till ett sydligt grannland!
Mycket tyder på att du inte tagit till dig hur saker och ting fungerar i Göteborg, att vissa saker har provats både i praktik och teori.

Får jag rekommendera en resa hit i studiesyfte? Det är här dina idéer skall fungera i detta fall.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Som gammal man får jag glädja mig att jag har bättre minne än Tony. :) Tomas (Thomas?) har redan varit här. Det var det som var orsaken till att han startade den här tråden. Det finns väl egentligen ingen orsak att fortsätta den här debatten. Vi kan bara konstatera att man gör olika på olika håll. Som resenär tycker jag det fungerar i huvudsak bra i Göteborg. Det har ju blivit betydligt bättre sedan man slopade förarens biljettförsäljning. Synd bara att man innan dess beställde en vagntyp som fick en del dåliga egenskaper p.g.a. att man krävde att det skulle finnas dubbeldörrar omedelbart intill förarplatsen. Det kravet är ju helt onödigt nu. F.ö. bör man, om man åker på studiebesök i Göteborg nu, vara medveten om att det fungerar lite sämre än normalt p.g.a. att Viktoriabron är avstängd. Därmed får många linjer gå en väg som normalt trafikeras bara av en eller två linjer och som inte precis är världens bästa gator att köra spårvagn på.
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

TKO skrev:Jag hade egentligen inte tänkt deltaga i den här debatten i fortsättningen - men diskussionen om "dubbelhållplatser och acceleration/retardation" tyder på att ingen fattat hur det går till på andra platser där man har detta system. Jag rekommenderar en studieresa till ett sydligt grannland!
Ja, jag visste väl att Du inte skulle kunna hålla Dig borta :) . Ursäkta, men vad är egentligen anledningen till denna tråd? Du anser tydligen att den spårbundna kollektivtrafiken i Göteborg är långsam. Har Du några belägg för det, annat än Din egen subjektiva uppfattning? Likaledes tycks Du anse att mycket tid går tillspillo pga. av den stoppteknik som tillämpas vid hållplatsuppehållen. Återigen, har Du några belägg för det eller är det bara Ditt eget tyckande? I det senare fallet finns ju inte så mycket diskutera (vilket jag iofs. tycker att denna tråd utvisar).

Det bokstavliga svaret på frågan i trådens rubrik är annars, enligt AnsaldoBredas specifikationer för M32, 1 m/s2, vilket är något under A32 resp. M06 som enligt Bombardiers datablad presterar 1,2 resp. 1,3 m/s2.

Mvh.

Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

C20_rules skrev:Vad är det för data som är felaktiga? Snabbt förändrande krafter är självklart betydligt värre att parera mot, än långsamt förändrande - men även om man skulle kunna bromsa med en ökning på 100 m/s³ i början av bromsningen, så spelar det ingen roll när maxkraften bara motsvarar 20% av vikten - om man håller i sig från början, åker man bara iväg kanske 1-2 dm på reaktionstiden innan man bara puttar/drar sig lite lätt mot kraften.

Mina exempel är bl a från när C20 var nya och dom körde riktigt kul ibland och dom har riktigt kort ansättningstid, där var det dessutom ofta full bromsning direkt efter acceleration, då signalsystemet orsakade full broms efter start ibland
- en gång var det ioförsej en tant som ramlade (och togs emot av några andra ressenärer ett par meter längre fram) när jag åkte och han "slog på" en helt oförberedd tvärnit mitt mellan 2 stationer.
I mitt exempel med bussen "smög" han inte i med med bromsen heller direkt (bussar har ju inte mycket ansättningstid i bromsarna).

Det jag menade att jag kännt på i simulatorer, är fördröjnigar och ansättningstider - inte hur det påverkar dom i vagnen.
Problemet med de siffror du uppger är att du inte kan verfiera dem. Vad är det för källor du stöder dig på? Den enda verfierbara siffran är påståendet om M32:ans bromsförmåga och här tror jag faktiskt att AnsaldoBreda medvetet eller omedvetet (förmodligen det sista) far med osanning. Det finns inget som helst behov av en så stor driftsbromsförmåga hos ett spårfordon som rör sig i gatumiljö (som jämförelse har både A32 och M06 1,2 m/s2 enligt Bombardiers datablad). Dessutom uppger AnsaldoBreda i den övergripande specifikationen för Sirioplattformen siffror på mellan 1,1 och 1,23 m/s2 för bromsförmågan.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Björn Ehnberg skrev:Den enda verfierbara siffran är påståendet om M32:ans bromsförmåga och här tror jag faktiskt att AnsaldoBreda medvetet eller omedvetet (förmodligen det sista) far med osanning.
Nej, det tror jag inte. Jag tror detta är ett krav från kunden som AnsaldoBreda måste uppfylla.
TKO

Inlägg av TKO »

Björn Ehnberg skrev:
Ja, jag visste väl att Du inte skulle kunna hålla Dig borta :) . Ursäkta, men vad är egentligen anledningen till denna tråd? Du anser tydligen att den spårbundna kollektivtrafiken i Göteborg är långsam. Har Du några belägg för det, annat än Din egen subjektiva uppfattning? Likaledes tycks Du anse att mycket tid går tillspillo pga. av den stoppteknik som tillämpas vid hållplatsuppehållen. Återigen, har Du några belägg för det eller är det bara Ditt eget tyckande? I det senare fallet finns ju inte så mycket diskutera (vilket jag iofs. tycker att denna tråd utvisar).

Det bokstavliga svaret på frågan i trådens rubrik är annars, enligt AnsaldoBredas specifikationer för M32, 1 m/s2, vilket är något under A32 resp. M06 som enligt Bombardiers datablad presterar 1,2 resp. 1,3 m/s2.

Mvh.

Björn
Ja det är bara ett subjektivt tyckande - jag upplever att spårvagnstrafiken i Göteborg går sakta i jämförelse med liknade städer i andra länder. Jag funderade då om det berodde på prestanda hos vagnarna, och sedan halkade diskussionen in på kolonnkörning och hållplatsuppehåll. Ja jag är ju också inne på om det inte är den valda systemlösningen - "lätt spårväg" istället för "stadsbana"/"Stadtbahn" som är grundorsaken.

Den som vill ha siffror istället för upplevelser kan säkert ta fram medelhastigheten får spårvagnsresor i Göteborg (såväl inner- som ytterstad) och jämföra med kanske Stuttgart eller Hannover? Ja eller vad man nu tycker är lämpliga referensobjekt... Jag kanske ska göra det själv, eftersom jag är övertygad om att sådana siffror skulle stödja min grundläggande åsikt om att det går sakta - även om det nu inte beror på dåligt acc...!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Det är klart spårvagnarna går fortare om man skickar ner dem i tunnlar, som man har gjort i Hannover och Stuttgart. Frågan är om hela resan går fortare. Under andra halvan av 60-talet bodde jag på diverse ställen i Stockholm. Det var ju i bostadbristens dagar, så man flyttade runt mellan andrahandsboenden. Med ett undantag fick jag alltid gå hemifrån minst tio minuter innan tåget gick när jag skulle någonstans med tunnelbanan. I Göteborg har jag aldrig haft mer än fem minuter till spårvagnshållplatsen. Ska du jämföra Göteborg med andra städer så ska det förstås vara andra städer där trafiken går på ytan, t.ex. Bremen, Karlsruhe eller städerna i Holland. Där tror jag inte Göteborg kommer så dåligt ut. På den tiden jag hade tillgång till sådan statistik var Göteborg en av de städer som hade snabbast spårvagnstrafik. Åka buss i Malmö ska vi bara inte snacka om. Där går det sakta.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Björn Ehnberg skrev:Det finns inget som helst behov av en så stor driftsbromsförmåga hos ett spårfordon som rör sig i gatumiljö (som jämförelse har både A32 och M06 1,2 m/s2 enligt Bombardiers datablad).
Ställer du dig upp och försvarar det uttalandet efter att en person som annars vore oskadad ligger på botten av en kista efter att ha blivit påkörd?

Vi kör i gatutrafik, det förutsätter en sak - att man fort kan få stopp på sina fordon. Att bromsa hårt innebär dock också andra faror, såsom fall i vagn - något som man verkligen skulle tänka på i Stockholms Tunnelbana, men vill ni diskutera det så tar vi en annan tråd.
Mjukkörning är A och O av många skäl.

//Tony
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TonyM skrev:
Björn Ehnberg skrev:Det finns inget som helst behov av en så stor driftsbromsförmåga hos ett spårfordon som rör sig i gatumiljö (som jämförelse har både A32 och M06 1,2 m/s2 enligt Bombardiers datablad).
Ställer du dig upp och försvarar det uttalandet efter att en person som annars vore oskadad ligger på botten av en kista efter att ha blivit påkörd?

Vi kör i gatutrafik, det förutsätter en sak - att man fort kan få stopp på sina fordon. Att bromsa hårt innebär dock också andra faror, såsom fall i vagn - något som man verkligen skulle tänka på i Stockholms Tunnelbana, men vill ni diskutera det så tar vi en annan tråd.
Mjukkörning är A och O av många skäl.

//Tony
Observera också att de data som nämns som regel gäller ett slags medelretardation. Vid låga hastigheter kan retardationsvärdena vara avsevärt högre. För övrigt anser jag att A32 har en tämligen dålig driftbroms, som inte är så mycket att jämföra med.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

TonyM skrev:
Det var väl ett dåligt exempel. Driftbromsning är en planerad bromsning för att stanna på en viss plats. Den behöver inte vara så kraftig som den bromsning man använder för att i en farosituation stanna så snart som möjligt. Göteborgs krav på retardation vid driftbromsning är onödigt högt.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Harald skrev:
TonyM skrev:
Det var väl ett dåligt exempel. Driftbromsning är en planerad bromsning för att stanna på en viss plats. Den behöver inte vara så kraftig som den bromsning man använder för att i en farosituation stanna så snart som möjligt. Göteborgs krav på retardation vid driftbromsning är onödigt högt.
Jag vet mycket väl vad skillnaden på drift- och farobromsning är, Harald.

//Tony
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:Det var väl ett dåligt exempel. Driftbromsning är en planerad bromsning för att stanna på en viss plats. Den behöver inte vara så kraftig som den bromsning man använder för att i en farosituation stanna så snart som möjligt. Göteborgs krav på retardation vid driftbromsning är onödigt högt.
Nja, ju fler nödbromsningar (göteborgare: läs farobromsningar) per år som görs, desto fler fall i vagn kan man förvänta sig. I och för sig så kan ju även en kraftig driftbromsning leda till fall i vagn, men risken är trots allt mindre än vid den ännu kraftigare nödbromsningen. Därför är det nog bra att ha en rejäl driftbroms så att man slipper ta till nödbromsning så ofta. (Om ni har någon forskning som visar motsatsen så är jag beredd att suga åt mig som en svamp!)
C20_rules

Inlägg av C20_rules »

Björn Ehnberg skrev:Problemet med de siffror du uppger är att du inte kan verfiera dem. Vad är det för källor du stöder dig på? Den enda verfierbara siffran är påståendet om M32:ans bromsförmåga och här tror jag faktiskt att AnsaldoBreda medvetet eller omedvetet (förmodligen det sista) far med osanning
Vad det gäller C20 så klockade jag dom över en vagnslängd (46,5 m) från stillstående när dom var nya - då kan man ju räkna ut medelaccelerationen under en vagnslängd och den låg ofta på runt 1,6-1,7 m/s². SL var dock väldigt snabba med att ställa ner dom till 1,2 m/s² (vilket många vagnar låg på redan då). Jag mätte även för ett tag sedan med accelerometer när jag hade turen att åka med en bra förare och retardationen uppgick till 1,5-1,7 m/s² i slutet av inbromsningen vid flera stationer (följt av en kul knyck vid stopp) - tror inte han nödbromsade vid stationerna direkt :lol:

Har för övrigt en annan som bekräftade det också - att SL ställt ner startaccelerationen på C20 (han som la ut denna video)
http://www.youtube.com/watch?v=xH8rg7hE ... annel_page

För övrigt när man kollar på hur kraftig maxretardation man uppnår i t ex en bromsning är att gå på t ex hur det påverkar föremål som man har koll på t ex ungefär vad dom har för friktionskoefficient eller vid vilken kraft dom välter, t ex en väska på golvet - eller tidningar på sätena som i mitt exempel etc.
daniel_s skrev:Nja, ju fler nödbromsningar (göteborgare: läs farobromsningar) per år som görs, desto fler fall i vagn kan man förvänta sig
Lite komiskt det där - precis efter jag skrev mitt förra inlägg berättade en polare att en annan kompis till honom var ett stort fläskberg som vägde 200 kg och han är ju troligen lika svag som dom flesta som väger kanske 70. Där skulle man nog kunna få problem med "fall i vagn" om man bromsar hårt :cheesygrin:
Men man kan ju inte ha en kollektivtrafik anpassad efter såna.
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Det här med inbromsning/acceleration har också mycket med hur man blir lärd att köra.
Det var nånn som skrev att mjukkörning ÄR A och O och jag ställer mig i den linjen.

Hellre att 2-3 personer blir irriterade på att man bromsar för mjukt och tant Agda från Högsbo 85år gammal kan stå upp utan att ramla och bryta lårbenshalsen, jo faktiskt är det så att ALLA som kan stå upp ska kunna välja detta vid en inbromsning till hållplatsstopp.
Betänk också att olyckstalet för Göteborgs spårvagnstrafik har minskat dom senaste åren trots ökat antal vagnskilometer tack vare ökad trafik.
Detta finns det självklart orsaker till och det är vaken körning och kunskap hos förarna, gångtrafikanterna har ju ökat nonchalansen och tror att en spårvagn kan stanna på 0 och ingenting.

Nu kör inte jag spårvagn längre men under mina nästan 9 år som förare så hade man nog lite mer erfarenhet av körning IRL än en som kör spårvagn i simmulator vid enstaka tillfällen ;)
Jag har 2 personolyckor på mitt samvete där jag INTE kunde gjort annat för att undvika olyckorna, personerna som jag körde på tog en medveten risk, i det ena fallet strunta i rött och cykla framför vagnen, den andra gick över en gångpassagen utan att se sig för, den senare var det just vagnens bromsförmåga som räddade hennes liv och min kunskap att utnyttja vagnens bromskapacitet, tror inte jag farobromsade mer än dom 5-6 sista metrarna utan bromsade vagnen "manuellt genom sandning och max driftbroms, tror att min bromssträcka blev kortare tack vare detta då INGA hjul på den vagnen hade stannat som dom kunde göra när man farobromsar, man sopar undan den sand man lägger med skenbromsarna så nästa axels hjul inte har sand.

Iallafall, vagnarna har en fullt tillräcklig bromskraft för att bromsa sent, hårt och oekonomiskt, det finss även en aspekt utöver mjuk och planerad körning och det är ekonomi, vid fullt utnyttjad driftbroms/acceleration så går det åt mera el.
Detta glömms lätt bort i sammanhanget, kör man mjukt och låter vagnen rulla av egen kraft utan onödigt hårt pådrag och mer planerade mjuka inbromsningar så går det åt mindre energi och det blir också mindre slitage på vagnens bromsar.
Bromsar man på rätt sätt så ansätts inte vagnens bromsbelägg mot brosmskiva förräns under en viss hastighet, man bromsar helt enkelt med motorerna.
Personligen ville jag INTE ha det där sista knycket som jag med många upplever som otrevligt, någon nämnde att man borde öppna dörrarna innan vagnen stannar, till den ska jag informera att dörrstoppa en vagn skall man inte göra, risken att glida förbi ett tänkt stopp ökar då skivbromsarna sätts till med 100% bromsverkan vilket gör att vagnens hjul kan börja glida.
Dessutom ökar fallrisken inne i vagn markant, under 9 år hade jag ett fall som klassades som fall i vagn och det var vid en farobromsning i kurva för att en herre i Volvo inte respekterade sin skyltade väjningsplikt, så jag kan nog stolt säga att inbromsning av vagn var nått jag var duktig på.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

TonyM skrev:Jag vet mycket väl vad skillnaden på drift- och farobromsning är, Harald.
Ja det räknar jag med, och just därför förstår jag inte varför du blandar in personer i kistor i en diskussion om driftbromsning. Alla kanske inte vet skillnaden, och därför skrev jag min kommentar.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

C20_rules skrev:Jag mätte även för ett tag sedan med accelerometer när jag hade turen att åka med en bra förare och retardationen uppgick till 1,5-1,7 m/s² i slutet av inbromsningen vid flera stationer (följt av en kul knyck vid stopp)
I så fall var det INTE en bra förare. Bra förare gör inte stoppknyckar, och använder inte full broms utom möjligen i högre hastigheter. Stoppknyckar är inte kul, utan riskabla för passagerarna och sliter på materielen. En förare som kör som du beskriver blir inte uttagen till några vidareutbildningar om man säger så...
C20_rules

Inlägg av C20_rules »

daniel_s skrev: I så fall var det INTE en bra förare. Bra förare gör inte stoppknyckar, och använder inte full broms utom möjligen i högre hastigheter. Stoppknyckar är inte kul, utan riskabla för passagerarna och sliter på materielen. En förare som kör som du beskriver blir inte uttagen till några vidareutbildningar om man säger så...
Stoppknycken kommer när man stannar och då sliter man ju inte på hjulen eller bromsarna - möjligen att man sliter något på fjädringssystemet av "rock back-effekten".
Hur vidareutbidningen för förare är, har man ju redan märkt - dom går ju alla på din linje. Bromsa tidsoptimalt och "tima" bromsningarna rätt är heller inget som förarutbildningen verkar prioritera - det är t o m viktigare att köra s k komfortabelt än att hålla tidtabellen.
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Säkerheten framför allt, det är inte konstigt att man lär ut att man ska köra mjukt, tidtabellen är oftast nummer 2 efter säkerheten.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

C20_rules skrev:
daniel_s skrev: I så fall var det INTE en bra förare. Bra förare gör inte stoppknyckar, och använder inte full broms utom möjligen i högre hastigheter. Stoppknyckar är inte kul, utan riskabla för passagerarna och sliter på materielen. En förare som kör som du beskriver blir inte uttagen till några vidareutbildningar om man säger så...
Stoppknycken kommer när man stannar och då sliter man ju inte på hjulen eller bromsarna - möjligen att man sliter något på fjädringssystemet av "rock back-effekten".
Hur vidareutbidningen för förare är, har man ju redan märkt - dom går ju alla på din linje. Bromsa tidsoptimalt och "tima" bromsningarna rätt är heller inget som förarutbildningen verkar prioritera - det är t o m viktigare att köra s k komfortabelt än att hålla tidtabellen.
Det är väl precis det förarna lärs, att bromsa optimalt så slipper man bromsknyckar och får ett stopp på rätt ställe och dessutom mjukt.
Vill man ha bromsknyckar så får nog GS återgå till den teknik som M28 utnyttjar, där har Du din önskade stoppknyck och startknyck, dock undvek jag altt som oftast även stoppknycken genom att fuska och får man kommentarer av folk som att "Det var trevligt att åka med dig" så vet man att man gör rätt eller hur==
Grovsnus skrev:Säkerheten framför allt, det är inte konstigt att man lär ut att man ska köra mjukt, tidtabellen är oftast nummer 2 efter säkerheten.
Precis så som Grovsnus skriver, "Säkerhet - Tidhållning - Övrig service" Finns dock en del passagerare och förare som tyckte att det skulle vara "Övrig service - Säkerhet - Tidhållning"
Oavsett så kommer ALDRIG tidhållning före säkerhet och så hoppas jag verkligen att det förblir, vill inte att förare ska ha den känslan man har efter att en oskyddad trafikant fått "smaka spårvagn" även om man vet att man har gjort vad man ska, för tankarna kommer alltid, "Vad kunde jag gjort för att undvika det här, varför jobbade jag idag osv osv"

Sedan finns det förståsigpåare här som tycker att man ändå ska köra med stoppknyckar, att man kör för sakta där det finns mycket folk osv osv.
Göteborg har en mycket trafikintensiv och komplex lösning och därför blir det som det blir, man måste liksom ge för att få ett flyt i trafiken, ibland måste man släppa fram bilar fast dom har väjningsplikt bara för att få flytet.
Regler är till för att följas men samtidigt så är det ÄNDÅ personen som kör som ser vad som funkar i varje situation.....
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

C20_rules skrev:Stoppknycken kommer när man stannar och då sliter man ju inte på hjulen eller bromsarna - möjligen att man sliter något på fjädringssystemet av "rock back-effekten".
Fel. Hjulen bromsas lätt fast precis på slutet med ett sådant körsätt vilket leder till små, små skador på hjulbanan, som med tiden blir anlöpt och spröd. Dessutom finns det små, små spel i varenda ledpunkt, och där utövar vagnskorgens rörelseenergi ett moment som strävar efter att rycka boggin framåt vilket dock inte går eftersom hjulen sitter fast. Det innebär att enstaka delar får ta upp en energi som motsvarar att köra in vagnen i en vägg. (Fjädringssystemet tar bara upp en mycket liten del av denna energi, det är avsett att ta upp vertikala rörelser och inte rörelser i vagnens längsled. Den lilla nigning, som kan upplevas längst fram i vagnen vid en "stoppknyck", är i själva verket resultanten av ett försök till en cirkulär rörelse runt en punkt i främre boggin. Den stora kraftkomponenten är dock riktad framåt, och tas upp i de fasta anordningarna.) Med tiden ökar spelet och boggierna blir glappa fortare.
C20_rules skrev:Hur vidareutbidningen för förare är, har man ju redan märkt - dom går ju alla på din linje. Bromsa tidsoptimalt och "tima" bromsningarna rätt är heller inget som förarutbildningen verkar prioritera - det är t o m viktigare att köra s k komfortabelt än att hålla tidtabellen.
Det är viktigare att köra säkert än att hålla tidtabellen. Folk som slår sig vill vi inte ha. För övrigt går det alldeles utmärkt att hålla tidtabellen utan att någonsin bromsa hårt, det är andra saker som påverkar tidhållningen mer. De förare som kör ryckigt håller inte tidtabellen bättre än de som kör mjukt, snarare tvärtom! Bland annat straffar sig hårda bromsningar såtillvida att trafikanter inte vågar resa sig upp förrän tåget stannat helt, vilket förlänger stationsuppehållen. Det är mycket viktigare för tidtabellen att tågen kommer iväg från stationerna så snabbt som möjligt, så att nästa tåg kan köra in. I det avseendet kan jag hålla med dig om att körningen är något mesig ibland, men det finns även en irriterande egenskap i signalsystemet (tub 1) att hela plattformssträckan måste vara fri innan nästa tåg kan köra in. Detta är den enskilt mest begränsande faktorn för tidhållningen på ettan. Man skulle uppnå mycket bättre resultat genom att ändra på detta (t ex dela spårledningen i två) än man någonsin kan göra genom att finslipa körsättet.

Bäste C20_rules, dina iakttagelser skulle stämma bra ur ett rent dataspelsperspektiv, men när man kör med tredimensionella vagnar av riktig metall, med riktiga människor i, så tillkommer det flera saker att tänka på.
Låst