Det här med inbromsning/acceleration har också mycket med hur man blir lärd att köra.
Det var nånn som skrev att mjukkörning ÄR A och O och jag ställer mig i den linjen.
Hellre att 2-3 personer blir irriterade på att man bromsar för mjukt och tant Agda från Högsbo 85år gammal kan stå upp utan att ramla och bryta lårbenshalsen, jo faktiskt är det så att ALLA som kan stå upp ska kunna välja detta vid en inbromsning till hållplatsstopp.
Betänk också att olyckstalet för Göteborgs spårvagnstrafik har minskat dom senaste åren trots ökat antal vagnskilometer tack vare ökad trafik.
Detta finns det självklart orsaker till och det är vaken körning och kunskap hos förarna, gångtrafikanterna har ju ökat nonchalansen och tror att en spårvagn kan stanna på 0 och ingenting.
Nu kör inte jag spårvagn längre men under mina nästan 9 år som förare så hade man nog lite mer erfarenhet av körning IRL än en som kör spårvagn i simmulator vid enstaka tillfällen

Jag har 2 personolyckor på mitt samvete där jag INTE kunde gjort annat för att undvika olyckorna, personerna som jag körde på tog en medveten risk, i det ena fallet strunta i rött och cykla framför vagnen, den andra gick över en gångpassagen utan att se sig för, den senare var det just vagnens bromsförmåga som räddade hennes liv och min kunskap att utnyttja vagnens bromskapacitet, tror inte jag farobromsade mer än dom 5-6 sista metrarna utan bromsade vagnen "manuellt genom sandning och max driftbroms, tror att min bromssträcka blev kortare tack vare detta då INGA hjul på den vagnen hade stannat som dom kunde göra när man farobromsar, man sopar undan den sand man lägger med skenbromsarna så nästa axels hjul inte har sand.
Iallafall, vagnarna har en fullt tillräcklig bromskraft för att bromsa sent, hårt och oekonomiskt, det finss även en aspekt utöver mjuk och planerad körning och det är ekonomi, vid fullt utnyttjad driftbroms/acceleration så går det åt mera el.
Detta glömms lätt bort i sammanhanget, kör man mjukt och låter vagnen rulla av egen kraft utan onödigt hårt pådrag och mer planerade mjuka inbromsningar så går det åt mindre energi och det blir också mindre slitage på vagnens bromsar.
Bromsar man på rätt sätt så ansätts inte vagnens bromsbelägg mot brosmskiva förräns under en viss hastighet, man bromsar helt enkelt med motorerna.
Personligen ville jag INTE ha det där sista knycket som jag med många upplever som otrevligt, någon nämnde att man borde öppna dörrarna innan vagnen stannar, till den ska jag informera att dörrstoppa en vagn skall man inte göra, risken att glida förbi ett tänkt stopp ökar då skivbromsarna sätts till med 100% bromsverkan vilket gör att vagnens hjul kan börja glida.
Dessutom ökar fallrisken inne i vagn markant, under 9 år hade jag ett fall som klassades som fall i vagn och det var vid en farobromsning i kurva för att en herre i Volvo inte respekterade sin skyltade väjningsplikt, så jag kan nog stolt säga att inbromsning av vagn var nått jag var duktig på.