daniel_s skrev:En spårvagn är inte som ett tunnelbanetåg, den driftbromsar ungefär dubbelt så bra
Tror inte en spårvagn bromsar dubbelt så mycket som C20, då dessa bromsar säkert 1,6-2 m/s² vid full driftbroms (under bra förhållanden och halka kan ju drabba spårvagnar likväl som tunnelbanetågen), angiven driftbroms för M32 är 1,6 m/s² enl tillverkaren. Spårvagnar är förvisso lättare, men det är fortfarande stålhjul på stålräls.
daniel_s skrev:Dessutom är många spårvagnar av äldre typ bedrägligt svårbromsade just i 10-20 km/h (ketchupeffekt), varför den gode föraren mer eller mindre instinktivt undviker att hamna i detta hastighetsintervall
Långa ansättningstider och eller fördröjningar i bromsarna är det ju ofta på äldre vagnar och det kräver ju lite mer skicklighet av föraren.
Såna vagnar är faktiskt mer lättbromsade från hög fart - men har man bromsat några ggr så lär man sig ungefär hur långt man åker innan bromsarna "nyper till" i låg fart, annars kan man trycka kanske halv broms och "känna hur det tar" sedan öka mot slutet så man kommer rätt (många förare stannar ju inte exaktare än +/- 2 m iallfall). M32 som borde ju ha väldigt kort ansättningstid så dom är nog "lätt-bromsade" - likaså dom ombyggda M31.
Jag har inte kört i verkligheten däremot endel i simulatorer - så jag är rätt välbekant med känslan av fördröjningar och ansättningstider i bromsar.
daniel_s skrev:C20_rules skrev:Har man "nästan stannat" vid en hållplats/station och behöver köra fram lite till, så är det varsam acceleration och bromsning som gäller. Folk håller i sig på olika sätt beroende på om man accelererar eller bromsar, och de måste få chansen att byta grepp för att inte ramla.
Låter på er här som om ni glömmer bort att det är hjulens friktion som bromsar vagnen (stål mot stål) - dom krafter man har att göra med är motsv ca 20% av sin vikt (vid 2 m/s² inbromsning). Om det hade varit en buss som bromsar fullt, hade det varit mer förståeligt - där kan man bromsa upp till ca 7 m/s² som mest (motsv 71% av vikten). Endel tjockisar och sådär, är rätt klena i förhållande till sin vikt och far man dessutom iväg en liten bit innan man hittar något att ta tag i, så kanske det är farligt för endel.
För min egen del stod jag upp i buss förut, utan att hålla i mig också, med en chaufför som körde hårt (han bromsade t o m så tidningar åkte ner från sätena - vilket kräver över 3,5 m/s²) - inte alls så farligt, bara jäkligt kul att "studsa runt" mellan väggar och stänger (stod på barnvagnsplatsen)

- några bra inbromsningar och kurvor, sedan en bra vänsterkurva med öppen framdörr är en effektiv rensning på gamla tidningar och skräp från bussen