Slutet för museitunnelvagnarna?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Zill

Re: Slutet för museitunnelvagnarna?

Inlägg av Zill »

MustangF1-43 skrev:Beklagligt att Stockholm inte klarar av samma saker som Berlin. Ansvariga bör åka ner dit och studera deras museala U-Bahntåg på Museum für verkehr und technik och sedan inse att åtminstone ett komplett körbart C2-tåg behövs.

I Prag har man också förstått saken, en mycket fint renoverad EÄŒS finns (deras första tunneltåg) och den är betydligt nyare än C2.

Så Stockholmsansvariga bör helt klart lära sig av andra städer.
New York Transit Museum har ganska stor vagnpark. Vissa rullar i trafik i bland!

N.Y. Magazine: What the Subway Looked Like When It Cost a Nickel (blogg med video)

Trainorders.com: NY Transit Museum subway train in revenue service
Continuing a tradition, New York MTA Transit Division is operating the Transit Museum's R1-R9 train in revenue service every Sunday in December as a V train between 2nd Ave Manhattan and Queens Plaza. The first run departs 2nd Ave at 10:01 and the last departs Queen Plaza at 4:45 PM. No extra fare is involved.
Ferdinand

Inlägg av Ferdinand »

Zill skrev:
Continuing a tradition, New York MTA Transit Division is operating the Transit Museum's R1-R9 train in revenue service every Sunday in December as a V train between 2nd Ave Manhattan and Queens Plaza. The first run departs 2nd Ave at 10:01 and the last departs Queen Plaza at 4:45 PM. No extra fare is involved.
Finns resurserna så kan man göra så. Men de resurserna finns inte överallt. I alla fall inte i Stockholm, verkar det som. Och inte i alla branscher inom transportsektorn i USA heller, enligt vad jag har förstått av media. När museivagnarna gjordes iordning inför 50-årsjubileet så fanns resurserna, idag finns de uppenbarligen inte. Vad gör man i ett sådant läge? Ropar att resurserna SKALL finnas? Eller hittar alternativ? Det var det tänket jag åtminstone försökte få igång.
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

Ferdinand skrev:
Zill skrev:
Finns resurserna så kan man göra så. Men de resurserna finns inte överallt. I alla fall inte i Stockholm, verkar det som. Och inte i alla branscher inom transportsektorn i USA heller, enligt vad jag har förstått av media. När museivagnarna gjordes iordning inför 50-årsjubileet så fanns resurserna, idag finns de uppenbarligen inte. Vad gör man i ett sådant läge? Ropar att resurserna SKALL finnas? Eller hittar alternativ? Det var det tänket jag åtminstone försökte få igång.
Resurserna finns definitivt i Stockholm! Det som saknas är den politiska viljan! Frågan har varit upp hos politkerna men de pekar på varandra och tycker att något annat alliansparti kan driva frågan. En politiker svarade att det är så mycket med alla nya spår/banor som ska byggas nu att hon inte har tid att engagera sig i det museala. "Någon annan" får ta upp frågan. Hon vurmade tidigar för utbyggnaden av cykelbanor i staden och lyckades med det eftersom partiet satt i en vågmästarroll men eftersom hennes tidigare parti blivit bortröstat och tappat sitt inflytande har hon bytt parti till ett som har (visst) inflytande. Ni som är stockholmare kan kanske gissa vem jag menar....

//Lars S
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Egentligen kunde man klistra in en tråd som gick för något år sedan som handlade just om detta med att få ut museitåget i trafik.

Slutsatsen då som jag tror alla var eniga om var att förutsättningen är att en en grupp med genuint intresse för vagnarna tar tag i frågan inom ramen för SSS-S/AB SS. Idag finns de grundläggande funtionerna på djurgården i form av möteslokaler administrationsmöjligheter mm. Gruppen måste arbeta fran en plan för hur trafiken skall kunna bedrivas med tåget. Allt från underhåll, uppställningsplats, kommendering, marknadsföring osv. En central fråga är givetvis ekonomi och det ingår även det i gruppens arbete. Sponsorer, spårvägsmusset och SL själva samt alla andra ställen där man kan få bidrag mm för att bevara vårt teknikhistoriska arv.

SSS-S styrelse har fattat principbeslut om att stöja verksamheten då en verklig intressegrupp har bildats. Marknasföring och försäljning av abonnenmang kan utan större svårgheter skötas av TX på Djl. Liväl även kommendering då man fått fram en stark personalgrupp som är godkända och får köra tåget. men nu måsta arbetet med att komma dit påbörjas.

Jag tror inte på ett allmänt upprop från SSS-S styrelse utan mer på att en grupp som känner varandra bildar kärntrupp och fångar in intresserade och blir den grupp som kan göra det grundläggande arbetet.

/Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

Herregud, nu blir jag ledsen. Detta får inte vara sant. Snälla SL, t-banans historia är viktig för folket. Är hoppet helt ute nu och varför gjorde inte dom utsedda tjänstemännen sitt jobb. I början fanns det ju tydligen stort intresse från bl a Tågia om att sköta vagnarna, för att inte tala om alla entusiaster som skulle kunna göra bra insatser. Varför tänker inte SL på dom? Har veterantåget varit ute och rullat sedan SSS hjulbordskörning för några år sedan förresten?

Tåget fyller en viktig funktion för Stockholm och det är mycket dåligt av SL att inte ta vara på den. Historien är en viktig del av trafiken. Tåget måste vara kvar. Ta ansvar SL.

Varför hör man inget från Spårvägsmuseet? Varför bildas inte T-sektionen inom SSS-S, var ju en person som tagit på sig jobbet eller gav han upp snabbt. Nu börjar det bli sista möjligheten om tåget ska kunan räddas så nu är det dags att bilda någon t-banegrupp inom SSS eller liknande och samla ihop folket innan tåget hamnar hos Hugo i Gladökvarn, vilket jag inte vill. Jag är med i t-sektionen om den kommer till men då måste det ske nu.

Rädda t-banans veterantåg!!!

Ber om ursäkt i fall inlägget verkar lite rörigt.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Lars Stegenius

MJTÅG skrev:Herregud, nu blir jag ledsen. Detta får inte vara sant. Snälla SL, t-banans historia är viktig för folket. Är hoppet helt ute nu och varför gjorde inte dom utsedda tjänstemännen sitt jobb. I början fanns det ju tydligen stort intresse från bl a Tågia om att sköta vagnarna, för att inte tala om alla entusiaster som skulle kunna göra bra insatser. Varför tänker inte SL på dom? Har veterantåget varit ute och rullat sedan SSS hjulbordskörning för några år sedan förresten?

Tåget fyller en viktig funktion för Stockholm och det är mycket dåligt av SL att inte ta vara på den. Historien är en viktig del av trafiken. Tåget måste vara kvar. Ta ansvar SL.

Varför hör man inget från Spårvägsmuseet? Varför bildas inte T-sektionen inom SSS-S, var ju en person som tagit på sig jobbet eller gav han upp snabbt. Nu börjar det bli sista möjligheten om tåget ska kunan räddas så nu är det dags att bilda någon t-banegrupp inom SSS eller liknande och samla ihop folket innan tåget hamnar hos Hugo i Gladökvarn, vilket jag inte vill. Jag är med i t-sektionen om den kommer till men då måste det ske nu.

Rädda t-banans veterantåg!!!
Tåget har inte varit ute sedan den 26/11 2005, alltså Hjulbordkörningen.

Underhållet av tåget upphörde våren 2006 då Veolia klargjorde att man inte tänkte köra tåget (inte heller SSnJ 15 och SSLidj 17) på sitt trafiktillstånd förrän SL utarbetat nya underhållsplaner. Bannbullan drabbade också snöloket i BM (9205) och de tolv C13H-vagnar som används i snöröjningen. Det skedde efter att Veolia åter fått rejält på skallen av JVS för brister i fordonsunderhållet. För snöloket och C13H-vagnarna togs nya underhållsplaner snabbt fram (hur hade det sett ut utan snöröjningsfordon...) men för museivagnarna hände först ingenting.

På våren 2007 hade dock SL underhållsplaner framme för C2, C3 och A24. Sedan hände ingenting och ingenting har hänt sedan dess. Man ska nog inte ge sig på tjänstemännen i sammanhanget, de gör ju bara vad deras chefer säger åt dom att göra. Finns det mer prioriterade saker att göra så görs de givetvis först. Att kunna köra med museivagnar står säkert långt ner på prioriteringslistan.

På Tågia har man givetvis inget emot att ta hand om tåget, det är ju ett uppdrag som ger inkomster. Dessutom är "gubbarna" på golvet i verkstan i HY som renoverade tåget oerhört stolta över tåget, med all rätt. Ett litet exempel. Fredagen den 25/11 skulle vi ut och provköra tåget. Det var strul in i det sista med bl.a. säkerhetsventiler som inte fungerade. Vi stod några stycken framför C2 2208 och pratade när en av "gubbarna" säger "Men va' f-n är det där?? Har vi gjort det??". Han pekar på en närmast mikroskopisk rispa i lacken på klätterskyddet. Han sliter upp sin mobiltelefon och ringer lackverkstan. Efter ett par minuter kommer en person med en liten plåtmugg med rätt färgnyans och en liten pensel, gör ren rispan och fyller i den med ny färg.

//Lars S
Ferdinand

Inlägg av Ferdinand »

Lars Stegenius skrev:En politiker svarade att det är så mycket med alla nya spår/banor som ska byggas nu att hon inte har tid att engagera sig i det museala.
Jag läste någonstans om de nya men stillastående A32 (även om jag inte hittar det just nu) att det är så mycket med X60 så A32 har man inte tid att engagera sig i. Så mindre saker får stå tillbaka för de större. Så kanske det också finns en psykologisk faktor och inte bara motvilja, som gör att politikerna inte gör mer. Jag menar, om man som politiker ska fatta tunga investeringsbeslut i nya spårbanor som t ex Tvärbana Syd, Tvärbana City, Tvärbana Ost och Tvärbana Norr så kanske engagemanget inte riktigt räcker till.
MJTÅG skrev:Varför bildas inte T-sektionen inom SSS-S, var ju en person som tagit på sig jobbet eller gav han upp snabbt.
Engagemanget finns ju, men räcker kanske inte riktigt till där heller. Av samma begripliga orsaker, det är mycket annat. Det var visst någon som skrev att det är ideellt grovarbete som behövs när det gäller museitunnelvagnarna. Jag tror inte det räcker med att arbetet består i att kritisera eller lobba politikerna. De är väl inte blindare än att de kan se att den där T-sektionen inte bildats o s v. Vad ska de dra för slutsatser av det, när det gäller engagemang m m?
996

Inlägg av 996 »

Vi/dere kan ikke forvente en storsatsning på museumstog fra en operatør eller vogneier i den moderne transportverdnen så lenge ingen betaler for det. Her må SSS-T(banegruppa) trå til akkurat som på sporveis- eller bussfronten. Innleggene her minner om dem man så da trikken (norsk for spårvagn) forsvant på 60-tallet; "noen MÅ da...", og disse "noen" er altså de av dere som mener at her går noe tapt.
I Oslo er det en egen gruppe i LTF som tar seg av T-banevognene, foreløpig mest på det mentale plan.
Det farligste er å sitte å vente på at "noen" skal ta tak.

Mvh Bjørn
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

Lars Stegenius skrev:På Tågia har man givetvis inget emot att ta hand om tåget, det är ju ett uppdrag som ger inkomster. Dessutom är "gubbarna" på golvet i verkstan i HY som renoverade tåget oerhört stolta över tåget, med all rätt. Ett litet exempel. Fredagen den 25/11 skulle vi ut och provköra tåget. Det var strul in i det sista med bl.a. säkerhetsventiler som inte fungerade. Vi stod några stycken framför C2 2208 och pratade när en av "gubbarna" säger "Men va' f-n är det där?? Har vi gjort det??". Han pekar på en närmast mikroskopisk rispa i lacken på klätterskyddet. Han sliter upp sin mobiltelefon och ringer lackverkstan. Efter ett par minuter kommer en person med en liten plåtmugg med rätt färgnyans och en liten pensel, gör ren rispan och fyller i den med ny färg.
//Lars S
Det är väl det enda positiva i sammanhanget i så fall, att Tågia vill ta hand om tåget. Det är bara synd att SL inte kan tänka likadant. De är väl för låsta vid framtiden och struntar därför i forntiden. Dåligt. Det nämndes väl ovan också att skriva om detta i media. Det är bra om detta uppmärksammas i pressen så att även "vanligt folk" får upp ögonen för detta. Finns nog många som inte ens känner till tåget.
Ferdinand skrev:Engagemanget finns ju, men räcker kanske inte riktigt till där heller. Av samma begripliga orsaker, det är mycket annat. Det var visst någon som skrev att det är ideellt grovarbete som behövs när det gäller museitunnelvagnarna. Jag tror inte det räcker med att arbetet består i att kritisera eller lobba politikerna. De är väl inte blindare än att de kan se att den där T-sektionen inte bildats o s v. Vad ska de dra för slutsatser av det, när det
gäller engagemang m m?
Att det är dåligt? Jag kan förstå om många entusiaster tappar intresset/viljan när inget händer och därför måste något hända nu. Tanken med T-sektionen är väl att samla så mycket t-baneentusiaster som möjligt på ett & samma ställe. En och en kan man inte göra så mycket nytta men om många går samman borde man ha större möjligheter att påverka. Det borde göras ett stort upprop för T-sektionen nu för att verkligen kolla hur stort engagemang det finns samt informera allmänheten om tågets existens då säkert många, som sagt, knappt känner till tåget. Nu börjar det bli sista chansen.

Skulle också vara trevligt om det gick att ordna ett studiebesök hos Tågia för främst oss entusiaster så man kunde få titta lite på tåget idag. Lars S, har du någon möjlighet att ordna det eller i alla fall höra dig för om möjligheterna hos Tågia för du har väl bäst kontaktnät där antar jag? Det skulle säkert många uppskatta, i alla fall jag.
Användarens profilbild
Micke Asklander
Kontakt:

Inlägg av Micke Asklander »

En liten sak bara.
I upphandlingen finns det faktiskt med om museivagnarna, men det är väl bara en mindre sak.
Micke
ännu en dag
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

Micke Asklander skrev:En liten sak bara.
I upphandlingen finns det faktiskt med om museivagnarna, men det är väl bara en mindre sak.
Micke
Ska man tolka det som positivt. Det står väl inte att den nya operatören måste använda dom, vilket hade varit bra.
Vet du eller någon annan något närmare om innehållet i just det stycket?
Lars Stegenius

Micke Asklander skrev:En liten sak bara.
Micke
Har du sett upphandlingsdokumenten? Jag har nämligen hört raka motstasen, att eventuella museivagnskörningar var något man skulle ta tag i när upphandlingen var klar. Ur strategisk synpunkt vore det närmast katastrofalt - den nye operatören kan då lugnt säga "det är vi intresserade av" eller "javisst, men då kostar det".

Nu skulle ju det gå att lösa genom att SL utökar sitt eget trafiktillstånd till att även gälla "persontrafik med museala vagnar i begränsad omfattning", något JVS säkert inte skulle ha några problem med.

Vi får väl se vad som gäller.

//Lars S
Senast redigerad av Lars Stegenius den lördag 20 december 2008 16:38, redigerad totalt 1 gånger.
Lars Stegenius

MJTÅG skrev: Skulle också vara trevligt om det gick att ordna ett studiebesök hos Tågia för främst oss entusiaster så man kunde få titta lite på tåget idag. Lars S, har du någon möjlighet att ordna det eller i alla fall höra dig för om möjligheterna hos Tågia för du har väl bäst kontaktnät där antar jag? Det skulle säkert många uppskatta, i alla fall jag.
Jag ska se vad jag kan åstadkomma, jag arbetade ju åt Tågia SÄK under 2005 och har träffat folk på alla nivåer i organisationen och har tidigare fått hjälp med den del kul saker. Men inget lär väl hända förrän efter helgerna.

EDIT: Exempel på kul grej: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.p ... ostcount=1 en tidig (avg 07.00) söndagsmorgon, 10 juni 2007.

EDIT2: Det förtjänar att nämnas att folket i Hammarbyverkstan ställde upp helhjärtat inför körningen den 26/11 2005. Beskedet från verkstadschefen var klockrent - vi arbetar tills tåget fungerar. På fredagen den 25 var nästan hela Hammarbyverkstan plus ett par depåer inblandade i att lösa de sista problemen. Det skruvades ner säkerhetsventiler från andra vagnar i verkstan bara för att konstatera att de också behövde kalibreras. Till slut kom med bil en laddning nykalibrerade säkerhetsventiler från Nybodadepån. Det blev jubel när tåget till slut rullade ut ur verkstan, två dagar senare än planerat. Ihoprangeringen av tåget med de två ATP-utrustade gröna C13H-vagnarna 1204 och 1218 gick på vad som måste ha varit rekordtid - det rullade vagnar fram och tillbaka mellan verkstad och uppställningshall.

//Lars S
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

Lars Stegenius skrev:
MJTÅG skrev: Skulle också vara trevligt om det gick att ordna ett studiebesök hos Tågia för främst oss entusiaster så man kunde få titta lite på tåget idag. Lars S, har du någon möjlighet att ordna det eller i alla fall höra dig för om möjligheterna hos Tågia för du har väl bäst kontaktnät där antar jag? Det skulle säkert många uppskatta, i alla fall jag.
Jag ska se vad jag kan åstadkomma, jag arbetade ju åt Tågia SÄK under 2005 och har träffat folk på alla nivåer i organisationen och har tidigare fått hjälp med den del kul saker. Men inget lär väl hända förrän efter helgerna.
//Lars S
Ok, låter bra. Hoppas det går vägen. Tågia verkar vara det bolag som är mest positiva till tåget så förhoppningsvis är dom inte helt omöjliga på denna punkt. :wink:
Zill

Inlägg av Zill »

Ferdinand skrev:
Zill skrev:
Finns resurserna så kan man göra så.
N.Y. MTA har det inte vidare bra just nu ang. pengar. M.T.A. Approves Austerity Budget
Ferdinand skrev:Men de resurserna finns inte överallt. I alla fall inte i Stockholm, verkar det som. Och inte i alla branscher inom transportsektorn i USA heller, enligt vad jag har förstått av media. När museivagnarna gjordes iordning inför 50-årsjubileet så fanns resurserna, idag finns de uppenbarligen inte. Vad gör man i ett sådant läge? Ropar att resurserna SKALL finnas? Eller hittar alternativ? Det var det tänket jag åtminstone försökte få igång.
Man borde ha råd att hålla 5 historiska vangar i trafikdugligt skick, anser jag.
Zerous

Inlägg av Zerous »

Lars Stegenius skrev:

EDIT: Exempel på kul grej: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.p ... ostcount=1 en tidig (avg 07.00) söndagsmorgon, 10 juni 2007.

EDIT2: Det förtjänar att nämnas att folket i Hammarbyverkstan ställde upp helhjärtat inför körningen den 26/11 2005. Beskedet från verkstadschefen var klockrent - vi arbetar tills tåget fungerar. På fredagen den 25 var nästan hela Hammarbyverkstan plus ett par depåer inblandade i att lösa de sista problemen. Det skruvades ner säkerhetsventiler från andra vagnar i verkstan bara för att konstatera att de också behövde kalibreras. Till slut kom med bil en laddning nykalibrerade säkerhetsventiler från Nybodadepån. Det blev jubel när tåget till slut rullade ut ur verkstan, två dagar senare än planerat. Ihoprangeringen av tåget med de två ATP-utrustade gröna C13H-vagnarna 1204 och 1218 gick på vad som måste ha varit rekordtid - det rullade vagnar fram och tillbaka mellan verkstad och uppställningshall.

//Lars S
Du Lars. Vad gjorde du på Hammarbyverkstad egentligen? Som du skriver själv så har du jobbat åt Tågia tidigare, men det var 2005.
Lars Stegenius

Zerous skrev:
Lars Stegenius skrev:

//Lars S
Du Lars. Vad gjorde du på Hammarbyverkstad egentligen? Som du skriver själv så har du jobbat åt Tågia tidigare, men det var 2005.
Jag arbetade tillfälligt åt Säkerhetsenheten fram till februari 2006 med att ta fram en del regelverk och rutiner. När det blev dags för körning med Veterantåget så var man ju inte dummare än att man pekade på mig, som man visste var diggare, och utsåg mig till Tågias ansvarig för samordning med Veolia, provkörning och transporter. Fördelen med att jobba på SÄK var att jag träffade folk på alla nivåer, kunde besöka alla depåer och hade hyttillstånd på alla rörelser på Tågias trafiktillstånd. Det har jag haft nytta av senare.

//Lars S
Användarens profilbild
Joakim Runnedal
Kontakt:

Inlägg av Joakim Runnedal »

Hej!

Jag har bearbetat flera politiker i SL:s styrelse genom mail, telefonsamtal, möten etc angående museitunnelvagnarna. I princip alla säger sig alla vara intresserade av museivagnarna, men i praktiken tycks det tyvärr inte hända mycket. Ofta hänvisas till att det är så mycket på gång i Stockholms kollektivtrafik just nu, många, stora och kostsamma projekt: Nya biljettsystemet, upphandlingen av driften av tunnelbanan, bygget av citybanan, utbyggnaden av tvärbanan, spårväg i city etc. Man hänvisar ofta till att gå på "någon annan". Museivagnarna verkar tyvärr betraktas som en för liten och oviktig fråga i sammanhanget.

Hur direktiven vid den pågående upphandlingen av tunnelbanetrafiken ser ut känner jag tyvärr inte till. Men det är ju klart att det är otroligt viktigt hur de utformats/utformas. Mycket av problematiken för att få ut vagnarna på banan rör ju den oklara ansvarsfördelningen mellan de olika aktörerna i tunnelbanesfären.

Precis som Lars Stegenius påpekat har många andra lokaltrafikhuvudmän runt om i världen förstått att slå vakt om sin historiska rullande materiel. Det borde landstinget här i Stockholm naturligtvis också göra.

Jag tror på att gå ut till pressen och väcka lite mer uppmärksamhet om de här frågorna. När det gäller de klassiska ångbåtarna "Storskär" och "Norrskär" har driften av dessa numera en egen post i landstingsbudgeten, motiverat bland annat av kulturarv och turistattraktivitet. En sådan post borde naturligtvis även museitunneltåget ha.

Sen till tunnelbanegruppen inom SSS, visst ska vi köra igång den! Ett konstituerande möte ute i Alkärrshallen nu någon gång efter helgerna tycker jag vore en bra idé.

Joakim Runnedal
F d tutf på tub 1, 2 och 3
Tunneltåg manövreras bäst med körvev och bromsklubba
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Kul att se fler som verkligen försöker få till något. Ett möte i Akh är givetvis en bra början. Det som måste till är en grupp som har den tid och energi som krävs för att nå målet. Att politikerna inte orkar engagera sig i frågan mer än att allmänt bifalla är att det inte finns ett färdigt förslag hur vagnarna skall användas, underhållas, eller vem som ska köra och på vems tillstånd. Som jag sagt tidigare det finns inget motstånd mot vagnarna utan bara avsaknad av en oraganisation kring dem. Gör man en kostnadskalkyl på vad driften kostar så får man även något konkret att jobba kring dvs hur man ska finansiera det hela.

Återigen.... det behövs starka ledare som kan organisera. Förra försöket stöp på att det bara vart en person som försökte dra lasset. Det måsta vara flera.

Som jämförelse så har trådbussgruppen ett par personer som är de drivande och så finns det ytterligare att par som hjälper till att renovera bussen. Arbetet utförs i AB SS regi med ekonomiskt stöd från olika håll. Likheten är att projetet startade med att ett gäng fick för sig att nu var det dags för en trådbussrenovering. Självklart så är det enklare när det är en av SSS fordon som renoveras men principen är den samma. Hur bussen sen skall användas? ja även där har det hänt saker just för att man kommit så här långt och visat att man verkligen vill genomföra projektet. Om nån är nyfiken på trådbussen ... starta då en egen tråd om den.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Lars Stegenius

Jag har ju tidigare sagt att jag ger upp, jag skiter i vad som händer med vagnarna. Det har varit uppförsbacke hela vägen och till slut fick jag nog - det räcker inte att vara ensam och sparka på tjänstemännen. Min inblandning i körningen 2005 liksom bara blev så, det var inte planerat, jag halkade mer eller mindre in i det hela av en slump. Körningen var, så vitt jag vet, en succé och var en kick att jobba vidare. När jag blev inblandad i körningen ville jag verkligen göra något extra av det hela, därav lånet av de gröna C13H-vagnarna. Men efter att ha slagit min panna blodig mot allt ointresse gav jag upp.

Och så var det fram tills dess jag under hösten nåddes av ett rykte att vagnarn skulle skrotas. Då ilsknade jag till och började lyssna runt igen och fick då reda på att Tågia skulle "utvärdera" tåget för att åter få det driftsdubligt. När det var klart fick jag beskedet att SL avböjt kostnadsförslaget från Tågia (detta är ingen andrahandsuppgift men jag vill vara lite försiktig med att uppge vem som informerade mig). Då steg blodtrycket igen - det får inte bli så att vagnarna skrotas!!!

Till årsskiftet hade jag tänkt att, av olika anledningar, inte förnya mitt medlemsskap i SSS efter att ha varit medlem i nära 50 år. I 20 år, 1986-2006, har jag haft olika ledningsfunktioner inom MUMA men tyckte nu att det var dag för en föryngring i organisationen (varvid min efterträdare blev en person äldre än jag....) Men nu är jag beredd att ompröva det beslutet - bara det händer något konkret! Det som kan hålla mig kvar är just tunnelvagnarna, MUMA är ett avslutat kapitel.

//Lars S
Låst