Slutet för museitunnelvagnarna?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 1889
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Slutet för museitunnelvagnarna?
Som det ser ut just nu kommer aldrig de fem museitunnelvagnarna att rulla igen.
SL har under hösten fattat beslut att inte återställa vagnarna i körbart skick - det anses för dyrt. Det talades om att C2/C3-tåget skulle användas för en körning under november, för vem är okänt. På vems tillstånd körningen skulle ske är också oklart eftersom Veolia gjort klart att de inte lägger några strån i kors för att få ut vagnarna. Tågia fick uppdraget att syna vagnarna inför den eventuella körningen och komma med ett underlag för att göra vagnarna körbara igen. Det förkastades dock av SL. Två vagnar (C2 2182 och C4 2548) måste kluddsaneras och åtminstone en vagn (C2 2208) måste få en hjulsvarvning p.g.a. plattor som uppstod vid en pysbromsning på halt spår under körningen kring Lucia 2003.
Vad som händer med vagnarna nu är en öppen fråga men om vagnarna inte har någon funktion att fylla lär skrotning vara det uppenbara alternativet. Det man möjligen kan hoppas på är att C2 2417 som står på Spårvägsmuseum byts ut mot en av de renoverade vagnarna, den ser bara för bedrövlig ut.
Bedrövligt!!
//Lars S
SL har under hösten fattat beslut att inte återställa vagnarna i körbart skick - det anses för dyrt. Det talades om att C2/C3-tåget skulle användas för en körning under november, för vem är okänt. På vems tillstånd körningen skulle ske är också oklart eftersom Veolia gjort klart att de inte lägger några strån i kors för att få ut vagnarna. Tågia fick uppdraget att syna vagnarna inför den eventuella körningen och komma med ett underlag för att göra vagnarna körbara igen. Det förkastades dock av SL. Två vagnar (C2 2182 och C4 2548) måste kluddsaneras och åtminstone en vagn (C2 2208) måste få en hjulsvarvning p.g.a. plattor som uppstod vid en pysbromsning på halt spår under körningen kring Lucia 2003.
Vad som händer med vagnarna nu är en öppen fråga men om vagnarna inte har någon funktion att fylla lär skrotning vara det uppenbara alternativet. Det man möjligen kan hoppas på är att C2 2417 som står på Spårvägsmuseum byts ut mot en av de renoverade vagnarna, den ser bara för bedrövlig ut.
Bedrövligt!!
//Lars S
-
- Inlägg: 135
- Blev medlem: torsdag 21 december 2006 14:51
- Ort: Helsingborg
Re: Slutet för museitunnelvagnarna?
Beklagligt att Stockholm inte klarar av samma saker som Berlin. Ansvariga bör åka ner dit och studera deras museala U-Bahntåg på Museum für verkehr und technik och sedan inse att åtminstone ett komplett körbart C2-tåg behövs.
I Prag har man också förstått saken, en mycket fint renoverad EÄŒS finns (deras första tunneltåg) och den är betydligt nyare än C2.
Så Stockholmsansvariga bör helt klart lära sig av andra städer.
I Prag har man också förstått saken, en mycket fint renoverad EÄŒS finns (deras första tunneltåg) och den är betydligt nyare än C2.
Så Stockholmsansvariga bör helt klart lära sig av andra städer.
Med spårvagn till framtiden
Re: Slutet för museitunnelvagnarna?
Otroligt dåligt! - och skylla på ekonomin är ännu värre när det är helt ok att slänga ut 600+ miljoner på kvalificerat skräp som t ex SL Access (nya biljettsystemet). Det är så uppenbart att dom bara tycker det är onödigt med dessa vagnar.
Jag har inte åkt museivagnarna och skulle gärna vilja ha chansen - vet inte ens om jag åkt C2, men i såna fall var det bra länge sedan.
Undrar om det kommer bli samma sak med pendeltågsvagnarna X1, nu när dessa försvinner från trafiken
- kanske inte blir några museivagnar alls där.
Jag har inte åkt museivagnarna och skulle gärna vilja ha chansen - vet inte ens om jag åkt C2, men i såna fall var det bra länge sedan.
Undrar om det kommer bli samma sak med pendeltågsvagnarna X1, nu när dessa försvinner från trafiken
- kanske inte blir några museivagnar alls där.
Re: Slutet för museitunnelvagnarna?
Mycket tråkigt att höra. Man undrar vad som egentligen var tanken när vagnarna renoverades inför 50-årsjubileet - att de skulle kunna köras regelbundet i framtiden, eller att de bara skulle gå i samband med firandet och sedan slopas?
Och hur mycket kostade renoveringen av vagnarna? Måste ha varit åtskilliga miljoner - de pengarna är ju helt bortkastade om man nu bestämmer sig för att göra sig av med vagnarna.
Och hur mycket kostade renoveringen av vagnarna? Måste ha varit åtskilliga miljoner - de pengarna är ju helt bortkastade om man nu bestämmer sig för att göra sig av med vagnarna.
Senast redigerad av Persson den fredag 19 december 2008 14:42, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Slutet för museitunnelvagnarna?
Kanske dags att informera pressen om skandalen med denna kapital- och kulturförstöring?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Slutet för museitunnelvagnarna?
Hm, hur står det till med källkritiken här...
-
- Inlägg: 1889
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: Slutet för museitunnelvagnarna?
Info från källor som jag betraktar som mycket trovärdiga. Men även trovärdiga källor kan ju ha missuppfattat.daniel_s skrev:Hm, hur står det till med källkritiken här...
EDIT: Men du borde ju kunna bekräfta eller dementera Veolias inställning till museivagnarna. Hade den varit poitiv borde vagnarna ha rullat igen för länge sedan. Detta rör ju också SSnJ 15 och SSLidJ 17.
EDIT2: Nya underhållsplaner för C2, C3 och A24 fanns klara redan våren 2007 (delvis med hjälp av SSS-medlemmar). Det fanns utsedda tjänstemän inom SL och Velia som skulle hantera ärendet. Varför blev det inget??
//Lars S
Senast redigerad av Lars Stegenius den fredag 19 december 2008 23:32, redigerad totalt 4 gång.
-
- Inlägg: 1889
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: Slutet för museitunnelvagnarna?
Persson skrev:Mycket tråkigt att höra. Man undrar vad som egentligen var tanken när vagnarna renoverades inför 50-årsjubileet - att de skulle kunna köras regelbundet i framtiden, eller att de bara skulle gå i samband med firandet och sedan slopas?
Och hur mycket kostade renoveringen av vagnarna? Måste ha varit åtskilliga miljoner - de pengarna är ju helt bortkastade om man nu bestämmer sig för att göra sig av med vagnarna.
6 miljoner kronor, 1,5 miljon per vagn, är en siffra som cirkulerat. C4 2548 är inte reviderad/renoverad, den tog direkt ur trafiken och ställdes av (det syns - otvättad och ostädad).
EDIT: En ren spekulation från min sida är att renoveringen blev så dyr att SL beslutade att skriva av kostnaden på 10 år, d.v.s. ta 600.000 kr/år. I så fall har de 10 åren gått nu och under bokföringsåret 2009 kan vagnarna skrotas utan att det syns i bokföringen. Money rules!
//Lars S
Senast redigerad av Lars Stegenius den fredag 19 december 2008 16:59, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 1889
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: Slutet för museitunnelvagnarna?
Det är på gång - en journalist med teknisk inriktning har fått ett bild- och videomaterial.bruse skrev:Kanske dags att informera pressen om skandalen med denna kapital- och kulturförstöring?
//Lars S
Re: Slutet för museitunnelvagnarna?
Det er vel en viss forskjell å ikke holde dem kjørbare og å skrote dem?
Problemet er vel at "ingen" er så opptatt av vognenes ve og vel utover hardfansen. De har jo ennå ikke helt samme aura som 288'an og sånne.
I Oslo skal jo minst 6 T-banevogner bevares, men man har jo i og for seg samme problemer:
1. Hvor?
2. Hvem?
3. Hvorfra får du penger?
4. Hva vil man med et musealt T-banetog?
Mvh Bjørn
Problemet er vel at "ingen" er så opptatt av vognenes ve og vel utover hardfansen. De har jo ennå ikke helt samme aura som 288'an og sånne.
I Oslo skal jo minst 6 T-banevogner bevares, men man har jo i og for seg samme problemer:
1. Hvor?
2. Hvem?
3. Hvorfra får du penger?
4. Hva vil man med et musealt T-banetog?
Mvh Bjørn
-
- Inlägg: 1889
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: Slutet för museitunnelvagnarna?
Helt riktigt.996 skrev:Det er vel en viss forskjell å ikke holde dem kjørbare og å skrote dem?
Problemet er vel at "ingen" er så opptatt av vognenes ve og vel utover hardfansen. De har jo ennå ikke helt samme aura som 288'an og sånne.
I Oslo skal jo minst 6 T-banevogner bevares, men man har jo i og for seg samme problemer:
1. Hvor?
2. Hvem?
3. Hvorfra får du penger?
4. Hva vil man med et musealt T-banetog?
Mvh Bjørn
//Lars S
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1998
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Slutet för museitunnelvagnarna?
Nå har jo Oslo i tillegg omtrent et dusin eldre vogner fra BB og HKB, så vi får vel håpe på at en politiker en gang i fremtiden tar initiativ til å åpne et T-banemuseum. Vognhallene på Majorstuen kunne vært bra. Avløs er nok litt for langt "på landet" til å få tilstrekkelig antall besøkende.
Re: Slutet för museitunnelvagnarna?
SL har ju inga museispårvagnar i drift heller (om man undantar trafikvagnarna på Nockebybanan och Lidingöbanan). När det gäller ånglok och äldre spårvagnar så har ju en fantastisk och gigantisk ideell insats gjorts både att ta hand om dem, renovera dem och visa upp dem i trafik. Skulle något liknande vara möjligt med de här museitunnelvagnarna?
Om svaret är jakande, så är det bara att sätta igång. På samma sätt som gjordes en gång i tiden med ångloken och de gamla spårvagnarna. Om svaret är nekande, så kan man ju fråga sig varför. Eller rättare sagt, det kanske avspeglar den faktiska bredden på intresset för att bevara museitunnelvagnarna. Nog för att jag tycker det är tråkigt om inte dessa museitunnelvagnar bevaras. Men jag har lite svårt att förstå varför ånglok och spårvagnar helst bevaras musealt av ideella föreningar, medan tunnelvagnar förväntas ska bevaras av ett kommunalt landsting. Jag tror vi behöver se oss själva och sanningen i spegeln. Det är ideellt grovarbete som behövs. Inte lite, utan mycket.
Om svaret är jakande, så är det bara att sätta igång. På samma sätt som gjordes en gång i tiden med ångloken och de gamla spårvagnarna. Om svaret är nekande, så kan man ju fråga sig varför. Eller rättare sagt, det kanske avspeglar den faktiska bredden på intresset för att bevara museitunnelvagnarna. Nog för att jag tycker det är tråkigt om inte dessa museitunnelvagnar bevaras. Men jag har lite svårt att förstå varför ånglok och spårvagnar helst bevaras musealt av ideella föreningar, medan tunnelvagnar förväntas ska bevaras av ett kommunalt landsting. Jag tror vi behöver se oss själva och sanningen i spegeln. Det är ideellt grovarbete som behövs. Inte lite, utan mycket.
Re: Slutet för museitunnelvagnarna?
Precis. Och i nuläget tycks det vara spårvagnar och ånglok som lockar flest entusiaster. Om intresset för att bevara tunnelbanevagnarna inte är tillräckligt stort så blir det nog skroten... Samma öde gäller nog för X1:orna.Ferdinand skrev:Jag tror vi behöver se oss själva och sanningen i spegeln. Det är ideellt grovarbete som behövs. Inte lite, utan mycket.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3068
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Slutet för museitunnelvagnarna?
SL har museispårvagnar i drift. Visseligen är ett par av dem undanställda tillsvidare i vänta på revision. Vagn 521 är första vagen som nu är i Motala på revision. Den beräknas komma åter till Djl trafikstart i vår.
SSS-S/AB SS har valt att renovera våra egna vagnar i första hand men nu har det lossnat i form av ekonomi för renovering. Vagn 373 står på tur, den går tills vidare i Mkp. Naär SSB 24 är klar är det dags för 373. Vi måste givetvis veta var vi skall vara lokaliserade under peroden som vagnen renoveras. Vi vill inte gärna byta hall mitt under...då blir det verkligen stökigt å bökigt.
Vill man redan nu beskåda en museivagn från SL så får man kika på vagn 342 på Nmt. Även den vagen är mogen för revision men genom att vi renoverade 335 så har den halkat ner på turordningslistan.
917 står i Mkp fullt klar att ta till sthlm vid behov. Men som de flesta förstått så gäller det att prioritera vilka vagnar vi skall ha i trafik. Under nästa år räknar vi med att få ut vagn 196 att gå efter 71:an till glädje för släpvagnsklubben.
Hoppas det klarnat lite...
/Stefan
SSS-S/AB SS har valt att renovera våra egna vagnar i första hand men nu har det lossnat i form av ekonomi för renovering. Vagn 373 står på tur, den går tills vidare i Mkp. Naär SSB 24 är klar är det dags för 373. Vi måste givetvis veta var vi skall vara lokaliserade under peroden som vagnen renoveras. Vi vill inte gärna byta hall mitt under...då blir det verkligen stökigt å bökigt.
Vill man redan nu beskåda en museivagn från SL så får man kika på vagn 342 på Nmt. Även den vagen är mogen för revision men genom att vi renoverade 335 så har den halkat ner på turordningslistan.
917 står i Mkp fullt klar att ta till sthlm vid behov. Men som de flesta förstått så gäller det att prioritera vilka vagnar vi skall ha i trafik. Under nästa år räknar vi med att få ut vagn 196 att gå efter 71:an till glädje för släpvagnsklubben.
Hoppas det klarnat lite...
/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Slutet för museitunnelvagnarna?
Spårvagnar och järnvägsfordon som bevaras ideellt används i trafik som ger intäkter så att man har råd att hålla dem i stånd. Antingen har man en egen bana eller så får man som i Göteborg köra på samma spår som de ordinarie vagnarna. Tunnelbanan lämpar sig inte för den sortens trafik och det finns mig veterligt inte heller någon annan bana som lätt skulle kunna konverteras till museitunnelbana och där man skulle kunna bedriva trafik som skulle kunna locka tillräckligt antal resande.
-
- Inlägg: 1889
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: Slutet för museitunnelvagnarna?
Även på järnvägssidan finns ett stort antal fordon bevarade med offentliga medel, ett inte obetydligt antal i fullt körbart skick, nämligen samlingarna hos Sveriges Järnvägsmusem, som ju sorterar under Banverket. Där utförs också kontinuerligt revisioner av ytterligare fordon till driftsdugligt skick.
Så varför skulle inte SL kunna bevara sin historia i körbart skick? Man har ju redan Spårvägsmuseum (som formellt "äger" de museala vagnarna). Givetvis ska vagnarna då "kommersialiseras" på ett vettigt sätt, d.v.s. folk ska kunna åka med dom och abonnera dom så att dom täcker åtminstone en del av kostnaderna för bevarandet. Detta bör ske i samarbete med ideella krafter som den ännu inte konstituerade T-banegruppen inom SSS-S.
EDIT: I Berlin och andra städer finns bevarade renoverade äldre tunneltåg som regelbundet körs för allmänheten. Varför ska det vara så omöjligt i Stockholm?
//Lars S
Så varför skulle inte SL kunna bevara sin historia i körbart skick? Man har ju redan Spårvägsmuseum (som formellt "äger" de museala vagnarna). Givetvis ska vagnarna då "kommersialiseras" på ett vettigt sätt, d.v.s. folk ska kunna åka med dom och abonnera dom så att dom täcker åtminstone en del av kostnaderna för bevarandet. Detta bör ske i samarbete med ideella krafter som den ännu inte konstituerade T-banegruppen inom SSS-S.
EDIT: I Berlin och andra städer finns bevarade renoverade äldre tunneltåg som regelbundet körs för allmänheten. Varför ska det vara så omöjligt i Stockholm?
//Lars S
Senast redigerad av Lars Stegenius den fredag 19 december 2008 23:29, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 1889
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: Slutet för museitunnelvagnarna?
När det gäller X1 så är det mycket snack men lite verkstad i museijärnvägskretsar. Som vanligt krävs det att en eller flera vagnar ska bevaras men, som vanligt, kommer kraven från personer som själva inte är beredda att bidra på något sätt. Det är, som vanligt, "någon annan" som ska göra jobbet. Man kan ju hoppas attt Järnvägsmuseum bevarar åtminstone en, helst två, i körbart skick.kildor skrev:Precis. Och i nuläget tycks det vara spårvagnar och ånglok som lockar flest entusiaster. Om intresset för att bevara tunnelbanevagnarna inte är tillräckligt stort så blir det nog skroten... Samma öde gäller nog för X1:orna.Ferdinand skrev:Jag tror vi behöver se oss själva och sanningen i spegeln. Det är ideellt grovarbete som behövs. Inte lite, utan mycket.
//Lars S
-
- Inlägg: 261
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:31
- Ort: Oslo
Re: Slutet för museitunnelvagnarna?
HURRA!Stefan Widén skrev: Under nästa år räknar vi med att få ut vagn 196 att gå efter 71:an till glädje för släpvagnsklubben.
/Stefan
/LF

Re: Slutet för museitunnelvagnarna?
Inläggen ramlar in om alla offentligt finansierade museifordon. Jag inledde ju så här:
Det var faktiskt cred åt alla dem som lagt ner så mycket ideell energi inte bara på att bevara fordon utan även KÖRA DEM. Jag känner till sedan tidigare att både Spårvägsmuseet, Sveriges Järnvägsmuseum, Tekniska Museet i Malmö m fl museer existerar och även sponsrar. Men nu var det inte dem jag tänkte på utan IDEELLA insatser. Och så avslutade jag så här:Ferdinand skrev:SL har ju inga museispårvagnar i drift heller (om man undantar trafikvagnarna på Nockebybanan och Lidingöbanan). När det gäller ånglok och äldre spårvagnar så har ju en fantastisk och gigantisk ideell insats gjorts både att ta hand om dem, renovera dem och visa upp dem i trafik. Skulle något liknande vara möjligt med de här museitunnelvagnarna?
Visst är det problematiskt att få intäkter för museitunnelvagnar, men som sades ovan är ju intresset klent också för X1:orna. Och där har det ju i skarpt läge funnits konduktörer som gått runt och tagit betalt, så svårigheter att ta betalt kan ju inte vara orsaken till det klena intresset för X1:orna. Dessutom tror jag inte ett dugg på att det var möjligheten att tjäna pengar, som drev så många till alla de ideella insatser som gjordes för att rädda de gamla spårvagnarna, ångloken och personvagnarna. Och utan att de hänvisade till att det är inte deras sak att ta hand om dem, utan en sak för stat/kommun/landsting. Det var liksom det som var poängen. Inte att det finns offentligt finansierade museifordon i Gävle, Ängelholm, Berlin eller för den delen Stockholm. Problemet formulerades nog betydligt tydligare så här:Ferdinand skrev:Det är ideellt grovarbete som behövs. Inte lite, utan mycket.
kildor skrev:Och i nuläget tycks det vara spårvagnar och ånglok som lockar flest entusiaster. Om intresset för att bevara tunnelbanevagnarna inte är tillräckligt stort så blir det nog skroten... Samma öde gäller nog för X1:orna.