Liksom Kantorns förslag i en annan tråd sker en hel del sammanblandning mellan radiella linjer och cirkellinjer i din framtidsdröm. Jag tänker främst på den föreslagna orangea haningebanan, tvärbanan förlängd mot näsbypark och den så kallade kustbanan. Jag tycker inte om detta eftersom det innebär att fler måste byta för att komma in till city.NerdBoy skrev:Det måste ha varit något knas med min lunch igår för helt oväntat flöt jag ut genom fönstret och hamnade 50 år framåt i tiden*. Det som mötte mig var både glädjande och deprimerande. Hotet mot klimatet har lagt sig något, men först efter att ha gjort de sydligaste delarna av Europa obeboeliga. Utsläpp från privatbilism existerar å andra sidan knappt längre eftersom oljan tog slut på nolltid när alla kineser skulle skaffa varsin bil. Istället finns små eldrivna bilar som tyvärr har dålig räckvidd och maxhastighet. Kollektivtrafiken har därför utökats kraftigt i de delar av Sverige som inte är helt övergivna.
Om vi ser närmare på SL-land så är det framför allt tre saker som är slående: 1) folkmängden är uppe i fem miljoner, till stor del genom invandring från sydeuropa, 2) i de stora skogarna söder om Stockholm har anlagts ett antal nya förorter som redan från början planerats för att ge effektiv kollektivtrafik, 3) koncentrationen av företag i city håller på att avta och allt fler företag flyttar ut en bit utanför "smeten".
En översiktsbild:
Låt oss börja med den norra delen av tunnelbanenätet. Till vänster ser vi hur blå linjens Hjulsta-gren förlängts via Barkarby till Viksjö. Akalla-grenen har förlängts till Rotebro, via ett par nya förorter på Järvafältet. Röda linjen har förlängts från Mörby centrum till Skarpäng i Täby kommun (då fick de slutligen tunnelbana trots allt). Gröna linjen har fått en gren från Odenplan till Karolinska och vidare till Bergshamra, för att avlasta röda linjen.
På den södra sidan har det hänt mer, här är det bara Norsborg- och Farsta strand-grenarna som är oförändrade. Grenen till Fruängen har förlängts till Stuvsta via ett par kraftigt förtätade bostadsområden. Hagsätra-grenen har fått sin koppling till Älvsjö. Från Skarpnäck kan man nu åka vidare genom ett par nya områden till pendeltåget i Trångsund. Störst förändring ser vi på blå linjen som har dragits till Nacka och vidare ned till Tyresö.
En stor förändring är att en ny bana byggts på öns norra halva, en mindre att en del av det järnvägsmässiga försvunnit (trots gråt och tandagnisslan hos somliga diggare) genom att spårvagnarna nu kör över vägbron istället för den utdömda gamla bron. Hållplatserna Torsvik och Baggeby är därför flyttade. Vidare kan sägas att banan inte är så självständig som det ser ut på kartan, i verkligheten är den kopplad till både den inritade tvärbanan och spårvagnsnätet i innerstaden och många tåg kör mellan banorna. Det går även lokala tåg mellan Gåshaga brygga och Älvviks udde.
Kopplingen till Tvärbanan i Sickla blev verklighet efter mycket om och men. Vidare har stationerna Nacka, Saltsjö-Järla och Lillängen försvunnit till förmån för en underjordisk dragning via Finntorp, med bytesmöjlighet till blå linjen, och en ny station Nacka där en ny gren mot Gustavsberg och Hemmesta fortsätter österut.
Om vi börjar längst ned på kartan så går pendeltågen numera via Citybanan och Odenplan. I övrigt har bara en förändring skett på Bålsta-grenen, nämligen att en ny station Solvalla har tillkommit. På grenen mot Märsta har mer hänt, den är nu förlängd till Uppsala. Även Arlanda ingår nu i SL:s nät. I bildens högra del ser vi fler förändringar, en helt ny gren till Norrtälje har byggts, från Odenplan via Danderyds sjukhus, Täby centrum och Arninge. I Rö finns en koppling till Roslagsbanan som ger Rimboborna en effektiv resa till innerstan. En annan förändring är att Roslagsbanan numera enbart består av Kårsta-linjen.
På den södra sidan av stan ser vi att Nynäs-grenen är oförändrad, så när som på två nya stationer i Vega och Fagersjö, där en ny gren viker av mot Kaggfjärden och ett antal nya förorter. På Södertälje-grenen har Uttran återigen blivit en station och det finns trafik även till Nykvarn och Vagnhärad. Inne i centrala Södertälje är banan lagd under jord (snarlikt det förslag som figurerade här på forumet häromveckan) och ett spårvagnsnät försörjer områdena omkring.
Dagens tvärbana har förlängts från Alvik till en rad stationer på de övriga spårnäten. Vid Danderyds sjukhus har den fått en ny hållplats vid Stockhagen och fortsätter sedan på det som tidigare var Roslagsbanans Näsbypark-gren. I den södra änden finns en förlängning till Sickla och Saltsjöbanan. Här kan även noteras att Nockebybanan finns kvar i oförändrat skick.
Det som tidigare var Roslagsbanans gren mot Österskär benämns nu Kustbanan och har dels förlängts till Östanå, dels fått en gren till Vaxholm. En stor knutpunkt är Arninge, varifrån det bara är fyra stationer till Centralen med pendeltåget.
Kustbanans fortsättning västerut är mer överraskande. I Täby centrum finns ytterligare en koppling till pendeltågen. Den tidigare dragningen mellan Täby centrum och Roslags Näsby finns kvar för att kunna föra över vagnar mellan näten, men för resenärernas del ger en underjordisk station vid Tibble möjlighet till byte till Roslagsbanan. Linjen fortsätter sedan västerut och ger tvärförbindelser.
Om vi flyttar oss söderut igen så hittar vi Haningebanan som knyter ihop Tyresö och en rad förorter i Haninge med såväl blå linjen i Tyresö centrum som pendeltågen i Handen. När de nya förorterna i byggdes väster om Handen förlängdes banan till Flemingsberg.
Från Flemingsberg har banan förlängts vidare via Kungens kurva och Vårberg och sedan under Mälarens vatten till Ekerö. Där svänger den sedan till Lovö och Drottningholm innan den återigen dyker under Mälaren för att komma upp vid Ängbyplan. Den kopplar sedan samman en rad bytespunkter på sin väg till Ropsten och Lidingöbanan. En del tåg fortsätter därefter vidare ut på Lidingö.
När det gäller haningebanan verkar det till exempel vettigare att den blå linjens förlängning till Tyresö får två grenar och ersätter den östra "svansen" i haningebanan. På samma sätt med kustbanan som borde gå direkt mot centrum. Den västra cirkeldelen av kustbanan kan i stället bli en förlängning av haningebanan som fortsätter genom lidingö och bildar en komplett cirkel. Jag saknar nord-sydliga tvärförbindelser öster om city. Jag nämner som ödmjukast mitt eget förslag som jämförelse.
En sak som du inte tar upp är utformning och prestanda hos de tåg som används. De senaste 50 åren har exempelvis tunnelbanan bara blivit långsammare och långsammare, men denna utveckling borde ju kunna vändas. Hur såg tågen ut i din dröm?
Liksom ett annat inlägg reagerar jag på det stora antal olika linjer som trafikerar Danderyds sjukhus. Visserligen har kommunerna i den nordöstra delen av länet sagt att de kommer expandera kraftigt framöver, men hittills är det ju bara snack, befolkningsökningen sker på helt andra ställen.
För närvarande ökar Stockholms läns befolkning med 1,5 procent per år. Om tendensen fortsätter kommer befolkningen vara över 4 miljoner om 50 år. Det krävs ingen miljökatastrof för att detta skall inträffa, bara en fortsättning av dagens utveckling.
När du drömde, fanns Bromma flygplats kvar år 2057 eller har det byggts något på platsen? Finns det ingen linje dit?