Spårtrafiken i SL-land år 2057

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
NerdBoy

Spårtrafiken i SL-land år 2057

Inlägg av NerdBoy »

Det måste ha varit något knas med min lunch igår för helt oväntat flöt jag ut genom fönstret och hamnade 50 år framåt i tiden*. Det som mötte mig var både glädjande och deprimerande. Hotet mot klimatet har lagt sig något, men först efter att ha gjort de sydligaste delarna av Europa obeboeliga. Utsläpp från privatbilism existerar å andra sidan knappt längre eftersom oljan tog slut på nolltid när alla kineser skulle skaffa varsin bil. Istället finns små eldrivna bilar som tyvärr har dålig räckvidd och maxhastighet. Kollektivtrafiken har därför utökats kraftigt i de delar av Sverige som inte är helt övergivna.

Om vi ser närmare på SL-land så är det framför allt tre saker som är slående: 1) folkmängden är uppe i fem miljoner, till stor del genom invandring från sydeuropa, 2) i de stora skogarna söder om Stockholm har anlagts ett antal nya förorter som redan från början planerats för att ge effektiv kollektivtrafik, 3) koncentrationen av företag i city håller på att avta och allt fler företag flyttar ut en bit utanför "smeten".

En översiktsbild:

Bild

Tunnelbanan

Bild

Låt oss börja med den norra delen av tunnelbanenätet. Till vänster ser vi hur blå linjens Hjulsta-gren förlängts via Barkarby till Viksjö. Akalla-grenen har förlängts till Rotebro, via ett par nya förorter på Järvafältet. Röda linjen har förlängts från Mörby centrum till Skarpäng i Täby kommun (då fick de slutligen tunnelbana trots allt). Gröna linjen har fått en gren från Odenplan till Karolinska och vidare till Bergshamra, för att avlasta röda linjen.

Bild

På den södra sidan har det hänt mer, här är det bara Norsborg- och Farsta strand-grenarna som är oförändrade. Grenen till Fruängen har förlängts till Stuvsta via ett par kraftigt förtätade bostadsområden. Hagsätra-grenen har fått sin koppling till Älvsjö. Från Skarpnäck kan man nu åka vidare genom ett par nya områden till pendeltåget i Trångsund. Störst förändring ser vi på blå linjen som har dragits till Nacka och vidare ned till Tyresö.

Lidingöbanan

Bild

En stor förändring är att en ny bana byggts på öns norra halva, en mindre att en del av det järnvägsmässiga försvunnit (trots gråt och tandagnisslan hos somliga diggare) genom att spårvagnarna nu kör över vägbron istället för den utdömda gamla bron. Hållplatserna Torsvik och Baggeby är därför flyttade. Vidare kan sägas att banan inte är så självständig som det ser ut på kartan, i verkligheten är den kopplad till både den inritade tvärbanan och spårvagnsnätet i innerstaden och många tåg kör mellan banorna. Det går även lokala tåg mellan Gåshaga brygga och Älvviks udde.

Saltsjöbanan

Bild

Kopplingen till Tvärbanan i Sickla blev verklighet efter mycket om och men. Vidare har stationerna Nacka, Saltsjö-Järla och Lillängen försvunnit till förmån för en underjordisk dragning via Finntorp, med bytesmöjlighet till blå linjen, och en ny station Nacka där en ny gren mot Gustavsberg och Hemmesta fortsätter österut.

Pendeltågen och Roslagsbanan

Bild

Om vi börjar längst ned på kartan så går pendeltågen numera via Citybanan och Odenplan. I övrigt har bara en förändring skett på Bålsta-grenen, nämligen att en ny station Solvalla har tillkommit. På grenen mot Märsta har mer hänt, den är nu förlängd till Uppsala. Även Arlanda ingår nu i SL:s nät. I bildens högra del ser vi fler förändringar, en helt ny gren till Norrtälje har byggts, från Odenplan via Danderyds sjukhus, Täby centrum och Arninge. I Rö finns en koppling till Roslagsbanan som ger Rimboborna en effektiv resa till innerstan. En annan förändring är att Roslagsbanan numera enbart består av Kårsta-linjen.

Bild

På den södra sidan av stan ser vi att Nynäs-grenen är oförändrad, så när som på två nya stationer i Vega och Fagersjö, där en ny gren viker av mot Kaggfjärden och ett antal nya förorter. På Södertälje-grenen har Uttran återigen blivit en station och det finns trafik även till Nykvarn och Vagnhärad. Inne i centrala Södertälje är banan lagd under jord (snarlikt det förslag som figurerade här på forumet häromveckan) och ett spårvagnsnät försörjer områdena omkring.

Tvärbanan

Bild

Dagens tvärbana har förlängts från Alvik till en rad stationer på de övriga spårnäten. Vid Danderyds sjukhus har den fått en ny hållplats vid Stockhagen och fortsätter sedan på det som tidigare var Roslagsbanans Näsbypark-gren. I den södra änden finns en förlängning till Sickla och Saltsjöbanan. Här kan även noteras att Nockebybanan finns kvar i oförändrat skick.

Kustbanan

Bild

Det som tidigare var Roslagsbanans gren mot Österskär benämns nu Kustbanan och har dels förlängts till Östanå, dels fått en gren till Vaxholm. En stor knutpunkt är Arninge, varifrån det bara är fyra stationer till Centralen med pendeltåget.

Bild

Kustbanans fortsättning västerut är mer överraskande. I Täby centrum finns ytterligare en koppling till pendeltågen. Den tidigare dragningen mellan Täby centrum och Roslags Näsby finns kvar för att kunna föra över vagnar mellan näten, men för resenärernas del ger en underjordisk station vid Tibble möjlighet till byte till Roslagsbanan. Linjen fortsätter sedan västerut och ger tvärförbindelser.

Haningebanan

Bild

Om vi flyttar oss söderut igen så hittar vi Haningebanan som knyter ihop Tyresö och en rad förorter i Haninge med såväl blå linjen i Tyresö centrum som pendeltågen i Handen. När de nya förorterna i byggdes väster om Handen förlängdes banan till Flemingsberg.

Bild

Från Flemingsberg har banan förlängts vidare via Kungens kurva och Vårberg och sedan under Mälarens vatten till Ekerö. Där svänger den sedan till Lovö och Drottningholm innan den återigen dyker under Mälaren för att komma upp vid Ängbyplan. Den kopplar sedan samman en rad bytespunkter på sin väg till Ropsten och Lidingöbanan. En del tåg fortsätter därefter vidare ut på Lidingö.

Några frågor på det? :-)

*) Inga illegala kemiska substanser har använts vid skapandet av detta inlägg.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Solklart

Inlägg av Stefan Widén »

1:a spadtaget sker i morgon kl 18.31 vid den nya hållplatsen Drottningholm.... Vickan får vicka å spada ett tag.....

Annars en härligt framtidsvision.

/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Hur är det med fordon och handikappanpassning. Jag är runt 90 år och har troligen "gallopperande Alzheimer", så hur skall jag lära mig vart och hur jag skall åka???
För färdtjänsten försvann väl runt 2041???
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Byggare Bob skrev:Hur är det med fordon och handikappanpassning. Jag är runt 90 år och har troligen "gallopperande Alzheimer", så hur skall jag lära mig vart och hur jag skall åka???
Det troliga är väl att du har följt med i alla förändringar och lärt dej allt efter som. Men med din sjukdomsbild så har du glömt det mesta! Och att lära på nytt är i det läget svårt! :lol:

Den här typen av inlägg är bland de jag gillar bäst! Tack NerdBoy!

Apropå Lidingöbanan:
NerdBoy skrev:En stor förändring är att en ny bana byggts på öns norra halva, en mindre att en del av det järnvägsmässiga försvunnit (trots gråt och tandagnisslan hos somliga diggare)
Hur länge hade diggarna gråtit och gnislat tänder? Höll de på fortfarande 2057 så är väl risken att de fortsätter till dödagar, även om de glömt varför de gör det! :wink:
Användarens profilbild
Tågbäver

Inlägg av Tågbäver »

Vad för typ av bana är Kustbanan? Fortsatt smalspårig järnväg?Normalspårig snabbspårväg?
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

NerdBoy! Bra förslag! Heja!

Men väldigt lite "ytterperifert"...

Är detta vad du tror eller vad du hoppas på? Har du utredningar som visar på dessa saker? Annars: vad säger att inte min bana (du vet vilken tråd...) passar in i detta system?
Professionell tyckare
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Tågbäver skrev:Vad för typ av bana är Kustbanan? Fortsatt smalspårig järnväg?Normalspårig snabbspårväg?
NerdBoy skrev: I bildens högra del ser vi fler förändringar, en helt ny gren till Norrtälje har byggts, från Odenplan via Danderyds sjukhus, Täby centrum och Arninge. I Rö finns en koppling till Roslagsbanan som ger Rimboborna en effektiv resa till innerstan. En annan förändring är att Roslagsbanan numera enbart består av Kårsta-linjen.
Kanske inte så lätt alla gånger, men m h t majoriteten av spårvidder, så förutsätter jag att det är normalspårsvidd (1 435 mm), d v s normalspårig järnväg (pendeltåg) då den är sammanknuten med det ordinarie pendeltågsnätet (gråfärgat på kartan)...
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Kantorn skrev:NerdBoy! Bra förslag! Heja!

Är detta vad du tror eller vad du hoppas på? Har du utredningar som visar på dessa saker? Annars: vad säger att inte min bana (du vet vilken tråd...) passar in i detta system?
Livlig fantasi, som många av oss utopier...
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

LÅ1 skrev:
Byggare Bob skrev:Hur är det med fordon och handikappanpassning. Jag är runt 90 år och har troligen "gallopperande Alzheimer", så hur skall jag lära mig vart och hur jag skall åka???
Det troliga är väl att du har följt med i alla förändringar och lärt dej allt efter som. Men med din sjukdomsbild så har du glömt det mesta! Och att lära på nytt är i det läget svårt! :lol:
Ni känner väl SL? Självklart blir det en salig blandning av linjenummer, linjefärger och destinationer, och skyltar och annan information som motsäger varandra... :wink:

Dock har informationsbiten blivit lite bättre med ny digital teknik, bl.a. har alla stationer automater med reseplanerare som enkelt berättar hur man snabbast kommer till en viss punkt, och de jobbar inte bara med de teoretiska tidtabellerna utan även tågens verkliga position. På större bytespunkter finns även skyltar som kontinuerligt uppdateras med snabbaste vägen till andra större bytespunkter. På webben finns även kartor där man kan följa samtliga tågs rörelser.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

LÅ1 skrev:Den här typen av inlägg är bland de jag gillar bäst! Tack NerdBoy!

Apropå Lidingöbanan:
NerdBoy skrev:En stor förändring är att en ny bana byggts på öns norra halva, en mindre att en del av det järnvägsmässiga försvunnit (trots gråt och tandagnisslan hos somliga diggare)
Hur länge hade diggarna gråtit och gnislat tänder? Höll de på fortfarande 2057 så är väl risken att de fortsätter till dödagar, även om de glömt varför de gör det! :wink:
Tja, det finns ju de som idag, 2007, gnisslar tänder för att tågen slutade gå till Rimbo för 26 år sedan. Andra gnisslar tänder för att spårvagnarna i innerstan försvann för 40 år sedan... :wink:
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Byggare Bob skrev:
Tågbäver skrev:Vad för typ av bana är Kustbanan? Fortsatt smalspårig järnväg?Normalspårig snabbspårväg?
NerdBoy skrev: I bildens högra del ser vi fler förändringar, en helt ny gren till Norrtälje har byggts, från Odenplan via Danderyds sjukhus, Täby centrum och Arninge. I Rö finns en koppling till Roslagsbanan som ger Rimboborna en effektiv resa till innerstan. En annan förändring är att Roslagsbanan numera enbart består av Kårsta-linjen.
Kanske inte så lätt alla gånger, men m h t majoriteten av spårvidder, så förutsätter jag att det är normalspårsvidd (1 435 mm), d v s normalspårig järnväg (pendeltåg) då den är sammanknuten med det ordinarie pendeltågsnätet (gråfärgat på kartan)...
Nja, jag har nog inte tänkt mig att de olika systemen ska sitta ihop utan snarare att de bara ska "möta" varandra. I Rö kan de gå parallellt vid stationen och i Arninge och Täby centrum kan de korsa planskilt. Pendeltågslinjen måste ändå gå under jord i Täby eftersom det inte finns plats för den på ytan. Jag inbillar mig att det är bra ur störningssynpunkt att försöka hålla isär tekniken så mycket som möjligt så att inte alla system slutar fungera samtidigt.

Om man dessutom sparar Roslagsbanans nuvarande sträcka mellan Täby centrum och Roslags Näsby så har man en koppling mellan Roslagsbanan och den nya Kustbanan och kan samutnyttja verkstaden i Mörby och en nybyggd depå någon annanstans (det kommer ju krävas fler tåg än idag).

Mitt diplomatiska svar blir därför att Kustbanan får samma spårvidd (och spänning) som Roslagsbanan, men exakt vilken det blir har vi diskuterat förr utan att komma överens. :wink:
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Byggare Bob skrev:
Kantorn skrev:NerdBoy! Bra förslag! Heja!

Livlig fantasi, som många av oss utopier...
Japp, inget annat än livlig fantasi. Jag har inga stött mig på några andra utredningar än de som redan är allmänt kända (t.ex. den tänkta sträckningen för den norra delen av Tvärbanan).
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Mycket trevligt initiativ. Vågar faktiskt påstå att detta är det mest genomarbetade förslaget till utveckling av spårtrafiken i Stockholm "at large" som presenterats på Forum. :D :D De övriga förslagen har av någon anledning fokuserat mest antingen på t-banan och/eller Stockholms innerstad :wink: .

Så ett par funderingar.

Jag skulle vilja se en kpooling till de allt mer förtätade områdena i norra Hässelby. Skulle det gå att antingen förlänga Viksjö-linjen eller Hässelbylinjen dit? Alternativet är någon form av spårväg eller att dra Kustbanan denna väg (coolt med smalspårig spårväg här!) (<pårväg till Hässelby villastad har även tidigare utretts på här på Forum). Hade du tänkt någon mer exakt lokalisering av stationerna Långbacka och Skyltsta?

Sen behöver restiderna med de långväga tub-linjerna kortas. Frodo-planen hade en koppling mellan pendeln och Norsborg över Kungens kurva. Har du något förslag? Varför inte en gren från Älvsjö via Långsjö, Segeltorp mot Skärholmen? Vet inte om t-röd ska kortas av eller fortsätta parallellt. Tvärbana syd (orage linje) bör i vilket fall gå via Skärholmen i st för Vårberg med tanke på att den förra har betydligt större underlag och kan bli en stor bytespunkt i o m en ny pendelgren. Grenen mot Stuvsta bör av samma anledning förlängas till Huddinge C. Som gammal Huddingebo skulle jag dessutom föreslå att den från Snättringe passerar Utsälje och Milsten. Eller vad säger du Micke B?

Behöver verkligen SB grävas ned vid Finntorp? RÄcker det inte om man grenar av dagens dubbelspår efter Järla station mot Forum Nacka? Annnars gillar jag ditt förslag här. Stort plus i kanten för att Ostbågen har utgått :D

Torshäll, är det vid Viks central/Grantomta?

Återkommer eventuellt när jag fundrat lite till.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
TS

Inlägg av TS »

Som gammal norrortsbo kan jag inte låta bli att kommentera detta litegrann:

Både Roslagsbana, tvärbana, kustbana, tunnelbana och Arningependel till Täby och vidare norrut? Fast med fem miljoner invånare kanske det kan behövas. Det vore ärligt talat inte så dumt med en tunnelbanestation i någonstans i närheten av Rösjöhallen (i Skarpäng). Sen tycker jag gott att man kan passa på att bredda Roslagsbanan om två av tre grenar ändå skulle kopplas ihop med tvärbanorna. När man ändå håller på så kunde väl kustbanan gå vidare hela vägen till Norrtälje?
Det var i samband med Femte pensionsreformen 2036 som färdtjänsten helt enkelt slogs samman med länstrafikbolagen. När sen babyboomarna från slutet av 80- talet gick i pension hade andelen pensionärer i befolkningen blivit så stor att det gick fler färdtjänstbilar än vanlig kollektivtrafik, och då slog man helt enkelt ihop dem och monterade in rullstolsramper i bussarna.

Göteborgs framtid (fast inte så mycket kollektivtrafik):
http://www.ordfront.se/Bocker/Kriminalr ... algen.aspx
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Ulrik Berggren skrev:Mycket trevligt initiativ. Vågar faktiskt påstå att detta är det mest genomarbetade förslaget till utveckling av spårtrafiken i Stockholm "at large" som presenterats på Forum. :D :D De övriga förslagen har av någon anledning fokuserat mest antingen på t-banan och/eller Stockholms innerstad :wink: .
Ja, fast å andra sidan har väl de kanske varit lite mer realistiska... :wink:
Ulrik Berggren skrev:Så ett par funderingar.

Jag skulle vilja se en kpooling till de allt mer förtätade områdena i norra Hässelby. Skulle det gå att antingen förlänga Viksjö-linjen eller Hässelbylinjen dit? Alternativet är någon form av spårväg eller att dra Kustbanan denna väg (coolt med smalspårig spårväg här!) (<pårväg till Hässelby villastad har även tidigare utretts på här på Forum). Hade du tänkt någon mer exakt lokalisering av stationerna Långbacka och Skyltsta?
Tunnelbanan slutar ju ganska dumt i Hässelby strand men självklart kan man tänka sig att man fimpar den nuvarande stationen och istället dyker ned under jord och fortsätter mot villastaden. Eller ska man lyfta blicken lite mer? I samma takt som bilar blir allt mer ovanliga blir det mer och mer utrymme ledigt på gatorna. Framtiden kanske ligger i ett finmaskigt nät av små miljövänliga "närbussar" som oavbrutet är ute och kör så att det som mest går tio minuter mellan avgångarna?

Namnen Långbacka och Skylsta plockade jag från kartan för att det finns ett stort grönområde där som säkert kan bli tätbebyggt förr eller senare. Punkterna jag valde är dels någonstans i närheten av växthusen, där det står Långbacka på Eniros karta, dels någonstans mitt på golfbanan. Det är mycket möjligt att det är bättre att bevara det området grönt och dra spåret lite längre söderut istället.
Ulrik Berggren skrev:Sen behöver restiderna med de långväga tub-linjerna kortas. Frodo-planen hade en koppling mellan pendeln och Norsborg över Kungens kurva. Har du något förslag? Varför inte en gren från Älvsjö via Långsjö, Segeltorp mot Skärholmen? Vet inte om t-röd ska kortas av eller fortsätta parallellt. Tvärbana syd (orage linje) bör i vilket fall gå via Skärholmen i st för Vårberg med tanke på att den förra har betydligt större underlag och kan bli en stor bytespunkt i o m en ny pendelgren. Grenen mot Stuvsta bör av samma anledning förlängas till Huddinge C. Som gammal Huddingebo skulle jag dessutom föreslå att den från Snättringe passerar Utsälje och Milsten. Eller vad säger du Micke B?
Alla de tankarna låter minst lika bra som mina. :)
Ulrik Berggren skrev:Behöver verkligen SB grävas ned vid Finntorp? RÄcker det inte om man grenar av dagens dubbelspår efter Järla station mot Forum Nacka? Annnars gillar jag ditt förslag här. Stort plus i kanten för att Ostbågen har utgått :D
Jo, det borde gå precis lika bra. :)
Ulrik Berggren skrev:Torshäll, är det vid Viks central/Grantomta?
Om jag minns rätt höftade jag till en punkt ungefär 800 meter åt nordost, ugefär där det står Torshäll på Eniros karta. Det ska dock inte på något sätt ses som något definitivt.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

TS skrev:Som gammal norrortsbo kan jag inte låta bli att kommentera detta litegrann:

Både Roslagsbana, tvärbana, kustbana, tunnelbana och Arningependel till Täby och vidare norrut? Fast med fem miljoner invånare kanske det kan behövas.
Ja, visst kom den kraftiga befolkningsökningen lägligt? :wink:
TS skrev:Det vore ärligt talat inte så dumt med en tunnelbanestation i någonstans i närheten av Rösjöhallen (i Skarpäng). Sen tycker jag gott att man kan passa på att bredda Roslagsbanan om två av tre grenar ändå skulle kopplas ihop med tvärbanorna. När man ändå håller på så kunde väl kustbanan gå vidare hela vägen till Norrtälje?
Det kan den absolut göra, då kan man dessutom leka med tanken att den kopplas ihop med pendeltåget i Norrtälje och trafikeras som en slinga. D.v.s. Arninge -> Rö -> Norrtälje -> Östanå -> Åkersberga -> Arninge. Då får man en rad nya direktförbindelser som ingen har föreställt sig tidigare. :)
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

TS skrev:
Det var i samband med Femte pensionsreformen 2036 som färdtjänsten helt enkelt slogs samman med länstrafikbolagen. När sen babyboomarna från slutet av 80- talet gick i pension hade andelen pensionärer i befolkningen blivit så stor att det gick fler färdtjänstbilar än vanlig kollektivtrafik, och då slog man helt enkelt ihop dem och monterade in rullstolsramper i bussarna.
Annars kan man tänka sig att banbrytande upptäcker inom det medicinska området ger klart medvetande och en ungdomlig kropp ändå upp i 120-årsåldern, då det är obligatorisk avlivning för att undvika överbefolkning. Eller så läggs man i någon form av Matrix-kuvös och matas med näringslösning samtidigt som man kollar på "gamla klassiska teveserier från förr" (läs: "Skilda världar" från 1990-talet). Fast nu kom vi kanske bort lite från ämnet... :wink:
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Högst intressanta förslag! :D

Men jag har en liten fråga om teknik. Hur har du gjort kartorna?
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

kildor skrev:Högst intressanta förslag! :D

Men jag har en liten fråga om teknik. Hur har du gjort kartorna?
Jag har samlat ihop stationernas koordinater från ett par olika håll, sedan har jag skrivit ett program som spottar ur sig en SVG-fil med dels cirklar och namn på stationerna, dels streck mellan stationerna. SVG-filen har jag sedan plockat in i Illustrator och haft som utgångspunkt för de olika kartorna, i princip har det mest handlat om att plocka bort alla ovidkommande stationer och namn på respektive karta.

Tanken var att jag även skulle göra linjekartan halvtransparent och ha en flygbild i bakgrunden, men det rann ut i sanden... :wink:
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

NerdBoy skrev:Jag har samlat ihop stationernas koordinater från ett par olika håll, sedan har jag skrivit ett program som spottar ur sig en SVG-fil med dels cirklar och namn på stationerna, dels streck mellan stationerna. SVG-filen har jag sedan plockat in i Illustrator och haft som utgångspunkt för de olika kartorna, i princip har det mest handlat om att plocka bort alla ovidkommande stationer och namn på respektive karta.
Inte illa :!: Snyggt jobb!
Skriv svar