Personligen tycker jag nog mest att du svamlar, men det har du å andra sidan all rätt att göra. Sedan vill jag minnas att just du hör hemma på SL:s Björknäsdepå. Om det stämmer så har du inte direkt så många s.k. problemområden på din kant, i alla fall inte i jämförelse med andra delar av stan. Kan kanske vara därför du inte heller har behövt polisassistans eller så.Bussförare skrev:Jag tänker inte ge mig in på en regelrätt debatt i detta ämne mer än att säga att jag instämmer med det mesta som Peter har delgett oss här.
Samt även lägga in hur min vardag ser ut där jag jobbar. Var jag jobbar tänker jag inte gå in på.
Här kan man komma med bussen till en hållplats. Där står det bara svenskar och kanske någon invandrare. Alla betalar, ser glada ut, går och sätter sig och jag kör vidare. Nästa hållplats står det ett gäng 2a generationens invandrare. Stannar bussen. Den första fimpar ciggen mot hörnet av bussen, resten stormar in under livliga vrål och jalla jalla.. ja ni vet hur dom beter sig. Det ska fuskas med kort och betalning. Om det skulle vara så att man kräver betalning så blir man kallad rasist och att man ska få senare osv.
Inne i bussen några minuter försenad pga allt tramsande så fortsätter dom att härja som en apflock på LSD. Svenskarna sitter och tittar ut genom fönstret och låtsas som att dom inte finns. Framme vid invandrarnas destinationshållplats så kliver dom av och sen smäller det till. Naturligtvis,, en smällare rakt in i bussen.
Detta är vardag för många förare här och i övriga landet. Själv har jag aldrig haft såna problem att jag behövt polisinsats. De flesta invandrare är relativt skötsamma då jag uppträder hyggligt mot dom. Däremot är jag hård på att alla ska göra rätt för sig. Men det kräver jag av alla å andra sidan. Men många av kollegorna vägrar köra vissa invandrartäta linjer. Framförallt mot kvällningen. Dessa problem har inte funnits tidigare.
Nu till alla kramare här på forumet. Är vi bussförare rasister? Är det vårat fel att vi känner oss ovetande ifall vi kommer sluta vårat pass uppe på intensiven med en kniv i magen? Ska vi bara finna oss i detta?
Ska inte våra systrar, flickvänner, fruar och mammor kunna gå hem utan att bli våldtagna? Ska inte våra bröder och pappor kunna gå hem utan att bli rånade och misshandlade? Vaddå, det finns ju försäkringar kommer väl ni att säga.
Ska vi tillåta alla dessa saker bara för att vi ska det? För att en del i samhället kallar oss för rasister när vi mycket väl vet att invandrare står för enormt mycket elände som vi inte behövde oroa oss för tidigare? Är man rasist för att man vet var problemen finns och var man kan råka ut för dessa? Varför räknar folk kallt med att man buntar ihop alla invandrare och drar dessa över skamkammen när man öppnar käften?
Jag personligen tycker bara att samhället har gått utför på ett väldigt brutalt sätt och ingen vågar ta handen från munnen. Och när dom väl gör det så ska dom tystas ner i absurdum och bli kallade rasister. Bara för att det faktiskt finns väldigt bra och trevliga invandrare? Men ni! Det hjälper inte mig när jag har kniven i brösten och blodet fyller mina lungor.
Oro,, har ni kännt det någon gång?
Du gör även som vanligt det misstaget att du tenderar att uttala dig för alla andra bussförare, både 'här och i övriga landet'. Själv undanber jag mig dock den representationen. Vad gäller jobbiga linjer med svårigheter och genom problemområden osv. så hänvisar jag bara till det inlägget jag skrev om vissa Råstalinjer tidigare i denna tråd.
Avslutningsvis, se till individerna och inte till någon grupp. Att klumpa ihop något till invandrare, 2:a generationens invandrare osv. är att generalisera å det grövsta.
Mvh // Nico